Uit eten met kleine kinderen

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Jacques schreef:
Bij zowel Willem als Macek klinkt door dat een groep van kinderen zodanig verwend is dat zij zich misdragen in restaurant.Als jullie het echt over extreem, afwijkend gedrag hebben bij kinderen dan benoem dat.
Kinderen zijn het product van de opvoeding. Sommige (let wel niet alle!) kinderen weten gewoon niet wat kan en niet kan. Dit is ze niet bijgebracht door de ouders. Feitelijk zijn de ouders dus de oorzaak van het 'misdagen' van de kinderen in het restaurant en kun je het de kinderen niet kwalijk nemen. Of het te maken heeft met de vrije opvoeding .... weet niet .... zal er wel aan bijdragen.
Heeft dus niet te maken met verwennen maar met bijbrengen wat kan en niet kan .... (zoals Diana het keurig verwoord).

Jacques schreef:
En dan nog blijven het de volwassen opvoeders die zich niet juist gedragen.
Beste heren, kinderen zijn kinderen en zij hebben recht om nog niet te beseffen, wat kan en niet kan.
Juist.... dus de ouders. Maar dat betekent niet dat zij het restaurant kunnen terroriseren (is even extreem uitgedrukt).

Jacques schreef:
En als het gebeurt, probeer ik me vooral niet te storen. Het is toch te gek voor woorden dat ik zou bepalen hoe iemand anders zijn kinderen zich in het restaurant moeten gedragen.
Nou dit heeft even te maken me normen en waarden (ja ja open deur). Als kinderen zich misdragen in een restaurant en ouders zeggen hier niets van, dan kun je op vriendelijke manier de ouders hier op wijzen.
Overigens is dit niet zonder risico's... zie de nodige zinloos geweld delicten op 'corrigerende opmerkingen'.
Ik heb het dan niet over de McDonalds met voor kinderen een speeltuin.

Jacques schreef:
Ik kan begrip opbrengen voor ergernis ! Ergernis ten aanzien van kinderen vind ik wel een stap te ver.
Zoals gezegd... feitelijk zijn de ouders de bron maar je gaat je ergeren aan de kinderen maar nog meer aan de ouders die daar niets van zeggen omdat 'het moet kunnen .... kids hebben ook vakantie'.

Jacques schreef:
Het wordt er hier niet vrolijker op als b.v mensen naar de politie stappen omdat ze last hebben van geluidsoverlast omdat er een kinderopvangplaats naast hun huis ligt!!
Eens. Maar dit is wat anders dan in een restaurant!

Jacques schreef:
Woorden als ettertjes voor mensenkinderen, zeggen mij heel veel over de onverdraagzaamheid van sommige volwassenen.
Ik meen dat jullie het echt hebben over echt , sterk afwijkend gedrag en dan ben ik nieuwsgierig; wat is dat dan???
Kinderen worden ettertjes als je ze niet 'goed' opvoed (wat dat ook mag zijn). Laten we dan maar niet hebben over de ouders ..... maar het blokje van Macek doet dan wonderen.....
 

Marcel

Moderator
uiteraard is er verschil van leeftijd van de lieve kindertjes. een kind van b.v. 8 jaar weet verdomt goed wat wel of niet kan/mag. een peuter weet dat uiteraard veel minder goed.
dus daar zoek je dan oppas voor ? zodat jezelf ook heerlijk rustig uit kan zijn ..... daar is het woord er-uit zijn uitgevonden.
 
Marcel schreef:
uiteraard is er verschil van leeftijd van de lieve kindertjes. een kind van b.v. 8 jaar weet verdomt goed wat wel of niet kan/mag. een peuter weet dat uiteraard veel minder goed.
dus daar zoek je dan oppas voor ? zodat jezelf ook heerlijk rustig uit kan zijn ..... daar is het woord er-uit zijn uitgevonden.
Je schrijft letterlijk wat ik bedoel met intolerantie t.a.v kinderen, eruit zijn is pas prettig als er geen storende elementen, lees "drukke" kinderen in mijn buurt zijn.Ik wil niet cynisch zijn , maar dit lijkt wel of rookvrij en kindvrij een synoniem zijn van een aangenamer restaurant-verblijf voor bepaalde volwassenen. Zijn ze te klein, zet ze bij de oppas, zijn ze te druk dan zijn ze slecht opgevoed en horen niet thuis in een restaurant. O ja, je kunt natuurlijk altijd met hun naar het kinderreservaat bij MC Donalds?
Kinderen zijn kinderen en op vakantie wat uitgelaten en drukker, gelukkig maar. Ik weet wel dat de nuance in deze discussie een kunst is maar het moet me toch van mijn hart. Wie in het bijzijn van drukke kinderen niet kan genieten van zijn uit-je, bouwt beter thuis een solofeestje; " helemaal voor zichzelf".
 
