Rondreis Tsjechië 2015

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ad Verschoor

Donateur
Live reportage van onze reis 2015. Deel 6

De tijd loopt door en we noteren voor vandaag zondag 26 april. Het is bewolkt maar droog en met 17 graden eigenlijk heel lekker. Na alle mooie dagen krijgen we vandaag de eerste bloeiende koolzaadvelden te zien. Wij gaan even de grens over naar Polen. We bezoeken de plaatsen Nysa, Otmuchov en Paczkow. De middag begint met regen en onweer en dat houdt een uurtje aan. Voor ons het moment om het verder deze dag heel kalm aan te doen.

003k.jpg
De Sint Jacobs en Sint Agneskerk in Nysa

Maandag de 27ste is het Koningsdag in Nederland, maar pension Nas Palac heeft eveneens de Nederlandse driekleur met oranje wimpel opgehangen. Het is prachtig weer met 20 graden en volop zon. Voor het eerst heb ik direct ’s morgens de korte broek aangetrokken. We hebben eerst wat skioorden bezocht op de flanken van de berg Praded en dat zijn er nogal wat, zoals Koprivná pod Pradĕdem – Ski Aréal Myšák en Areál Karlov pod Pradĕdem. Het verbaast me dat zo weinig Nederlanders dit gebied als skigebied kennen. Het is echt de moeite waard om hier de winterperiode door te brengen.

011k.jpg
Skiareál Koprivná pod Pradĕdem in de buurt van Karlova Studanka

Op de terugweg blijft het leuk om het kuuroord Karlova Studanka te bezoeken. Bij thuiskomt wacht ons een complete verrassing met de mededeling van forumlid Lipova: Hetty Rothoff, dat penzion Nas Palac (www.pension-naspalac.com) in de verkoop is gezet. Na jarenlange renovatie en inrichting van een gebouw met woning, 6 tweepersoonskamers en 3 appartementen is het toch de terugkeer naar familie en mogelijk gewenste kleinkinderen, die lonken om terug te keren naar Nederland. Hetty, bedankt dat we mochten logeren in jullie geweldig mooie pension.

036k.jpg
Penzion Nas Palac

Dinsdag 28 april is een dag, waarbij we een herhaling van een ritueel krijgen. Er worden koffers ingepakt en de auto volgeladen. Uiteraard moest ons onderdak ook nog betaald worden. Jullie hebben het al begrepen: het is de dag van vertrek uit Lipova Lazne. Bij vertrek is het 18 graden en zonnig en naarmate we rijden zien we boven de bergen laaghangende donkere wolken waaruit regen valt. Bij Kraliky zien we wat restanten van bunkers in de oude verdedigingslinie en passeren we de grens met Polen op een zeer rustige en eigenlijk afgelegen overgang. Het is juist hier dat we door de politie worden aangehouden. Niet voor een overtreding of autopapieren, doch slechts voor de paspoorten cq. ID-kaarten. Na controle mochten we met een “Goeie reis en fijne vakantie” verder. Bij Wambierzyce zien we, plotseling en voor mij onverwachts, een hele grote opvallende basiliek “Panny Marie”.

005k.jpg
Basiliek “Panny Marie” in Wambierzyce

We vervolgen de oversteek in Polen via Radkow en Karlow naar Kudowa-Zdroj door het nationaal park “Narodowy gȯr Stolowych”. Een weg van zo’n 40 kilometer met natuur, te mooi om in woorden op te schrijven, en dwars door de “Felzen” gebieden. Echt een aanrader en dat allemaal in de achtertuin van forumlid Pozor Pez, die in het nabij gelegen Broumov woont. Terug in Tsjechië begint het flink te regenen en is de temperatuur inmiddels gedaald van ’s ochtends 18 graden naar 6 graden nu, waarmee het nog wel boven het vriespunt blijft. Aangekomen in Dolni Brusnice krijgen we bezoek van Kuurgast met een nicht, die in Melnik verblijven. Leuk is zo’n onverwachte ontmoeting altijd weer.

