Rondreizen Tsjechië 2017

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ad Verschoor

Donateur
Vakantiedagboek 2017.1

Zondag 7 mei. “Het regende niet, het hoosde vandaag”

Het was vandaag een opmerkelijke dag wat betreft het weer. Toen ik op deze zondagmorgen al vroeg de oogluiken opende, scheen het zonnetje vrolijk onze kamer binnen. Het is voor de Tsjechen een lang weekend vanwege het vieren van Bevrijdingsdag op maandag. Er logeren hier nu wat Tsjechen die volop de omgeving op de fiets verkennen. Wij wilden naar de dierentuin en het safaripark in Dvůr Kralové nad Labem. Bij aankomst stonden er lange rijen bezoekers voor de kassa’s en met een dergelijke drukte hebben wij geen zin ons hier in te storten en stellen we ons bezoekje liever uit naar de rust van september. Wij wijzigen ons programma wel vaker. Zo hadden we de bezoeken aan Dobruška en Opočno, die eerder deze week op het programma stonden, uitgesteld. Wij hebben ze nu opgepakt en gaan vrolijk in het mooiste weer van de wereld op pad.

P1080968k.JPG
De stadstoren van Dobruška

Het duurt niet zo lang of donkere wolken verschijnen aan de lucht. Enkele druppels regen beginnen te vallen en, jullie raden het al, dat worden er steeds meer. Het begint letterlijk te hozen. Het water mengt zich met de donkerbruine kleur van het land en vloeit zodanig over de weg, dat vieze rivieren ontstaan en we door vele centimeters diep water rijden. Aangekomen in Dobruška blijven we eerst nog maar een poosje in de auto, voordat ik wat foto’s kan schieten van het plein en de kerk.

P1080975k.JPG
Het pleintje voor het kasteel in Opočno

Het regent nog steeds als we aankomen in Opočno. Gewapend met paraplu is de wandeling naar het kasteel wel te doen. Op het pleintje “Trckovo Námesti” voor het kasteel, staan beelden van Sint Joris en de heilige Jan Nepomucko. Het wordt verder omgeven door een school, een kerk en enkele aardige woonhuizen. Het kasteel in Opočno is gebouwd in de eerste helft van de 14e eeuw. Binnen zijn grote verzamelingen schilderijen, beelden, jachttrofeeën en wapens te bezichtigen tijden een rondgang.

P1080983k.JPG
Kasteel Opočno

Tot halverwege de terugreis blijft het regenen en dan wordt het zelfs droog. In ons hotel horen we dat het daar de gehele dag zeer aangenaam geweest is en mensen genoten hebben op het terras. We gebruiken de avond om onze koffers te pakken voor het laatste deel van onze eerste rondreis dit jaar.
 

Ad Verschoor

Donateur
Vakantiedagboek 2017.1

Maandag 8 mei. “Nationale feestdag, maar o zo stil”

Het is op deze, voor de Tsjechen, Nationale feestdag een hele rustige rit geworden. Het meest komt dit tot uitdrukking wanneer je onderweg de Velorex tegenkomt. Voor mij blijven het opmerkelijke karretjes.
P1090004k.JPG
Wat leuk om de Velorex tegen te komen

Via Nova Paka bereiken we Jičin en jullie raden het al, wij gaan deze plaats nooit voorbij. Op al onze ritten wordt het grote plein “Valdštejnovo Námĕsti” aangedaan voor een bezoek aan de banketbakker, de Cukrarná. De koffie smaakt er altijd goed en het uitzoeken van een stukje taart blijft een leuke gebeurtenis. Alle winkels waren, zoals te verwachten, gesloten op deze dag. De plaatselijke VVV was wel open, zodat we ons toch nog even op de hoogte konden stellen van de laatste ontwikkelingen en de nieuwste folders konden meenemen. Op mijn tripje over het plein kwam ik heel weinig mensen tegen. Normaal gesproken heel veel geparkeerde auto’s en nog meer bezoekers. Nu was daar echter totaal geen sprake van.
P1090005k.JPG
“Valdštejnovo Námĕsti” uitgestorven

