Ziekte van Lyme

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

En denken jullie eraan bij de controle van mens en kind dat teken 4 stadia kennen? De kleinste, na de larve, is niet groter dan een speldenknop!!!
Wij hebben nog nooit andere teken op ons lijf gehad dan deze allerkleinste, we moeten ze altijd met een loepje bekijken omdat we anders niet echt kunnen zien dat het beestjes, en dus teken zijn.
Maar we noteren het wel altijd in onze agenda!! Je weet maar nooit.
 

Vodnik

† In Memoriam
Als er nu mensen zijn die zich gaan laten vacineren in NL ben ik wel nieuwsgierig naar de kosten, dit om de gezondheidskosten is te kunnen vergelijken.
Wie komt met info?

Pieter
 

Pelhřimov

Donateur
Pieter, lees berichtje nr 42 in deze topic nog eens door.
Het zijn uiteraard de prijzen uit 2005, maar dan heb je een indicatie.
Het loont wel even de moeite om even wat rond te bellen, want er zijn flinke prijsverschillen.
Inmiddels hebben we ook een ziektekostenverzekering afgesloten die vaccinaties tot een bepaald bedrag vergoedt.

Wij hebben ons toen wel laten vaccineren omdat wij meestal een week of 5-6 per jaar kamperen in Tsjechië/Slowakije en ook voor de rondreis door het gebied waar we nu naar toe gaan wordt het aanbevolen.
 

Vodnik

† In Memoriam
bericht 42: kosten in 2005: 150 euro!
In cz (nu) 3 * 200 Czk: 21,50 euro.
Klopt dus wel dat de gezondheidskosten in CZ 17,6% zijn van de (gemiddelde) kosten in NL.
(ca 500 tegen ca 3000 Euro per jaar per inwoner)
 
weet iemand iets over de mogelijkheid je achteraf te laten enten, dus als je de teek uit je huid hebt gehaald? Heb ergens zoiets gelezen maar kan het niet meer terugvinden en vind het zonde een hoop geld te betalen terwijl ik misschien niet eens 1 teek tegenkom.(stiekem ook bang is voor de vaccinatie)
 

Lukas15

Geroyeerd Lid
Tekenencefalitis
(FSME. Frühsommer Meningoenzephalitis,Tickborne encephalitis)
vorm van hersenontsteking die overgebracht wordt door teken. De ziekte komt voor in Zuid Duitsland, Noordoost Frankrijk, Oostenrijk, Zwitserland, sommige gebieden in Scandinavië delen van Oost-Europa, en Siberië. Er is beperkt risico voor degenen die door de vrije natuur trekken waar de besmette teken voorkomen. De kans op een tekenbeet wordt verkleind door bedekkende kleding te dragen en een insectenwerend middel op de onbedekte, kwetsbare huid te smeren. Er is een inenting mogelijk die bij volwassenen soms nog binnen 4 dagen na een tekenbeet kan worden toegediend. Over de noodzaak van die inenting moet u zich in de vakantieplaats op de hoogte stellen. In sommige gevallen is een langwerkende vaccinatie vooraf in Nederland mogelijk. Dit vooral bij reizen naar gebieden in de voormalige Sovjetunie of bij frequente reizen naar Zuid Duitsland, Oostenrijk en dergelijke om daar te wandelen.

Maar dan alleen bij deze ziekte...
 
Maar hoe weet je of die teek "ziek"was?? Niet dus.]

Het minste risico loop je als de teek binnen 24 uur verwijderd wordt, controleer jezelf en elkaar dus iedere dag, vooral op vochtige, warme plekken zoals oksels, knieholten, schaamstreek e.d..

Maar ga er niet vanuit dat ze daar altijd zitten, ik heb zelf wel eens een teek gehad boven op mijn dijbeen.

Jan en ik zijn beide niet erg gevoelig voor teken maar hebben er toch wel een paar keer één gehad, vooral in grasrijke gebieden waar ook veel haarwild voorkomt.

We hebben ons nog nooit laten inenten omdat we ze altijd nog als "nimfen" op onze huid hebben aangetroffen, ze hadden dan nog geen bloed gezogen en nog geen afvalstoffen kunnen afgeven.

Gebruik wel altijd een tekentang en geen pincet of nagels, de kans dat je ze dan "leegdrukt" is veel te groot en niet goed voor jezelf.

Ik hoop dat dit een beetje leerzaam is? :confused:
 
weet iemand iets over de mogelijkheid je achteraf te laten enten, dus als je de teek uit je huid hebt gehaald? Heb ergens zoiets gelezen maar kan het niet meer terugvinden en vind het zonde een hoop geld te betalen terwijl ik misschien niet eens 1 teek tegenkom.(stiekem ook bang is voor de vaccinatie)

Ik ken mensen met de ziekte van Lyme die nooit een tekenbeet bemerkt hebben...
 

Pelhřimov

Donateur
De ziekte van Lyme is iets anders dan FSME

Tegen FSME kan je je preventief in laten enten en tegen de ziekte van Lyme niet.