Wordt vervolgd
 
Hier wens ik jullie ook nog even van harte gefeliciteerd met jullie trouwdag. Wie weet kan je volgend jaar toch nog gewoon hier komen logeren Ad en Marja, want de verkoop zal zo'n vaart nog niet lopen vermoed ik. Het is inderdaad zo dat de kinderen en de rest van de familie er voor gezorgd hebben dat we heimwee kregen. Voor de omgeving en het pension hoeven we niet te gaan want dat is beide zeer goed. Jammer dat we het pension niet zo op kunnen pakken en mee nemen.
Maar goed we zijn nog niet weg dus wie weet zien we elkaar volgend jaar weer. Ik wens jullie een hele fijn vervolg van jullie reis.

Groetjes Hetty
 

Ad Verschoor

Donateur
Live reportage van onze reis 2015. Deel 7.

Had ik jullie al verteld, dat Marja onvoldoende medicijnen van een bepaalde soort had meegenomen. Een schoondochter hebben we gevraagd deze te sturen naar hotel Pod Zvicinou. Vandaag zijn de laatste ingenomen en uit Drenthe zijn ze nog niet aangekomen. We zijn genoodzaakt om in Dvur Kralove een Lekarna (apotheek) op te zoeken. We proberen met behulp van het medicijnenpaspoort deze te krijgen. De assistent deed erg moeilijk, want hij had echt een recept van een arts nodig. Uiteindelijk was hij, na overleg met de apotheker, toch bereid de pillen tegen betaling van Ckr 102 te leveren. Helemaal in de wolken rijden we, op deze woensdag 29 april, naar het kuuroord Velichovsky.

010k.jpg
Kuuroord Velichovsky

Het is deze dag onze 45-jarige trouwdag, zodat we veel felicitaties van forumleden hebben mogen ontvangen, We hebben dat heel erg leuk gevonden. De middag hebben we doorgebracht in Kuks, dat een grote renovatie heeft ondergaan. Jammer is dat men wat mij betreft op één punt negatief scoort. De parkeerplaats is verder weg komen te liggen, waardoor je nu via trappen naar beneden moet en vervolgens de klim moet nemen naar het ziekenhuis. Voor o.a. ouderen, die minder ter been zijn, is dit moeilijk. Zeker omdat bankjes om even rust te nemen volledig ontbreken. Hopelijk kan hier later nog in worden voorzien, want het maakt een bezoek veel aantrekkelijker.

052k.jpg
Een onderdeel van de apotheek in ziekenhuis Kuks

Op vroegere Koninginnedag (30 april) besluiten we even in Polen te kijken bij de grote kathedraal in Krzeszow, maar oh wat zijn hier de wegen slecht. We gaan op de koffie bij Wereldreiziger en haar man in Bernartice en dat vonden we hartstikke gezellig. Bedankt !
Op de terugweg rijden we via Zacler en Stachelberg naar Hostinné waar we even wat drinken. ’s Avonds zijn we naar de heksenverbranding geweest in Dvur Kralove. Eén groot feest, kermis, vuurwerk, hardrockband en een grote mensenmassa op het plein en daarbuiten. Hier moeten we helaas vaststellen dat we daar dus echt te oud voor zijn geworden.

026k.jpg
Het raadhuis van Hostinné

Door omstandigheden hebben we een paar daagjes ons programma flink moeten omgooien, zodat ik weer verder ga op zaterdag 2 mei. De dag van de opening van het toeristisch seizoen. In Dolni Brusnice worden door hotel Pod Zvicinou lindebomen aangeboden aan het dorp, die geplaatst worden bij het gemeentehuis. Wij gaan er even heen en worden persoonlijk begroet door de burgemeester. Na aanvang worden eerst enige (6) toespraken gehouden, waarna de boomplanting kan beginnen. Ook veel mensen uit het dorp waren aanwezig, er was verkoop van fris en/of bier en er was voorzien in geluid. Voor de middag was een leuk programma opgesteld bij het hotel in het kader van de seizoensopening. Gelukkig was het mooi weer en zijn er heel veel bezoekers op de activiteiten afgekomen.

