Vissen in Tsjechië

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Je hebt je nederlandse vergunning niet nodig in Tsjechie, voor de tsjechische wateren heb je een vergunning nodig die geldig is voor een week en speciaal voor karpervissen is. kosten +/- 1000 kronen
 

Marcel

Moderator
ik weet in ieder geval 1 stekkie waar je niet moet zijn, de Elbe/Labe. hier is gisteren een zalm gevangen van 1 meter!!!
al is de zalm weer netjes teruggezet, het dier zal wel oppassen om niet voor de 2de keer op dezelfde stek gevangen te worden.

http://www.praguemonitor.com/ctk/?story_id=e38086i20060803

sinds 1935 zijn er geen zalmen meer in de Elbe/Labe, toen zijn de stroomversnellingen vervangen door sluizen.
in 1954 schijnt de laatste zalm gevangen te zijn, tot gisteren ...
in 1998 heeft een visvereniging zalm uitgezet in de Kaminece, welke uitmondt in de Elbe/Labe bij Hrensko.
men heeft ook by-passes gemaakt zodat zalmen buiten de sluizen om de rivier op/neer kan reizen.
zo ziet een 1 meter lange zalm er ongeveer uit ...

zalm.jpg

hoeveel toastjes kan je daarmee maken ????
 
hejna schreef:
Kan iemand mij vertellen of het klopt dat je voor een tsjechische visvergunning ook een nederlandse visvergunning nodig hebt?
Klopt,

Bij het aanvragen van de staatsvergunning, vergelijkbaar met de Nederlandse visakte, moet je niet alleen je Paspoort/ID kaart kunnen tonen maar ook de Nederlandse visakte. Dit om aan te tonen dat je in het land van herkomst gemachtigd bent om te vissen.
Tsjechen moeten een soort visexamen afleggen om deze vergunning te krijgen, dus verwacht men van de toeristen dat zij dat hebben gedaan in het land van herkomst.

Dus visakte meenemen.

Ik had 2 jaar geleden mijn zwager mee op vakantie, een hele dag besteed om deze staatsvergunning te bemachtigen voor hem.
Uiteindelijk zijn we beland bij de burgemeester van Ceske Budejovice, maar hij kreeg hem niet.
Zijn akte lag nog thuis in Amsterdam.

Jos

brno05 schreef:
Je hebt je nederlandse vergunning niet nodig in Tsjechie, voor de tsjechische wateren heb je een vergunning nodig die geldig is voor een week en speciaal voor karpervissen is. kosten +/- 1000 kronen
Sorry klopt niet (helemaal),

Zie mijn vorige bericht aan Hejna.

Nederlandse vergunningen niet, maar wel de Nederlandse visakte.

De vergunning van 1000 kr die je bedoelt, krijg je alleen op vertoning van de staatsvergunning.

Je hebt de staatsvergunning (dus ook de NL akte) niet nodig als je vist in privéwater zoals karperputten e.d.. Dan moet je wel weer een vergunning hebben van de eigenaar van dat water (visrechthebbende).

Dan klopt het toch weer wel ;)

Jos
 
ik heb al een paar gasten op ons penzion gehad wat vissers zijn en heb voor hun gewoon een vergunning gehaald voor duizend kronen

maar ik regel ze dan ook via via en gaan niet moeilijk lopen......en vooral niet vragen wat voor een papieren ik nodig heb...heb hier een tussen persoon. stuur hem de gegevens door en binnen een uur kan ik de vergunnings ophalen
 
Is het dan een privé water? Dan is namelijk geen staatsvergunning nodig.

Op "Dobri den, pivo en pozor" na is mijn Tsjechisch is 0,0. Maar Volgens mij is "povolenka k lovu ryb" de vergunning die je bedoeld. Deze kosten zo rond de 1000 kr. En de staatsvergunning zou dan "rybárský lístek" moeten zijn. Deze kost geloof ik maar 100 Kr.
De visvergunning is alleen geldig (en verkrijgbaar) op vertoon van de staatsvergunning, althans zo zou het moeten zijn.

