Rondreizen Tsjechië 2017

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ad Verschoor

Donateur
Rondreizen Tsjechië 2017

Wat allemaal vooraf gaat.

In mijn vakantieverslagen maak ik er al enige jaren een gewoonte van om jullie vooraf te informeren over onze plannen. Ook deze keer houd ik vast aan deze keuze en er is alweer voldoende te vertellen. In 2007 heb ik gebruik kunnen maken van de VUT en in de welzijnssector heette dat toen OBU - regeling. Het was het jaar dat we met een reisorganisatie 8 dagen Bohemen en Praag boekten. We verbleven in Staré Splavy aan het Machovo Jezero of het meer van Doksy. We bezochten Praag, Kokorindal, Nový Bor, Terezín en het Boheems Paradijs. Onlangs bleek deze trip nog steeds op het programma te staan, toen er een bus een aanrijding kreeg in de buurt van Praag. Het land beviel ons dermate goed, dat we besloten tot nadere kennismaking. Deze heeft plaatsgevonden in 2009 en dit reisje, met de eigen auto, hebben we gebruikt om de vakantie 2010 voor te bereiden. Dat is het jaar, waarin we een groot huis gehuurd hebben om ook onze kinderen en kleinkinderen kennis te laten maken met dit land. Inmiddels waren we zo gaan genieten van dit land, dat we vervolgens alle jaren rondreizen gemaakt hebben en nog steeds zijn we er niet uitgekeken.
Ieder jaar lukt het me weer om een programma op te stellen met heel veel nieuwe bezienswaardigheden. Dit jaar gaan we zelfs twee keer op bezoek en hebben we de vakantie opgesplitst. In april en mei 3 weken en augustus en september 4 weken, waarbij we ook enige tijd doorbrengen in Slowakije.

20160806_114936.jpg
Na zo'n 40 jaar afscheid van de camping

Dat we dit jaar twee keer gaan, heeft te maken met het feit dat we na ruim 40 jaar afscheid genomen hebben van onze zomervakanties op camping Torentjeshoek in Dwingeloo. Jaarlijks hebben wij hier een aantal weken met onze jongens doorgebracht. Later hebben hier ook de kleinkinderen nog bij ons gelogeerd en dit jaar vonden we het tijd om de caravan te verkopen. Ik ging er steeds meer tegenop zien de voortent er weer aan te haken en later weer schoon te maken. Het was echt genoeg geweest. Zeker is dat we terug kunnen kijken op heel fijne vakanties en dat allemaal op nog geen 20 kilometer van ons huis.

De laatste jaren zijn we uiteraard heel erg verwend tijdens onze reizen door Tsjechië. Aankomen bij een pension, het bed staat er klaar, het ontbijt wordt altijd prima verzorgd en voor het diner moeten we alleen de kaart bestuderen. Hoe mooi wil je het hebben!

073k.JPG
Aankomst in de sneeuw?

Halverwege april beginnen we ons voor te bereiden op de voorjaarsvakantie. De auto krijgt een beurt en wordt schoongemaakt. Huis gereinigd en koffers gepakt. Tenslotte gaan we de kinderen gedag zeggen en de avond voor vertrek in een restaurant een uitgebreide maaltijd verorberen. In de nacht van 21 april staat, rond 4.00 uur, ons vertrek in de planning. We rijden deze keer weer eens via Bielefeld naar Kassel. Vanaf hier rijden we dan naar het Oosten, de E 44 en E 40 om even voorbij Jena de E 51 in zuidelijke richting te nemen. Bij de E 49 slaan we af richting Plauen en de grens bij Vojtanov. Bij deze grenspost, waar we ons autovignet voor de komende weken kopen, is het nog slechts 6 kilometer te gaan naar ons pension in Frantiskovy Lazne.

SAM_0071k.JPG
Die gaat er wel in na zo'n reis

Wij hebben voor 5 nachten geboekt in Pension Josef (www.pensionjosef.cz). Hier aangekomen weet ik dat dit deel van de reis erop zit. Een koele drank gaat er dan altijd wel in. Na enige tijd te hebben uitgerust gaan we de auto uitladen, koffers naar de kamer brengen en misschien nog wel even de ogen sluiten. Het begin is er!

In een volgend bericht ga ik meer vertellen over het programma, dat ik afgelopen winter heb opgesteld en waarbij ik weer een heel goed gevoel heb.
 

Ad Verschoor

Donateur
Rondreizen Tsjechië 2017 (Deel 2.)

West-Bohemen: "Een goed begin is het halve werk".

