Voetbal

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Freddy2005

† In Memoriam
Slavia Praag wint ook in competitie

Na de zege in de voorronde van de Champions League op Ajax heeft Slavia Praag zondag ook in de Tsjechische competitie een zege geboekt. De ploeg won met 2-1 bij Budejovice.

Kalivoda, de maker van de strafschop tegen Ajax, en Senkerik brachten Slavia Praag binnen acht minuten op een 2-0-voorsprong. In de tweede helft maakte Vozabal de enige treffer voor Budejovice.

telesport.nl
 
De wedstrijd van gisteren was in ieder geval goed voor de zelfzekerheid van ajax. Ik ben niet zo optimistisch als de gemiddelde Nederlandse voetbalfan. Ik ben meer van het eerst zien dan geloven.

Al met al... Ik zal bij de match aanwezig zijn :)
 

Freddy2005

† In Memoriam
Cech opnieuw beste Tsjechische voetballer

large_516165.jpg


Petr Cech haalde het van Tomas Rosicky en Marek Jankulovski.


Petr Cech werd in Praag verkozen tot beste Tsjechische voetballer van het seizoen 2006-2007. De 25-jarige doelman van Chelsea haalde het in het referendum bij sportjournalisten voor Tomas Rosicky (Arsenal) en Marek Jankulovski (Juventus). Het is de derde keer op rij dat 52-voudig international Cech de Tsjechische 'Gouden Bal' wint. (belga/hln)
 

Freddy2005

† In Memoriam
'Jan Koller wil niet meer naar Feyenoord'

Het begon er sterk op de lijken dat Jan Koller zou verkassen naar Nederland. Zowel Feyenoord, AZ als FC Twente toonden belangstelling in de lange aanvaller. Deze clubs kunnen Koller echter wel vergeten, want hij heeft aangegeven zijn huidige club AS Monaco niet te willen verlaten. Eerder zei Koller nog, niet onwelwillend tegenover een vertrek te staan. Daar is verandering in gekomen door zijn basisplaats en twee doelpunten tegen Sochaux.

"Mijn doelpunten hebben mij psychisch erg geholpen. Mijn situatie is nu veel beter. We spelen weer met twee spitsen en mijn kansen zijn sterk gestegen. Nu wil ik hier blijven. Ik wil niet weglopen. Ik heb de trainer nu een duidelijke boodschap gegeven. Hij kan op mij rekenen’’, vertelt Jan Koller.

voetbalcentraal.nl
 

Freddy2005

† In Memoriam
Valse start voor Grygera bij Juventus

Zdenek Grygera kent een ongelukkige start bij zijn nieuwe werkgever Juventus. De 27-jarige verdediger, die deze zomer overkwam van Ajax, kampt met een dijblessure. Daardoor staat hij drie tot vier weken buitenspel. De Tsjechische international raakte woensdag geblesseerd in de vriendschappelijke interland tegen Oostenrijk.
Grygera kwam in 2003 naar Ajax. Hij kende bij de Amsterdammers een moeilijk begin, maar groeide later uit tot een van de steunpilaren van het elftal.
De Tsjech kwam eerder in zijn vaderland uit voor Sparta Praag, Petra Drnovice en FK Svit Zlin.

depers.nl
 

Freddy2005

† In Memoriam
Grygera: "Wordt heel moeilijk voor Ajax"

Zdenek Grygera, oud-verdediger van Ajax, ziet het niet gebeuren dat Ajax alsnog ten kosten van Slavia Praag naar het hoofdtoernooi van de Champions League zal schieten. Ajax verloor anderhalve week geleden thuis met 0-1 van Slavia.

De nu speler van Juventus geeft een klein interview in AjaxLife. "Voor Slavia is dit een fantastisch resultaat", zegt de geblesseerde verdediger.

"Normaal spelen ze thuis aanvallender, maar ik betwijfel of ze dat nu ook gaan doen. Het zal voor Ajax een moeilijke klus worden. Slavia heeft een groot veld met ruimte om te voetballen. Ik durf niet te zeggen wie er doorgaat", aldus de Tsjech.

soccerplaza.be
 

Freddy2005

† In Memoriam
Culek blesseert zich zwaar in Astridpark

Brussels-middenvelder Richard Culek is lange tijd buiten strijd. Hij brak zijn kuitbeen in de competitiematch tegen Anderlecht.

