Vissen in Tsjechië

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Pelhřimov

Donateur
Ik ben een leek op vissersgebied :D
Dus voor mij zijn sommige specifieke termen gewoon visserslatijn, want wat zijn bijvoorbeeld nimfen en wat is droog vissen??
En wat doen jullie eigenlijk met de gevangen vis?
 
Nimfen zijn een nabootsing van insecten wat onderwater leven voor een bepaalde tijd dat ze zich gaan ontwikkelen tot insect,dus die vis je over de bodem of iets er boven.
Droog vissen is met een nabootsing van een insect dat op het wateroppervlak drijft,en de vis erna stijgt.
Ik persoonlijk zet iedere vis terug en ik vis ook weerhaakloos(zonder weerhaak).
m.v.G.Martien
 
vissen in tsjechie (lipno)

hallo allemaal
in juli ga ik voor twee weken naar lipno met mijn gezin (3 kinderen).
ik was ook van plan om daar te gaan vissen op witvis.
kan iemand mij wat tips geven over lokvoer en aas en wat wel gebruikt mag worden en wat niet.
en weet iemand nog goede stekjes rond het lipno nad vltavou.


alvast bedankt en een fijne vakantie

nicolai
 
bedankt voor je reactie maar echte visplaatsjes of iets over aas voor bijvoorbeeld karper of voorn kan ik niet vinden .
kan ik daar bolies of maden aankomen of hebben ze daar ander aas of kunstaas

nicolai
 
Ik ben deze topic een beetje uit het oog verloren, maar volgende week ga ik (wij) weer op vakantie naar de camping van Jan en Akkelien in Dolni Lanov.

Ik moet eerlijk zeggen dat het vliegvissen het afgelopen jaar op een erg laag pitje gestaan heeft.
Zelfs mijn jaarlijkde vistrip, met mijn vismaten, naar Tsjechie is er dit jaar bij ingeschoten !@#$$%

Maar ik ga de komende dagen mijn hengeltjes weer in staat van paraatheid brengen!
Er zijn in het noorden zoveel mooie riviertjes om te bevissen.
De forel en vlagzalm is hier niet spectaculair groot, maar het plezier is daar niet minder om. De vis is mooi en gezond.

nimfen en wat is droog vissen??
Nimfen zijn de larven die onder water leven en in een later stadium als insect uit het water komen en als "droge vlieg" verder leven.
Deze "droge vliegen" leggen weer eitjes die zich onder water weer tot larf (nimf) ontplooien......en zo is de cirkel weer rond.

En wat doen jullie eigenlijk met de gevangen vis?
Deze vis wordt voorzichtig, in het water, onthaakt en zwemt weer lekker verder. Ik vis weerhaakloos, ach ik mis dan wel eens een visje maar het het gaat mij niet om de aantallen.
Ook heb ik niks tegen vis mee nemen. Maar als ik 2 visjes eten wil dan gaan er ook maar 2 mee en de rest zwemt lekker verder. En als je een visje mee neemt moet deze op een nette, snelle en pijnloze manier van het leven ontnomen worden.
En wees gerust, ik eet niet elke dag vis.
Ik heb respect voor alle levende wezens.

Ahhh......ik heb er weer zin in :D

Jos
 
Jos van Zetten schreef:
Ik ben deze topic een beetje uit het oog verloren, maar volgende week ga ik (wij) weer op vakantie naar de camping van Jan en Akkelien in Dolni Lanov.
Let op Jos :

Laat er minstens 2 in de labe zwemmen dan vang ik die er uit voor op de bbq.

Maar dan wel minstens 25 cm. hoor.

Je mag er wel een mededeling aanhangen.
 
Mischien wat sluipreclame maar ik wilde toch de naam van Petr Axamit hier even noemen.
Petr geeft in de winter skiles en is in de rest van het jaar visgids in het noorden van Tsjechie o.a. de rivieren Labe, Kamenice en Jizera.

Petr heeft de kennis en ervaring om je alle goede vlagzalm en forel stekken in deze buurt te laten zien. Hij weet precies waar de vis zich op dat moment bevind, deze vissen verplaatsen zich steeds, en op welke insecten er op dat moment word geaasd.
De soort insecten zijn seizoen gebonden en veranderd ook voordurend.

Ik ben met Petr op plekken geweest waar ik anders nooit gekomen zou zijn. Wij kregen topografische kaarten mee met de hotspots.

En na het vissen............:cheers:

Mij is het heel goed bevallen.

Voor info kijk op: www.travelaxa.cz

Afgezien van mijn afgezakte (waad)broek wat sluipreclame :D

Dscn00016.jpg
Jos
 
Vissen op het Lipnomeer omgeving Hurka

Goedendag,

Ik had op diverse website's wat gelezen over grote snoeken, snoekbaarzen, etc., gevangen op het Lipnomeer. Dus leek dit voor mij een reden om Tsjechië te bezoeken en natuurlijk te gaan vissen op roofvis.

Ik heb een website over Roofvissen (www.roofvisnet.nl), dus ik zou daar een leuk verslag over willen schrijven. Graag zou ik wat meer info krijgen over de vangsten en mogelijkheden om te vissen op snoek, snoekbaars en baars.

Ik ben voornemens om de laatste week van juli en 1e week augustus naar het Lipnomeer af te reizen, samen met 2 families. Wie heeft ervaring op het Lipnomeer en waar zijn daar nog wat betaalbare huisjes te huur omgeving Horna en evt. bootverhuur met bb motor?

Alvast bedankt voor de info

Met vriendelijke roofvisgroet,

Frank van Vliet
 
vissen op karper omgeving Liberec

Zijn er goede mogelijkheden om in de directe omgeving van Liberec te vissen op karpers? (bij voorkeur niet van die pis-pot vijvertjes met kweek-karpertjes ;) )

Hoor graag van jullie
mvg
Hans Brinkel
 
Laat er minstens 2 in de labe zwemmen dan vang ik die er uit voor op de bbq.
Achter de camping heb ik 3 kleintjes gevangen, volgensmij was het steeds dezelfde forel.

Op de Jizera en Labe was het niet wild.
Ik ben op de plekken geweest waar ik vorig jaar Juni en Augustus goed gevangen heb, dat was nu niks.
Mischien dachten die forellen wel "daar heb je die Holander weer" :D
In de Labe, gezien benedenstrooms van Vrchlabi heb ik nog wel wel 2 vlagzalmen gevangen. Verder een paar kleine forelletjes.

Ik ben voor het eerst wezen vissen op de Uppa tussen Svoboda nad Upou en Horni Marsov. Hier heb ik redelijk gevangen. Niet groot maar wel leuk.

Goede reis, prettige vakantie en doe Jan en Akkelien de groeten

Jos
 
Dit is het beroemde forelletje uit de Male Labe, als je deze vangt laat hem weer lekker zwemmen.......hij/zij is toch te klein voor een maaltijd.
Dan hebben we over 5 jaar 1 grote forel zwemmen daar :D
 

Bijlagen

  • P8231204.JPG
    P8231204.JPG
    109,8 KB · Bekeken: 5
Wij zijn net terug ook ,we zaten aan het meer van zeliv en heb daar regelmatig gevist met de feeder op brasem en voorn en tussendoor pak je er leuke karpers uit tussen de 40 en 50 cm tevens paling .
wat me opviel daar is de grote hoeveelheid snoek wat daar zit en de hele dag ongeveer aan de oppervlakte jaagt .

kortom leuke plek om te vissen ,
grtzz renso
 
Bovenaan