Ziekte van Lyme

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Re: Met hersenvliesontsteking besmette teken in Tjechie?

De vaccinatie tegen Meningokokken C, zoals sinds een paar jaar opgenomen in het rijksvaccinatieprogramma biedt geen bescherming tegen het tekenmeningo-encephalitisvirus.

Se pozdravem,
Josef
Lekarnik/apotheker
 
Re: Met hersenvliesontsteking besmette teken in Tjechie?

Wij gaan komende zomer naar Tsjechie en zijn in NL altijd de klos als we het bos in zijn geweest. Dus is de eerste van drie spuiten gezet, met FSME vaccinatie. Kosten vallen mee, Nationale Nederlanden vergoedt bij ons alles, Agis ziekenfonds de helft.
 
Re: Met hersenvliesontsteking besmette teken in Tjechie?

ik had vroeger toen ik een jaar of 6 was een teek bovenop mijn hoofd (een besmette) en ik was net op tijd bij de dokter anders was ik er nu misschien niet meer gweeest.
er zijn meer teken in Cz dan in nederland denk ik...
 
Re: Met hersenvliesontsteking besmette teken in Tjechie?

Ik lees dit en moet nog voor de eerste keer naar Tsjechië toe!!
Ik kan nu natuurlijk heel erg schrikken. Maar ik weet van alle keren dat we naar Frankrijk zijn geweest dat we dan ook gewaarschuwd werden door de dierenarts. Het vreemde is echter dat we nooit een teek op onze hond hebben aangetroffen. Echter, na een midweekje Lunteren zat de hond na dag één al vol.
Ik zal het bij mijn huisarts nog navragen maar ik ga denk ik niet door hoog gras lopen. Ik hou wel van de natuur maar ik hoef me er niet zo nodig een weg door te banen. Gelukkig hebben we een huisje gehuurd!
Lies
 
Re: Met hersenvliesontsteking besmette teken in Tjechie?

Ik kreeg er ook een heel erg rot gevoel van toen ik dit las
Ik heb bij de drogist iets gehaald van azaron wat je ook beschermde tegen teken
En als we de bossen in gingen een pet op en kleding aan wat je armen enz bedekte

Weet iemand of teken meer een voorkeur hebben voor naalbossen of voor loofbossen
Of maakt het ze niets uit?
Fijne vakantie Lizart
 
Re: Met hersenvliesontsteking besmette teken in Tjechie?

Teken leven niet in bomen, maar in het (hoge) gras. Dus qua bos kun je je minder zorgen maken. Mijn man had de afgelopen vakantie in Tsjechië een teekje (was niet door (hoog) gras gelopen, en had een lange broek aan). Echter er zat een klein gaatje in aan de zijkant van zijn broekspijp, en daar zat de teek. We zijn naar de apotheek gegaan, hebben een tekenpincet en jodium gekocht, jodium erop, teek verwijderd en goed in de gaten gehouden want ik had dit stukje ook gelezen en was dus ook een beetje angstig. Wij zitten overigens niet in het "gevaarlijke" gebied in Tsjechië en onze Tsjechische vriendin had het afgelopen jaar wel 4 teken in haar been gehad. Zij kon ons wel een beetje gerust stellen. Goed in de gaten houden, goed ontsmetten en vervolgens nog ruim 4 weken goed opletten of je geen kringetjes (op de plek) krijgt, De incubatietijd van de ziekte van lyme bedraagt 32 dagen. Als je toch kringetjes ziet, direct naar een arts of ziekenhuis.
Verder komen wij al jaren in Tsjechië, lopen ook al jaren door hoog gras en hebben nog nooit een teek gehad, dit was de eerste keer, en denk ik dan maar, (een ongelukkig) toeval. FSME met symptomen is hierboven uitgebreid beschreven en waar ik toch wel heel benieuwd naar ben:
Wie heeft zich nu uiteindelijk inderdaad laten inenten na het lezen van het bericht op het forum voor hij/zij op vakantie ging?
 