034k.jpg
De drukte bij hotel Pod Zvicinou

Zondag 3 mei is het de dag van vertrek, waarbij alle spullen worden ingepakt en naar de auto worden gedragen. Na het ontbijt nemen we afscheid van iedereen en bedanken Nancy, Erik en hun personeel voor weer een prettig verblijf in Hotel Pod Zvicinou. We rijden naar Jicin, de stad die we jaarlijks aandoen. Hier ontstaan zelfs al vaste gewoontes, zoals auto parkeren bij het busstation, bezoek aan het plein met z’n Cukrárna voor de koffie, z,n boekwinkel voor de kalender, de Vietnamees voor slippers en later de Kik voor wat textielgoed. Vroeg in de middag komen we aan bij Hrad Valdštejn vlakbij Turnov. Werkelijk een juweeltje van een kasteel en we hebben er toch al aardig wat gezien.

034k.jpg
Kasteel Valdštejn bij Turnov

Het bezoek aan het kasteel heeft door de wandeling aardig wat tijd opgeslokt, waardoor we pas aan het eind van de middag arriveren bij ons pension Formanka (www.formanka.cz) in Splzov aan de weg tussen Turnov en Zelezny Brod. We worden er verwelkomt door Wladimir en in het motorest krijgen we van Lutka de kamersleutels.

045k.jpg
Penzion Formanka

Als we weer in het Motorest komen voor het diner, zit er een Nederlandse vrouw met haar beide dochters. Zij vertelt ons dat ze als kind hier al met haar ouders kwam eten en op oudere leeftijd nog steeds met haar vader, die 5 jaar geleden is overleden. De herinnering aan de voortreffelijke keuken bleef bestaan. Nu was het moment aangebroken om hier met haar dochters te komen. Gelukkig zag ze nog steeds hetzelfde personeel en de keuken bleek ouderwets goed. Het is altijd weer leuk om een dergelijke ontmoeting te hebben.

Wordt vervolgd
 

Ad Verschoor

Donateur
Live reportage van onze reis 2015. Deel 8.

Het is inmiddels maandag 4 mei 2015 en vannacht heeft het behoorlijk geregend, waardoor het nu bewolkt en somber is. Het bezoek aan de Jested bij Liberec stellen we dus maar even uit. Het biedt de mogelijkheid het programma wat om te gooien waar wij zeer bedreven in raken. We rijden via Boskov, langs de Jizera, naar Semily en van daaruit binnendoor (met een lange tussenstop in Lomnice nad Peppelkou) naar Jicin. De winkels zijn open en het is tijd voor ons jaarlijks bezoek aan de Cukrárna voor een stukje taart met koffie. Bij de boekwinkel blijken de kalenders 2015 uitverkocht, maar ik zag toch een exemplaar in de etalage liggen? Met de boekhandelaar naar buiten maar, oh wat jammer, er ligt slechts een kaft zonder inhoud.
014k.jpg
Het centrale plein in Lomnice pod Peppelkou

Langzamerhand worden we toch wat moe van het reizen en we gaan daarom op tijd terug naar het pension waar Jitka dienst heeft. Het is leuk steeds weer dezelfde bekende mensen te treffen. Bij het wakker worden de volgende ochtend van de 5e mei blijkt dat mijn laptop kuren vertoont, die ik niet leuk vind. In Liberec maken we de grootste kans op hulp bij herstel en we rijden erheen. Onderweg nog even getankt, maar weer eens de dure benzine genomen. Stom en dat terwijl ik er eigenlijk al flink de ziekte in had. In de derde computershop blijkt plots de laptop normaal te functioneren. Ra,ra, wat een vreemde apparaten zijn het toch. Na nog wat inkopen gedaan te hebben zijn we naar het achterland van Mala Skala gereden. De weggetjes zijn er zeer slecht, maar natuur en omgeving vergoeden alles. Wat is het er mooi met z’n landschappen, vergezichten, bossen, landelijke dorpjes en de felsen. We hebben het nog maar een tweede keer gereden . Later in het Motorest Formanka zien we de Nederlandse vrouw met haar dochters weer. De dag eindigt in eind goed, al goed.
004k.jpg
Het land achter Mala Skala bij Turnov