We zetten onze tocht voort tot even voorbij Turnov. Bij het kasteel Sychrov zal het wel drukker zijn. Tot mijn verbazing is er nog voldoende ruimte op de parkeerplaats. In het kasteel gaat een groep toeristen met een gids mee om de binnenkant te bezichtigen. Wij kiezen om een heerlijke wandeling door het park te maken. Helemaal aan het einde van het park is daar de Oranjerie, die halverwege de 19e eeuw zijn huidige vorm heeft gekregen. Voorheen was het een tuinhuis met een galerij van bloemen, nu zien we een overdekte zuilengalerij. Na een verbouwing in 2007 is er een restaurant in gevestigd en worden er culturele evenementen georganiseerd.
P1090027k.JPG
De Oranjerie in de tuin van kasteel Sychrov

Na een hele rustige rit door deze regio bereiken we Varnsdorf en Rumburk om uit te komen in Mikulasovice waar onze volgende verblijfplaats is. Het is een opmerkelijk gebied met veel volksarchitectuur. Oud en nieuw, arm en rijk, het straalt ervan af. Aangekomen bij het pension en restaurant u Vladura (www.vladarovi.cz) ziet het er,aan de buitenkant, niet echt verzorgd uit. De eigenaresse begeleidt ons naar ons verblijf. De ingang, het trapportaal, wij denken: “wat moet dit worden ?” Tot binnen, een mooie grote slaapkamer met veel bergruimte en een sanitairruimte waar je “U” tegen zegt. Later blijkt de bediening in het restaurant heel vriendelijk en hebben wij er een uitstekende maaltijd voorgeschoteld gekregen. Ik twijfel er niet aan, dat wij ons wel zullen vermaken gedurende de komende dagen.
 

Bijlagen

  • P1090004k.JPG
    P1090004k.JPG
    390,9 KB · Bekeken: 5
Ad, ik heb net 2 kilo zeezout gekocht. Mijn oog viel namelijk op het woord "Bevrijdingsdag", in de 2de zin van het verslag!

Toen ik het verslag weer opzocht, dacht bij mijzelf, kom Camyl, niet op alle slakken zout leggen en besloot het verslag voor de 2de keer te lezen.

Zo gezegd, zo gedaan (zonder vervelende op- of aanmerkingen), maar weer alsof ik op jouw bagagedrager de reis meemaakte!!

Bravo!!
 
Camyl, ik moet het toch even opnemen voor Ad, want als je de lijsten van feestdagen in Tsjechië bekijkt, rept geen enkele lijst over de "Overwinningsdag", maar alle melden op 8 mei de "Bevrijdingsdag", dus het is begrijpelijk dat Ad dit als zodanig in zijn verslag meldt. Op het "Tsjechisch Forum" kan ik geen lijst met feestdagen vinden, wel op Tsjechië.nl en hier staat ook "Bevrijdingsdag". Het is verwarrend en w.s. een veel gemaakte vergissing.
Ad en Mar, de volgende reis door het prachtige Tsjechië gaan jullie vast in de traditionele voiture de "Velorex" maken:stout:.
Het lijkt een wat simpeler uitvoering van de "Messerschmitt", welke we in de jaren 50/60 van de vorige eeuw nog wel over de Nederlandse wegen zagen rijden.
We kijken weer uit naar het volgende verslag en voor nu een goede nachtrust gewenst!
 

kuurgast

Donateur
Heer Bedrich ik moet het toch even opnemen voor Camyl. ;)
8 Mei Den vítězství = Dag van de Overwinning.
als je de lijsten van feestdagen in Tsjechië bekijkt, rept geen enkele lijst over de "Overwinningsdag", maar alle melden op 8 mei de "Bevrijdingsdag". Het is verwarrend en w.s. een veel gemaakte vergissing.
Komt omdat we in Nederland Bevrijdingsdag vieren en geen Overwinningsdag kennen. Daarom gebruikt men voor het gemak de benaming/vertaling bevrijdingsdag.
Lijst van Tsjechische nationale feestdagen Český státní svátek.
 

