Rondreizen Tsjechië 2017

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ad Verschoor

Donateur
Vakantiedagboek 2017.1

Donderdag 11 mei. “En weer was er zo’n mooie route”

We wijzigen ons programma maar weer eens een klein beetje. De Bastei laten we voor wat hij is en we besluiten eerst te gaan varen op de Obere Schleuse om vervolgens de vesting Königstein met ons bezoek te vereren. Om te gaan varen rijden we naar Hinterhermsdorf, een Duits plaatsje zo’n 6 kilometer over de grens. Bij de VVV informeren we of het vertrekpunt ver weg is en dat blijkt het geval. We moeten rekening houden met drie kwartier lopen heen en terug weer hetzelfde. Voor ons is dit gewoon niet haalbaar. Wel blijkt er een paardentram via de firma Eschenbach (Telefoon 035974/50244) ingehuurd te kunnen worden door groepen. Soms rijden ze voor privé personen, maar dan moeten voldoende mensen zich opgegeven hebben. Na dit verhaal te hebben aangehoord rijden wij met hulp van onze “Truus” van Hinterhermsdorf naar Bad Schandau en komen terecht op de Kirnitztalstrasse, de zogenaamde S 165. Het is een route van 18,4 kilometer door het dal van de rivier Kirnitz. Het is er prachtig langs het kabbelende water, de uitgesleten rotspartijen en de schitterende bossen. Na 10,4 kilometer komen we terecht bij de Lichtenhainer waterval en hier blijkt het eindpunt van de toeristische tram, die hier sinds 1898 vanuit Bad Schandau rijdt. De hier aanwezige waterval wordt ieder half uur geactiveerd. Muziek klinkt en er wordt aan een koord getrokken, waarbij een watermassa zich naar beneden stort. We volgen de tram, die jaarlijks 200.000 toeristen vervoerd, naar Bad Schandau over een lengte van 8 kilometer. Het geld voor de tram hebben wij niet hoeven uit te geven. De weg kan ik iedereen die hier in de buurt is aanbevelen.
P1090193k.JPG
De schoonheid van de weg bij de Neumann Mühle

We rijden maar gelijk door naar Königstein. De auto kunnen we parkeren in een parkeergarage en een treintje brengt ons verder naar de vesting. Met een lift, die zelfs zware bestelwagens naar boven brengt, komen we bovenop de rots. Vesting Königstein is één van de grootste vestingen die op een rots is gebouwd. We vinden het dan ook gigantisch om te zien. Feit is dat het geheel behoorlijk commercieel is opgezet en we in Tsjechië zulke prijzen nooit zijn tegengekomen. Zomaar even wat voorbeelden: intree p.p. 10 euro, Treintje 4 euro p.p. retour, toilet 0.70 euro p.p. en de parkeergarage 5,50 euro voor de auto.
P1090210k.JPG
Festung Königstein

Niet alles mag natuurlijk negatief worden opgemerkt, want het is ook gewoon heel erg mooi. De uitzichten zo van bovenaf op de omgeving en de Labe zijn fantastisch. De vesting zelf is best wel okay en verschillende exposities geven een goed historisch beeld van leven en functioneren hierboven.
P1090232k.JPG
Is het geen plaatje ?

Op tijd zijn we naar Mikulasovice teruggegaan en dan geeft de dagteller aan dat we geen 80 kilometer gereden hebben. Toch wel leuk om zo kort bij de grens wat bezienswaardigheden in Duitsland te bezoeken. Morgen (vrijdag) nog even langs wat plekjes in Tsjechië en enkele laatste boodschappen en Zaterdag naar ons echte huis waar het volop mooi weer lijkt te gaan worden.
 

Ad Verschoor

Donateur
Vakantiedagboek 2017.1

Vrijdag 12 mei. “De laatste dag voor vertrek”

Vanmorgen de eigenaresse van ons pension/restaurant voorzien van wat meegebracht foldermateriaal van uitstapjes net over de grens. Het was op haar verzoek, dat mocht ik iets voor haar zien, dan houd ik me aanbevolen. Uiteraard hebben we het gehad over de overwinning van de Tsjechische ijshockeyers op Noorwegen. Het was niet voor het eerst dat wij hier zijn gelijktijdig met de wereldkampioenschappen. In alles wat restaurant of café is, is het één groot feest tijdens de wedstrijden en wordt in een overvol zaaltje gezamenlijk gekeken . Bij ieder doelpunt van de Tsjechen geeft het een geweldige ontlading van vreugde, die zeer aanstekelijk werkt ook op toch wat nuchtere Hollanders.
P1090257k.JPG
257 Zamek Sluknov

In Sluknov op luttele kilometers van Mikulasovice zoeken we de Tesco even op voor de aanschaf van wat drankjes en iets eetbaars voor onderweg naar Nederland. Op het pleintje wordt de plaatselijke markt gehouden. Er is een verkoper van bloemen en de slager maakt het aanbod vanuit zijn auto compleet. Ik bezocht nog even de VVV, die hier een plekje heeft gekregen in het plaatselijk kasteel. De medewerksters doen alle moeite om mij in dit gebied een paar plezierige dagen te bezorgen. Op een bord kreeg ik te lezen dat dit kasteel, met een bedrag van 170.000 euro europees geld, is opgeknapt. Voor die prijs zie ik nu een prachtig stukje werk.
P1090270k.JPG
270 Loreta Rumburk