FSME: Is de ziekte eenmaal opgetreden, dan bestaat er geen behandeling meer tegen. Alleen de symptomen kunnen worden behandeld.

de ziekte van Lyme: Er bestaat geen vaccin om de ziekte van Lyme te voorkomen. Gelukkig kan de ziekte in elk stadium goed worden behandeld en in bijna alle gevallen worden genezen. Het is wel belangrijk dat u zich zo snel mogelijk laat behandelen met antibiotica, om de kans op succes en het wegblijven van restverschijnselen zo groot mogelijk te maken.
 
Teken zijn altijd vervelend. Controleer elke dag je lichaam. Trek nooit een teek uit je lichaam, maar draai met een tekenpen tegen de richting van de klok in, zorg dat je alle pootjes hebt. Wanneer je er tijdig bij bent is er vaak niets aan de hand. Mochten er rode kringen om je tekenbeet komen, ga dan even langs de dokter. Het meest besmet zijn de teken dicht bij het water. Hoe hoger je komt hoe minder kans op besmette teken. Voor de honden helpt een goede tekenband goed. Je kan je natuurlijk ook in laten enten.
 

Tabe

† In Memoriam
Afgelopen zondag even gekeken bij de voetbalwedstrijd Zbyslav 1 tegen Zbyslav 2 (de jonkies tegen de oudjes). Hoog gras aan de zijkanten van het voetbalveld. Vriend Jan zat lekker in het zonnetje in het hoge gras met als gevolg..? Als vlooien besprongen ze hem.

Dus het is oppassen geblazen.
 
Inenten

Ter info:
Ik heb na lang tobben besloten me in te laten enten.
Artsen spreken elkaar voortdurend tegen als je vraagt of het zinvol is.
Mijn eigen huisarts vond het een goed idee... Een ander vond het weer volstrekt belachelijk.
Bij de GGD wensten ze me veel succes, omdat het vaccin in heel Europa uitverkocht zou zijn...

Ik heb een recept van de huisarts en het middel is in bestelling bij de apotheek. Ze konden daar niet zeggen hoe lang het zou duren en of het leverbaar is...
De huisarts vertelde me dat het ong. 30 euro zou kosten excl. consult-kosten. Dit dan dus x3 zou neer komen op ongeveer 100 euro.

Ik zal nog laten weten hoe lang het geduurd heeft en hoeveel het kost.
 
volgens onze groothandel is het inderdaad niet leverbaar. dus succes inderdaad. mijn vrouw en ik zijn zelf wel ingeent 2 jaar geleden en moeten volgend jaar 1x op herhaling.

het is een zinvolle inenting als je meerdere keren per jaar echt de natuur in gaat in gebieden waar de FSME-besmette teken voorkomen (zie kaartje eerder in topic). voor eenmalige vakantie is het niet aan te raden. we hebben zelf een huisje met grote (bos)tuin waar we dus veel in werken.

groet,
Josef, apotheker
 

Maria

Geroyeerd Lid
Trek nooit een teek uit je lichaam, maar draai met een tekenpen tegen de richting van de klok in, zorg dat je alle pootjes hebt.
Niet draaien, maar er recht uittrekken, is het meest recente advies (heb ik hier ergens al eerder gepost). Of/waarom dat beter is weet ik eigenlijk ook niet!

De huisarts vertelde me dat het ong. 30 euro zou kosten excl. consult-kosten. Dit dan dus x3 zou neer komen op ongeveer 100 euro.
Wat reken je voor het consult dan? Ken je niet iemand die kan prikken? (verpleegkundige of zo). Spaar je dat mooi weer uit!
 
Bron: Baxter
Datum: 1 juni 2007

Door grote vraag naar FSME-Immun® en FSME-Immun Junior® in het buitenland is er een tijdelijk tekort aan deze twee vaccins tegen tekenencefalitis. Als gevolg hiervan kan de aanlevering stagneren. De fabrikant verwacht dat het vaccin vanaf eind september weer beschikbaar zal zijn.

Advies:

- Gebruik de beschikbare vaccins bij voorkeur om reeds ingezette schema's af te maken.

- Reizigers die naar endemische gebieden gaan en niet gevaccineerd kunnen worden dienen geadviseerd te worden over de volgende preventieve maatregelen:

Blijf op de paden en vermijd hoog gras en struikgewas.
Draag bedekkende kleding (lange broek, broekspijpen in de sokken, shirts met lange mouwen).
Zet (met name kinderen) een pet op. Hoewel teken zich laag bij de grond (tot maximaal anderhalve meter hoogte) ophouden, worden ze regelmatig op het hoofd aangetroffen.
Smeer de onbedekte huid in met insectenwerende middelen die DEET bevatten.
Kampeer niet aan de bosrand of de omzoming van een camping
Impregneer kleding eventueel met permetrine. Dit middel is in Nederland niet verkrijgbaar, maar wordt in het buitenland vaak in spuitbusvorm verkocht.
Drink geen ongepasteuriseerde melk afkomstig uit endemische gebieden (behalve via teken kan het virus ook via melk worden overgedragen).

Anders dan bij de ziekte van Lyme is het dagelijks controleren en eventueel verwijderen van teken geen afdoende maatregel. De overdracht van het FSME-virus kan namelijk al snel na de tekenbeet plaatsvinden.

http://www.travelalert.nl/Nieuws/nws_view.asp?nws_id=500272
 
Bovenaan