Zaterdag 22 april. Zo'n eerste dag na aankomst hebben we geleerd om het een beetje rustig aan te doen en blijven we dichtbij Františkovy Láznĕ. Allereerst staat Hrad Seeberg op het programma. Het is altijd leuk om in het land van kastelen hiermee maar direct te beginnen. Na een korte autorit Is het plaatsje Hrozňatov ons volgende doel. Er is een burcht met opvallende ronde toren en er staat Maria Loreto, een drukbezochte bedevaartplaats. Misschien dat we Cheb nog even aandoen, maar de middag willen we volledig gebruiken om Františkovy Láznĕ te leren kennen.

upload_2017-3-26_11-1-59.png
Hrad Seeberg

Zondag 23 april. Karlovy Vary waren we al eerder, maar de ontdekkingstocht is nog niet voltooid. Graag willen we de plaats van bovenaf bekijken en dat lijkt te kunnen vanaf de uitzichttoren "Diana". Leuk is dat je er per kabelbaan naar toe kunt gaan.
Vanaf Karlovy Vary willen we dan langs de rivier Ohře rijden, want even voorbij Doubi zijn hele mooie rotsformaties te vinden. Het zijn de "Svatosske skaly" in een bocht van de rivier, die vanaf een terras bij een restaurant schitterend zijn om te zien.

upload_2017-3-26_11-3-11.png
Svatosske skaly

Maandag 24 april. Ook al is het best een eindje rijden willen we toch nog even Šumava, of het Bayerische Wald bezoeken. Onderweg zamek Bor en via Nýrsko naar Železna Rudá voor niet alleen de Vietnamese verkoopstalletjes, maar vooral de aanwezige natuur. Op de weg terug een kort bezoek aan zamek Klenova om via Horšovský Týn en Střibro richting pension en bed te gaan.

Dinsdag 25 april. Centraal staat een wandeling over een pad van 1200 meter door het veenmoeras van Soos. Men zegt dat we er springende kratertjes kunnen zien en zwavel kunnen ruiken. Het moet dus een zeer zeldzaam gebied zijn. Aansluitend willen we langs de waterburcht van Vildstejn en langs de rotsformaties bij Luisenburg in Duitsland.

Woensdag 26 april. We hebben vijf nachten geslapen in Frantiskovy Lazne en dan wordt het tijd te verkassen. Onderweg bezoeken we kastelen, zoals die van Žinkovy en een bezienswaardige begraafplaats in Albrechtice nad Vltavou.

upload_2017-3-26_11-4-21.png
Zámek Zinkovy

Via Pisek, Tyn nad Vltavou enn Jindrichuv Hradec arriveren we aan het einde van de middag bij motel Dacice (www.moteldacice.cz). Het is voor ons een vertrouwd adres met een appartement op de begane vloer en waarvan het balkon zich boven een karpervijver bevindt. Zeker bij zonnig weer wordt dit de komende dagen genieten en zal er geregeld brood aan de karpers worden gevoerd.

wordt vervolgd deel 3.
 
Heerlijk hoor, zo'n voorbeschouwing. Ik zit ook al gelijk weer te kijken wat het allemaal is. De dingen die u nu beschrijft zitten deze zomer ook redelijk in ons bereik. M'n lijstje is weer wat aangevuld ;).

(Maar onder tussen is uw verslag van 2016 nog niet eens compleet! gaan er nu straks twee verslagen door elkaar lopen? :denk:)
 

Ad Verschoor

Donateur
(Maar onder tussen is uw verslag van 2016 nog niet eens compleet! gaan er nu straks twee verslagen door elkaar lopen? :denk:)
Het verslag 2016 is inderdaad nog niet compleet. Ik vervolg dit nog met enkele dagen om te stoppen na ons bezoek aan de Macocha kloof. Het kan zijn dat dit geplaatst wordt na onze eerste vakantie dit jaar. Vanuit Tsjechie krijgen jullie wel weer mijn dagboek. Het beschrijvende deel 2017 begin ik pas, als ik 2016 afgesloten heb.
 

Ad Verschoor

Donateur
Rondreizen Tsjechië 2017 (Deel 3.)

Boheems-Moravisch Hoogland en de Vysocina regio.

Donderdag 27 april. Het is altijd wel lekker om na een oversteek van het ene naar het andere adres, het weer even rustig aan te doen. We blijven in de buurt van ons motel in Dacice en bezoeken Hrad Landstejn en de plaats Nová Bystřice. Hrad Landstejn behoort tot één van de oudste kasteelruïnes van het land en is open voor publiek. Over de plaats Nová Bystřice is mij weinig bekend, maar de af te leggen afstand vanaf Dacice is niet meer dan 30 kilometer.

Vrijdag 28 april. Kastelen zijn een dingetje waar je eigenlijk nooit genoeg van krijgt. In de plaatsen Jevisovice, Jaromerice nad Rokytnou en Námĕst nad Oslavou staan kastelen die we willen zien.

upload_2017-4-5_7-7-9.png
Zamek Jaromerice

Zaterdag 29 april. Deze datum staat in ons geheugen gegrift als onvergetelijke trouwdag. In Telc zijn we al wel vaker geweest, maar vandaag is het er jaarmarkt. Later op de dag nemen we dan nog even tijd voor Dacice en zoeken we een leuk restaurant met zonnig terras, als dit er is, om onszelf op deze dag te verwennen.

