Rondreizen Tsjechië 2017

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ad Verschoor

Donateur
Rondreizen Tsjechië 2017 (Deel 7.)

Het buurland Slowakije

Vooraf. Al meerdere jaren trekken wij jaarlijks enige weken door Tsjechië en tijdens deze bezoeken horen wij geregeld, in positieve zin, over de republiek Slowakije. Een land dat negen eeuwen een provincie was van Hongarije en in de 20e eeuw gedurende 70 jaar hoorde bij Tsjechoslowakije. Op 1 januari 1993 is het zelfstandig geworden en zijn na een vreedzaam verlopen proces de republieken van Tsjechië en Slowakije ontstaan.
Het zijn voornamelijk het landschap met zijn gebergte, de historische architectuur in verschillende plaatsen en de rijke volkscultuur met zijn klederdrachten, die ons hebben doen besluiten om dit land eens te bezoeken.
Veel herinnert nog aan Tsjecho-Slowakije. Veel reisgidsen (ANWB, National Geographic, Trotter en Capitool) beschrijven de twee landen en er zijn altijd nog meerdere verenigingen gericht op beide landen, zoals de Vereniging Vrienden Nederland - Tsjechië & Slowakije, "VNTS" (www.vnts.org).
Redenen voor mij om de acht dagen die we in Slowakije zullen doorbrengen straks in het dagboek mee te nemen.

Vrijdag 18 augustus. We verlaten vandaag ons pension in Splzov. Via Hradec Kralové en Olomouc rijden we naar de grensovergang op 22 kilometer van Rožnov pod Radhoštĕm over de wegnr. E 442 naar Zilina om te eindigen in Martin. Een Slowaakse plaats met ongeveer 60.000 inwoners. Onze woonplaats, gemeente Hoogeveen, heeft een stedenband met Martin. Wij logeren hier deze dagen in Penzion Eso (www.penzioneso.sk)

Zaterdag 19 augustus. Een oude burcht op een 112 meter hoge, steile kalksteenrots in Orava, een houten kerk in Leštiny en tenslotte het Unesco dorp Vlkolinec staan voor deze dag op onze visitelijst.
upload_2017-7-19_6-37-53.png

Zondag 20 augustus. Nu we toch in dit land zijn willen we ook zo veel mogelijk zien, waarbij we ons vooral richten op de lijst van werelderfgoederen van Unesco. Hierop staat vermeld de historische binnenstad van Banská Štiavnica en een houten kerk in Hronsek. Tussendoor zijn er nog het bergdorp Kremnica, de Zvolenburcht en één van de oudste steden van Slowakije Banská Bystrica

Maandag 21 augustus. Eén van de grootste toeristische attracties van Slowakije is de Bojniceburcht waar omheen een park ligt met zeldzame bomen. Een lindeboom zou de oudste van het land zijn. Een kleine 40 kilometer noordwaarts ligt het schilderachtige dorpje Čičmany waarvan de houten huizen volgens oude tradities beschilderd zijn. Op de terugweg komen we langs Žilina met een fraai hoofdplein en kasteel Budatin waar je vanuit de toren uitkijkt op de stad.

Dinsdag 22 augustus. Op weg naar ons volgende pension gaan we door het dorp Svätý Križ. Hier bevindt zich één van de grootste houten gebouwen van Europa. De kerk kan plaats bieden aan 6000 bezoekers. Vanaf hier rijden we over een 86 kilometer lange weg langs de bergen van de Hoge Tatra naar Vyšné Ružbachy. Penzion Grosek (www.penziongrosek.sk) heeft voor de komende 4 nachten een kamer voor ons gereserveerd.
upload_2017-7-19_6-39-9.png

Woensdag 23 augustus. Ooit was er op de Nederlandse televisie een programma onder de naam van "Kerkepad" , dat langs allerlei oude kerken trok. Ik heb het gevoel dat we vandaag een deel van dit programma krijgen voorgeschoteld in Slowakije. Na een burcht in de stad Stará L'ubovňa, kruisen drie houten kerken ons pad. Voor we de terugweg aanvaarden pakken we nog even een terrasje op het lange marktplein van Bardejov.

