Vissen in Tsjechië

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Klopt idd gewoon op het gemeentehuis te koop aanvraag formulier in 2 talen tsjechies en duits invullen en vissen maar.
Ik denk zelfs dat daar kaarten liggen waar men mag vissen
Succes
 
Op de 3 plaatsen waar wij (eigenlijk mijn waarde echtgenoot) gevist hebben, moesten we bij het gemeentehuis eerst een Tsjechische vispas halen (als je je nederlandse vispas laat zien, weten ze direct wat je wilt), daarna kan je in de hengelsportzaak (die in bijna iedere stad te vinden is) een speciale pas voor de omgeving kopen.
Je mag namelijk maar een bepaalde hoeveelheid vis per dag vangen en dat hoor je ook bij te houden. Maar hier hebben we geen problemen mee gehad. Wel is mijn man regelmatig gecontroleerd of hij zijn vergunningen had.
De Tsjechen nemen alle vis mee, terwijl het bij ons meer om het vangen gaat. De prijzen zijn afhankelijk van de plaats waar je zit. Sommige streken zijn schrikbarend duur, andere belachelijk goedkoop. maar je moet wat over hebben voor je hobby.

Succes.
 
Voor het andere meer is een vergunning nodig, te koop aan de receptie van de camping.
Dan zal dat meer een Privé water zijn. In eigendom van, of in pacht door de camping.
Dat betwijfel ik een beetje, want de man die regelmatig kwam controleren was geen personeelslid van de camping. Hij kwam altijd op een brommertje uit het dorp Brozany of Doksany.

Ook als ik op kaartjes van het kadaster kijk (via linkjes in een ander topic) lijkt het water geen deel uit te maken van de camping.
 
en daar kan je voor 200 kronen vissen
wel even bellen. Hoe kom ik aan het tel nummer van deze man?

Sorry Misty voor de late reactie.
Even bellen naar ons voordat je langskomt. Zorgen wij voor de kaartjes.

Hebben zelf afgelopen week daar nog gezeten; voor het eerst zelf een karper gevangen, en m'n zwager ook één. Beide mee naar huis genomen. 's Avonds één gefileerd en 'geschnitzeld' met aardappelsalade. En de ander in de vriezer. Tegen kerst toch maar een 'verse' halen.
 

kuurgast

Donateur
Het is al meer dan 1 jaar geleden dat Jos van Zetten hier is geweest.Daarom zal ik deze topic maar eens een beetje opfrissen.

Bij deze een herhaling van diverse site's die wel werken;

1 algemene informatie over vissen hier
2 alles over vliegvissen hier
3 Tsjechische site over hengelsport vereniging hier (vertaalde versie)
 

Freddy2005

† In Memoriam
Dit hier is de volgens mij meest complete site rybsvaz.cz, de Tsjechische visfederatie, met links naar diverse clubs en verwante zaken. Deze heeft ook een goed werkende service afdeling waar men met zijn vragen terecht kan.
 

kuurgast

Donateur
Freddy je was me weer te snel af.;) Maar heb je bij cz-ryby.cz de lijst gezien van visvijvers 2009 waar en wanneer ze geoogst worden?Dat was een van de eerste onderwerpen die ik hier op het forum zocht maar kon dat toen niet goed vinden.Ieder najaar worden er in de Zuid-Bohemen kweekvijvers geoogst.Dan wordt het waterpeil omlaag gebracht en beginnen ze op grote schaal de karpers te vangen.Dit is voor de omringende dorpen meteen een festijn met kraampjes waar verse en gebakken vis verkocht wordt en natuurlijk de sterke sapjes-kraam,warme worst etc.:bbq:
 

Freddy2005

† In Memoriam
Ijsvissen steeds meer in trek

Ijsvissen is een tak van de hengelsport die steeds meer aanhangers krijgt.
Alhoewel het verboden is zijn er toch enkele plaatsen die een bijzondere toelating hebben.
Zo is er ook Lípa nad Orlicí, waar op een ondergesneeuwde vijver, de winter voor een 20 cm dikke ijslaag heeft gezorgd.
Midden op de vlakte groepjes mannen die op jacht zijn naar het leven onder water. Met een handboor worden in slechts enkele minuten gaten geboord, ongeveer ter grootte van een voetbal.
Daarom wordt in het Tsjechisch ijsvissen, "lov na dírkách" genoemd of vissen in gaten.

Dus als je ergens midden een witte vlakte enkele mannen stilstaand naar de "grond" ziet staren kunnen het van deze ijsvissers zijn. Loont de moeite om er even heen te lopen.

rybareni_led3.jpg


18896.jpg
 
vissen in velky vrestov

Kan je in het meer bij Velky Vrestov nog een beetje vissen?
Het liefst vis ik op een forel in een beekje.
Kan dit in de buurt van Velky Vrestov?
Ik wil niet zo ver weg gaan dat ik de auto moet meenemen. Maar als het te ver weg is laat ik ook de hengels namelijk thuis.
 
