Rondreizen Tsjechië 2017

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ad Verschoor

Donateur
Vakantiedagboek 2017.2

Vrijdag 11 augustus “Tsjechië here we come, maar wat een weer ! “

Na niet of nauwelijks geslapen te hebben vertrokken we voor een nieuwe reis naar Tsjechië. We hebben er zin in. Na de baard geschoren en het lijf gewassen te hebben, vertrokken we om 4 uur. Het is nog aardedonker, maar droog. We zijn echter de grens, voorbij Emmen, nog niet gepasseerd of het begint te regenen. We passeren al vrij snel de passages waar gewerkt wordt aan de weg. Vaak betekent het een korte file voor we de passage bereiken en moet ik mijn volle aandacht bij de weg houden tussen de, tijdelijk aangebrachte, oranje lijntjes.
P1090456k.JPG
Grensovergang Zittau met rechts het wisselkantoortje voor het autovignet

Na heel veel regenbuien en de nodige echte waterhozen bereiken we de grensovergang op het drielandenpunt van Zittau. De snelheid heb ik op de route aangepast naar de omstandigheden en vaak werd er niet harder gereden dan 100 kilometer per uur. We hebben veel meer pauzes ingelast om weer enige rust te tanken, want het was knap vermoeiend. Uiteraard duurde daardoor de reis veel langer dan anders en zijn we bijna 12 uur onderweg geweest.
P1090464k.JPG
Hrad Frydstejn in de buurt van Mala Skala

Het laatste stukje van de reis ben ik nog even de binnenlanden ingetrokken, of gewoon even weg van de snelweg. Hierdoor kwamen we langs het Hrad Frydstejn, dat we één dezer dagen even uitgebreider willen bezoeken. Via een prachtige van veel haarspeldbochten voorziene bergweg komen we in Mala Skala. Vanaf hier is het nog een paar kilometer rijden naar ons pension Formanka (www.formanka.cz) in Splzov.

We rijden direct even door naar de Pennymarkt voor de eerste inkopen. Ondertussen begint het heftig te onweren en komen de straten blank te staan. Het zal enige uren aanhouden en in deze situatie hebben we onze bagage uit de auto gehaald en nat dat we geworden zijn ! Na deze eerste, uiterst vermoeiende, dag is het goed eten om tenslotte heel vroeg te gaan slapen.

Overigens ziet het weer er voor de komende dagen veel beter uit en zijn we uiterst positief en blij weer hier te zijn.
 

Ad Verschoor

Donateur
Vakantiedagboek 2017.2

Zaterdag 12 augustus “Zomaar een dag rond Splzov “


Bij het opstaan lijkt het een droge dag te worden, want heel voorzichtig laat het zonnetje zich zien. Wanneer ik buiten even poolshoogte neem voelt het wel heel koud aan. Gelet op gisteren, waarbij we veel kilometers hebben afgelegd, blijven we vandaag in de buurt van ons logeeradres in Splzov. Op het programma staat Jablonec nad Nisou waar een Glas- en Bijouterie Markt gehouden wordt. Uiteraard zijn we ernaar toe gegaan, maar eerlijk gezegd viel het wat tegen. Aangekomen moest betaald worden voor bezoek aan de markt en het plaatselijk Glas-museum. Op een afgesloten stukje vonden we wat eetkraampjes, een glasbewerker en er was een muziekband ter opluistering van het hele gebeuren.
P1090470k.JPG
Het VVV-kantoor in Jablonec nad Nisou

Voor ons marktbezoek zijn we, zoals we in iedere plaats doen, binnengegaan bij het VVV-kantoor. Ik was net op tijd, want ik was er enkele minuten voor 13.00 uur en dat is de sluitingstijd op Zaterdag. Een merkwaardig fenomeen in Tsjechië, dat voor veel bedrijven geldt. Mij is niet bekend wat hiervan de reden is. We zijn na een wandeling door de stad weer verder gegaan.
P1090490k.JPG
Zicht op Mala Skala

Onze Truus hebben we gevraagd om de kortste route naar Mala Skala. Het werd een rit met de mooiste vergezichten. Het was nauwelijks mogelijk om langs de weg te parkeren, maar uiteindelijk heb ik een plekje gevonden. Ik moest er een flink stuk voor terugwandelen, maar kon toen toch een foto maken van Mala Skala vanaf een andere kant dan we normaal zien.
P1090517k.JPG
Kasteelruïne Frydstejn

Ook kwamen we weer langs de kasteelruïne Frydstejn, dat zich op een hoge berg bevindt en slechts bereikbaar is per fiets of voet. Marja durfde de wandeling naar boven niet aan. Zelf heb ik de stoute schoenen aangetrokken en heb de top van de toren bereikt. Ademnood is het woord dat omstanders gebruikten toen ik boven arriveerde. Ik was kapot en hijgde als een paard. Geen minuut heb ik er echter spijt van gehad, want het uitzicht was fenomenaal en dat voor 30 kronen ofwel iets meer dan een euro.