Jacques schreef:
Ik wil niet cynisch zijn , maar dit lijkt wel of rookvrij en kindvrij een synoniem zijn van een aangenamer restaurant-verblijf voor bepaalde volwassenen.
Wie heeft het over kindvrij? Dit is de discussie toch niet?
En ja rookvrij ..... ik ga ook niet zitten winden in en restaurant...?
Maar laten we het daar niet over hebben.

Jacques schreef:
Zijn ze te klein, zet ze bij de oppas, zijn ze te druk dan zijn ze slecht opgevoed en horen niet thuis in een restaurant. O ja, je kunt natuurlijk altijd met hun naar het kinderreservaat bij MC Donalds?
Kinderen zijn kinderen en op vakantie wat uitgelaten en drukker, gelukkig maar.
Waarom moet iemand die uit eten is altijd met de narigheid (lees drukke kinderen) van een ander worden opgescheept? Als iemand zijn kinderen niet in bedwang kan houden moet de rest het restaurant maar verlaten .... (let wel ik heb het over vervelende kinderen... wil zeker niet alle kinderen verbannen ....). Volgens mij de omgekeerde wereld....

Sommige mensen denken dat hun kinderen leuk zijn en vinden dat andere dat ook maar moeten vinden...
Maar gelukkig heeft het grootste deel van de mensen hun kinderen de juiste normen en waarde bijgebracht zodat dit probleem niet groot is.

Jacques schreef:
Wie in het bijzijn van drukke kinderen niet kan genieten van zijn uit-je, bouwt beter thuis een solofeestje; " helemaal voor zichzelf".
In Nederland wordt dit gelukkig niet overal getolereerd. Ik heb meegemaakt dat kinderen die door het restaurant renden per ongeluk door het personeel tegen de vlakke werden gelopen.... tja kan gebeuren met kinderen die rond rennen... Moesten daarna wel aan tafel zitten van de ouders.... probleem opgelost :oeps:
 

Tabe

† In Memoriam
"etterbakjes "

Zoals in elke discussie hebben beide partijen wel een beetje gelijk.

Ook wij hebben wel eens etterbakjes van kinderen in een restaurant in Tsjechie meegemaakt. (Klatovy- Klatosvky Dvur) . Alles mocht en kon van de ouders. Schreeuwen, klieren steeds van de stoel af, stoeien, en janken. De obers voor de voeten lopen. Alles in een half uurtje tijd. Obers chagerijnig kijken. Andere restaurantgangers, voornamelijk Tsjechen, die zich er duidelijkaan stoorden. En de ouders, - twee gezinnen met in totaal 7 kinderen tussen naar schatting 4 en 14 jaar - hadden niks in de gaten. Omdat het vol was in het restaurant duurde het ook wel even voordat het eten op tafel kwam. Men dacht dat ze de enige Nederlanders in het restaurant waren. Moet je daar dan wat van zeggen? Het werd mijn vrouw te gortig en is naar een van de vaders toegestapt en in fatsoenlijke bewoordingen haar ongenoegen geuit. Er werden direct maatregelen genomen door de ouders, met de excuses. De rust keerde weer in het restaurant. Blije blikken van de obers. Het kan dus wel !

Maar men is op vakantie, hebben een leuke dag gehad en als afsluiting het restaurant. Dat de kinderen na zo'n dag wat uitgelaten zijn kan ik mij best voorstellen. Ook dat de ouders het niet 1,2,3, in de gaten hebben dat de kinderen storend gedrag vertonen. De beide ouderparen waren met elkaar in een druk gesprek. Heel goed mogelijk dat deze beide gezinnen misschien helemaal geen "restaurant-ervaring" hebben. En als je met twee gezinnen bent, dan is het automatisch wat rumoeriger. Maar we moeten ons aan de andere kant ook niet overal aan storen. Een natuurlijk maakt het een groot verschil of je nu een Mc Donalds binnenstapt of een behoorlijk restaurant.