Op de vroege woensdagmorgen rijden we naar Dolni Brusnice terug. Van Nancy hoorden we dat Marja’s medicijnen zijn aangekomen na 13 dagen onderweg te zijn geweest. Uiteraard nemen we een route binnendoor via Semily, Lomnice pod Peppelkou en Nova Paka. Een mooie en vrij rustige route, maar wel met meerdere wegomleggingen. In Dolni Brusnice maken we van de gelegenheid gebruik nog een kom soep te nuttigen. Buiten valt er de regen met bakken uit de hemel. Het is de dag van de meeting met Nederlanders bij Jan en Akkelien Nijdam op camping Papillon in Dolni Lanov. Zoals gewoonlijk zijn we mensen van de tijd en dus te vroeg om er aan te komen. We rijden nog even door naar Dolni Dvur waar we op een doodlopende weg een mooie waterval tegenkomen.
003k.jpg
De waterval in Cerny Dul

Uiteraard zijn we de weg teruggereden en uitgekomen op een weg langs een rivier, die ons brengt via Strazne naar Vrchlabi. Wat een mooie trip en dan zien wij dat de niet wintermaanden in dit gebied ook veel moois in petto te hebben. De middag hebben we doorgebracht bij de meeting. Met ruim twintig personen is het er heel gezellig en kunnen we buiten doorbrengen. Tijdens de Chinese maaltijd, die we binnen opgediend krijgen, begint het ook hier te regenen. Het is een buitengewoon plezierige ontmoeting geworden, waarvoor aan meerdere personen een hartelijk bedankt op zijn plaats is. Het was fáááántastisch !!!!
011k.jpg
De ontmoeting van Nederlanders op camping Papillon

Donderdag 7 mei is de laatste dag, dat we ons moeten vermaken in de omgeving rond Zelezny Brod. We rijden in een lange run over de hoofdroute naar Harrachov via Tanvald. Het is nog redelijk vroeg als we er aankomen. Ik vind het weggetje, dat moet leiden naar de watervallen. We komen aan het eind ervan en daar krijgen we te horen, dat het ongeveer 2 uur lopen is heen en terug met klimmen en dalen. Dit is ons te gortig en we vervolgen ons autotripje naar Rokytnice nad Jizerou. Een hele aardige plaats waar ik het gemeentehuis een plekje wil geven in dit verslag. Ook de VVV informatrice verdient een pluim voor haar hulpvaardigheid en uiteenzettingen over haar plaats.
013k.jpg
Het raadhuis van Rokytnice nad Jizerou

Voor de terugweg heb ik op Mapy.cz een route uitgezet via Vitkovice naar Poniklá. Vervolgens de plaatsen Jablonec en Vysoke nad Jizerou aangedaan en over een landelijke doch zeer slechte weg naar Zelezny Brod gereden. Wat overblijft van deze dag is de rit via een prachtige omgeving. Geweldig !!!!!!!!

Wordt vervolgd
 

Ad Verschoor

Donateur
Live reportage van onze reis 2015. Deel 9.

Het is vrijdag 8 mei in Tsjechië en dat betekent viering van Bevrijdingsdag. Een hele bijzondere dag, want dit jaar is het 70 jaar dat we dit hier en in bijna heel Europa mogen beleven. Voor ons staat een vertrek uit Splzov en een korte rit naar Decin te wachten. Op de wegen is te merken dat het voor de Tsjechen een vrije dag is, want we zien heel veel fietsers, motorrijders en wandelaars. Even voorbij Mala Skala gaan we richting Sychrov, via kasteel Frỳdštejn. Leuk eigenlijk dat we al zo vaak geweest zijn in dit gebied, maar steeds weer nieuwe dingen vinden. Te midden van de bergen ligt het kasteel er prachtig.

