Uit eten met kleine kinderen

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Een vraagje: We waren vorig jaar in Tsjechie en in een aantal restaurants waar we kwamen werden we soms een beetje weggekeken omdat we een kind bij ons hadden die redelijk onrustig was, en het viel ons ook op dat er weinig Tsjechen hun kinderen mee nemen in een restaurant. Het kan zijn dat we ze gewoon niet zijn tegengekomen maar als je om een kinderstoel vroeg hadden ze er vaak ook geen een.

Is hier een reden voor of heb ik het mis ? :?: :tomaat:
 
Nou, ik denk dat de tsjechen lang niet zo vaak met de kinderen naar de restaurant gaan als de nederlanders. En het is ook zo, dat de kinderen zich of goed gedragen of het is de laatste keer, dat zij mee zijn gegaan - dat is uit mijn eigen ervaring. Wij konden altijd kiezen - zich goed gedragen en mee mogen, of niet en dan was het over. Hetzelfde geldde trouwens in de winkels, bibliotheek, theater, wachtkamer bij de dokter enz. Ik irriteer me elke keer als ik bij de dokter zit te wachten, en twee kindjes schoppen tegen alles, maken ongeloofelijke herrie en er wordt niets van gezegd. De moeder doet alsof zij niet bij haar horen... hihi. Maar zo is natuurlijk niet iedereen.
Nog even terug bij de topic, ik vind ook, dat de nederlanders in het algemeen meer uit eten gaan dan de tsjechen. Of het nu met of zonder kinderen is. De restaurants zijn nog niet zo voorzien van de stoeltjes en speelhoekjes net als hier in NL.
 
Over het algemeen is het wel zo dat Tsjechen van hun kind verwachten dat het zich rustig gedraagt in een restaurant: dat het aan tafel zit, niet in het rond rent, als het naar het toilet moet er rustig naar toe loopt, niet schreeuwt en de volwassenen rustig laat uitspreken. En dat wordt niet alleen in restaurants geëist maar ook in alle andere openbare ruimten, vervoermiddel en zo voort.

Natuurlijk zijn we daar in Nederland tegenwoordig heel anders in - en ik zal daar nu even geen waardeoordelen opkleven - maar men eist in ons land ook dat hier wonende buitenlanders zich ook aanpassen, dat hoort dan natuurlijk ook als wij in het buitenland zijn.

Iets anders is het als het kind buiten zijn schuld onrustig is, bijvoorbeeld vanwege ADHD of een vergelijkbare aandoening. De bekendheid hiermee is soms wat minder, in een dergelijk geval is het wellicht het best om de uitbater het kort even uit te leggen. Zodat ze u niet aanzien voor de zoveelste toerist (en in het bijzonder Nederlander) met een niet- cq vrij opgevoed kind.

Ik begin een beetje als Balkenende te klinken, excuus daarvoor.
 
En een reactie op Klara:
Tsjechen gaan beduidend meer uit eten dan Nederlanders: een groot gedeelte zelfs door de weeks dagelijks, naar een gewoon restaurant in de middagpauze.
Sjiek uit eten doet men alleen met speciale gelegenheden, soms gewoon in de Formanka van de zaak waar ze door de week hun middagmaal nuttigen en dan bestellend van de avondkaart of men kiest een sjieker restaurant uit.

Misschien dat Gradmans die de topic starte ook specifiek doelt op het sjiekere restaurant: daar zullen zeker minder kinderen komen en die meemogen moeten zich gedragen, simpel. Maar men kan in de regel van dezelfde kaart eten in het cafégedeelte van een restaurant. Daar zal men meer kinderen zien en zal men ook niet mensen storen die op een speciaal avondje uit zijn.
 