Pelhřimov

Donateur
Re: Met hersenvliesontsteking besmette teken in Tjechie?

Marianne schreef:
... en waar ik toch wel heel benieuwd naar ben:
Wie heeft zich nu uiteindelijk inderdaad laten inenten na het lezen van het bericht op het forum voor hij/zij op vakantie ging?
Wij hebben, nadat we het kaartje goed bekeken hadden, ons in laten enten omdat we gewoon het risico niet wilden lopen.
Meestal kamperen we zo'n 5-6 weken in Tsjechie en Slowakije, maar het kan ook zijn dat we toevallig ook in Hongarije of Polen terechtkomen. En soms gaan we ook nog eens in het najaar of voorjaar die kant op.
De vrouw bij de GGD die ons injecteerde wist ons te vertellen dat de mensen in Oostenrijk preventief ingeent worden tegen FSME. En bij de GGD melden zich steeds meer mensen die zich preventief willen laten inenten omdat ze op vakantie naar een risicogebied zouden gaan.
Binnen 9 maanden moeten we nu nog 1 injectie halen en dan zijn we wel beschermd voor 3 jaar, al konden we door omstandigheden, nadat we de injectie-procedure gestart waren, echter helaas deze zomer niet op vakantie.

Maar nogmaals, iedereen moet voor zichzelf besluiten of hij/zij zich preventief wil laten inenten.

Jeanne en André
 
Re: Met hersenvliesontsteking besmette teken in Tjechie?

Wij hebben ons uiteindelijk niet in laten enten, dat werd voor het hele gezin wel een heel erg groot bedrag. We hebben ons best gedaan vooral heel goed uit te kijken en idd een pet op niet door hoog gras en beschermende kleding dragen, daarna goed controleren bij iedereen.
Als wij voorgoed in Tsjechie gaan wonen, gaan we zeker die inentingen halen !
 
Re: Met hersenvliesontsteking besmette teken in Tjechie?

Ik had er ook een dit keer, en met zo'n tekentang lukte het echt niet hem eruit te krijgen. Dokter ter plaatse zei dat die tangen ondingen waren en dat je het gewoon met de hand moet proberen. In elk geval had hij (de resten) er even uitgesneden en meldde dat de kans op besmetting met het een of ander minimaal is, zeker als je het beest binnen 24 uur verwijderd. Maar wel even in de gaten houden. Het zijn rotbeesten, ik had me niet ingeënt trouwens. Wel had ik alle voorzorgsmaatregelen genomen maar dus tevergeefs.
 
Re: Met hersenvliesontsteking besmette teken in Tjechie?

hallo,
wat een toestand die teken,wat ik mij afvraag zijn die er ook in de winter(of is het dan te koud)(het zal wel een domme vraag zijn,maar toch)anders kunnen we ons kinderen nog voorbereiden op een injectie,want dan zullen we die zeker halen
 
Re: Met hersenvliesontsteking besmette teken in Tjechie?

In de winter ben je zelf meestal goed beschermd, lange broek, jas, handschoenen, muts, laarzen etc. Dan zou ik me niet echt/ echt niet druk maken. Of teken 's winters "actief" zijn weet ik niet.
 
Re: Met hersenvliesontsteking besmette teken in Tjechie?

Officieel zijn ze actief van maart tot november. Maar dat weten ze zelf natuurlijk niet. Toch, vrees maar niet te veel in de winter, als het kwik onder nul komt zullen ze niet op grasprietjes zitten wachten op nietsvermoedende voorbijgangers. Ze zouden onmiddellijk bevriezen.
 

Pelhřimov

Donateur
Re: Met hersenvliesontsteking besmette teken in Tjechie?

Dit staat er op de website te lezen van www.byebites.nl:
Gaat u voor langere tijd naar een van de risicogebieden (minimaal 4 weken) en verblijft u daarbij veelvuldig in de natuur, dan beveelt men in sommige gevallen een vaccinatie aan....