Zo ging de eerste dag aan ons voorbij en was er slechts een ritje van 55 kilometer voor nodig om al dit moois in dit gebied te zien.
 
Zaterdagmiddag gesloten! Ik kan me nog herinneren dat dat in Nederland óók zo was. Er was ook een 49 urige werkweek, ik kan mij herinneren dat mijn vader zaterdags tot 12? uur naar zijn werk was.

De openingstijden op zaterdag in Klatovy zijn echt verschillend, bijv. Postkantoor tot 11.00 uur, de slager tot 11.30 uur, Tesco tot 20.00 uur, de meeste winkels tot 12.00 uur! Maar jullie hebben een ijverige VVV bediende getroffen.
 
Laatst bewerkt:
Zo Adriaan, wat een "huzarenstuk" die klim en dan nog wel met "stoute" schoenen :stout:, maar zo te zien zeker wel de moeite waard. Verstandig dat Marja niet is meegegaan. Overigens fijn dat de reis goed verlopen is en dat de naamgenote van jouw zus en mijn echtgenote ;) ook weer van de partij is en haar werk naar behoren doet, door jullie mooie stukjes Tsjechië te laten zien. Heel veel plezier en geniet er van!!
 

Ad Verschoor

Donateur
Vakantiedagboek 2017.2

Zondag 13 augustus “Terug in de geschiedenis van Hrad Kost “


Weer is er een nieuwe dag. Heerlijk, fantastisch, het lijkt echt op korte broekenweer en dat wordt genieten. Vandaag willen we eens teruggaan in de geschiedenis. Een kasteel dat hiervoor bij uitstek geschikt is, is Hrad Kost. Het kasteel is te vinden in wat genoemd wordt Český Ráj, of “Het Boheems Paradijs”. De rit ernaar toe bewijst waaraan de streek de naam ontleent. Wat een mooie tocht, dwars door de bossen met pittoreske dorpjes waar nog sprake is van vakwerkhuizen en dan al de rotsen die we passeren. De ene rotspartij is nog mooier dan de andere. Voorwaar een paradijs !
P1090525k.JPG
Hrad Kost in het Boheems Paradijs

Op deze route bereiken we Hrad Kost. Een robuust kasteel gebouwd op rotsen en met muren van wel 4 meter breed. Het stamt uit de 14e eeuw en valt vooral op door de witte toren, die 32 meter hoog is. Het is in deze entourage dat we teruggaan in de tijd.
P1090549k.JPG
Een koorddanser op grote hoogte

Naast bezichtiging van het kasteel is er vandaag een programma opgesteld, dat voor elk wat wils biedt. We zien een valkenier, die een demonstratie geeft met één van zijn vogels. Er loopt een jongleur, die kunsten vertoont met kegels en diabolo’s. Een groep edellieden voert een spel op met zwaarden. Koorddansers laten op grote hoogte zien geen angst te kennen en in de grote zaal van het kasteel mogen we meegenieten van een bruiloft in de oudheid. Opvallend is de mooie kleding, die men draagt. Ze is niet te vergelijken met de hedendaagse kleding, die op een dag als deze veel luchtiger is. Al met al hebben we hier een schouwspel meegemaakt dat ons ver in de historie heeft teruggeworpen.
P1090542k.JPG
Deelnemers aan de bruiloft op weg naar de maaltijd

De terugweg door het paradijs was al net zo fraai als de heenreis. We werden aan het slot verrast met het passeren van de “Svijany” bierfabriek met er tegenover het bijbehorende zamek, dat dienst doet als hotel. Een afsluiting die ons direct nogal dorstig heeft gemaakt voor de rest van de dag. Al moet gezegd dat ik nog niet lallend aan mijn laptop zit. Voor vandaag was het me een waar genoegen (“hik”) en tot morgen dan maar weer.
 

Ad Verschoor

Donateur
Vakantiedagboek 2017.2

Maandag 14 augustus “Op bezoek bij Nederlanders in Tsjechië ”


Alle vakanties in Tsjechië bezoeken we wel Nederlanders die zich hier gevestigd hebben. We worden dan altijd weer hartelijk ontvangen. Zo zijn we vandaag langsgegaan bij het forumlid Clowntje. Voor insiders bekend als Miranda met haar man Lau en zoon Romano. Sinds januari 2011 wonen zij in Dolni Kalna aan de weg tussen Jicin en Trutnov.
P1090574k.JPG
De entree tot Pohádkový Mlýn in Dolni Kalna