003k.jpg
Hrad Frỳdštejn bij Turnov

De meeste winkels zijn vandaag gesloten, maar in Jablonné v Podjested hadden we toch gelegenheid voor een kopje koffie. In Novy Bor de VVV bezocht en we hoopten de glaswinkel te kunnen bezoeken, doch dit was ijdele hoop. Ook deze was gesloten op deze dag. Enige tijd nog rondgedwaald in Decin waar we de komende nachten zullen door brengen in Hotel Marion (www.hotel-marion.cz).

022k.jpg
Kasteel Decin

De zaterdag voert ons op een tocht die we vanaf Decin rijden aan de linkerzijde van de Labe in de richting van Litomerice. We zien heel wat mensen de Labe-route fietsen, want het gehele stuk is voorzien van een fietspad. Onderweg bezoeken we een kasteel in Velke Brezna. Geruime tijd brengen we door in Litomerice waar waarschijnlijk een wielerkoers heeft plaatsgevonden, want we zien een auto van de Koninklijke Nederlandse Wieler Unie met racefietsen erop die er net wegrijdt.

003k.jpg
Een ritje langs de Labe

In stijl willen we de rit afsluiten in Ploskovice met een bezoek aan het kasteel, dat dezelfde naam draagt. Het is er een drukte van belang. Niet vreemd overigens, want er is een historisch tentenkamp opgeslagen. Iedereen is er in oude kasteeldracht en men showt er eeuwenoude handvaardigheidstechnieken zoals kaarsen maken, houtbeelden draaien, stempels maken, werken met schapenwol en nog veel meer. Heerlijk om ook dit nog even mee te pakken aan het einde van een vakantie. Gelukkig gebeurt dit allemaal nog onder droge omstandigheden, want enige tijd later barst een hevig onweer los met heel veel regen. Droog is het nog als we bij ons hotel arriveren, maar even later begint het hier ook te regenen en onweren.

061k.jpg
Zamek Ploscovice

Voor zondag de 10e mei staat het gebied rondom Teplice op mijn programma. Al vrij vroeg zijn we in Krupka, waar zich een mooie basiliek bevindt met een schitterende gang erom toe, die helaas onderhevig is aan ernstig verval. Via Dubi komen we terecht in Osek, waar een oud Cisterzienserklooster met basiliek staat, en vervolgens in Most. Een grote stad met een prachtig winkelcentrum. Aankomend van de verte zag ik een kasteel op een berg staan en dacht er maar eens naartoe te rijden. Het is me nog gelukt ook en alhoewel de weg er naartoe steil en smal was, zijn we aangekomen bij Hrad Hnĕvin. Het uitzicht dat we daar kregen te zien op Most en haar omgeving was adembenemend, zodat ik alvast een plaatje laat zien.

032k.jpg
Uitzicht op Most, vanaf de burcht Hnĕvin

Om Most als plaats verder te bezoeken hadden we net even te weinig tijd, zodat dit weer op ons lijstje komt van een volgend bezoek. Op de weg richting Teplice zijn we even wezen kijken in Bilina en wat langduriger rondgekeken in Duchcov waar we een kasteel met kerk zien, die toch ook een opknapbeurt nodig hebben. De kasteeltuin is overigens heel mooi. Afsluitend kan ik stellen dat we een gebied bezocht hebben met opvallend veel industrie, maar ook schitterende natuur en oude bezienswaardige plaatsen.

057k.jpg
Mariazuil in Duchkov

Mijn laatste live reportage schrijf ik bij thuiskomst, want dinsdag de 12e zit dit verblijf er weer op. Ik kan dan weer gewoon schrijven aan mijn bureau. Nu ligt mijn laptop op bed, ik zit op mijn knieën op de grond en probeer zo een verhaal te produceren. Nogal ongemakkelijk dus, maar het is toch weer gelukt.

Wordt vervolgd
 
Bovenaan