Macek zegt het misschien wat ongenuanceerd en generaliseert natuurlijk, maar ook Jaques benadrukt zijn kant van het verhaal enorm. Bij Macek en Willem is er volgens mij helemaal geen sprake van "intollerantie" ten aanzien van kinderen. En ook Jaques snapt best dat echt klierige kinderen een ramp zijn in een restaurant.

Natuurlijk mag men er van uit gaan dat als men met kinderen naar een restaurant gaat de kinderen zich weten te gedragen. Maar vaak ligt het dus niet aan de kinderen maar aan de ouders. Soms helpt het als je er wat van zegt, maar soms ook niet. En als het wel aan het kind of de kinderen ligt dan kan het inderdaad goed mogelijk zijn dat er een "stoornis "in het spel is. Moet je ze daarom maar thuislaten? Het ligt NIET ALTIJD aan de opvoeding ! Een beetje verdraagzaamheid kan ook geen kwaaad. Als je je er werkelijk aan stoort dan is de oplossing iets later het restaurant bezoeken. Onze ervaring is dat als we om 19.00 uur een restaurant binnenkwamen het meestal al aardig rustig is.

Gelukkig hebben wij de kinderen groot en uiteraard naar beste vermogen opgevoed. Veel in Tsjechische restaurants gegeten met de kinderen en het zal best wel eens voorgekomen zijn dat onze "etterbakjes" een beetje luidruchtig waren. Wij hebben ons best gedaan en het zo rustig mogelijk gehouden.

Laten we ophouden om het in deze discussie zo zwart wit te stellen.
 
Tabe,

Jou voorbeeld valt dus onder het kopje ... ouders die hun verantwoordelijkheid kennen en nemen. Petje af... waren maar meer zo.

Over het punt stoornis ben ik het niet met je eens.... als mensen (gasten en personeel) in een restaurant duidelijk last hebben dan zou ik althans niet met een kind een restaurant in gaan.
Wij kunnen wel later gaan... maar anderen (en personeel) waarschijnlijk niet ... de meerderheid hoeft zich niet aan de minderheid aan te passen (lees een restaurant terroriseren).
Verdraagzaamheid ok, maar het kan te ver gaan en daar hebben we het over.... Laten we wel wezen we hebben het niet over luidruchtig maar over een andere categorie kinderen (die rond rennen etc etc), kleine meerderheid dus.
Dus kinderen in een restaurant niks mis mee... maar een beetje in toom houden kan geen kwaad.
 

Tabe

† In Memoriam
Willem II schreef:
Jou voorbeeld valt dus onder het kopje ... ouders die hun verantwoordelijkheid kennen en nemen. Petje af... waren maar meer zo.
Te veel eer Willem. Ik denk dat het merendeel van de ouders wel degelijk zijn verantwoordelijkheid kent. Volgens mij geldt ook hier : Uitzonderingen bevestigen de regel. Word je geconfronteerd met etterbakjes in een restaurant dan heb je drie mogelijkheden.
1 Je stoort je er aan maar zegt er niks van :confused:
2. Je stoort je er aan en spreekt de ouders er op aan.:kwaad:
3 Je stoort je er niet aan.:fluit:
 
Tabe,

Volgens mij dwalen we teveel af. Het gaat er niet om of IK me er aan stoor. Het gaat er om of ouders kinderen een beetje in toom kunnen houden of dat zij de kinderen maar alles laten doen in een restaurant en een restaurant laten terroriseren...

Maar idd de meesten ouders hebben de kinderen goed opgevoed. Maar als ik zie dat mensen in een restaurant zich er aan storen en het personeel dan zeg ik er wel iets van.
 