Wij gaan meestal zo'n 5-6 weken kamperen en als het kan ook nog eens tussendoor naar Tsjechië of de voormalige DDR. Dit plus het feit dat ik fibromyalgie heb is de reden dat wij wel vaccinaties gehaald hebben.
Maar ik neem aan dat jullie niet zo lang op vakantie gaan. Bovendien is het winter en ben je volledig gekleed, dus het zal best meevallen en lijkt me het niet iets om je druk over te maken.
Alvast veel plezier met de voorbereiding van jullie vakantie.

Jeanne
 
Re: Met hersenvliesontsteking besmette teken in Tjechie?

Arthur schreef:
.....vrees maar niet te veel in de winter, als het kwik onder nul komt zullen ze niet op grasprietjes zitten wachten op nietsvermoedende voorbijgangers. Ze zouden onmiddellijk bevriezen.
Tot mijn grote verbazing heb ik afgelopen januari in Praag een teek bij mijn hond verwijderd. En het was wel onder nul.
 
Re: Met hersenvliesontsteking besmette teken in Tjechie?

Dat is vreemd en onaangenaam. Dat ze zouden bevriezen had ik zelf bedacht, dat leek me logisch maar dat is het blijkbaar niet. Officieel horen ze in januari niet actief te zijn, maar zoals ik al zei, dat weten ze zelf niet. Vervelend hoor.
 
Ook in Nederland

Veel meer mensen met ziekte van Lyme

Het aantal mensen dat na een tekenbeet de ziekte van Lyme krijgt, neemt fors toe. Sinds 1994 is het aantal ziektegevallen verdrievoudigd, tot 17.000 vorig jaar. Dat meldt het Centrum Infectieziektenbestrijding van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM).

Tussen maart en november worden jaarlijks naar schatting een miljoen Nederlanders gebeten door teken. Zo’n beet is meestal onschuldig, maar in zes procent van de gevallen brengt de teek een bacterie over die de ziekte van Lyme veroorzaakt. Wie de tekenziekte niet of te laat ontdekt, en dat gebeurt vaak, kan ernstig ziek worden.

Vorig jaar stelden huisartsen bij zeventienduizend Nederlanders de ziekte van Lyme vast, maakte gezondheidsinstituut RIVM gisteren bekend: 5000 meer dan bij de vorige telling in 2002.
Lyme komt in Nederland vaker voor, doordat er tegenwoordig meer teken zijn, én omdat die vaker de ziek makende bacterie bij zich dragen, zegt de Stichting Samenwerkende Artsen- en Adviesorganisaties in de Gezondheidszorg (SAAG). Ook de toegenomen aandacht heeft tot meer diagnoses geleid, omdat artsen er beter op letten.

De ziekte ontwikkelt zich in drie stadia. Drie dagen tot drie weken na de besmetting kan een rode, ringvormige huiduitslag om de beet ontstaan. Ook ’griepverschijnselen’ kunnen zich voordoen. Het is raadzaam naar de huisarts te gaan, want na enkele weken of maanden kan de gebeten persoon last krijgen van uitval van gezichtsspieren, hartritmestoornissen, gezwollen gewrichten, uitstralende pijn in arm of been, dubbel zien of flauwvallen.
In het derde stadium is de ziekte chronisch. Nog jaren later kunnen huidziekten, gewrichtsklachten en ernstige oriëntatiestoornissen de kop opsteken.