Donderdag 24 augustus. De hele dag brengen we door in het Nationaal Park Pieniny, dat op luttele kilometers van ons pension ligt. Het bestaat uit gebergte en kalkstenen rotsen, dichte bossen en kleurrijke weiden waar de schilderachtige Dunajec kloof met z'n rivier doorheen loopt. Wij gaan er, vanuit Cervený Kláštor, op houten vlotten zo'n anderhalf uur spelevaren op de rivier.
upload_2017-7-19_6-39-51.png

Vrijdag 25 augustus. Om te beginnen een oud kasteel met kerk in Spišský Hrad, dan het historisch centrum met een opvallend stadhuis in Levoča en vervolgens een houten Lutherse kerk in Kežmarok. Al deze bezienswaardigheden zijn de Unesco niet ontgaan en moeten wij, als het even kan, ook zien. Aan het einde van de dag wacht ons de laatste nachtrust van dit jaar in Slowakije.

Wordt vervolgd. Deel 8.
 

Ad Verschoor

Donateur
Rondreizen Tsjechië 2017 (Deel 8.)

We gaan weer terug naar het ons vertrouwde Tsjechië

Zaterdag 26 augustus. Er is één ding dat zeker is vandaag. We verlaten ons pension in Vyšné Ružbachy om op weg te gaan naar Roznov pod Radhostem. Ik heb een route uitgezet, die vrijwel geheel het predicaat meekrijgt van landschappelijk mooie route, of "Parcours Pittoresque". Hierbij rijden we een stukje door Polen, via Zakopane. We leggen een afstand af van ongeveer 280 kilometer in pakweg vijf en een half uur. Onderweg bekijken we een houten Unesco kerk in Tvrdošin. Aan het eind van de middag bereiken we Penzion Janostik (www.penzion-janostik.cz) in Roznov pod Radhostem.
upload_2017-7-26_6-17-57.png
Zondag 27 augustus. Wij zijn terecht gekomen in een buurt waar we in het voorjaar 2014 al eens geweest zijn. We hebben toen echter lang niet alles kunnen zien. Het was slechts een maand na de grote brand in Pustevny. We gaan eens kijken of men al bezig is met de wederopbouw en misschien wandel ik dan nog naar Radegast. Wanneer we tijd over hebben staat het Satinsky vodopad bij Frytlant nad Ostravici nog op ons todo-lijstje.
upload_2017-7-26_6-18-27.png
Maandag 28 augustus. Nu het zomerseizoen het einde nadert zullen meer bezienswaardigheden weer gesloten zijn op maandag. We kijken even rond in Valašské Meziřiči en Vsétin. Zlin boeit mij al geruime tijd vanwege zijn vernieuwende architectuur en dat vooral in de arbeiderswijk van de Bata schoenenfabriek. De volgende en laatste stopplaats voor vandaag is het dorpje Lesna waar naast de aardig kasteel een dierentuin te vinden moet zijn.

Dinsdag 29 augustus. Het is de op twee na grootste stad van Tsjechië en ik heb me er nog niet toe aangetrokken gevoeld. Waarschijnlijk ook vanwege de negatieve publiciteit, die het als industriestad heeft gekend. Deze dag staat Ostrava dan toch in mijn programma vermeld. Het centrum is uitgeroepen tot beschermd stadsgezicht met een oud stadhuis. Echte museumbezoekers zijn we niet. Een bezoek aan het mijnmuseum laten we daarom achterwege.
upload_2017-7-26_6-19-25.png
Woensdag 30 augustus. Weer bezoeken we wat aardige plaatsen, zoals een kasteel in Bystřice pod Hostýnem, een synagoge in Holešov, een burcht Helfštýn bij Lipnik nad Bečvou en de plaats Hranice dat meerdere mooie plekjes heeft binnen het beschermde stadsgezicht. We eindigen onze rondrit langs deze bezienswaardigheden bij Zamek Kelč, waarna we morgen weer verder trekken door dit land.

Wordt vervolgd. Deel 9.





 
he wat leuk een gedeelte van deze route hebben wij vorig jaar gedaan. Ostrava stad vonden wij niet echt wat maar waar de colours of Ostrava zijn en het mijn museum vonden wij wel leuk. het mijn museum wat wij bezochten zit in een wat nu een park is met camping en tennisveld. het grote museum bij de colors hebben wij niet gezien had gehoord dat alles in het duits en tsjechies was en vrij technisch en ja dan wordt het wat moeilijk te begrijpen.
 

Ad Verschoor

Donateur
Rondreizen Tsjechië 2017 (Deel 9.)

Heerlijk enkele dagen (Hotel pod Zvicinou) beneden aan de Zvicina.

