Sneeuw: winterseizoen 2006-2007

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Wij komen net terug uit Harrachov, was deze hele week iets te warm, viel wel wat sneeuw maar te weinig om te skieen. Vooral gisteren (6 jan) toen we weg reden regende het super veel. Terwijl in harrachov alles dicht is, oke op deze site staat dat er kunstsneeuw ligt en het gedeeltelijk open is, er was 1 klein sleepliftje op 100 meter sneeuw met een wachtrij van een half uur!) Hebben wij toch heel de week goed kunnen snowboarden in Rockytnice. das ongeveer 20 minuutjes rijden van Harrachov en ligt een stuk hoger. Daar ging deze week een splinternieuwe stoeltjeslift open en dat was echt super fijn boarden. Hoop voor jullie dat er nog wat valt maar anders heb je zeker iets aan deze tip!! Wij hebben zeker een leuke tijd gehad al zijn de voorzieningen en de sneeuw natuurlijk wel minder dan in de Alpen. Maar... je betaalt ook een stuk minder... alhoewel.. dat grote voordeel wat tsjechie heeft raken ze wel steeds verder kwijt! iedere jaar wordt het er weer iets duurder en dit jaar waren we gemiddeld toch weer 100 euro duurder uit p.p. dan vorig jaar. de prijzen voor skiepassen zijn iedere 2 jaar verdubbeld en ook een biertje kost in een cafe/discotheek in Harrachov tegenwoordig 2 euro. Das nog niet duur hoor, maar dat super goedkope is er wel een beetje af aan t gaan.... dat was toch HET grote voordeel in vergelijking met andere wintersportgebieden! Maar... ondanks de beperkte sneeuw hebben we er toch wel veel plezier gehad!
 
Afgelopen vrijdag 05-01-2007 werd je van de berg afgesneeuwd in Janske Lazne... het sneeuwde hard, niet normaal meer... er lag ca. 50 cm bovenop deze berg!!

En daarna met de slee er hard vanaf...!!

:D
 
Terwijl in harrachov alles dicht is, oke op deze site staat dat er kunstsneeuw ligt en het gedeeltelijk open is, er was 1 klein sleepliftje op 100 meter sneeuw met een wachtrij van een half uur!)

Ik heb de laatste weken holidayinfo.cz regelmatig in de gaten gehouden, maar de vraag is idd toch wel beetje hoe actueel (en eerlijk?) deze site is. Kijk maar eens op deze lokatie:
http://www.holidayinfo.cz/kamera.php?lang=1&rg=2&loc=8&prg=0

Volgens de info 15 cm sneeuw:D, volgens de webcam volgens geen sneeuw:snotter: ....ik zie de koeien bijna grazen...
 
wij zijn net terug van een heerlijk weekje skieen, we hadden een huisje met 15 man in bohuslavice net buiten trutnov en zijn wezen skieen in Janske Lazne en Pec Pod, Pec vond ik minder omdat er slechte sneeuw was en er werdt helemaal niets aan gedaan. Janske Lazne was in een woordt fantasties, veel sneeuw en goede pistes. het valt me wel op dat er erg weinig aan veiligheid wordt gedaan. want in PPS was het om de 5 meter over een greppeltje springen en een sloot van 2 meter diep werd niet even afgezet. de skielift in PPS was erg slecht, je moest maar overeind zien te blijven als je over gras naar boven werdt gesleurt. er vielen dan ook meer dan 50 % van de skieers uit de lift.

verde al met al een leuke week gehad maar de sneeuw is nu echt weg. ik hoop voor degene die nog gaan dat er nog wat valt vaan 8 graden snachts en 16 overdag voorspeld weinig goeds.

gr manuel
 
:traan: ...nou, mijn familie komt 3 dagen eerder terug, want het is geen skiweer in Vrchlabi en in Spindleruv Mlyn is ook niet optimaal, gisteren regende het hard en alleen boven op de berg medvedin was het äardig"skien" en als je daar echt voor naar Tsjechie gaat....., maar ja de voorspellingen op weeronline waren verleden week donderdag echt dat het ging sneeuwen vanaf 4 januari, maar ze kwamen al aan met regen, dus niet koud genoeg, sneu, want ik had mijn broers Tsjechie een keer aangeraden ipv, oostenrijk en frankrijk, mede dankzij de lage prijzen, en de gemoedelijke tsjechische sfeer.Maar ja dat er niet genoeg sneeuw gevallen is DAAR kan ik natuurlijk ook niks aan doen.:traan: En die weersvooruitzichten , daar kun je ook niet echt van op aan.:lezen:
nee, dan vorig jaar met de kerst, tjongejonge,kijk zelf maar.>>>>
 
in PPS was het om de 5 meter over een greppeltje springen en een sloot van 2 meter diep werd niet even afgezet. de skielift in PPS was erg slecht, je moest maar overeind zien te blijven als je over gras naar boven werdt gesleurt. er vielen dan ook meer dan 50 % van de skieers uit de lift.....

