Vissen in Tsjechië

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Weet iemand een goede lokatie om op forel te vissen in de buurt van Spindleruv.

vliegvissen neem ik aan????

Boven Spindleruv splitst de Labe (Elbe) zich in tweeën.
Deze splitsing is mij aangewezen als hotspot door een Tjechische (vlieg)visgids. Ik heb hier zelf 2 jaar geleden gestaan, maar er kwam toen erg veel water naar beneden dat het onbegonnen werk was.
Het is een moeilijk begaanbaar en ruig terrein, het water is er ook ruig en lastig te waden.
Maar wat maakt het uit als je goed vangt.

Het is een mooie plek met veel water en grote keien, en stroomversnellingen.
Volgens mij is dat wel de grens van 2 verschillende vergunningen, dus daar moet je wel rekening mee houden.
Parkeren kun je bij de benzinepomp aldaar.

Jos
 
Wat Jan schrijft klopt bijna, de dierenzaak verkoopt vergunningen maar alleen op vertoon van je Tsjechische visakte.
Over het verkrijgen van de akte is in deze topic al veel uitleg gegeven

Er worden hier vaak vragen gesteld over het verkrijgen van akten en vergunningen. Daar bestaat nog wel eens wat onduidelijkheid over.
Ik heb hier al het een en ander over geschreven, maar om mijn uitleg te onderbouwen het volgende:

Petr, de Tsjechische visgids die ik nu een paar jaar ken heeft hier en stuk over geschreven op zijn website. Zijn uitleg kun je HIER lezen.

Veel visplezier!

Jos
 
Ik heb het stukje uit bovenstaande link hier heen gekopieerd.
Dit om te waarschuwen voor de fouten die er in staan:

Voor het vangen van een forel of zalm zalm in Tsjechie?? of wordt er vlagzalm bedoeld? hoeft u niet naar Noorwegen of Schotland af te reizen. In Tsjechië is het werkelijk prachtig en afwisselend vissen. De natuur in Tsjechië is zeer afwisselend. Door heel Tsjechië zoeken beekjes hun weg door ongerepte bossen en ook voor wild stromende rivieren kunt u in Tsjechië terecht. Los van het grote aanbod rivieren zijn de meren in het land zeer gevarieerd, zowel in afmeting als de soorten vis.

Door de enorme verscheidenheid van typen wateren kunt u ook op vele manieren vissen. De beken lenen zich goed voor vliegvissen op regenboogforellen een enkele (gekweekte) regenboog, 95% is [URL="http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/35/Bachforelle_Zeichnung.jpg"]beek / bruineforel[/URL] en vlagzalmen. In de kleine meren kunt u natuurlijk goed vanaf de kant vissen en de grote meren kunnen vanaf een boot bevist worden op zalm zalm??, snoek, baars en voorn meerval en grote karpers.

Belangrijk om te weten is dat u in Tsjechië een visvergunning én een soort viskaart nodig heeft. De kosten voor deze documenten zijn redelijk laag 100Kr voor 3 jaar en ong.1200Kr (salmonide) / ong 800Kr (witvis e.d.) voor 1 week en u helpt hiermee de visstand op peil te houden. De visvergunning is een officieel document wat 1 dag, 2 dagen, korter dan een jaar of 1 jaar geldig is 1 jaar of 3 jaar. De viskaart is een soort strippenkaart geen strippenkaart, er wordt verwacht dat je de vangsten er op bij houd met een geldigheid van 1 dag, 2 dagen, 1 week, 2 weken, 1 maand, 6 maanden of 1 jaar voor buitenlanders 1 week of 2 weken. Er zijn twee soorten viskaarten, één voor salmoniede water(rivieren) en één voor de stuwmeren (niet salmoniede water) Er zijn ook veel rivieren die geen salmonide water zijn.

Om een visvergunning te krijgen dient u zich geldig te kunnen legitimeren met uw paspoort. De viskaarten en vergunningen zijn bij de locale gemeente vvv's te verkrijgen of hengelsportwinkels. Vergeet niet te vragen wat de uitzonderingen op de regel zijn, want niet alle wateren zijn legaal te bevissen: ondanks uw visvergunning. aanvulling: Dat staat duidelijk aangegeven op de Tsjechische vislandkaarten die te koop zijn per regio, rood water is salmonide, blauw is geen salmonide en paars en groen prive water. Het is van het grootste belang dat u in Nederland een visvergunning heeft of lid bent van een visvereniging; anders kunt u in Tsjechië geen visvergunning krijgen! aanvulling: Nederlandse verguning/akte mee dus. En een verlopen Tsjechische visakte kunen tonen is ook een pluspunt. Mocht u aan alle voorwaarden hebben voldaan zal vissen in Tsjechië een onuitwisbare indruk achterlaten DAT KLOPT!

Om een voorbeeld te geven van de vis/landkaart omgeving Lipnomeer:

showphoto.php
 
Ik heb hier al weer de eerste forelletjes gevangen.
Achter de camping van Jan en Akkelien zijn ze te vangen, wel klein grut hoor.

De kaart met viswateren en vergunningen van deze omgeving (waar al vaker naar verwezen heb in deze topic) zal ik aan Jan en Akkelien geven als ik vertrek.
Dan kunnen andere gasten er ook gebruik van maken.

Ik koop volgende keer wel weer een verse.

Nu ga ik snel nog een paar forellen vangen, want vanavond hebben we hier een BBQ.

:bbq:

Jos
 

Ron

Geroyeerd Lid
Hm.. wat voor een hengel en draad moet je wel niet hebben als je een meerval van 1.96m binnen wilt halen, allemachtig :). Heb zelf 1 x op Zwaardvis gevist met een bood en dan met trolley.. nou ik had niets maar een andere man had er eentje van 3 meter aan hangen.. Maar goed dat je dan een hengel hebt die niet of nauwelijks buigt en zo dik is als een boomstam.. :). Tevens was dat draad echt gigantisch dik, kon amper op de molen.

Kortom waarmee vis je op meerval? Beetje dezelfde manier van vissen zoals op Karper of niet?
 
ik kreeg van een nederlandse gast ook de vraag hoe het met de vergunning zit een Tsjechische vriend van ons gaat het regelen hij stuurt net deze mail:

"I was today morning in Zamberk in city hall ask about this fishing papers.
I got by me one paper " Application for Issue of Fishing permit" where I will write name and adress and passport number of fisherman.
Then I will go to city hall with this aplication and with copy of holland fishing papers, and I pay 100czk -and they give me the fishing papers (its valid for one year), Its possible make papers for 3 or 10years, but its more money.
Then if I will have this paper from city hall I will go to Nekor to main fisherman and there I pay for permit for Pastviny damm, or for Klasterec or for Nekor. ( till I dont know how much money it is, but I will ask) and then he can fishing legal."

dit is dus de procedure !

ron

-----

Op het gemeentehuis een aanvraagformulier voor visakte halen en daarop naam, adres en paspoortnummer van de aanvrager/visser invullen.
Daarmee naar het gemeentehuis (kopie NL visakte meenemen) en voor 100 kronen krijg je een akte die een jaar geldig is. Voor 3 of 10 jaar kan ook, maar dat is (uiteraard) duurder.
Met deze akte ga je naar de plaats waar je wilt vissen en betaalt daar voor de locale visvergunning.
Daarna kan je legaal gaan vissen.
 
vissen

hallo

kan iemand mij vertellen waar ik een winkel kan vinden in de buurt van Pocatcy.Zuid Bohemen. Waar we karper spullen kunnen kopen zoals stopers, lijntjes, onthakingsmat en nog meer voor het karper vissen.
 

Freddy2005

† In Memoriam
Jeugdkampioenschappen vliegvissen in Vysočina

Van 21 tot 27 juli hebben de 8°World Youth Fly Fishing Championship 2009 plaats. Jongeren van de ganse wereld zullen elkaar voor de tweede maal treffen in Tsjechië. In Chotěboř, Smrčná, Bojanov, Slatiňany en Vír zullen de diverse wedstrijdonderdelen afgewerkt worden.

youthflyingfishing2009.cz
 
kan iemand mij vertellen waar ik een winkel kan vinden in de buurt van Pocatcy.Zuid Bohemen. Waar we karper spullen kunnen kopen zoals stopers, lijntjes, onthakingsmat en nog meer voor het karper vissen.
Ik heb een aantal mailtjes verstuurd , maar krijg geen antwoord terug.
Sorry hoor, ik wijs maar weer naar de landelijke dienst die Freddy ook heeft geplaatst.

http://www.rybsvaz.cz/?page=mistni_org&lang=de

Misschien een Camping / Pension / Hotel in de buurt die je de nodige gegevens kan verstrekken.
 

char

† In Memoriam
..... in de buurt van Pocatcy.Zuid Bohemen.
Bedoel je de plaats Počátky, zo'n 30 km. onder Pelhřimov?...

Misschien kun je in de plaats zelf wat vinden. Je kunt ook een stukje naar het zuiden rijden.
Een zeer waterrijk gebied daar!!..Dus in een stadje zoals Jindřichův Hradec, moet je kunnen slagen!!..

Succes!!..

Char.
 
..... ik heb hier nog een website, voor de liefhebbers, met heel veel info over het vissen in Tsjechië en de adressen van de regionale afdelingen
Bedankt voor dit adres.
We hebben een plaats gevonden redelijk dicht bij Pocatcy daar kunnen we wel eens gaan kijken in de vacantie.
Maar als er meer adressen zijn dan zie ik dat graag

Ik wijs maar weer naar de landelijke dienst die Freddy ook heeft geplaatst.

http://www.rybsvaz.cz/?page=mistni_org&lang=de

Misschien een Camping / Pension / Hotel in de buurt die je de nodige gegevens kan verstrekken.
het is niet makkelijk om wat te vinden. En je bent de taal niet machtig dus dat is ook moeilijk te vinden. Maar er zijn speelgoedwinkels die wel wat verkopen zoals aas en haakjes maar we zoeken verdere karperspullen.

gea
 
Ja dat kan wel maar we zoeken een groter winkel. In speelgoed winkels daar verkopen ze wel wat visspullen maar we zoeken winkels waar je karper hengels en strechers en stoeltjes en wat van dat grotere spul kan kopen en piepers.
 
Bovenaan