Vissen in Tsjechië

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

slapymeer

geachte lezers

dit is mijn eerste :ja: keer dat ik naar tsjechie ga.
ben sowieso reuze benieuwd. Wij hebben een huisje gehuurd, nabij het dorpje(s) Hrimezdice / Zupanovice. Nu wil ik daar gaan vissen, ik heb gelezen dat het hoofdzakelijk roofvissen zijn. Maar waar kan ik een vergunning :lees: halen en wat kost dat ongeveer :( ?

alvast bedankt

gr ryan
 
Zupanovice

Toevallig zijn wij al een aantal malen in Zupanovice geweest.
Zeer mooie omgeving, vrij centraal gelegen.
Over het vissen kan ik je niks zeggen, maar de bezienswaardigheden wel.
Kijk maar eens op www.vltavanka.nl en dan bij de foto's, die wij genomen hebben van een aantal dingen die er in de buurt te zien zijn.
Ik hoop dat jullie net zo'n goede vakantie gaan hebben als wij gehad hebben.
Wij gaan zelf de laatste week van augustus weer naar deze plek, heerlijk een weekje of iets langer, lekker eten, lekker drinken beetje lol maken met elkaar.
 
waar (bij het slapy meer) kan ik een vergunning :lees: halen en wat kost dat ongeveer :( ?
Ik ben daar niet bekend dus waar kan ik je niet vertellen.

TIP: vergeet niet je nederlandse akte / vispas mee te nemen, anders krijg je geen staatsvergunning.
Die staats vergunning kost 100Kr voor een jaar en 200Kr voor 3 jaar.
Dus als je van plan bent vaker naar Tsjechie te gaan....

Op vertoon van de staatsvergunning kun je de lokale vergunning kopen, let wel op er zijn 2 soorten. Namelijk een forel vergunning en een vergunning voor overige vissoorten. Die laatste is goedkoper, maar ga daarmee niet op forel water vissen.

Ik betaalde voor de forel vergunning 1200Kr voor 1 week.

succes,

Jos
 
hallo jos bedankt voor de info.Ik heb een huisje vlak bij het slapymeer,en heb vernomen dat daar meer karpers inzitten.
Maar is er echt zo een controle op het hebben van een vergunning???
 
Ben ik bij deze uitgenodigd voor de BBQ?

Dan laat ik er 4 zwemmen.
Ja hoor ik ben weer thuis om de vangst te tonen.
twee waren er bij de stenen de rest was overal en nergens.
Veel vangen , nee dat niet maar wel helemaal leuk .
Verder naar beneden bij Hostinne waren ze groter en er waren er meer te vangen, en tegenover de skoda fabriek ging het ook aardig.
Ik ben geen forel tegengekomen met een merkteken van of voor JOS.
Sorry volgende keer beter.
 

Bijlagen

  • IMG_1280 (Medium).JPG
    IMG_1280 (Medium).JPG
    86,8 KB · Bekeken: 9
is er echt zo een controle op het hebben van een vergunning???
Daar durf ik geen uitspraak over te doen.

Ik heb vaak gelezen en gehoord dat men streng controleerd.
Maar na 5 jaar vissen heb ik nog geen controleur gezien.
Nu heb ik ook niks te vrezen omdat ik de papieren altijd in mijn bezit heb, en zo hoort dat ook vind ik.

Er zijn mensen die honderden, soms duizenden euro's uitgeven aan hengels e.d. willen niet een paar euro uitgeven aan een vergunning.
Buiten dat het verplicht is :lees: is het ook nog eens zo dat men met de opbrengsten de visstand controleerd en reguleerd......
Jos
 
Ik ben geen forel tegengekomen met een merkteken van of voor JOS.

Klopt, die forel heb ik dan ook gewaarschuwd voor jou komst! :deuk:

In de buurt van de Skoda fabriek heb ik vorig jaar goede vangsten geboekt (bij 2 stuwen). Daar ook vlagzalm gevangen.

Maar ik begrijp dat je het lekker hebt gehad, en daar gaat het om.
Soms vang ik een hele dag niks en toch heb ik genoten.

Jos
 

Freddy2005

† In Memoriam
Goede vangst!

Het sportvissen in de viswateren van de Tsjechische of Moravische visserijbond kan alleen uitgeoefend worden door de leden van die bonden, die een geldige vissersbewijs, verplichte vissersuitrusting en een regionale of landelijke visvergunning hebben. Naast het kopen van de visvergunning is ook het naleven de vissersorde en van de bijzondere voorschriften voor afzonderlijke viswateren de voorwaarde voor de visvangst. Daarnaast bestaan nog particuliere viswateren, waar ook het naleven van de vissersordes verplicht is, maar het bezitten van een nationaal vissersbewijs en het doen van het staatsexamen voor vissers is niet vereist.
De prijs voor een vissersbewijs hangt van zijn geldigheidsduur, de leeftijd van de visser en de ruimtelijke omvang van het visrecht af.
De viswateren zijn verdeeld in de forel en niet- forelwateren met een verschillend visseizoen.

