Rondreis Tsjechië 2015

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ad Verschoor

Donateur
Live reportage van onze reis 2015. Deel 1

Vooraf.

De dagen voor ons vertrek komen de kinderen langs en hebben we nog een verjaardagsvisite af te leggen. De laatste boodschappen worden gedaan. We bezoeken de kapper, die mij ook nog even leert hoe het bij te houden in de vakantie. Deze dagen werd ook 70 jaar bevrijding van Drenthe gevierd. Wij bezochten nog de toer “The final Push”, een tocht van 200 historische legervoertuigen door Drenthe. Tenslotte werd de laatste warme maaltijd voor de vakantie genuttigd in het ons bekende restaurant “de Riete” in Dwingeloo.

De vertrekdag.

Om half vijf zijn we van huis weggereden en hebben voor het eerst gestopt na 330 kilometer. Een kopje koffie, of in het andere geval een beker chocolademelk, gaat er dan wel in. Na Leipzig rijden we wat binnendoor verder en bereiken, ondanks wat dwalen, om half twee Boži Dar. Het is er fris, ach, zeg maar gerust koud met 9 graden. De sneeuw van de afgelopen winterse periode ligt er nog volop. Ik kan het weer niet laten enige toeren uit te halen, waarop ik prompt uitglijd in de blubber de blubski. We zijn er weer !!!!!!!!! Ter plekke toch maar schone kleren en schoenen aangetrokken, maar de onderbroek bleef nat.

SAM_2989k.jpg
Aankomst in grensovergang Boži Dar met sneeuw

Na wat boodschappen bij de Tesco in Ostrov, arriveren we om 15.30 uur bij ons pension U Zamku (www.penzion-uzamku.cz) in Becov nad Teplou. De kamer ziet er schoon uit en dat is voor ons altijd het belangrijkst. Na 770 kilometer en een hele dag zonder middagdutje, sluiten we rond half tien de ogen.

West-Bohemen, een prachtige streek.

Het blijkt dat als je op TomTom kiest voor de korte route er wegen worden voorgeschoteld door bergen en dalen. Zelfs op korte ritjes kan het vele tientallen kilometers schelen. Op deze manier bereiken we Marianske Lazne, dat een schitterend kuuroord blijkt te zijn.

013k.jpg
Zo mooi is Marianske Lazne

In Cheb hebben we het centrum bezocht en later kasteel en park bekeken. Via prachtige bergwegen zijn we teruggereden naar het pension. Na vandaag al ben ik blij met mijn keuze dit gebied te bezoeken. De dinsdag hebben we een ANWB-route gevolgd vanuit Becov langs Lazne Kynzvart en Sokolov naar Loket. Een hele mooie rit, die ik later nog wel uitgebreid zal beschrijven. In Loket vond ik het uitermate stil, maar vooral het kasteel maakt een bezoek meer dan noodzakelijk.

066k.jpg
Zicht op Loket

Wordt vervolgd
 

Ad Verschoor

Donateur
Live reportage van onze reis 2015. Deel 2

Het is inmiddels woensdag 15 april geworden en wij vervolgen ons verslag op deze morgen. Na een gebruikelijke douche gaan we heerlijk opgefrist deze nieuwe dag in. Op het programma staat Zuid-West Bohemen. Een gebied waar je niet zo snel een kamer reserveert voor 5 of 6 nachten. Ja, en dan wordt het toch wat verder rijden, zo’n 200 kilometer heen en weer vanaf Becov nad Teplou in West Bohemen. Je moet er wat mij betreft toch geweest zijn in de plaatsen Domazlice en Horsovsky Tyn. In Domazlice zien we een plein met arcades, een raadhuis, kerk, poort, zuil en torens.

020k.jpg
Het raadhuis in Domazlice

Horsovsky Tyn kent een kasteel dat gebouwd is aan het plein, of was het net andersom? Ik denk het eigenlijk niet. In de velden rondom deze plaatsen zien we wat bunkers ter verdediging van het land. We kijken nog even bij het klooster in Kladruby en ik zoek een plekje waar ik een aardig plaatje kan schieten van dit klooster van bovenaf. Aangekomen in Stribro blijken alle renovaties achter de rug en zien we een mooi plein met een geheel gerestaureerde Mariakolom. Met 22 graden was het een mooie dag, die we op een terras hebben afgesloten.