Dieter, dat vinden mensen in Tsjechie niet uit eten gaan - dat is gewoon lunchen op zijn tsjechisch. Vaak krijg je van de baas gedeelte betaald, of de zogenaamde "stravenky". Dat is gewoon, omdat de mensen gewend zijn om tussen de middag warm te eten. En er zijn ook speciale restaurants voor de werkende mensen, daar ga je normaal niet uit eten, vaak is het 's avonds zelfs gesloten.
Ik moet wel zeggen, dat was wel even wennen voor mij in Nederland, warm eten in de avond.
Als je het zo neemt, dan gaan inderdaad mensen in Tsjechie meer uit eten. Maar zo zie ik het niet, niet echt speciaal uitgaan zoals hier als je uit eten gaat.
 
Foutje van mij inderdaad als je het zo ziet (had ook even niet je Tsjechisch vlagje gezien). Ik zie het zelf altijd als uit eten, en ik kom graag in de zaken waar je met maaltijdbonnen kan betalen... en die zaken maken voor mij het eten speciaal!

Weet je dat warm eten in de avond daar heb ik ook nog aan moeten wennen: vroeger in een Nederlands dorp (jaren 60, 70) at hier ook nog iedereen warm 's middags, gewoon thuis. Behalve als je vader buiten het dorp werkte of als de kinderen buiten het dorp naar de middelbare school gingen. Dan deden ze dat alleen nog op de vrije zondag.

's Middags eten is eigenlijk wel beter! Helaas kan je hier niet Tsjechisch lunchen!
 
in een wegrestaurant langs de snelweg zijn kinderstoelen meestal aanwezig. Ook daar waar vaak (buitenlandse)toeristen met kinderen komen of macdonals, kfc en dergelijke. In een doorsnee normale plaatselijke restaurant is het niet gebruikelijk dat er gezinnen met kinderen komen.
 
Beste Gradmans,

Ik heb lang gewacht om te reageren.
Ik vind het een moeilijk onderwerp.
Onze ervaring is, als je in een Tsjechisch restaurant zit, de Nederlandse kinderen en de ouders daarvan er gelijk uit haalt.
De kinderen mogen alles, zijn niet in toom te houden door de ouders.
Herrie, hard praten, van je stoel afgaan en rennen.
Met verbijstering sla je het toneel gade.
De ouders reageren er niet op, als zij het maar gezellig hebben.
Ik heb absoluut geen oordeel over jouw of over je kind. Ik ken jullie niet, vandaar.
Maar het optreden van Hollandse ouders, en de kinderen, verdient geen schoonheidsprijs.

Groet van een soms ouderwetse Kukel.
 

spookycat

† In Memoriam
ik moet je tot mijn spijt gelijk geven kukel,en dat heeft niks met dit gezin te maken ,over het algemeen is er geen gezag meer en de kids zijn baas,ik vind ook dat er geen respect meer is voor ander mensen der spullen dat heb ik ervaren meerdere keren en dat kan niet bij ons,wij zijn inderdaad een andere generatie maar bij mijn kids ging het niet door moe of niet ziek is wat anders dan blijf ik er mee thuis,de kleindochter net hetzelfde ik zie ze doodgraag maar ze zal zich gedragen
sorry voor men uitval,ben het toch ff kwijt
groetjes
ps is niet altijd zo en is op niemand bedoeld
 

Freddy2005

† In Memoriam
Wat kukel schrijft geldt niet alleen voor het gedrag in het restaurant, ook op straat kan je ze meestal al van ver horen aankomen. Meermaals heb ik dergelijke toestanden meegemaakt, .......en maar achter de kinderen aanhollen met het reisgidsje in aanslag, luid taterend alsof ze alleen op straat rondlopen.
 

spookycat

† In Memoriam
klopt freddy,we maken ons mischien zorgen om niks maar de mentaliteit is toch erg veranderd,waarschijnlijk maken we ons te veel zorgen maar ik vind een rechtvaardige strenge hand nog ni zo slecht,
groetjes
 
Ik spreek Nederlanders die dergelijk gedrag in Tsjechië vertonen aan op hun gedrag. Meestal zijn het mensen die thuis hun mond vol hebben over normvervaging en dat men zich moet aanpassen aan de norm.