Zondag 30 april. Een tocht langs de rivier de Dyje met stuwdammen, kastelen, een uitzonderlijke molen en overblijfselen van het ijzeren gordijn. We willen het allemaal meemaken en zien. Nog niet eerder waren we in Znojmo en dat moet er ook maar eens van komen. Tenslotte willen we niet al te laat terug zijn op ons honk, omdat er 's avonds de heksenverbrandingen "Páleni čarodĕjnic" zijn.

upload_2017-4-5_7-8-9.png
Vranov nad Dyji

Maaandag 1 mei. Afwisseling is het kenmerk van de rit vandaag. Eerst maar eens langs bij het jachtkasteel Roštejn met zijn toren van 53 meter hoog. In een bosrijke omgeving met uitkijktoren ligt het pelgrimsoord Křemešnik dat jaarlijks veel bezoekers trekt. Pelhrimov, als stad van records, mag niet vergeten worden. Tenslotte gaan we nog naar het rode waterslot Červená Lhota, dat prachtig moet liggen op een eilandje midden in het water en omringd door bossen. Het staat al jaren op ons wensenlijstje, maar tot nu toe is het er nooit van gekomen.

upload_2017-4-5_7-8-52.png
Zámek Červená Lhota

Dinsdag 2 mei.
Aan zes nachten Dacice komt vandaag een einde en we rijden naar ons volgend logeeradres Hotel Pod Zvicinou (www.hotelpodzvicinou.cz) in Dolni Brusnice.
We proberen de snelweg te mijden. In Žleby (regio Kutna Hora) moet een mooi kasteel zijn en Nový Bydžov lijkt me een heel aardig centrum te hebben. Het zijn zomaar wat plekjes die we onderweg hopen aan te doen. We willen er alleen voor zorgen dat we op tijd de finish bereiken voor het diner, dat ons te wachten staat.

wordt vervolg deel 4.
 

Pelhřimov

Donateur
upload_2017-4-5_8-56-27.png
webcam van Pelhrimov

Ad, je ziet op bovenstaande foto de toren die je kunt beklimmen. Van daar af heb je een mooi panorama over de omgeving. Ervoor staat het streekmuseum.
Aan de andere kant van het plein, in het straatje, staat de toren van het Rekord en rariteitenmuseum. Deze kan je ook beklimmen (Marja misschien niet). Aan de rand van het dorp staat nog een vestiging van het Rekord museum die beter toegankelijk is voor Marja.
Het andere gebouw met het torentje op de webcam is het kasteel, daarin wordt vaak kunst tentoongesteld.
Links op het plein zit Galerie M. Daar is in de kelder het spookmuseum gevestigd.
(Maar het is maandag als je er bent dus misschien zijn er enkele museums dicht, ik dacht dat het Rekord museum wel open is maar het streekmuseum niet)

Bij de toren (net voorbij Galerie M) is aan de linkerkant een trapopgang naar wat winkeltjes.
Onder de toren door en dan naar links zie je de oude stadsmuur.
Let ook eens op de klok van deze toren. Als deze slaat dan koppen de 2 bokken met hun koppen tegen elkaar.
 
Laatst bewerkt:

Pelhřimov

Donateur
Ad, ik denk het wel, maar misschien koppen ze ook wel elk kwartier

Ik heb nog wat voor je uitgezocht:
Pelhrimov (de website is in meerdere talen)
* gebouwen
* fotogalerij
* virtueel
* interactieve kaart

* Rekord en Rariteitenmuseum in de Jihlava toren dagelijks open van 9-17 uur
* Expositie Gouden handjes - Zlaté české ručičky - het andere gebouw van het Rekord en Rariteitenmuseum- dagelijks open van 9-17 uur (adres: Nábřeží rekordů a kuriozit 811, 393 01 Pelhřimov en is rolstoel-vriendelijk)
* uitkijktoren bij de Bartholomeus-kerk dagelijks geopend
* spookmuseum, het museum van de Hel en Galerie M - in het seizoen dagelijks geopend
* het streekmuseum en toerist info - gesloten op maandag
* meer toeristische openingstijden... (klik in de linkerkolom)

* over Kremesnik (Er is daar nu heel veel veranderd. Toen wij er, vele jaren geleden, waren konden we bij de beheerder de sleutel voor de uitkijktoren halen en hebben er een rondleiding gekregen - maar het is maandag als jullie er zijn en dan is de kans groot dat er niemand is.)

* meer over de regio

 
Laatst bewerkt:
Bovenaan