Ad Verschoor

Donateur
Vakantiedagboek 2017.1

Dinsdag 9 mei. “Wat een prachtige dag was dit”

Het was behoorlijk koud toen we buiten kwamen om in het restaurant een voortreffelijk ontbijt voorgeschoteld te krijgen. Eerst zijn we naar Rumburk gereden om bij een Tesco even wat boodschappen te doen en wat te wandelen door het centrum. Jammer dat de Loreta kapel nog gesloten was en we dus alleen de buitenkant konden zien. Op het plein waar onze auto stond nog even een “Cukrarna” bezocht voor koffie met gebak. In Krásná Lipa het informatiecentrum van Tsjechisch Zwitserland, of “Českého Svýcarska” opgezocht en de nodige folders opgehaald.

P1090032k.JPG
“Loreta” kapel in Rumburk

De mevrouw in het infocentrum heeft ons gewezen op een mooie autotocht door haar regio. Wij besluiten deze te gaan volgen en vergeten daarbij om Oybin en Zittau te bezoeken. Dat sparen we maar weer op voor een volgende keer. De aanbevolen route voert ons door prachtige bossen, over heuvels, langs redelijk diepe afgronden en tussen rotsen door naar Doubice. Hier passeren we “Stara hospoda”, een oude pub waar je kunt overnachten op grondgebied van het zelfbenoemde “Doubicky Koninkrijk”. Naast de VVV zien we er een tuin met een wereld van houten beelden. Je moet dit gezien hebben om het te geloven, zo bijzonder als dit is.

P1090062k.JPG
Stara Hospoda bij Doubice

Via Dolni Chřibská en Rynartice vervolgen we in de richting van Jetřichovice, maar voor we dit bereiken raak ik in extase bij het zien van een juweel van een rotspartij. Het is “Trpasliči Skála. Een houten trap leidt naar boven en mondt uit in een steile trap, die is uitgehouwen in de rotsen. Ik moet hier naar boven en zie tot mijn verbazing onderweg in de rots uitgehouwen dwergen. Het zijn stuk voor stuk kunstwerken van Edward Vaterových uit de jaren 1832 en 1833. Zijn zoon Ernst is later verantwoordelijk voor de afwerking ervan.

P1090080k.JPG
De trap van Trpasliči Skála

Na Jetřichovice rijden we via Vysoká Lipa naar Hřensko. Hier komt een einde aan een onvergetelijke route van 31 kilometer. Voor bezoekers vind ik het (en dat klinkt dan behoorlijk autoritair) een absolute must de route eens te rijden. Je zult er absoluut geen spijt van hebben. Ik vind het één van de mooiste routes die ik ooit gereden heb.
 
nou komen wij hier al jaren en zie in jouw verhalen heel vaak herkenning, ook dit gebied hebben wij al een paar keer bezocht al moet ik wel zeggen dat dat al heel wat jaartjes geleden is. wij merken wel dat de bezienswaardigheden toenemen of ws wordt er nu veel meer aandacht aangegeven als jaren geleden. deze route is ons dus niet bekend en het lijkt mij leuk om die ook te rijden dus als je hem kunt uitschrijven/kopiëren zijn wij daar heel blij mee.
 