Zij wonen er in een oude molen, die ze de naam Pohádkový Mlýn , of de “Sprookjesmolen” hebben gegeven (www.vakantietsjechie.cz). In 2012 hebben zij hun droom waargemaakt en zijn een camping gestart. Al jaren zijn ze bezig om allerlei verbeteringen aan te brengen en weten vakantiegasten uit Nederland en vele andere landen ze inmiddels te vinden. Zo stond dit jaar de camping volledig vol, maar moest Miranda, door ziekte van Lau, de zaak in het hoogseizoen alleen runnen. Gelukkig konden zoon en ouders bijspringen om te helpen en is haar man inmiddels weer thuis. Leuk is het te zien, nadat we enige jaren terug al is geweest waren, dat er een flinke vooruitgang is geboekt. Graag wens ik ze alle geluk in de toekomst en bedankt voor jullie ontvangst.
P1090573k.JPG
De camping, waarop de grootste drukte alweer voorbij is.

Vanuit Dolni Kalna is het maar een klein eindje rijden naar Jicin. Al sinds we in Tsjechië komen, zorgen we steeds dat we deze plaats aandoen. Koffie met gebak in de Cukrarna op het plein en in de boekhandel, enkele winkels verder, de aanschaf van een Ceský Raj kalender. Het is een leuke ingeslopen gewoonte geworden.
P1090584k.JPG
Eén van de mooiste terrassen van Tsjechië

Alsof het allemaal nog niet genoeg is, eindigen we bij het kasteel Hruba Skala. Het is te vinden aan de weg tussen Jicin en Turnov. Boven gekomen, want het ligt vrij hoog, is het genieten van het uitzicht op de omgeving en nogal wat rotssteden. In Nederland worden wedstrijden georganiseerd, die dan tot mooiste terras van Nederland worden uitgeroepen. Ik kan me heel goed voorstellen dat het terras van Hruba Skala genomineerd zou worden voor de wedstrijd van mooiste terras van Tsjechie.
 

Ad Verschoor

Donateur
Vakantiedagboek 2017.2

Dinsdag 15 augustus “We stijgen tot grote hoogten ”


Toen wij vanmorgen de oogluiken van het slot haalden, bleek het glashelder aan de hemel. Een uitstekende dag om de Ještěd bij Liberec op te gaan zoeken. Na een gewoonlijk stevig en goed verzorgd ontbijt gaan we op stap. Vanaf Zelezny Brod rijden we naar Tanvald en dan volgt een route over bergen , door dalen, bossen en langs een groot meer. De plaatsen die voorbij komen zijn Desná en Bilý Potok. Bij de laatste plaats loopt onze weg, vanwege wegwerkzaamheden, dood. Een plaatselijke Tsjech probeert me uit te leggen op welke manier we verder kunnen. Ik versta twee woorden parkovisto en links. Terug naar de auto vertaal ik het zo, dat ik terug moet rijden tot aan een parkeerplaats en daar linksaf moet. Dan is redding nabij, want een Tsjechische schone vraagt eveneens om de weg. Ik bedenk me geen moment en besluit achter haar aan te rijden. Wat een geluk op dit stukje van de wereld, want ik was er echt nooit uitgekomen.
P1090595k.JPG
Kerk en klooster van Hejnice

Na enige kilometers bereiken we de plaats Hejnice. Er staat een grote kerk met eraan vast een klooster. Binnen zijn er een groot hotel, een restaurant en worden er cursussen gegeven en conferenties gehouden. In het verlengde van alle activiteiten is de naam, Internationaal Centrum van Geestelijke Vernieuwing, ontstaan. Via Raspenava rijden wij naar Liberec. Je kunt vanaf Rapenava echter nog een klein stukje doorrijden om uit te komen bij het kasteel Frýdlant. Wij hebben hier een tocht afgelegd, die ik zou willen bestempelen als fenomenaal. Een tocht die ik iedereen kan aanbevelen om te gaan rijden. Hij is werkelijk fantastisch.
P1090636k.JPG
De toren op de berg Ještěd bij Liberec

Doel van deze dag was de berg Ještěd, met z'n 1012 meter hoogte, te bestijgen. Ik vond het leuk om hem eerst per auto op en af te rijden om weer terug te gaan naar een parkeerplaats en dan verder te gaan met de kabelbaan. Het parkeren kostte ons 100 kronen en de tocht met de kabelbaan (heen en terugvoor 2 personen) 298 kronen. Voor Tsjechische begrippen prijzig, maar dan krijg je ook wat. Van belang is voor alle bezoekers dat het mooi weer is, want alleen dan zijn de vergezichten de prijs waard.
P1090637k.JPG
Eén van de vele vergezichten

Met de tocht door berggebied en het bestijgen van de Ještěd kunnen we concluderen, dat we tot grote hoogten zijn gestegen. Het was allemaal te mooi om waar te zijn.
 
Bovenaan