Uit eten met kleine kinderen

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

spookycat

† In Memoriam
wijze woorden jan,onze hond spijtig genoeg overleden,een flink uit de kluiten gegroeide berner sennen ging overal mee naartoe,eens het restaurant binnen lag die onder de tafel ze wisten niet dat hij er was,we vroegen altijd eerst of het kon,nooit probleem gehad behalve 1 keer,een opmerking van een duitser die er met een stel kinderen die de boel aant slopen waren en ik overdrijf niet,ze hadden zo van hard plastiek een werkdoos gekregen,de ene was de stoelen aant bekrassen met de zaag,de andere met de hamer de houten muurbekleding aant bewerken en ga zo maar door,we werden er niet goed van ,
ik bedoel maar ieder kind is anders,iedere hond is anders,ik erger me gewoon als er geen respect is voor ander mens zen spullen en de ouders reageren niet
groetjes
 
Dit klopt vaak. Het ligt niet altijd aan de kinderen, want ook de ouders hebben hun rol. In de vakantie zijn de teugels wat minder strak. Dat is logisch, maar toch moet je met respect omgaan met de spullen van een ander.
 
Voel ik me toch aangesproken.
Ja wij gaan met onze kinderen op vakantie, ze mogen gewoon mee van mij.
Ja we gaan uit eten en ja ook hier mogen de kinderen gewoon mee. (gelukkig maar, anders worden ze wel heel erg dun in de vakantie:D )
en we gebruiken ook nog (bijna) dezelfde regels als thuis.
Dus aan tafel blijven zitten ook als je je eten op hebt.
Alles proeven, niet altijd patat.
niet schreeuwen en ruziemaken.
Andere mensen met rust laten.
Wat thuis niet mag, maar op vakantie wel:
kleurpotloden mee en papier en een tekening maken aan de eettafel, als het heel lang duurt naar buiten gaan om daar te spelen.
Maar ja, ik ben dan ook een moeder die gelooft in een beetje ouderwetse opvoeding.
Alice
 

Tabe

† In Memoriam
alice k schreef:
Maar ja, ik ben dan ook een moeder die gelooft in een beetje ouderwetse opvoeding.
DAAR is toch niks mis mee ?
Als het eens voorkomt dat kinderen zich niet goed gedragen in een eetgelegenheid dan zijn het vaak kinderen van "moderne" ouders.
Wij hebben de kinderen ook "ouderwets "opgevoed. respect proberen bij te brengen voor de medemens en zich (In ieder geval buiten de deur) goed te gedragen.
 
Tabe,ik denk niet dat het een kwestie is van ouderwets of modern zijn of opvoeden,want dat zijn moeilijk te defenieren begrippen.Het is ook een kwestie van innerlijke beschaving om je zodanig te gedragen dat anderen geen last van je hebben.Sommige Nederlanders in het buitenland hebben dit blijkbaar niet geleerd en dan kun je je inderdaad wel eens ergeren in bv een restaurant.Wij hebben dit ook regelmatig meegemaakt en dan krijgen we last van plaatsvervangende schaamte.We hebben ooit in een Tsjechische trein gezeten met twee Nederlandse families die zo veel lawaai en onrust produceerden,dat Tsjechen aan de conducteur vroegen of hij er iets aan kon doen........Wij hebben toen rustig in een hoekje (overigens met onze hond) ons zitten verbazen en "nietNederlander" zitten zijn.Enigszins laf dat we niet ingrepen,maar we waren bang voor nog meer verbaal geweld.
 
Ik zie dat er een hele staart aan het verhaal is gekomen, maar het kind dat wij bij ons hadden is van een familielid en die is 3 en vond het nogal moeilijk om soms stil te zitten als we zaten te eten (genieten) en de ene keer deden ze heel leuk mee en de meeste keren keken ze nogal boos en geërgerd. Ik kan mij het ook wel een beetje voorstellen maar het viel me op dat ze zich vaak ergerden terwijl er niet echt veel herrie werd gemaakt. Maar inderdaad de mentaliteit van nu zal beslist anders zijn als vroeger m'n Opa zij altijd: de harde hand is pleite....
 