Camyl, ik moet het toch even opnemen voor Ad, want als je de lijsten van feestdagen in Tsjechië bekijkt, rept geen enkele lijst over de "Overwinningsdag", maar alle melden op 8 mei de "Bevrijdingsdag", dus het is begrijpelijk dat Ad dit als zodanig in zijn verslag meldt. Op het "Tsjechisch Forum" kan ik geen lijst met feestdagen vinden, wel op Tsjechië.nl en hier staat ook "Bevrijdingsdag". Het is verwarrend en w.s. een veel gemaakte vergissing.
Natuurlijk mag je hetvoor Ad opnemen, maar ik heb mijn informatie uit Tsjechië en wel:

http://svatky.centrum.cz/clanek/8-kveten-den-vitezstvi/9/

Deze (ik neem aan serieuze) site laat zien dat in 2004 de naam "Bevrijdingsdag" werd veranderd in "Overwinningsdag", maar zelfs ik ben niet onfeilbaar ;) !
 

Pelhřimov

Donateur
deze route is ons dus niet bekend en het lijkt mij leuk om die ook te rijden dus als je hem kunt uitschrijven/kopiëren zijn wij daar heel blij mee.

Petra, het kabouterpad lig net buiten Jetrichovice: in mijn vakantieverslag van 2015 ( dag 9 en dag 2 ) staan wat links en ik heb ook ooit in "het verhaal achter de foto's" en in "waar is dit?" en in diverse vakantie verslagen meer over dit gebied geschreven.
 

Pelhřimov

Donateur
..... Wat een prachtige dag was dit".... Na Jetřichovice rijden we via Vysoká Lipa naar Hřensko. Hier komt een einde aan een onvergetelijke route van 31 kilometer. Voor bezoekers vind ik het (en dat klinkt dan behoorlijk autoritair) een absolute must de route eens te rijden. Je zult er absoluut geen spijt van hebben. Ik vind het één van de mooiste routes die ik ooit gereden heb.

Ad, het is ook onze favoriete route in dit gebied. In juni zullen we deze route ook zeker weer gaan rijden.
 
Laatst bewerkt:
Natuurlijk mag je hetvoor Ad opnemen, maar ik heb mijn informatie uit Tsjechië en wel:

http://svatky.centrum.cz/clanek/8-kveten-den-vitezstvi/9/

Deze (ik neem aan serieuze) site laat zien dat in 2004 de naam "Bevrijdingsdag" werd veranderd in "Overwinningsdag", maar zelfs ik ben niet onfeilbaar ;) !
Ha kuurgast en Camyl. Ik vecht jullie gelijk niet aan, maar het is begrijpelijk dat Ad het over de "Bevrijdingsdag" heeft, omdat deze naam wordt gebezigd in de Nederlandstalige lijsten :lezen: over de feestdagen in Tsjechië en dat op 8 mei daar de bevrijding wordt gevierd, volgens deze lijsten.
Eén ding is zeker, na ons debat over deze dag zullen we niet meer vergeten dat op 8 mei in Tsjechië de "Overwinningsdag" wordt gevierd.
Nu zal e.e.a. zeker beklijven!!
 

Pelhřimov

Donateur
Ad, wij hebben deze route al minstens een keer of 25 gedaan in de afgelopen 15 jaar en hij verveelt ons nog steeds niet.

Wat wij, vanwege het zicht op de Labe (Elbe) en de achterliggende bergen, in die regio een mooie route vinden is wegnr 24095, een smal weggetje van .... naar Těchlovice. We weten niet meer precies van waar we er in rijden, maar Hermanov klinkt me bekend.
Als we gewoon thuis zouden zijn, zou ik het na kunnen kijken op de foto's, maar die staan niet op dit laptopje wat we nu bij ons hebben. Maar
je rijdt dan van boven naar beneden en komt daar over het spoor bij de Labe uit.
Andersom is het minder spectaculair omdat je dan niet richting de Labe rijdt.
Bijna aan het eind van de weg staat rechts nog iets bovenop een rots. Babětín heet het maar wat het is weet ik niet.

zandov.JPG
 

Ad Verschoor

Donateur
Vakantiedagboek 2017.1

Woensdag 10 mei. “Is hier sprake van grensoverschrijdend gedrag ?”