...en daar was ik ook bij :snik:
dat was het enige wat een beetje tegenviel, verder een TOP vakantie gehad, met uitzondering van nieuwjaarsdag heb ik iedere dag kunnen skieën in PPS.
Ons pension lag vrij hoog, de pistes daar waren goed te doen...beneden echter veel papsneeuw.

hopelijk valt er flink bij voor alle mensen die nog gaan!

ik ben overtuigd tsjechië-fan geworden, volgend jaar weer skiën :)

groet Pauline
 
Het lijkt erop dat alleen de mensen die de 1e week van 2007 zijn geweest nog iets hebben kunnen doen..

Wij zijn van 27-12 t/m 4-1 in Pec Pod Snezkou geweest. 2 dagen geskied (1 x mala upa, 1 x PPS). Echter, door de slechte sneeuw kwaliteit in PPS (Javor piste) ben ik gevallen en heb mijn duim flink geblesseerd.:ziek:
We hebben daarna de Snezka nog beklommen en Vrchlabi bezocht.


Op nieuwjaarsdag zijn we uit PPS weggegaan en naar Praag gereden. We hebben daar een hotel in hartje centrum genomen: Was geweldig! :yess:
 
Ha ha
Ik kreeg gisteren van myn Tsjechiese vriendin..en het was springtime...
in Pilzen was het 20 gr..
lachen toch...?
En ik wil nog een week naar Javornik.....maar ja..
 
Hetty,
nou ja lachen...... zijn toch veel mensen in de skigebieden die hun boterham verdienen met de sneeuw, en niet te vergeten de mensen die toch eigenlijk gaan om te skieën.
In het week-end wordt het kouder heb ik net gelezen.
 
Vanaf 19 januari wordt het in heel europa weer kouder volgens de anwb. Ook op weer.nl is te zien dat de temperatuur over iets meer dan een week aan het dalen is. Nou maar hopen dat deze organisaties gelijk hebben!
 
Vooralsnog blijft het te warm, te warm, te warm.... Je wordt er niet goed van! Vanaf 19/20 Januari laten de laatste berekeningen van GFS (= een weermodel) inderdaad enkele kansjes zien. Maar je kunt hier eigenlijk pas wat over zeggen als het model dit meerdere keren achter elkaar laat zien. Dus als ze dit morgen en overmorgen ook nog berekenen (dat iets koudere weer) dan is het al een stuk betrouwbaarder, maar voor hetzelfde is het vanavond weer helemaal omgeslagen! Eventjes afwachten dus...
 

Esthertje

Geroyeerd Lid
Nou op dit moment is het hier net zulk weer als in Nederland, volgens mij, het waait vreselijk hard, ze verwachten vanavond orkaankracht. Vanmiddag was ik even boodschappen doen en werd getrakteerd onderweg van de deur van de winkel naar de auto op een paar vlokken sneeuw, maar dat was gauw weer voorbij. Het water stijgt overal weer veel te hard, er is niet veel aan zo :snotter:
 

Maria

Geroyeerd Lid
vanaf volgende week wordt 't kouder, nog even geen neerslag maar ik verwacht eind januari veel sneeuw.
groetjes, Maria (alias ET)
 

Freddy2005

† In Memoriam
Meer ski-ongevallen door kunstsneeuw

Kunstsneeuw leidt tot meer ongevallen. Ook de aard van de verwondingen is vaak ernstiger dan op echte sneeuw. Dat meldden Duitse en Ostenrijkse media vrijdag. Kunstsneeuw verandert sneller in hard ijs dan gewone sneeuw. Vooral voor onervaren skiërs levert dat problemen op.

In een ziekenhuis in de Oostenrijkse regio Landeck bijvoorbeeld werden de afgelopen kerstvakantie een derde meer ongevallen geregistreerd dan een jaar daarvoor. Vooral het aantal breuken en verwondingen aan wervelkolom en hoofd nam aanzienlijk toe.

nieuwsblad.be / jav (anp)12/01/2007
 
Nou alle mensen die de eerste week van januarie hier in pec kwamen hebben tenminste nog kunnen skien, de mensen die er met kerst waren hadden gewoon pech de pistes waren gewoon niet open. Nu is in pec nog 1 lift open en daar moet je komen met auto's je kan niet meer met de javor om hoog. de piste is goed te doen daar ligt genoeg sneeuw!!
maar inderdaad tussen 15 en 20 januarie verwachten ze hier weer sneeuw dus we zullen zien!!

Groetjes Arjenne
 
P

pontiac1

Guest
pec pod snezkou

Kan iemand vertellen wat de sneeuwcondities zijn in pec pod snezkou.
Hoop dat de geplande vakantie 17 februari niet letterlijk in t water valt
 
Wij zijn gisteren terug gekomen uit Vrchlabi. In het gebied Herlikovice was skiën niet mogelijk, maar in Janske Lasne/Cerna Hora hebben wij wel kunnen skiën. Vorige week zondag lag er voldoende sneeuw, daarna werd het snel minder. De pistes waren niet allemaal open.

Vrijdag was er weer sneeuw gevallen en konden we redelijk skiën.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan