Ziekte van Lyme

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Besmette teken in Tsjechië?

In ons lokale krantje las ik een artikel waarin gewaarschuwd werd voor teken die hersenvliesontsteking veroorzaken.
Duitsland en Tsjechie werden o.a. met name genoemd.
Er werd vooral geadviseerd om je te laten vaccineren. Deze besmetting is, in tegenstelling tot de ziekte van Lyme, niet achteraf goed behandelbaar en heeft ernstige gevolgen.
confused.gif
Wie heeft ervaring met de vaccinaties of met besmetting.
 
Re: Met hersenvliesontsteking besmette teken in Tjechie?

Ik ken niemand die hiermee is besmet maar ik heb er al wel vaak over gehoord en in Tsjechie zijn veel teken.
Ze komen vooral veel voor in gebieden waar "haarwild" voorkomt, dus herten, reeen, wild zwijn e.d..

Als je in dit soort gebieden bent geweest controleer jezelf en elkaar dan goed op teken, als ze nog heel klein zijn en nog niet lang in je huid zitten is het gevaar nog erg klein.
Trek teken er nooit met een opincet uit maar met een tekentang. Als je het wel met een pincet doet knijp je hem "leeg" waardoor de kans op besmetting alleen maar groter wordt.
 
Re: Met hersenvliesontsteking besmette teken in Tjechie?

Hallo Corrie,
Wat op mij de meeste indruk maakte in het artikel was dat de besmetting er direct was. De tijd die de teek had gezeten was niet van belang.
Als aanvulling voor het verwijderen zou ik nog willen zeggen:Niet trekken maar draaien en zonder er eerst iets op te smeren/spuiten etc.
Hilde
 
Re: Met hersenvliesontsteking besmette teken in Tjechie?

Dat wist ik dus niet, ook niet of het waar is, er worden wel meer spookverhalen verteld.

Maar je moet een teek inderdaad nooit verdoven, want ook dan legen ze hun lichaamsinhoud in de huid.

Mijn man en ik hebben zelden teken, terwijk onze hobby toch planten en vogels zijn, maar de een heeft er (veel) meer last van dan de ander, dus wij horen bij de "gelukkigen".
 
Re: Met hersenvliesontsteking besmette teken in Tjechie?

Voor zover ik me kan herinneren wordt er al gewaarschuwd in Tsjechië voor teken en de ziektes die ze kunnen verspreiden. Teken komen vooral in bossen en gebieden met hoog gras voor, nou dat zijn er nogal wat in Tsjechië, dus je hebt er regelmatig mee te maken. Tot nu toe nooit gehoord van iemand die ergens mee besmet is, dus ik zou niet weten hoe serieus je zo´n bericht moet nemen.
Wat je het best kunt doen is als je op een plek bent (geweest) waar teken voorkomen jezelf en anderen goed nakijken op teken en deze z.s.m. met een tekentang eruit halen. Dit doe je door de teek lichtjes tussen de tang te houden en met de wijzers van de klok draaien, totdat die eruit is. Dan de teek in een stukje papier doen en in brand steken.
In ons huis in Tsjechië hebben we een grote tuin die altijd half volgegroeid is als we aankomen, dus we hebben zowat elke dag wel met een teek of wat te maken, is nu eenmaal moeilijk te voorkomen. Een lange broek en idem shirt of blouse helpt wel wat, maar biedt ook geen totale bescherming tegen teken, is bovendien niet zo lekker op een hete zomerdag.
Vergeet je huisdier ook niet goed na te kijken!
 
Re: Met hersenvliesontsteking besmette teken in Tjechie?

Erikita schreef:
Vergeet je huisdier ook niet goed na te kijken!
IDD dat wilde ik ook al zeggen, denk aub ook om uw huisdieren, ik was een paar weken terug met onze hond in Tsjechie die liep wat door het gras te struinen en wat van het gras te eten, en toen ik terug was vond ik op haar snuit 3 teken.

Let alstublieft op!!!
smiley20.gif
 
Re: Met hersenvliesontsteking besmette teken in Tjechie?