De Tsjech Richard Culek, een van de sterkhouders van Brussels, moest al na 7 minuten vervangen worden. Een eerste onderzoek wees uit dat hij zijn kuitbeen gebroken heeft.

Culeks ploegmaat Alan Haydock vertelt: "Ik ken Richard goed. Als hij op de grond ligt te schreeuwen, dan weet ik dat het serieus is."

"Pech blijft ons achtervolgen. Eerst was er die blessure van Petö en nu valt weer een ervaren speler weg", weet Haydock.

sporza.be

2832256711.jpg


(foto PhotoNews)
 

Freddy2005

† In Memoriam
Tsjechisch international Plasil naar Osasuna

Osasuna heeft Jaroslav Plasil vastgelegd. De Tsjechische international wordt voor 2,25 miljoen euro overgenomen van AS Monaco.

'Osasuna is een club waar mijn kwaliteiten goed tot uiting kunnen komen', vertelde Plasil tijdens een persconferentie. 'Ik heb altijd al in Spanje willen spelen. Het is een sterke competitie, waar aanvallend voetbal wordt gespeeld.'
Plasil maakte al op jong leeftijd de overstap van Tsjechië naar Monaco. Voor de Monegasken speelde hij 121 competitiewedstrijden. De 25-jarige middenvelder heeft inmiddels ook 28 interlands achter zijn naam staan.

vi.nl
 

Freddy2005

† In Memoriam
Slavia Praag nog steeds ongeslagen in Tsjechië

In de Tsjechische competitie draait Slavia Praag erg goed. De eerste vier wedstrijden werden alle vier gewonnen. Slavia Praag voert momenteel de ranglijst aan met twaalf punten. FC Artikel Brno werd zaterdag met 1-0 verslagen.

voetbalcentraal.nl
 
Buiten gelaten dat het echt een bagger wedstrijd was en 2 onterrechte penalty's werden gegeven vraag ik me toch echt af waarom het in gods naam een verdiende overwinning voor Slavia was?

Juan: Vlieg volgende week naar Praag ga ook naar de wedstrijd ja. Zit je aan ajax of praag kant?
Ik vertrek morgenavond. Ik zit bij Ajax natuurlijk. Komend seizoen ben ik genoeg aan de andere kant te vinden.

Overigens zijn er geloof ik pas rond de 300 kaartjes voor Ajax verkocht. Ik zal dan wel makkelijk te herkennen zijn. Kaarten aan Slavia-zijde zijn allemaal verkocht.

Slavia en Ajax allebei bovenaan in de competitie! :cheers:
 

Freddy2005

† In Memoriam
Martin Kolar trekt naar Helsingborg

Martin Kolar verlaat Anderlecht en gaat voor drie jaar bij het Zweedse Helsingborgs IF aan de slag. De Tsjechische middenvelder werd in 2002 door RSCA aangetrokken maar speelde vanaf 2005 op uitleenbasis bij Stoke City, Westerlo en AC Ajaccio. De jonge Tsjech was sinds het weekeinde op proef bij de Zweedse club en wist de technische staff te imponeren.

"De informatie die we over hem kregen is waar gebleken. Bovendien had ook Samir Beloufa, destijds zijn teamgenoot bij Westerlo, al lovend over hem gesproken. Hij past goed in de ploeg en kan goed uit de voeten op de linkerflank. Hij is het type middenvelder dat nog ontbrak", aldus trainer Stuart Baxter.

Ook één van de scouts van paars-Wit, Pär Zetterberg, had enkel goede dingen te melden over Kolar. "Ik heb zelf nog met hem gespeeld enkele jaren geleden. Hij was toen een jong talent en heeft toen al Champions League ervaring opgedaan. Martin liep later een blessure aan de kruisbanden op maar is daarvan volledig hersteld ondertussen. Hij is echter nog steeds een groot talent."

Martin Kolar zelf is ook tevreden. "Het geeft een goed gevoel om te weten waar ik de volgende drie jaar ga doorbrengen." Wie denkt dat Helsingborg een stap terug is voor Kolar komt bedrogen uit. "Het is een ploeg met goede spelers en ik weet dat ik zal moeten knokken om een plaats in de basis." Volgens trainer Baxter zou dat geen probleem mogen zijn. "Martin is een goede linkerflankspeler maar kan op links eigenlijk alle posities aan", aldus de trainer van Helsingborg.