053k.jpg
Het kloostercomplex in Kladruby

Gisteren (donderdag) hebben we in alle vroegte ons hotel alvast afgerekend met de cheffin, die hier speciaal voor kwam en heel veel mappen met zich meedroeg. Het zag er werkelijk heel erg belangrijk uit, maar ze was buitengewoon aardig. Om half tien zijn we vertrokken naar Brod u Striba voor een bezoekje aan het forumlid Boya en haar Kees. Ze hebben er een prachtig huis en we zijn buitengewoon hartelijk ontvangen op hun terras. Geweldig dit soort ontmoetingen in een ver vakantieland. We hebben er gedurende deze vakantie nog een paar tegoed. De middag hebben we gebruikt om het kuuroord Konstantinovy Lazne te bezoeken en Klaster Tepla. Tijdens dit laatste bezoek gaat het flink waaien en wordt het snel kouder.

005k.jpg
Klaster Tepla

Het is vandaag vrijdag en we vertrekken uit Becov waar we een geweldige tijd hebben gehad. Het was opvallend dat we op alle dagen terugkerend in Becov steeds vanuit een andere bergweg kwamen. Deze wegen zijn niet altijd even goed, maar je ziet er zoveel moois aan natuur en vergezichten vanuit de bergen. Zeker is dat we hier volgend jaar weer komen, want deze streek biedt ons alles wat je je kunt wensen en dat hadden we vooraf niet echt gedacht. Het is een lange oversteek van Becov naar Rancice bij Ceske Budejovice. Onderweg Nepomuk aangedaan en weer eens op herhaling in Vimperk.

012k.jpg
Een “oude” kennis, Vimperk

Veel nieuwe indrukken hebben we opgedaan vanuit de auto langs het Lipnomeer. Aan het eind even op visite geweest bij forumlid Dennuzzz en zijn bezoek Loes. Leuk kennis te maken met hem, omdat je hem geregeld tegenkomt op het forum. Helaas is er geen tijd meer om nog iets te bezoeken en gaan dan ook rechtstreeks naar ons nieuwe logeeradres voor de komende vijf dagen: het pension Stilec (www.stilec.cz) in Rancice, waarvan de eerste indruk heel goed is. Wat ik overigens nog niet had laten weten, is dat het de hele reis flink geregend heeft en de voorspellingen voor morgen zijn nogal koud. Ons plezier in deze reis is er echter niet minder om.

Wordt vervolgd
 

Ad Verschoor

Donateur
Live reportage van onze reis 2015. Deel 3

Het is zaterdag 18 april en dus weekend. Op Stilec is het behoorlijk druk met weekendgasten. Ons 2-persoons appartement bestaat uit een halletje, waarop ook de deur van de bovenburen uitkomt. Vervolgens in ons deel weer een hal met de deur naar de toilet- en doucheruimte en de ruime zit- en slaapkamer met uitzicht op het meer van Stilec. Nu wil het geval, dat de gezamenlijke buitendeur is af te sluiten, maar dan niet meer van binnen is te openen. De bovenburen waren dit even vergeten, waardoor ik genoodzaakt was om onze kamer via het raam te verlaten. Een goede daad, want ik kon daardoor Marja bevrijden uit haar opgesloten situatie. We hebben het voorval toch maar even gemeld bij de receptie om herhaling te voorkomen.

007k.jpg
Ons uitzicht bij Stilec

Het ontbijtbuffet dat wij mochten nuttigen, is goed verzorgd en los van het bovenstaande verhaaltje, dat overigens volledig op waarheid berust, is het een heel goed pension. Het forumlid Jan had mij in mei 2014 al geattendeerd op dit adres. Hij schreef het volgende: “Stilec (www.stilec.cz) is zeker een aanrader en je kunt er goed overnachten maar ook goed eten. Ze hebben appartementen en 2 pers. kamers. De auto staat op een afgesloten terrein achter een hek dat je met behulp van een afstandsbediening opent”. Wij kunnen niet anders dan zijn reactie volledig onderschrijven. In Cesky Krumlov hebben we bij de Kik eerst nog wat textiel ingekocht, waaronder washandjes, want die gingen we toch wel missen. Aangekomen bij het kasteel kunnen we de auto kwijt op een parkeerplaats, die naar later blijkt voor Tsjechische begrippen aan de prijzige kant is.

054k.jpg
Marja vermaakt zich uitstekend op grote hoogte

In Cesky Krumlov waren we al eerder geweest, maar dan blijkt dat we toch niet alles gezien hebben. Je kunt er nogal simpel naar boven wandelen langs en door het kasteel. Door uitzicht op de stad en de kasteeltuin is het een aanrader voor iedere bezoeker. ’s Middags het klooster van Zlata Koruna bezocht, dat mij aan de buitenzijde tegenviel. We konden wachten voor een rondleiding, maar dat zou nog een uur wachten worden. We rijden daarop maar verder, zien de overblijfselen van kasteel Divči Kámen en het prachtige boerendorp Holasovice.