Zo'n 10 jaar geleden heeft iemand uit m'n Tsjechische schoonfamilie (verwoed visser/bosgenieter) door een teek een nare ziekte opgelopen - ik denk Lyme, maar ik ben niet zeker. Is weer goed gekomen, maar het was behoorlijk heftig. Geen indianenverhalen dus.
 
Re: Met hersenvliesontsteking besmette teken in Tjechie?

Het is zeker geen Indianenverhaal maar er moet ook niet een te groot drama van worden gemaakt. Als je de teek er op tijd uithaalt is het risico erg klein. Wij komen veel in de natuur, in Tsjechie en ook elders in Europa, we kennen veel mensen die dat ook doen en daarvan ken ik niemand die een ziekte heeft opgelopen. Dat wil dus niet zeggen dat ze er niet zijn, alleen, ik ken ze niet!!

En ik persoonlijk zou niet zo bang zijn voor een teek met hersenvliesontsteking, dat is toch niet besmettelijk
giggle.gif
giggle.gif
grin.gif
(grapje!!)
 
Re: Met hersenvliesontsteking besmette teken in Tjechie?

hallo Allemaal,
Alles wat met met de ziekte van Lyme te maken heeft is niet van toepassing op de FSME- besmetting. Ik heb het artikel nog eens gelezen.
Het gaat juist om het veradelijke karakter. Je merkt eerst niets itt tot z.v. Lyme en daarna is het goed fout.
mad.gif

Oostenrijk stond ook bij de genoemde landen en daar zou een groot percentage van de mensen zich vrijwillig laten vaccineren tegen FSME.
In tegenstelling tot Lyme is er geen effectieve behandeling en is de besmetting er vanaf de beet direct. Duizenden mensen houden daar meestal blijvend letsel aan over en enkele tientallen overleven de besmetting niet. Prof. Dr M Kunze uit Wenen wordt genoemd in het artikel. Volgens hem is Oostenrijk een belangrijke exporteur van het virus.(artikel van 18 mei `het Kompas`, h.a.h. verspreid regioblad in de `Hoekse Waard`.
 
Re: Met hersenvliesontsteking besmette teken in Tjechie?

een kennis van mij is inderdaad 10 jaar geleden door een tekenbeet in oostenrijk gaan lijden aan de ziekte van lyme.hoe de situatie nu is zal ik niet vertellen maar wees alert op dit soort zaken.bij twijfel gelijk naar een arts.
 

Pelhřimov

Donateur
Re: Met hersenvliesontsteking besmette teken in Tjechie?

bron: www.byebites.nl

FSME is een virusinfectie die kan worden overgedragen door een tekenbeet. Het virus wordt direct na de beet overgebracht op de mens. Hierdoor kan een besmetting in geen van de gevallen meer worden voorkomen.

Het FSME virus is op dit moment nog niet geconstateerd in Nederland. Het komt wel veel voor in Europese vakantielanden, voornamelijk in het gebied ten oosten van Frankrijk tot aan Rusland.

In tegenstelling tot de ziekte van Lyme, bestaat er voor deze aandoening wél een vaccin. In veel van de landen in bovengenoemd gebied wordt dan ook op grote schaal ingeënt. Gaat u voor langere tijd naar een van de risicogebieden (minimaal 4 weken) en verblijft u daarbij veelvuldig in de natuur, dan beveelt men in sommige gevallen een vaccinatie aan, Tekenencefalitis (FSMEimmun®). Dit is een serie van 3 vaccinaties die gedurende 3 jaar bescherming geeft. Meestal worden 2 vaccinaties voor de reis gegeven. Voor meer informatie over risicogebieden en aanbevolen vaccinaties kunt u terecht bij het LCR (Landelijk Centrum Reizigersadvisering) of een GGD arts reizigersadvisering. Addressen en telefoonnummer vindt u op http://www.lcr.nl/

Symptomen
Twee van de drie besmette mensen met FMSE merkt niets van de ziekte. Bij de overigen bestaat het ziektebeeld uit twee fasen.