Doe ik het wel of doe ik het niet. Vanmorgen zijn we bij ons pension in Mikulasovice weggereden. Het ligt op 7 kilometer van de grens met Duitsland. Onderweg naar deze grens passeerde ik zelfs een straat met veel Vietnamese handel. Nou ja, Vietnamese handel? Het waren vooral plantjes als violen en dergelijke die vandaag te koop werden aangeboden. Want ook al sneeuwde het gisteren hier nog even, het is toch voorjaar en tijd voor werkzaamheden in de tuin. Druk was het er! Deze straat vol met handel vonden we in Dolni Poustevna, dat na de grens overgaat in de Duitse stad Sebnitz. Wij waren op weg, zoals in mijn programma was opgenomen, naar Dresden. De auto heb ik voor een dag geparkeerd in Bad Schandau, vanwaar we op de trein zijn gestapt. Deze heeft zijn route voor het overgrote deel langs de Labe, ofwel de Elbe in Duitsland. Het is een mooie rit met het zicht op alle rotspartijen en dorpen.

P1090094k.JPG
Nog net is de loopbrug van de Bastei bij Kürort Rathen te zien

Na zo’n drie kwartier bereiken we dan het Hauptbahnhof van Dresden en is het ongeveer 700 meter lopen naar wat men Altstadt noemt. Je loopt er via een wandelgebied met heel veel winkels en restaurants naar toe. Zo tegen het einde van deze Prager Strasse is er een markt met allerlei kermisattracties, de zgn. Altmarkt. Een markt die wat mij betreft voor de volle 100% vergelijkbaar is met de Duitse kerstmarkten aan het eind van het jaar. Na het oversteken van een hele brede verkeersweg bereiken we een plein met de Vrouwenkerk. Ervoor staat een standbeeld van Maarten Luther, die kennelijk enig aanzien geniet.

P1090122k.JPG
122 De Vrouwenkerk in Dresden

We bereiken op onze rondgang de Elbe en langs de boulevard zijn de mooiste gebouwen te zien. Overal is het een drukte van belang en zien en horen we mensen muziek maken. Vanzelfsprekend zijn er ook hier mensen die uit armoede geld vragen in het petje. Reclame wordt er gemaakt door Jehova’s Getuigen en een meneer met rechts-extreme opvattingen. Over de Elbe zie ik ook een brug en niet zomaar één, hij staat genoemd als Augustusbrug. Op een bankje droom ik wat weg en plaats ik er wat beelden op. Gaat hij dan toch een beetje lijken op de Karelsbrug? Doe ik het wel of doe ik het niet is dan geen echte vraag meer? Ik heb het gedaan, ik heb jullie meegenomen in een vakantiedagboek over de grens en misschien doe ik het wel is vaker.

P1090143k.JPG
Augustusbrug over de Elbe

Het wordt tijd weer richting station te gaan en we worden geconfronteerd met heel veel kranen, die laten zien dat in de stad nog steeds gewerkt wordt aan de wederopbouw. Dresden is in de oorlog behoorlijk platgebombardeerd.

P1090176k.JPG
Nog steeds wordt gewerkt aan de wederopbouw

Wij hebben met eigen ogen gezien op wat voor wijze een stad kan worden herbouwd in oude glorie. Fantastisch om zomaar eens een grensoverschrijdend uitstapje te maken. Voor ons was het de moeite meer dan waard.
 
hihi als eerste bedankt voor de route, als ik het zo lees maar moet het nog even op de kaart bekijken lijkt een gedeelte erg op wat wij al een paar keer gereden hebben door binnendoor naar hrensko te rijden maar daar wij daar of in de winter of met schemer vaak rijden en dan met een camper hebben wij dat de laatste keer niet gedaan. ook wist ik niets van de kabouters dus een rede om hem toch nog een keer te rijden overdag en zo hier en daar te stoppen.
 
Bovenaan