Onze ervaring in Tsjechië met kinderen is goed.
Onze jongste was toen zes. Zowel in Nederland als in het buitenland willen we dat ze aan tafel blijft zitten. eventueel nemen we zelf een spelletje of kleurboek oid mee.
Toen we nog veel in Frankrijk kwamen waren daar ook niet altijd kinderstoelen aanwezig. We losten dat op met een verhoging van truien bv en zetten onze peuter/kleuter die wat moeite had met blijven zitten vast met de broekriem van mijn man.
Doordat dan duidelijk was , dat ze echt moest blijven zitten , was er geen probleem.
We namen natuurlijk geen zes-gangen menu.
Juist over die restaurantjes hoor ik onze oudste nu wel eens.
Groetjes Hilde
 

Macek

Geroyeerd Lid
Ik heb het een keer eerder geschreven, maar als er in het restaurant de boel wordt geteisterd door onopgevoede blerende pleuris kinderen, dan is het voor 90% Nederlanders, die met hun vingertjes als eerste de prijslijst nadrukkelijk bestuderen en de kinderen lekker laten rondrennen.
Het personeel wordt voor de voeten gelopen en de meest vreemde combinaties worden besteld, als het maar goedkoop is. Later zeuren om de afrekening want op de "bijlagen" was niet gerekend en meestal tot de laatse kroon het geld terug. Zijn er families met rustige kinderen die zich wel weten te gedragen dan zijn het voor 90% Tsjechen.
 
Lijkt wel of dat niemand erbij stil staat, dat de "vervelende" Tsjechische kinderen thuisblijven bij familie of vrienden, waardoor alleen de "keurige" kinderen in een restaurant zitten. Dit weet ik, omdat vrienden van ons uit CZ ook altijd hun "beweeglijke" kind afgeven bij oma (of mama blijft thuis) en met ons uit eten gaan. Dat is vrij normaal daar, zeggen ze.
Daarnaast is het een beetje moeilijk dreigen tegen je kinderen als je op vakantie bent, "dat ze anders de volgende keer thuisblijven" je kan ze moeilijk alleen thuislaten als ze nog onder de ? zijn. En dat snappen ze zelf ook wel. En trouwens als er 1 kind vervelend is, moet dan de hele familie thuis blijven? En op vakantie zijn ze gewoon moeier dan anders, neem aan dat je niet in Tsjechië bent om een boek te lezen....
Ook heb je ook wel te maken met een sneeuwbaleffect in een restaurant waar al een aantal "vervelende" kinderen aanwezig zijn. Dat heeft nogal een "voorbeeldfunctie" voor andere aanwezige kinderen, met alle gevolgen vandien....
Overigens heb ik eigenlijk geen recht van spreken. Mijn kinderen (4+2) zijn (nog?) rustig te houden met een leuk Zappdoe boek of zo. En we komen zelden in gelegenheden waar Nederlanders zijn, dus..... geen vergelijking.
Ik kan wel vergelijken met mijn (jonge) jeugd: toen vond ik het ook al raar dat er kinderen door het restaurant renden en aan de piano zaten of zo iets. Zowel hier als op vakanties. En dat is toch al dertig jaar geleden....
Ik zal me wel weer heel wat commentaar op de hals halen, maar ik wilde dit toch even kwijt...
 

Macek

Geroyeerd Lid
BeauNica schreef:
Lijkt wel of dat niemand erbij stil staat, dat de "vervelende" Tsjechische kinderen thuisblijven bij familie of vrienden, waardoor alleen de "keurige" kinderen in een restaurant zitten.
Ik zal me wel weer heel wat commentaar op de hals halen, maar ik wilde dit toch even kwijt...
Nee hoor helemaal mee eens de secreten gewoon thuislaten, of laten spelen met Bison kit, maar niet mijn en de overige gasten hun moment dat de maaltijd wordt genuttigd te verzieken door hun gebrek aan opvoeding. Dergelijke families moesten een reisverbod krijgen naar geciviliceerde landen en uitsluitend kunnen afreizen naar oorden waar het geen kwaad kan om te bléren en te schreeuwen, ik heb wel een paar suggessties.
 