Fase 1:
Deze fase kenmerkt zich door griepachtige verschijnselen, zoals koorts, misselijkheid en hoofdpijn. Deze klachten ontstaan één tot twee weken na de beet. De klachten houden 5 tot 10 dagen aan.

Fase 2:
Bij een deel van de patiënten ontwikkelt het ziektebeeld zich verder en wordt het centraal zenuwstelsel aangetast. In deze fase kan onder andere een ontsteking van het hersenweefsel en hersenvliesontsteking ontstaan. Tot bijna de helft van de patiënten houdt blijvend letsel over aan deze ziekte.

Behandeling
Is de ziekte eenmaal opgetreden, dan bestaat er geen behandeling meer tegen. Alleen de symptomen kunnen worden behandeld.


een overzichtkaart is te vinden op: http://www.meb.uni-bonn.de/giftzentrale/fsme2002/eu.html
 
vr 20 mei 2005

Nieuw soort tekentang

AMSTERDAM - Dat is schrikken. Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) verwacht dat dit jaar naar schatting zo’n 1,5 miljoen mensen in Nederland een tekenbeet oplopen.


De Stichting Samenwerkende Artsen- en Adviesorganisaties in de Gezondheidszorg (SAAG) is daar behoorlijk van geschrokken en heeft besloten om hun speciale tekenverwijdersetje nog maar weer eens goed onder de aandacht te brengen.

Het setje, de zogenoemde Teek it Easy, bestaat uit een ingenieus tekenpincetje, twee alcoholdeppers, een vergrootglas om met name kleine teken te ontdekken en een boekje over teken, tekenbeten en de ziektes die je eventueel van een tekenbeet kunt krijgen.

Adviesprijs: 9,30 euro.

De Teek it Easy is verkrijgbaar via:

Stichting SAAG
Postbus 805
1440 AV Purmerend
Telefoon 0299-660068
 

Pelhřimov

Donateur
Re: Met hersenvliesontsteking besmette teken in Tjechie?

bron: http://www.baxter.nl/bsvacstekenzb.htm

Teken-encefalitis (FSME) is een ernstige infectieziekte welke wordt veroorzaakt door het FSME/RSSE-virus dat op de mens wordt overgebracht door een beet van een teek.

Wat is Teken-encefalitis (FSME)?
Teken-encefalitis (FSME) is een virusinfectie die kan worden overgedragen op de mens door een tekenbeet. Het ziektebeeld bestaat in de 1e fase uit griepachtige verschijnselen zoals koorts, hoofdpijn en misselijkheid. Bij eenderde van de met het virus besmette personen zet de ziekte zich voort en wordt het centraal zenuwstelsel aangedaan. In deze 2e fase van de ziekte kan onder andere encefalitis (ontsteking van hersenweefsel) en meningitis (hersenvliesontsteking) ontstaan. Tot bijna de helft van alle encefalitis patiënten houdt aan de infectie blijvend ongemak als hoofdpijn, spierstijfheid of verlammingsverschijnselen over en het is zelfs mogelijk aan deze aandoening te overlijden.

Welke behandeling is mogelijk na een infectie met FSME/RSSE?
Na uitbraak van de ziekte is er geen specifieke behandeling tegen het FSME of RSSE - virus mogelijk. Alleen de symptomen van de ziekte kunnen worden behandeld. In de 2e fase van de ziekte is de gemiddelde ziekenhuis opname 3 weken. Voorheen waren specifieke antilichamen tegen het virus beschikbaar, welke binnen zeer korte termijn na de beet toegediend dienden te worden. Deze antilichamen waren echter maar gedeeltelijk werkzaam en zijn daarom niet meer beschikbaar.

Welke virussen kunnen Teken-encefalitis (FSME) veroorzaken?
Een teek kan twee virussen bij zich dragen welke Teken-encefalitis kunnen veroorzaken, te weten FSME (Frühsommer-Meningoenzephalitis) en RSSE (Russian spring-summer encefalitis). Beide virussen behoren tot de groep flavivirussen.