Donderdag 31 augustus. Onderweg naar ons volgende logeeradres bezoeken we Moravská Třebová. Een paar jaar terug zijn we hier doorheen gereden, maar nu wil ik er echt enige tijd doorbrengen. Eens even kijken wat ik kan zien van het kasteel dat niet voor publiek toegankelijk is. Uiteraard pauzeren we ook nog in Litomysl om te zien of het kasteel inmiddels uit de steigers is. In één streep rijden we vervolgens naar Dolni Brusnice om enige dagen op ons vertrouwde adres (www.hotelpodzvicinou.cz) door te brengen.
P1070771k.JPG

Vrijdag 1 september. Op 7 mei j.l. stond de dierentuin en safaripark in Dvůr Králové nad Labem op ons programma. Helaas kwamen we er niet aan toe en dus gaan we het deze keer opnieuw proberen.

upload_2017-8-1_7-16-55.png

Zaterdag 2 september. In de toeristische agenda van september had ik al gemeld dat deze dag een vliegshow rond het vliegveld bij Hradec Králové gehouden zal worden. Zelf wonen wij in Drenthe op een paar honderd meter van een sportvliegveld waar toch ook geregeld shows zijn en dat is altijd weer genieten. We hopen op een dag met veel "stunt"-, en vliegwerk.

Zondag 3 september. Zoals uit het programma blijkt, gebruiken we de laatste 10 dagen van deze trip voor uitstapjes in de buurt. In Trutnov wordt de jaarmarkt gehouden met een plein vol marktkramen, verschillende activiteiten en een podium met allerlei muziekoptreden. Ook al is het heel leuk enige tijd hier op een terrasje door te brengen, willen we toch nog langs bij een kasteelruïne. Hradu Břecštejn is te vinden op de weg tussen Trutnov en Mladé Buky.
906k.JPG

Maandag 4 september. De laatste dag in Dolni Brusnice willen we nog benutten om naar de Vietnamese markt, nabij Náchod te gaan en er de stad met z'n kasteel te bezoeken. Op de terugweg is een wandeling in grootmoeders park in Ratiborice een idee om even heerlijk tot rust te komen.

Wordt vervolgd. Deel 10.
 

Ad Verschoor

Donateur
Rondreizen Tsjechië 2017 (Deel 10.)

We sluiten af in Melnik en het gebied Kokořinsko.

Dinsdag 5 september. De laatste 5 dagen in Tsjechië dit jaar brengen we door op het autocamp Melnik. We logeren er in een "Terasa" kamer (www.campmelnik.cz) met eigen intree, hal, sanitair, keukentje en slaap- en woonvertrek, inclusief balkon en dit alles op de begane grond met de auto voor de deur. Onderweg naar Melnik moet er in Jicin de jaarlijkse kalender voor 2018 gekocht worden en genieten we van koffie en gebak in de, ons welbekende, Cukarna. Verder zien we wel wat op ons pad komt en via welke route we gaan rijden.

upload_2017-8-6_12-17-5.png
Woensdag 6 september. Het is een eindje rijden maar dan hebbie ook wat, kasteel Krivoklat.
Eén van de weinige kastelen in dit land, waar we nog niet eerder waren. In de nabijheid ligt Lany waar zich het presidentieel paleis bevindt en waar op de oude gemeentelijke begraafplaats het graf moet zijn van de voormalig Tsjechoslowaakse president Tomas Masaryk en zijn gezin.

upload_2017-8-6_12-18-19.png
Donderdag 7 september. Deze keer eens niet met de bus vanuit Melnik naar Praag, maar met de eigen auto. De reden hiervan is dat ik in het noorden van de stad moet zijn in de wijk Troja, waar de Praagse dierentuin te vinden is. Onlangs zijn in deze tuin vijf Cheetahs geboren en we zijn gek op hele jonge beestjes. In verschillende beschrijvingen lees ik dat de dierentuin goed te combineren is met een bezoek aan kasteel Troja.

007k.JPG
Vrijdag 8 september. We maken een tocht door het beschermd natuurgebied Kokořinsko. Meerdere keren al zijn we langs de burcht Kokořin gereden, maar nu willen we toch eens proberen naar boven te wandelen. We zien wel of het lukt.

Zaterdag 9 september. De laatste dag van deze vakantie blijven we in Melnik. Gewoon wat wandelen, de laatste boodschappen doen en waarschijnlijk nog wel even een middagdutje. Per slot van rekening moeten we zondag 10 september de lange reis naar huis maken en ons voorbereiden op de lange herfst- en winterperiode.

Slot van onze reisplannen
 
Bovenaan