059k.jpg
Cesky Krumlov

Op zondag schijnt het zonnetje al bij het opstaan, maar is de temperatuur eerst nog onder nul. Later op de dag wordt het prachtig weer en gaat de temperatuur naar 20 graden. Weer stoppen we in Cesky Krumlov voor wat boodschappen bij de Kaufmarkt en mag ik eindelijk pantoffels kopen. Voor 149 kronen (5,40 euro) ben ik zo blij als een kind. Een hele mooie route hebben we gevolgd naar Lipno nad Vltavou en gestopt bij Certova Stena, of Duivelswand. Hier hebben we weinig van gezien, want dit was voor ons een “brug” te ver. Even later koffie gedronken op een terras bij restaurant Inge in Vyssi Brod. Het is er heel erg druk en vol met Oostenrijkers, die hier vlakbij wonen.

024k.jpg
Klaster Vyssi Brod

In deze plaats staat een mooi klooster en ook al is het vandaag voor publiek gesloten, we krijgen er toch een aardig beeld van. In het dorp zelf zien we een raadhuis, een kerk met een bloemrijke begraafplaats en winkels van Vietnamezen. In Rozmberk nad Vltavou hebben we op een terras iets gedronken en hadden we goed zicht op het kasteel.

033k.jpg
Het kasteel in Rozmberk nad Vltavou

De tocht afgesloten met een ritje door Kaplice, waar we een mooi raadhuis zien en een oude stenen brug, bij Smrhov, uit het jaar 1913. Ook hier weer een heuvelachtig landschap met veel bossen.

Wordt vervolgd
 

Ad Verschoor

Donateur
Live reportage van onze reis 2015. Deel 4.

We zijn van plan het de komende dagen even kalm aan te doen. Per slot van rekening blijft het vakantie. We waren van plan om op maandag 20 april met de bus naar Ceske Budejovice te gaan. We zien daar toch vanaf en achteraf bezien is dit geen verkeerde keuze geweest, omdat we dichtbij het centrum de auto konden parkeren. Op de één of andere manier had ik mij heel veel voorgesteld van deze stad, maar tot een bezoek was het tot op vandaag nog niet gekomen. Het plein met de bron/fontein en haar arcades en raadhuis zijn zeker een visite waard, maar feitelijk heb je het dan eigenlijk wel gehad.
040k.jpg
Het plein in Ceske Budejovice

We zijn nog even bij de berg Klet wezen kijken, die met 1083 meter de hoogste berg in dit gebied is. Bij de stoeltjesliften zijn we afgehaakt. De Dinsdag wordt de laatste dag in deze streek. Helaas kunnen we ’s morgens de deur weer niet uit. Met het sturen van een mail om het pensionbeheer van onze positie op de hoogte te stellen blijkt men er in rap tempo te zijn. Het slot wordt nu direct verwijderd en later op de dag wordt een nieuw geplaatst en krijgen we een andere sleutel, die past op het slot. We stellen Tom in op de kortste route naar Nove Hrady en komen terecht op een bijna onbegaanbaar zandpad. Dit wordt ons echt te gek en we besluiten om te draaien en de snelste route te gaan nemen.
014k.jpg Het Zamek, als conferentiecentrum, in Nove Hrady

Voor het conferentiecentrum zijn parkeerplaatsen in de buurt van het centrum. We zien er een groot hotel, een raadhuis en een kerk met klooster. Last but not least is er nog een Hrad ook. Het is een mooie burcht waar we een aantal aardige plaatjes hebben kunnen schieten.
027k.jpg
De burcht in Nove Hrady

Na een tocht door schitterende natuur komen we terecht op de grens met Oostenrijk waar tussen Sejby en Moorbad Harbach een vriendschapsplek is gerealiseerd. Na allerlei prachtige boswegen bereiken we Trhové Sviny en wacht me een grootse ontvangst bij de plaatselijke VVV. De hele vriendelijke mevrouw is langdurig bezig folders te zoeken in Duits en Nederlands. Bij de overhandiging hiervan werd bij ieder folder langdurig stil gestaan. In korte tijd kreeg ik de wereld aan informatie over me heen en daar hield ze niet mee op. Nadat ik toch kans zag te vertrekken en ik bijna bij de auto was, die honderd meter verderop stond, kwam ze me nagerend en had ze nog een folder gevonden. Na bedankjes en de beste vakantiewensen namen we uiteindelijk afscheid. Zo’n informatrice is in één woord fantastisch. Na iets gedronken te hebben in Borovany gaan we huiswaarts. Op zo’n mooie dag lonkt het terras.
043k.jpg
Het Klaster/Zamek in Borovany