Hallo, ik ben nieuw hier en wij gaan met onze kids in juli op vakantie naar Tsjechië. Naar Spindleruv Mlyn. We hebben een aantal hobby's en daarover natuurlijk onze vragen.
Dit jaar hebben we in Nederland nog niet gevist (gewoon geen tijd) en dus geen vergunning. Moeten we een vergunning in Nederland kopen om er één in Tsjechië te kunnen kopen? En is dit leeftijd gebonden? Moeten mijn kids ook een vergunning? Waar kunnen we leuk vissen in spindleruv mlyn?
Liefst natuurlijk op 'niet nederlandse vissen'.
Alle informatie is natuurlijk welkom.
O ja, kunnen we ook met een vaste hengel vissen of alleen vliegenhengel etc.

Nog een andere hobby: zoeken met een metaal detector naar oude munten e.a. bodem'schatten'. Hoe is de wetgeving hierover in Tjechië??

Nog een vraag: in nederland is de paling een zo ongeveer uitgestorven vissoort. Hoe is de situatie in Tsjechië???

groet,

Gerard
 
Vissen in het reuzen gebergte

Je kan zonder nederlandse vergunning vissen. Maar dan moet je naar het postkantoor met van alles en nog wat. Tevens moet je naar het gemeente huis.En natuurlijk een examen doen.Als je een vergunning in nederland haalt , kan je met deze vergunning en ID naar het post kantoor. Ik geloof echter dat de kids een gratis vergunning krijgen in nederland en dan kan je deze waarschijnlijk omzetten in Tsjechie. Ik ga een vergunning hier halen in ieder geval. Voor twee jaar geleden werd er veel gecontroleerd, Dus ik durfte het echter niet aan om te vissen. In de meeste winkels waar je in Tsjechie hengels kan kopen kan je volgens mij ook een verguning halen. Wat betreft munten weet ik echter niets van af. Maar als je mij even een mailtje stuurt heb ik eventueel nog wat info. Ik geloof dat ik ook een brief heb in het Tsjechie's hoe je een vergunning kan kopen. Hoef je alleen maar je naam en zo in te vullen. Ik weet niet of je ook intresse hebt in ander site's over wat er in de buurt te doen is. Ik ben al geruime tijd aan het kijken namelijk.Oja hier mijn email adres erik86@chello.nl


Erik
 
Hoi Baan, ja ik heb heel wat rondgelezen, maar het blijft wat vaag. Mijn vragen gaan heel specifiek over omgeving Spindleruv Mlyn. Ik hoop dat een enthousiast visser hier is geweest en gaat reageren met de juiste informatie. Verschillende keren las ik dat je met je paspoort naar het postkantoor moet gaan voor een vergunning. Is de nederlandse ID kaart in zo'n geval voldoende??
 
@IJselg

Quote van mij zelf:
TIP: vergeet niet je nederlandse akte / vispas mee te nemen, anders krijg je geen staatsvergunning.
Die staats vergunning kost 100Kr voor een jaar en 200Kr voor 3 jaar.
Dus als je van plan bent vaker naar Tsjechie te gaan....

Op vertoon van de staatsvergunning kun je de lokale vergunning kopen, let wel op er zijn 2 soorten. Namelijk een forel vergunning en een vergunning voor overige vissoorten. Die laatste is goedkoper, maar ga daarmee niet op forel water vissen.

Ik betaalde voor de forel vergunning 1200Kr voor 1 week.
En nog een quote van mij zelf:
Boven Spindleruv splitst de Labe (Elbe) zich in tweeën.
Deze splitsing is mij aangewezen als hotspot door een Tsjechische (vlieg)visgids. Ik heb hier zelf 2 jaar geleden gestaan, maar er kwam toen erg veel water naar beneden dat het onbegonnen werk was.
Het is een moeilijk begaanbaar en ruig terrein, het water is er ook ruig en lastig te waden.
Maar wat maakt het uit als je goed vangt.

Het is een mooie plek met veel water en grote keien, en stroomversnellingen.
Volgens mij is dat wel de grens van 2 verschillende vergunningen, dus daar moet je wel rekening mee houden.
Parkeren kun je bij de benzinepomp aldaar.
 
Ik zou gewoon een nederlandse vergunning nemen, kost hier zowat niks om 1 jaar te mogen en kunnen vissen. Bespaart je een visexamen en hoop gelazer. Verder zou ik in Tsjechie niet zonder vergunning gaan vissen kon wel eens een hele dure vakantie worden anders. De boetes zijn niet misselijk voor buitenlanders. In de gulden tijd kwam zonder vergunning vissen in het lipno meer bijvoorbeeld op 1000 marken. Zal niet veel veranderd zijn vrees ik. Vissen zonder vergunning zouden ze overigens in Nederland ook zo moeten aanpakken, is mijn mening.
 
Kees, helemaal mee eens. Maar dit jaar kwam er gewoon niets van vissen, dat hebben we voorzien en dus geen vergunning. Nu zou ik speciaal voor de twee weken vakantie naar Tjechië een volledige vergunning moeten halen voor mijn zoons en mijzelf. En daar wil ik gewoon heel zeker in zijn. We gaan zeker niet zonder vergunning vissen..
 
De meeste vergunningen hier zijn ff 18 eurotjes met nationale vispas. Ik weet niet wanneer je met vakantie gaat maar vispas kan paar weekjes duren voor je die hebt.
Ook al zou het voor 2 weekjes vakantie zijn, een bekeuring is vele malen duurder. En je kan de rest van het jaar ook nog ff hier vissen.
 
Bovenaan