Macek

Geroyeerd Lid
Jacques schreef:
Bij zowel Willem als Macek klinkt door dat een groep van kinderen zodanig verwend is dat zij zich misdragen in restauraurant.
Beste heren, kinderen zijn kinderen en zij hebben recht om nog niet te beseffen, wat kan en niet kan.
Ik val van verbazing van mijn stoel, kinderen hebben het dus het RECHT om andere te terroriseren, weten zij veel, is het dan niet de bedoeling dat de ouders zo gauw kinderen mobiel worden om ze bij te brengen wat wel en niet kan. Wij hebben het hier over rondrennende blerende, het voor de voeten lopen van het bedienend personeel en niet over een huilende baby Jacques. In mijn optiek zijn dat onopgevoede pleuriskinderen opgevoed door a-sociale klootzakken en ik spreek dan ook de ouders aan en niet de etterbakjes. Mocht jij ook deel uitmaken van deze groep vertel mij dan even waar jij wanneer ergens in Tsjechië veblijft, dan kunnen we nog lachen. Want houd er rekening mee, dat als men mijn uurtje dat ik de maaltijd wil nuttigen en een Pivootje wil drinken op een dergelijke manier verziekt en niet op mijn uiterst beleefde verzoeken ingaat ook niet kan genieten van zijn maaltijd. Een beproefde methode die ik dan het hoofd van de Familie in zijn oren fluister, succes verzekert. Ik moet nu even boodschappen doen maar wordt vervolgd, hier ben ik nog niet klaar mee.
 
Macek, als we kinderen de vocabulaire aanleren die jij gebruikt in je laatste posting, dan kan ik mij voorstellen dat dit de nodige ergernis oproept bij de aanwezige restaurant-bezoekers.
Laten we terug tot de kern komen , ben ik nu blind en doof; wat voor gedrag bedoelen jullie toch? Rennen , roepen, schreeuwen..., zolang er geen duidelijkheid is over het concreet waarneembaar gedrag die de kinderen vertonen , blijf ik bij het eerde neergeschreven standpunt.
Het ergeren van volwassenen aan gedrag van kinderen vind ik een serieuzer probleem, dan het gedrag van de kinderen zelf.
 
Ik kom hier reacties tegen van mensen waar ik mij meteen al aan erger. Hoe zullen zij vroeger in die goeie ouwe tijd zijn geweest en hoe zullen zij hun kinderen opgevoed hebben. En ik ben inderdaad blij dat sommige mensen geen kinderen hebben.

Ik ga deze topic eerst nog verder goed lezen en notuleren en misschien dat ik er dan op reageer.
 

Tabe

† In Memoriam
Jacques schreef:
Het ergeren van volwassenen aan gedrag van kinderen vind ik een serieuzer probleem, dan het gedrag van de kinderen zelf.
Jacques, we dwalen nu wat af van het onderwerp. Maar IK als volwassen kan mij wel degelijk ergeren aan het gedrag van kinderen !
Zelfs aan mijn EIGEN kinderen heb ik mij wel eens ge-ergerd.

Ook een kind, hoe klein ook, heeft zich aan te passen en te gedragen. Tenzij, geestelijke stoornis etc....

En het ligt hem dan toch aan de ouder (s) als het kind gedrag vertoont waar iemand zich aan kan storen, En, oh ja, je eigen kind is altijd goed opgevoed, is een heerlijk kind, doet nooit geen vervelende dingen. Mensen, zie toch eens, wat een heerlijke kinderen IK op de wereld heb geschopt.

Met jouw opmerkingen krijg ik toch een beetje het gevoel dat je tot het geitenwollensokkenclubje behoort. Zolang het jou niet stoort dan is het goed !!. Je hebt ook met andere mensen te maken die er soms / vaak anders over denken. DAAR heb jij rekening meet te houden, anders ergeren we ons misschien aan jou.
 