Het is woensdag en we gaan de tweede week van ons verblijf hier in. We nemen afscheid van dat geweldige pension Stilec en gaan richting Lipova Lazne. Ik had het reisschema dusdanig opgezet, dat we alleen via provinciale wegen en door dorpjes zouden rijden. Wat valt dat tegen op een afstand van 325 kilometer. Zo moe als een hond kreeg ik de laatste 50 kilometer ook nog haarspeldbochten voor de kiezen. Van bezoekjes is het nauwelijks meer gekomen. Wel kwamen we langs dat schitterende kasteel in Nové Hrady, waar ze bezig zijn de tuinen opnieuw in te richten.
005k.jpg
Kasteel Nové Hrady

Gebroken maar met een goed gevoel, omdat het toch een mooie tocht was komen we aan in Lipova Lazne voor ons verblijf in Pension Nas Palac (www.pension-naspalac.com) waar we allerhartelijkst door Hetty Rothoff worden ontvangen. Later kom ik hier nog wel op terug, want nu lonkt het bed, dat mij allervriendelijkst toelacht.

Wordt vervolgd
 

Ad Verschoor

Donateur
Live reportage van onze reis 2015. Deel 5.

Het is inmiddels alweer donderdag 23 april als ik vanachter mijn stuur een moeder op skeelers zie, die een kinderwagen duwend niet alleen haar hondje uitlaat. Het vormt een vermakelijk tafereel, dat de dag in vreugde laat beginnen. Bij Rejviz bewandelen wij een leerpad en wij niet alleen, er zijn heel veel kinderen die dit met hun klas eveneens doen.
013k.jpg
Het natuurpad “Rejviz”

Niet ver bij Rejviz vandaan ligt Zlaty Hory en dichtbij had ik op mapy.cz een kerk hoog in de bergen ontdekt. De “Panny Marie”. Over een enkelbaans weggetje langs diepe dalen bereikten we ons doel. Het is prachtig !!!
031k.jpg
Panny Marie bij Zlate Hory

Aansluitend zijn we naar huis gereden om nog enige tijd gezellig buiten te kunnen zitten. Voor de volgende dag heb ik bedacht om Krnov op een visite te trakteren. Bij aankomst is het er 21 graden en volop zon. Op het toilet van een restaurantje gaat toch de korte broek er maar weer bij aan. Bij de VVV krijg ik een beschrijving in het Duits van de bezienswaardigheden. We hebben er aardig wat van kunnen zien. Krnov is een mooie stad en veel mooier dan waar ik op gerekend had. Bovendien zijn er veel plantsoenen en pleintjes met de wereld aan bankjes.
002k.jpg
Het kleurrijke raadhuis van Krnov

Ik zou deze plaats iedere Tsjechië bezoeker willen aanbevelen voor een visite, want dat is het echt waard. Zowel de heen- als de terugreis zijn mooie tochten geworden. Het was een genot in dit bergachtig gebied te genieten van de bossen. Op Zaterdag de 25e hebben we plotseling besloten om even naar Polen te rijden, want op zo’n 50 kilometer van Jesenik ligt kasteel Moszna aan de weg richting, de stad, Opole. In de folder ziet het eruit als een plaatje en de werkelijkheid is niet anders.
004k.jpg
De voorzijde van kasteel Moszna

Op deze zaterdag zijn er veel activiteiten voor kinderen georganiseerd en zijn er keuringen en showlopen met rashonden. Het was er heerlijk vertoeven in het park, dat aan de achterzijde van het kasteel te vinden is. Tussen het vele publiek was er nog ruimte voor een fotosessie met een vrouwelijk topmodel. Jullie begrijpen dat ik mijn ogen heb uitgekeken bij dit kasteel.
027k.jpg
Het kasteel gezien vanuit het park

We hebben de dag besloten met een bezoekje aan Priessnitz, het kuuroord in de buurt. We hebben het gehele terrein bekeken vanuit een treintje dat ons rondreed. Aan het eind zijn we op een terrasje beland, want het zonnetje was nog overdadig aanwezig. Wat hebben we het tot op vandaag getroffen met het weer, heerlijk is het.

Wordt vervolgd.
 
Bovenaan