Slechts 10 kilometer verderop ligt Rumburk en mogelijk dat de Loreta nu wel open is. We treffen het en betalen een paar kronen om het te bekijken. Het is een mooi gebouw, waarbij de plafondschilderingen in de kruisgang een bezienswaardigheid zijn. Ook de Loreta zelf is de moeite waard. De markt, die we hier in het centrum aantreffen is van een grotere omvang dan in Sluknov. Een echte markt zullen we maar zeggen. Bij de banketbakker op de hoek met zijn schitterende Cukrarna hebben we koffie met taart genuttigd. De dag vliegt om en donkere wolken trekken zich samen over Mikulasovice. Zondag of misschien Zaterdag nog zal ik jullie in een enkele zin laten weten thuis gekomen te zijn van wat we als een fijne vakantie hebben ervaren. Velen van de forum bezoekers hebben hun Tsjechië vakantie in de komende tijd nog tegoed. Ik hoop dat jullie de thuisblijvers af en toe en via dit Tsjechisch Forum een berichtje doen. Ik zie ernaar uit !!!!!!!!!
 

Ad Verschoor

Donateur
Rondreizen Tsjechië 2017 (Deel 6.)

Wij krijgen er geen genoeg van !!!!

Vooraf. Vreemd eigenlijk zullen meerdere forumbezoekers zich afvragen om na een vakantiedagboek, dat eindigde op Zaterdag 13 mei, te vervolgen met rondreizen deel 6. Laat ik hier maar direct met de deur in huis vallen, we krijgen hier wat ons hartje begeert. Nu het verblijf op de camping achter ons ligt, hebben we de mogelijkheid vaker richting buitenland te gaan. Dit jaar dus twee keer Tsjechië. In april was het drie weken en vanaf 11 augustus gaan we voor 30 dagen, waarvan we er 10 in Slowakije doorbrengen.

Vrijdag 11 augustus. Eén van onze vaste adressen is Motorest en Penzion "Formanka" (www.formanka.cz) aan de weg E65 van Turnov naar Zelezny Brod in Splzov. Gedurende 7 nachten nemen we hier onze intrek. Na een autorit van zo'n 813 kilometer hopen we hier rond 14.00 uur te arriveren. Bij Zittau (boven Liberec) passeren we de grens en schaffen we een vignet voor 30 dagen aan. We doen er normaal gesproken ongeveer 10 uur over, maar dan moet het wel meezitten. Ik weet van de terugreis afgelopen mei, dat er aardig wat werkzaamheden aan de weg zijn, waardoor files in drukke perioden niet zijn uit te sluiten. In de avond zien we uit naar de menukaart, want de keuken is er heel goed en trek zullen we dan zeker hebben.
upload_2017-7-12_8-57-10.png
Zaterdag 12 augustus. We hebben er pas op het laatste moment voor gekozen om twee dagen eerder te vertrekken. Hierdoor kunnen wij nog volop gebruikmaken van de vele vakantieactiviteiten in dit weekend. Vandaag rijden we daardoor slechts hooguit 50 kilometer voor een bezoek aan de Internationale Glas- en Bijouterieshow in Jablonec nad Nisou. De middag brengen we met mooi weer door in het onderste deel van de tuin van ons pension. Heerlijk aan de rivier Jizera waar steeds heel veel mensen plezier hebben in hun kano en wij meegenieten.

Zondag 13 augustus. Al jaren willen we een historische dag meemaken op een oude burcht. Zo'n feest met oude klederdrachten, zwaarden, helmen en riddergevechten. Wij stellen ons veel muziek voor en de mooiste prinsessen in bruidsjurken, die veroverd worden door ridders te paard. Wij hopen het deze dag te beleven bij Hrad Kost in het gebied ten zuiden van Turnov. Het prachtige gebied staat bekend als Český Ráj of "Boheems Paradijs".
upload_2017-7-12_8-58-21.png
Maandag 14 augustus. Liberec en de berg Ještĕd. De berg heeft een hoogte van 1012 meter en biedt een schitterend uitzicht op Liberec en haar omgeving. Het lijkt ons leuk met de kabelbaan naar boven te gaan.

Dinsdag 15 augustus. Toch even naar een rotsstad en wel "Prachovske Skaly" bij Jicin, onderweg nog kijken bij het Ossarium van Kbelnice. Bij Prachovske Skaly willen we proberen de korte (gele) route te wandelen van 1500 meter waar ongeveer 45 minuten voor staat. Is kijken hoever we komen, als het niet te warm is.

Woensdag 16 augustus. Jaarlijks rijden wij over de weg Turnov - Zelezny Brod langs Mala Skala, waarbij we hoog op een rots dan een kerkje zien staan. Met de auto lukt het niet om boven te komen. Toch moet het er een keer van komen en trek ik de wandelschoenen aan om de tocht te aanvaarden. Mijn vrouw heb ik lief en laat haar dus thuis.
upload_2017-7-12_8-59-30.png
Donderdag 17 augustus. Tanvald - Desná - Bilý Potok - Frydlant - Janov nad Nisou - Josefův Důl - Lučany nad Nisou - Pĕnčin - Zelezny Brod. Het lijkt heel wat, maar het is niet eens zo'n lange tocht. Onderweg natuurschoon, een kasteel, een bobsleebaan, een groot meer, uitkijktorens en nog veel meer. Het is onze laatste dag in dit gebied, want morgen vertrekken we weer. Op weg naar nieuwe gebieden.

Wordt vervolgd. Deel 7.
 
Leuke planning, ik ben benieuwd of jullie "Floris van Rosemondt" ook nog tegenkomen,

800px-Rutger_Hauer_%281968%29.jpg


ook ben ik benieuwd naar de rest, Ad!
 
Bovenaan