Macek

Geroyeerd Lid
Gradmans schreef:
Macek, zoals jij het beschrijft moet je wel iets heel ernstig meegemaakt hebben met kinderen in het restaurant, wat is er gebeurd ???
Meerdere forumleden hebben dergelijke zaken meegemaakt, zoals ik het beschreef, maar ja dat moeten wij maar pikken van die asoos. wasgebeurt, de familie komt het restaurant binnen met reeds twee krijsende kinderen, die alles willen behalve zitten en hun muil houden. Vervolgens werd er onder de diverse tafels gekropen en aan de tafelkleden getrokken, zodat het personeel moest ingrijpen want pa en ma waren de lijst aan het bestuderen. Onder de tafels vandaan gaan we rennen, de bediende die een bestelling wilde brengen pleurde amper om door een van die "onwetende kinderen". Vervolgens gaan we gooien met bierviltjes, andere gasten stoorde zich mateloos aan dit gedrag, ik was alleen en had een goed uitzicht op het gebeuren en nam dit waar. Vervolgens werden door mamma enige plastik blokken aan de etterbakken verstrekt en het verwachtte gebeurde ook deze vlogen door de lucht. Een van deze blokken kreeg ik bijna voor mijn harses en door mijn afwerende reactie lazerstraalde mijn Pivo bijna om. Dit is voor mij de reden om enige toorn te ontwikkelen, deze bestond uit het sujet dat voor pappa moest doorgaan vriendelijk edoch dringend te verzoeken zijn kroost enigzins tot bedaren te brengen. Zijn reactie was wat laconiek, "ja ze zijn moe hé, was zijn betoog" ik antwoorde dat ik na een 10 km wandeling ook moe was en enigzins op rust was gesteld, antwoord; "dan ga je toch buiten op het terras zitten". Mijn antwoord was dat ik hem duidelijk heb gemaakt dat ik zelf wel bepaal waar ik ga zitten en dat hij het probleem was, maar ook deze man had enigzins last van projectie. De tweede keer dat een van de plastic blokken mijn tafel bereikte was mijn actie de volgende; pappa genoot van zijn biertje en had geen oog voor zijn kleine terroristen, met het plastic blok in de hand ben ik hem tot twee meter genaderd en het blok keihard en met kracht tegen zijn labiele harses gesmeten en voegde hem toe "leuk hé, er volgd nog veel meer aardige snuiter, als jij denkt hier op je gemak te kunnen eten dan heb je het mis vriend". Het gezin is zonder eten te bestellen tot grote opluchting van de overige gasten en het personeel vertrokken, meerdere Pivo's heb ik gratis moeten nuttigen. Dit alles heeft zich afgespeeld in restaurant "Posta" in Černý Důl, de eigenaren zijn tevens eigenaar van een pension waar ik al 8 jaar kom. Maar goed als ik het goed begrijp ben ik een chagrijnige oude opa die het helemaal verkeerd ziet, dus hierbij mijn verontschuldigingen fijne familie, kom nog een langs:deuk:
 

Macek

Geroyeerd Lid
Jacques schreef:
Wie in het bijzijn van drukke kinderen niet kan genieten van zijn uit-je, bouwt beter thuis een solofeestje; " helemaal voor zichzelf".
Een schoolvoorbeeld van projectie, dus de kinderloze rustige Pivonist die niemand lastig valt moet het veld ruimen voor onopgevoede kinderen van een ander, zodat deze heerlijk onbeperkt hun gang kunnen gaan? Het moet niet veel gekker worden, word tijd dat Herodes weer eens langs komt.
 

Tabe

† In Memoriam
Macek schreef:
asoos. muil houden pleurde etterbakken harses lazerstraalde sujet kleine terroristen, labiele harses gesmeten aardige snuiter,
Duidelijke taal , Macek. Zonder meer klaar dat je boos was.
Maar dit geval is toch niet tekenend voor bezoek van gezinnen met kindertjes aan een Tsjechisch restaurant ?? Dit geval is toch uitzonderlijk, of niet ?

Ik moet heel eerlijk zeggen, dat ikzelf het idee heb dat het ontzettend meevalt. Natuurlijk komt het wel eens voor dat er etterbakjes zijn die je "rust "verstoren in een restaurant, maar OOK JIJ bent niet allen op de wereld. Enige acceptatie is wenselijk.

Ik denk dat het Jacques nu wel duidelijk is welke kinderen, en welke ouders wij bedoelen met niet aangepast gedrag in een restaurant. En waar wij , als "normale" gasten, ons aan kunnen ergeren.
Ergenissen heb je hier ook in gradaties, Het kan er mee door ! dit is wat vervelender ! En dit is niet meer acceptabel! Dat laatste ben ik in Tsjechie eigenlijk meer heel zelden tegengekomen. En inderdaad, als het voorkomt, zijn het eigenlijk meer de onaangepaste Nederlandse ouders. Bij Tsjechen kan ik mij niet heugen dat zoiets bij ons is opgevallen.
 
Bovenaan