Hoe worden deze virussen overgebracht?
Deze virussen worden overgebracht door een beet van een met virus besmette teek. De teek laat zich uit grassprieten en struikgewas op voorbijgangers vallen, kruipt naar een plek waar de huid warm en dun is en bijt zich hier in vast. In 75% van de gevallen merkt de voorbijganger niets van deze beet.

Hoe snel na de beet worden deze virussen overgebracht?
De virussen worden direct na de beet door de teek op de mens overgebracht. Het verwijderen van de teek na een beet kan daardoor, in tegenstelling tot een aantal andere door teken overgebrachte aandoeningen, een besmetting met FSME/RSSE niet voorkomen.

Wat is een teek?
Een teek is een spinachtig beestje dat voorkomt in struikgewas en op grassprieten in bosrijke gebieden en is actief in de periode van maart tot november. De teek heeft een levensduur van 6 maanden tot 8 jaar waarin het verschillende levensstadia doorloopt.

Waar loopt u risico?
Het FSME-virus is op dit moment niet geconstateerd bij Nederlandse teken. Het virus komt wel voor in veel Europese vakantielanden zoals Zuid Duitsland, Tsjechië, Oostenrijk, Zwitserland, Slowakije, Kroatië, Hongarije, Polen, Slovenië, de Baltische Staten en sommige gebieden van Scandinavië. Het bijgaande overzichtskaartje geeft de gebieden aan waar teken met het FSME-virus geconstateerd zijn. Het RSSE-virus komt voor in grote delen van Rusland, Centraal-Azië en Noord-China. In veel van de bovengenoemde landen wordt de bevolking op grote schaal gevaccineerd.

Wie loopt er risico?
Iedereen die in de betreffende gebieden verblijft en buitenactiviteiten onderneemt loopt het risico om gebeten te worden door een teek. Met name wandelaars, kampeerders en beoefenaars van buitensporten lopen een verhoogd risico om met het virus te worden geïnfecteerd.

Is het mogelijk om de kans op een tekenbeet te verkleinen?
De kans op besmetting met het FSME-virus door een tekenbeet kan enigszins worden verkleind door contact met teken te vermijden. Draag in bossen en natuurgebieden bij voorkeur een pet, een lange broek en afgerolde mouwen en smeer de onbedekte huid in met een insectenwerend middel dat DEET bevat. Ondanks deze bekende maatregelen worden jaarlijks in de betreffende gebieden vele mensen door teken gebeten.

Is mogelijk om tegen Teken-encefalitis (FSME) te vaccineren?
Het is mogelijk om een actieve bescherming tegen zowel het FSME als het RSSE- virus te bieden door middel van vaccinatie. Deze vaccinatie is verkrijgbaar via de afdeling reizigersvaccinatie van uw GGD of uw huisarts.

Zijn er andere door teken overdraagbare aandoeningen?
De ziekte van Lyme is een andere bekende door teken overdraagbare aandoening. Ook deze aandoening komt voor in bepaalde delen van Noord-, Centraal- en Oost-Europa, maar dient niet te worden verward met FSME. De ziekte van Lyme wordt veroorzaakt door de Borrelia bacterie en kan niet worden verkomen door vaccinatie.

Meer informatie?
Wilt u meer informatie over Teken-encefalitis (FSME) en de mogelijkheid tot vaccinatie, neem dan contact op met de afdeling reizigersvaccinatie van uw GGD of uw huisarts.

Feiten over Teken-encefalitis (FSME):

Teken-encefalits (FSME) is een ernstige virale infectieziekte.
Teken-encefalitis (FSME) wordt overgebracht door teken.
De virus-overdracht vindt direct na beet plaats.
75% van de gebeten personen heeft tekenbeet niet door.
Teken-encefalitis (FSME) komt voor in populaire vakantiegebieden.
In deze gebieden zijn inwoners op grote schaal gevaccineerd.
Het is voor reizigers mogelijk om zich tegen deze ziekte te laten vaccineren.
Het vaccin biedt bescherming tegen zowel het FSME als het RSSE virus.
Het virus is niet geconstateerd bij Nederlandse teken.
 