Maar mischien gaat het gemakkelijker met de juiste kennissen, maar wat er bij een evt controle gebeurt weet ik niet.
In b.v. Duitsland en Belgie krijg je een bekeuring en ben je je visuitrustig kwijt :traan: .

Ik heb nog wat info gekopieerd van de Tsjechische visgids die voor mij alles heeft geregeld, lees onderstaande info.

Each foreign angler must have Czech fishing license that allows him to buy different fishing permits. To obtain Czech fishing license you have to surrender your passport and your own fishing license of your home country.

Jos

p.s. ik wil niet eigenwijs zijn maar er bestaat vaak onduidelijkheid over visvergunningen in het buitenland.
In elk land is het weer anders, zelfs weten veel mensen niet hoe het in het eigen land is geregeld.
Zonder de juiste documenten ben je aan het stropen en dat kan je aardig in de problemen brengen
 
Voor het Reuzengebergte (Vrchlabi) kan je een staatsvergunning (rybarsky listek) aanschaffen op het gemeentehuis. Voor 1 jaar kost deze 100 Kr. en voor 3 jaar 200 Kr. Vervolgens heb je een vergunning nodig voor het water waarin je wil vissen. Die kan je op vertoon van je staatsvergunning in een hengelsportwinkel kopen. Voor het krijgen van je staatsvergunning heb je geen ned. papieren nodig, maar wel je paspoort.

Ik wil graag weten of er mensen zijn die ervaring hebben met het vliegvissen in de regio rond Vrchlabi en graag met hen info uitwisselen. Ook ben ik op zoek naar iemand in dat gebied die als visgids wil optreden.
Suggesties?

Groeten, Bert
 
Bert,

Ik ken een Tsjechische visgids in dit gebied, spreekt ook Engels en een beetje Duits. Ook heb ik wel wat info voor je in deze buurt.

Alleen dit is een snelle reactie op jou bericht, ik heb effe geen tijd....sorry.
Mijn intentie is om zeer spoedig deze info hier te plaatsen, ik zal die even moeten opzoeken.
Maar als je niks meer van mij hoort (bij voorbaat excuses) stuur mij gerust een mailtje op ***** .

Jos
 
Wij krijgen geregeld vliegvissers in ons pension en omdat wij dan ook vaak de vergunningen regelen, kan ik vertellen dat je, om in Tjechie te mogen vissen, een staatsvergunning nodig hebt. Deze kost rond de 100,- CZK en is een jaar geldig. Ook is het mogelijk een staatsvergunning te kopen die drie jaar geldig is. Om een dergelijke vergunning te verkrijgen moeten wij altijd een kopie van de Nederlandse visakte inleveren, evenals een kopie van het paspoort.
Afhankelijk van waar je wilt vissen heb je daarnaast ook nog een vergunning voor het desbetreffende water nodig. De riviervergunning voor de Kamenice en de Jizera ( de rivieren bij ons in de buurt) kost rond de 1500,- CZK voor een week.
 
Tips gezocht voor vliegvis vakantie

Hallo,
Ik wil met mijn vrienden gaan vliegvissen in Tsjechie,in noord of zuid.
Ik heb al op google gekeken maar ik vind niet genoeg info.
Weet iemand hier op het forum misschien goed stekken (rivieren) voor te vliegvissen .
mvg.juno:snik:
 
Misschien gaat het zo wat sneller.
Kopie van het forum gehaald.

Hier wat links: visserslatijn, Nymphing en Czech Fishing Union.

Ik ken een Tsjechische visgids in dit gebied, spreekt ook Engels en een beetje Duits.
Ook heb ik wel wat info voor je in deze buurt.

Mijn intentie is om zeer spoedig deze info hier te plaatsen, ik zal die even moeten opzoeken.
Maar als je niks meer van mij hoort (bij voorbaat excuses) stuur mij gerust een mailtje op *****.

Aldus de zoekfunctie Vliegvissen en vissen.
 
Bovenaan