Nadere informaties op de plaatselijke bureaus van de vissersbonden:

Comité van de territoriale bond voor Noord Moravië en Silezië van de Tsjechische Vissersbond
Jahnova 14
709 00 Ostrava 1
Tel: +420 596 620 583

Midden Boheemse territoriale bond van de Tsjechische Vissersbond
Opatovická 20
110 00 Praag 1

Moravische Vissersbond
Soběšická 83
614 00 Brno
Tel: +420 548 523 437
mrsbrno@quick.cz

Noord Boheemse territoriale bond van de Tsjechische Vissersbond
Střekovské nábřeží 51
400 03 Ústí nad Labem

Oost Boheemse territoriale bond van de Tsjechische Vissersbond
Na zahrádkách 233
503 41 Hradec Králové - Věkoše
Tel: +420 495 214 940

West Boheemse territoriale bond van de Tsjechische Vissersbond
Tovární 5
301 21 Plzeň
Tel: +420 377 22 35 69
us@crsplzen.cz
http://www.crsplzen.cz/english.html

Zuid Boheems comité van de Tsjechische Vissersbond
Zahrádky 237
373 82 Boršov nad Vltavou
http://www.crscb.cz/

Bron:CZeCOT
 
Je kunt voor mij een topic openen over materiaal.

Wat moeten we gebruiken in de Labe, als die 5 meter breed is en 40 cm diep in mei.
Bij mooi helder weer? en bij regen en zukzowat.
Iets over de nimf etc.
Knopen in de lijn?
 
Nee hoor
Zie een citaat uit dit heerlijke forum

Gevonden via zoekfunctie visvergunning.

Bij het aanvragen van de staatsvergunning, vergelijkbaar met de Nederlandse visakte, moet je niet alleen je Paspoort/ID kaart kunnen tonen maar ook de Nederlandse visakte.

Dit om aan te tonen dat je in het land van herkomst gemachtigd bent om te vissen.
De Tsjechen moeten een soort visexamen afleggen om deze vergunning te krijgen.
Dus verwacht men van de touristen dat zij dat hebben gedaan in het land van herkomst.

Dus visakte meenemen.

aanvullend was er eens bij ons visgroepje controle en we moesten omdat we de taal niet verstonden alle gevangen forellen inleveren.
Zeker was dat de restaurants in de omgeving een aanbieding hadden
Je raadt het nooit.
 
vissen in centraal bohemia

Hallo,

Graag had ik geweten waar wij kunnen zijn om te vissen. Wij gaan naar vraz (beroun) en mijn tedergeliefde had graag wat grotere vissoorten gevangen zoals katvissen, karpers, snoek..

Kan er iemand mij vertellen waar ik terecht kan?

Wij vertrekken op 06.07.08

Dank u vriendelijk

Caroline
 
beste Caroline,

Ik ben daar 5 jaar geleden wezen vissen, wij verbleven in een pension in Vraz.
Ik viste daar hoofdzakelijk in de Berounka. Voor mij was het geen succes in die omgeving, maar dat komt omdat ik vliegvisser ben en dat geen vliegviswater is.
Ik heb veel kopvoorn en roofblei gevangen. In de omgeving wordt er veel op karper en catfish gevist.

In het centrum van Beroun, bij de brug over de Berounka, zit een hengelsportwinkel. Hier kun je ook je vergunning kopen (als je in het bezit bent van de staatsvergunning).

Veel visplezier,

Jos

Wat moeten we gebruiken in de Labe, als die 5 meter breed is en 40 cm diep in mei.
Bij mooi helder weer? en bij regen en zukzowat.
Iets over de nimf etc.
Knopen in de lijn?
Beste Baan,

het is nog lang geen mei, dat duurt nog bijna een jaar :bloos2:
Ik heb daar ook eens eind mei/begin juni gevist. Op een droge zonnige dag met kleine droge vliegjes. Wit en geel was goed, op haakje 14, 16 en 18. Een sedge imitatie was bij mij succesvol.
En zware nimfen in de diepste plekken over de bodem laten stuiteren, Als het diep genoeg is kun je er een 2de vliegje (natte vlieg) boven knopen.

Nu maar wachten tot mei :lache:

Jos
 
Bovenaan