Ik neem aan dat je je eigen kinderen de perfecte opvoeding hebt gegeven (als je ze al hebt) en daarnaast schrijf je vaak dit: "Ik heb het al tig keren gepromoot, ga tussen het werkvolk (ketelpakken) zitten en laat u aan echt Tsjechisch eten, geen flauwekul maar een echt eerlijk bord eten. Kijk ondertussen naar die koppen van het noeste werkvolk, ik kan er boeken over volschrijven, als niet roker geniet ik van de "blauwe omgeving" dat hoort erbij." Dus aangezien je alleen (evt. met met die eigen goed opgevoede kinderen) in een Tsjechisch volksrestaurant zit, snap ik niet waar je al die secreten van kinderen tegenkomt...
En het onderwerp ging uiteindelijk over: uit eten met kinderen en niet over: ga maar niet uit eten met kinderen....
 

Macek

Geroyeerd Lid
Als ik iets promoot, wil niet zeggen dat ik daar constant vertoef, mijn waarde. Ik constateer feiten, meer niet, gedreven door een opvoeding die plaatsvond in de 50 er en 60 er jaren heb ik een bepaalde visie. Respect, en laat ieder in zijn waarde. Vorvolgens heb ik 10 jaar gevaren en de nodige antropologie in me opgeslagen.
 

Tabe

† In Memoriam
Macek schreef:
Nee hoor helemaal mee eens de secreten gewoon thuislaten, of laten spelen met Bison kit, maar niet mijn en de overige gasten hun moment dat de maaltijd wordt genuttigd te verzieken door hun gebrek aan opvoeding. .
Macek. Ik weet dat je bepaalde zaken heel scherp neer kunt zetten, maar scheer je nu alle Nederlandse gezinnen met kinderen nu over 1 kam ?
Natuurlijk heb je "Flodder"families die de rust in een restaurant grondig kunnen verstoren, maar ik denk toch dat wel degelijk het grote merendeel van de Nederlandse families met welopgevoede kinderen aan de etenstafel zitten, ook in Tsjechische restaurants. Wij hebben drie kinderen, nu groot, maar ook wij hebben zeer regelmatig een Tsjechisch restaurant bezocht. En altijd zonder problemen. Sterker nog, als we de kinderen niet hadden gehad, waren wij vermoedelijk nooit in Tsjechie terecht gekomen. En ook via de kinderen hebben we veel Tsjechische contacten opgedaan. Het is toch niet allemaal kommer en kwel ?

En BeauNica: ga maar lekker met de kinderen uit eten . Macek meent het niet zo slecht. Hij is zo nu en dan een oude sikkeneurige opa. Kan hij ook niets aan doen.
 
Ik heb het gevoel dat juist de `flodderfamilies`hun best doen als ze uit eten gaan.
De meest irritante kinderen hadden ouders die vonden dat zei zich alles konden permiteren. Ze betaalden er toch voor. Deze ouders gedroegen zich arrogant en neerbuigend naar het personeel.
Zelf neem ik graag de kinderen mee. Ze verheugen zich nu ook al op de heerlijke knoflookrijke gerechten,de `aardappelpannekoekjes`en de vriendelijke serveersters in een aantal restaurantjes die we zeker weer gaan bezoeken.:lekker: :eten:

Hilde
 

Macek

Geroyeerd Lid
Tabe schreef:
Macek. Ik weet dat je bepaalde zaken heel scherp neer kunt zetten, maar scheer je nu alle Nederlandse gezinnen met kinderen nu over 1 kam ?

En BeauNica: ga maar lekker met de kinderen uit eten . Macek meent het niet zo slecht. Hij is zo nu en dan een oude sikkeneurige opa. Kan hij ook niets aan doen.
Nee, en deze buurtkinderen denken daar heel anders over
 

Bijlagen

  • P1040028.JPG
    P1040028.JPG
    237,8 KB · Bekeken: 16
Bovenaan