Kolar wordt bij Helsingborgs IF teamgenoot van Henke Larsson. [AN]



voetbalkrant.com
 

Freddy2005

† In Memoriam
Slavia Praag naar hoofdtoernooi Champions League

Ajax is er opnieuw niet in geslaagd om door te dringen tot het hoofdtoernooi van de Champions League. In Praag verloren de Amsterdammers met 2-1 van Slavia Praag. De Tsjechen hadden de heenwedstrijd in de Amsterdam ArenA al met 1-0 gewonnen.

Stanislav Vlcek was de beul van Ajax. Hij bracht Slavia Praag halverwege de eerste helft op voorsprong. En vlak voor tijd rondde de Tsjechische aanvoerder een counter af. Luis Suarez had tussendoor voor de gelijkmaker gezorgd. Vorig jaar werd Ajax in de voorronde van het belangrijkste Europese bekertoernooi uitgeschakeld door FC Kopenhagen.

Voorbeeld
Slavia Praag volgde het voorbeeld van FC Kopenhagen, dat Ajax in 2006 het uitzicht op deelname aan de Champions League ontnam. De Tsjechen dankten de zege aan spits Stanislav Vlcek en doelman Martin Vaniak, die bij een gelijke stand van 1-1 vijf prachtige reddingen verrichtte. Vlcek maakte in de 87e minuut vanuit een counter zijn tweede doelpunt van de wedstrijd.

De uitschakeling is een enorme domper voor Ajax, dat zo graag structureel bij de beste zestien clubteams van Europa wil horen. Financieel directeur Jeroen Slop rekende vlak voor de return in het volgepakte stadion Evzena Rosickeho Strahov voor dat Ajax het komende seizoen minimaal 13 miljoen euro meer zou opstrijken als het in de lucratieve Champions League zou mogen meedoen.

Ajax voorkwam in de aanloop naar de duels met de koploper van Tsjechië al dat er opnieuw de rode cijfers zouden worden geschreven in de boeken. De bekerwinnaar hield ruim 50 miljoen euro over aan de transfers van Wesley Sneijder, Ryan Babel, Tom de Mul en Kenneth Perez. Het staat nu al vast dat Ajax de huidige begroting van 65 miljoen euro ook volgend jaar minimaal kan handhaven.

Voordelen
Voetballen in de Champions League heeft niet alleen financiële voordelen. Voor de ontwikkeling van jonge spelers als Klaas-Jan Huntelaar, John Heitinga, Luis Suarez, Urby Emanuelson en Maarten Stekelenburg is het belangrijk dat ze op het hoogste podium mogen acteren.

Voor trainer Henk ten Cate komt de Europese deceptie ook uitermate ongelegen. De oefenmeester strandde het vorige seizoen in de laatste voorronde van de Champions League al op het nietige FC Kopenhagen. Hij kan in zijn tweede en misschien laatste jaar alleen in eigen land op het hoogste niveau presteren.

Ten Cate schonk zijn spelers in de aanloop van de tweede ontmoeting met Slavia Praag zo veel mogelijk vertrouwen. De coach was in het openbaar uitermate optimistisch over een goede afloop. ‘Slavia Praag is geen wonderploeg. We bekeren echt wel verder’, sprak hij.

Nerveus
Diezelfde Ten Cate zag na het eerste fluitsignaal van de Deense arbiter Larsen echter ook dat zijn goede bedoelingen de juiste uitwerking hadden gemist. Ajax begon nerveus en leed veel te veel balverlies. Slavia Praag raakte in de beginfase nauwelijks in de problemen.

De oudste profclub van Tsjechië kwam zelfs op voorsprong omdat Stanislav Vlcek in de 23e minuut doelman Maarten Stekelenburg met een fantastisch schot kansloos liet: 1-0. Ajax wankelde even maar kwam dankzij een goede combinatie van beide spitsen in de 34e minuut op gelijke hoogte. Luis Suarez schoof de bal na goed voorbereidend werk van Klaas-Jan Huntelaar onder de armen van Vaniak in het doel: 1-1.

Ten Cate begon de wedstrijd met Laurent Delorge als linkshalf. De Belg kreeg de voorkeur boven Dennis Rommedahl en Robbert Schilder en speelde niet onverdienstelijk. Urby Emanuelson bleef wel ver verwijderd van zijn goede vorm van het vorige seizoen. Ten Cate wisselde de linksback in de tweede helft voor Jan Vertonghen.