De werkelijke Lyme-cijfers liggen vele malen hoger dan uit het RIVM-onderzoek blijkt, beweert SAAG.
„Mensen zitten jaren thuis met ernstige, maar vage klachten, niet wetende dat ze de ziekte van Lyme hebben“, licht woordvoerder Jeroen Janse toe. „Bijkomend probleem is dat bloedonderzoek de ziekte lang niet altijd aan het licht brengt.“
De ziekte van Lyme komt het vaakst voor in de noordelijke provincies, op de Veluwe en op de Waddeneilanden. Dat komt deels omdat daar veel natuurgebieden zijn, maar volgens SAAG is er nog een reden. Een huisarts in Drenthe zou sneller aan de ziekte van Lyme denken dan een arts in Amsterdam. „Terwijl er ook in het Vondelpark teken zitten.“
De afgelopen jaren is de ziekte verder naar het westen opgerukt. SAAG vindt dat huisartsen vaker uit voorzorg een antibioticumkuur moeten voorschrijven, ook als niet 100 procent zeker is dat het om de tekenziekte gaat. Artsen zouden hier terughoudend in zijn, waardoor de ziekte vaak toch de kop opsteekt.

Lange mouwen
Een tekenbeet is te voorkomen door tijdens natuurwandelingen op de paden te blijven, dichte schoenen en een lange broek te dragen en de broekspijpen in de sokken te stoppen.
Omdat (spelende) kinderen extra risico lopen, is het verstandig hen ook een pet en shirt met lange mouwen te laten dragen. Wie dat nog niet genoeg vindt, kan zich insmeren met een insectenwerend middel (met de stof ’DEET’).

Teken vallen vaak uit de boom op mens en dier. Bij een beet moet het insect zo snel mogelijk verwijderd worden met een tekenlasso of een gewone pincet.
Pak de teek zo dicht mogelijk op de huid vast, zonder hem plat te drukken. Verdoof de teek niet met alcohol, want dat vergroot juist de kans op besmetting. Trek het beestje vervolgens met een licht draaiende beweging uit de huid. Ontsmet het wondje en noteer de datum. Houd de plek in de gaten.
Bij rode cirkels rond de beet of andere gezondheidsklachten moeten mensen direct contact opnemen met de huisarts.
Mensen kunnen elkaar niet besmetten en de ziekte wordt niet overgedragen van huisdier op mens. Mensen worden niet immuun: elke beet betekent een nieuwe kans op besmetting.
Informatie: http://www.rivm.nl/gezondheid/infectieziekten/tekenkaart.jsp

uit Brabants Dagblad
 
Vašek schreef:
1. Teken vallen vaak uit de boom op mens en dier.
2. Bij een beet moet het insect zo snel mogelijk verwijderd worden met een tekenlasso of een gewone pincet.
Zeer informatief Vašek, alleen even twee kleine kanttekeningen.

1. teken vallen heel weinig uit bomen maar komen veel meer voor in gras. Ze komen het meest voor op plaatsen waar zg. "haarwild" voorkomt. (Herten, reeën, wilde zwijnen e.d.)
Houd daar dus rekening mee.

2. De teek moet inderdaad zo snel mogelijk verwijderd worden maar nooit met een gewoon pincet!!! Dan knijp je ze namelijk leeg in je huid en heb je de hele tekeninhoud uit de teek in je eigen lijf geperst. Dus altijd een tekenpincet of tangetje gebruiken.
 
Corrie schreef:
De teek moet inderdaad zo snel mogelijk verwijderd worden maar nooit met een gewoon pincet!!! Dan knijp je ze namelijk leeg in je huid en heb je de hele tekeninhoud uit de teek in je eigen lijf geperst. Dus altijd een tekenpincet of tangetje gebruiken.
Vergeet vooral ook niet om hierna de beet met bijvoorbeeld tea-tree of alcohol te ontsmetten.
 
nog even ter herinnering:

er zijn twee soorten ziektes die men via teken kan krijgen:

1) ziekte van Lyme (ook in Nederland op te lopen)- hier is geen vaccinatie voor, alleen een behandeling achteraf met antibiotica

2) hersenvliesontsteking (op enkele plaatsen in Europa (niet in NL) op te lopen, zie eerder in dit topic)- hier is WEL een vaccinatie voor te krijgen; er is geen goede behandeling voor achteraf; wat de ziekte gevaarlijker maakt dan Lyme!
 
Bovenaan