R

rob.goverde

Guest
Re: Met hersenvliesontsteking besmette teken in Tjechie?

Impliceert bovenstaand verhaal, dat een teek in NL minder gevaarlijk is voor mens en dier dan in de genoemde landen?
 

Pelhřimov

Donateur
Re: Met hersenvliesontsteking besmette teken in Tjechie?

Rob, volgens mij is het zo dat de Nederlandse teek hiermee (nog) niet besmet is en de teken in de genoemde landen dat wel kunnen zijn.
Maar helemaal zeker weet ik het ook niet, dus heb ik ook info aangevraagd bij de GGD in Dordrecht.
Ik kwam nog een andere intressante website tegen over teken: www.teekcare.nl/teken.htm
En als je zoekt op internet op "FSME" kom je heel veel tegen over dit onderwerp.

Jeanne
 
Re: Met hersenvliesontsteking besmette teken in Tjechie?

pelhrimov schreef:
bron: www.byebites.nl
Symptomen
Twee van de drie besmette mensen met FMSE merkt niets van de ziekte. Bij de overigen bestaat het ziektebeeld uit twee fasen.
eu.html[/url] [/b]

Zoals je hierboven ziet lopen dus NIET alle mensen die een teek krijgen ogenblikkelijk de kans ziek te worden.
Het is hiermee net als met al dit soort zaken: "Maak er geen drama in drie bedrijven van".

Natuurlijk moet je voorzichtig zijn en je maatregelen nemen, maar vergeet niet, met het rijden naar Tsjechie (of welk ander land ook) loop je ook een behoorlijk risico op blijvend letsel maar daar worden nooit kolommen mee vol geschreven!
 
Ja sem nidky problemi nemela. To taky proto ze jim jaksi nechutnam, haha...a to jsem byla v lese casto.
Podle me musis mit opravdu pech kdyz onemocnis.

Kvetinka

Vertaling door Bartiku:

En dat betekent: Ik heb nooit problemen gehad. Ook omdat ze mij niet echt lekker vinden, haha terwijl ik wel vaak in het bos ben geweest. Volgens mij moet je echt pech hebben als ze er ziek van wordt.
 
hallo Corrie,
Ik voel me aangesproken.
Het is zeker niet de bedoeling om paniek te zaaien. Samen met mijn gezin ga ik ook gewoon vakantie vieren in Tsjechië. Wel overwegen wij ons te laten vaccineren.
Ik werk in de gezondheidszorg en hersenvliesproblematiek vind ik erg heftig.

Mijn bedoeling was te waarschuwen dat het verwijderen van de teek hierbij niet helpt.
Ik was zelf verbaasd ,toen ik het artikel las ,over het ontbreken van behandelmethoden en de directe besmetting na de beet. Daarna bedacht ik dat er vast meer mensen dit niet wisten.
Hilde

Hallo Pelhrimov,
Ik heb met belangstelling alles gelezen en de site voor informatie bezocht, dank je
worshippy.gif
 
Re: Met hersenvliesontsteking besmette teken in Tjechie?

Hilde , ook ik heb dit onderwerp met veel interesse gevolgd.
Ook wij gaan van de zomer weer naar Tsjechie en wel met onze 2 kids van 7 en bijna 10 die hele dagen door bos dwalen voor hout voor de kampvuurtjes, en door het gras liggen te rollebollen,dan ga je wel even nadenken na dit verhaal.
Ik ga volgende week toch eens even informeren bij onze huisarts.
Je kan je kinderen dan regelmatig contoleren op teken en ze er dan uitdraaien, maar dan is de besmetting al een feit.
Dan wil ik graag voorkomen dat ze EVENTUEEL ziek worden , en als dat dan heel simpel kan doormiddel van vaccinaties dan hoef ik mezelf later nooit te verwijten van had ik maar.................!
 
Bovenaan