Ajax domineerde de tweede helft en kreeg in het laatste half uur vijf goede kansen. Suarez, Huntelaar, Stam, opnieuw Suarez en weer Huntelaar stuitten echter allemaal op de uitstekend keepende Vaniak, waarna Vlcek in de 87e minuut met zijn tweede doelpunt het vonnis over Ajax voltrok.

Ten Cate: bittere pil
Ajax-trainer Henk ten Cate noemde uitschakeling van zijn ploeg in de voorronde van de Champions League ‘een bittere pil voor iedereen’. ‘Op dit niveau worden andere dingen gevraagd en daar hebben we niet aan kunnen voldoen’, aldus Ten Cate voor de camera's van de NOS.

Hij verweet zijn ploeg vooral de mogelijkheden niet benut te hebben. ‘In de tweede helft hebben we zat kansen gehad om minimaal een keer te scoren, maar dat hebben we nagelaten. Dan krijg je vlak voor tijd het deksel op de neus en dat is vervelend. De jongens zitten nu stuk in de kleedkamer, het kost wel even tijd om dit te verwerken.’

Ten Cate is niet bang voor de kritiek die hij mogelijk zal krijgen na de onverwachte uitschakeling. ‘Ik heb een dikke en brede rug. Nu gaat het erom dat het hoofd te bieden, maar ik maak me daar niet zo druk om.’

Slavia Praag - Ajax Amsterdam: 2-1
Praag. Derde ronde, tweede wedstrijd.

Slavia Praag (Tsj) - Ajax (Ned) 2-1 (1-1). 23. Vlcek 1-0, 34. Suarez 1-1, 87. Vlcek 2-1. Scheidsrechter: Larsen (Den). Toeschouwers: 20.000. Gele kaart: Emanuelson, Stam (Ajax), Vlcek (Slavia Praag).

Slavia Praag: Vaniak; Krajcik, Suchy, Brabec en Drizdal; Janda, Svec, Tavares en Kalivoda (78. Volesak); Smicer (14. Ivana) (83. Necid) en Vlcek.

Ajax: Stekelenburg; Colin, Stam, Vermaelen en Emanuelson (58. Vertonghen); Gabri (79. Urzaiz), Heitinga en Delorge; Bakircioglu (66. Rommedahl), Huntelaar en Suarez.

Bijzonderheid: Slavia wint eerste wedstrijd met 1-0; Slavia Praag naar hoofdtoernooi Champions League.

volkskrant.nl
 

Freddy2005

† In Memoriam
Arsenal kent geen problemen met Sparta Praag

Na de eerdere 0-2 overwinning in Praag kende Arsenal opnieuw niet veel problemen met Sparta Praag: 3-0. In het Emirates Stadium was Arsenal de betere ploeg en maakte ook de meeste aanspraak op de overwinning. Rosicky, Fabregas en Eduardo waren trefzeker voor de Londenaren.

The Gunners begonnen sterk aan de wedstrijd, wat een vroeg doelpunt opleverde. Theo Walcott gaf een lage voorzet de zestien in, waar Tomas Rosicky de 1-0 tegen de club maakte waar hij ooit zijn loopbaan begon. De ploeg van Wenger had een overwicht maar kon dit nog niet uitdrukken in doelpunten.

Zoals zovaak scoorde Arsenal weer in de slotfase. In de 82e minuut speelde Eduardo da Silva zijn man uit en legde de bal terug op Fabregas, waarna de invaller er 2-0 van maakte. Eduardo zelf maakte ook zijn eerste officiële doelpunt in dienst van Arsenal na een goede pass van Denilson.

voetbalcentraal.nl
 

Freddy2005

† In Memoriam
Slavia huurt international

Slavia Praag, dat ten koste van Ajax de groepsfase van de Champions League haalde, heeft een voorschot genomen op de aanstaande verdiensten. De koploper in de Tsjechische competitie nam international Daniel Pudil vrijdag op huurbasis over van concurrent Slovan Liberec.

De 21-jarige verdediger ondertekende een verbintenis voor een half jaar bij zijn nieuwe club. Pudil is speelgerechtigd in de Europese competitie omdat hij de wedstrijden van Liberec in de Intertoto Cup miste. Slavia werd donderdag bij de loting in een groep met Arsenal, Sevilla en Steaua Boekarest ingedeeld.

telesport.nl
 
Bovenaan