Hùn vervaagde norm, dat spreekt.
 
kukel schreef:
Maar het optreden van Hollandse ouders, en de kinderen, verdient geen schoonheidsprijs.
Wij gaan al 10 jaar in de zomervakantie naar Tsjechie en gaan daar in de 2 weken die we daar verblijven minstens 10x uit eten. Wij hebben nog nooit het gezoel gehad dat we ergens "teveel" waren met onze kinderen. Onze kinderen zijn nu wat ouder dus ook een stukje rustiger dan toen ze wat jonger waren.
Wij hebben altijd van onze kinderen verlangt dat ze zich in een ander land aan tafel net zo gedragen als dat ze zich thuis moeten gedragen aan tafel.

Ik vind dat hier vergeten wordt dat kinderen, kinderen zijn en dat ze in deze maatschappij toch al te snel volwassen moeten worden.
 

Tabe

† In Memoriam
uitzonderingen

Eigenlijk vind ik het best wel meevallen. Wij eten heel vaak buiten de deur en komen dus ook regelmatig Nederlandse restaurantgangers met kinderen tegen. Ja, en de ene is wat drukker dan de andere. Ongetwijfeld zal de opvoeding een rol spelen. Maar ook kunnen andere dingen de oorzaak zijn dat kinderen wat drukker zijn, zoals al is aangehaald ADHD kinderen.

Zelf vind ik het wel leuk , een aantal kinderen in het restaurant. Kan best gezellig zijn en eigenlijk stoor ik mij daar dus niet aan. We zijn dan ook niet van plan om als twee oude zuurpruimen een restaurant te bezoeken.

Uitzonderingen zijn de jankende en zeurende kinderen. Daar kan ik mij nog wel eens aan ergeren. Dit ijsje is niet goed, daar zit te veel slagroom op, dit lus ik niet, wat is dit ???

Maar ja, onze kinderen waren ook niet altijd even leuk en gezellig aan tafel.

Tip: Mocht je je toch ergeren aan kinderen in een restaurant, ga dan wat later op de avond.
 

Tabe

† In Memoriam
kukel schreef:
Onze ervaring is, als je in een Tsjechisch restaurant zit, de Nederlandse kinderen en de ouders daarvan er gelijk uit haalt.
De kinderen mogen alles, zijn niet in toom te houden door de ouders.
Herrie, hard praten, van je stoel afgaan en rennen.

De ouders reageren er niet op, als zij het maar gezellig hebben.
Ik heb absoluut geen oordeel over jouw of over je kind. Ik ken jullie niet, vandaar.
Maar het optreden van Hollandse ouders, en de kinderen, verdient geen schoonheidsprijs.
Kukel.
vind dit toch wel een beetje generalizerend.
Oke, er zijn ouders en kinderen, die zich van de hele boel niks aantrekken, maar mijn ervaring in het algemeen is dat de Nederlandse ouders en de daarbij behorende kinderen zich heel redelijk in restaurants gedragen. Of bezoek ik nu heel andere eetgelegenheden dan jij. Volgens mij sta jij het meest bij het kippenstalletje bij jouw in de buurt. :D
 
Heer tabe,

Ongetwijfeld zitten we niet in de zelfde eetgelegenheden.
Het is maar wat je wilt zien.
Ik kijk, zie en constateer. Meer niet.
En het kan nog erger.
Een hond meenemen in een restaurant!
In den beginne was er alom verbijstering in Tsjechie.
Maar ja...........dachten ze, we moeten ook een klein beetje om de omzet denken.
En Dieter ik vind het knap van je dat je daar mensen op aan spreekt.
Nooit een klein vervelend zetje gekregen?
Welnu, Tabe, tot ziens bij het lekkerste kipstalletje van Nejdek en wijde omgeving.

PS

Zingt die aardige mevrouw nog steeds zo mooi in de kerk van Klatovy?
 
Soms zijn honden rustiger en net als bij honden is ook niet ieder kind hetzelfde.
Heb je weleens een hond met adhd meegemaakt? Wij hebben een klein hondje met adhd, maar in een restaurant gedraagt het beestje zich prima.
 
Bovenaan