Rondreis Tsjechië 2015

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ad..!! en mocht je tijd over hebben..neem dan de weg van Broumov naar Bozanov..
Even buiten Broumov staat de oudste houten kerk van Tsjechie.
Halverwege richting Bozanov, heb je een kruispunt, daar ga je linksaf richting Otovice.
je komt dan op een splinternieuwe asfaltweg die langs prachtige stateks voert.
een ervan is in mijn bezit.
het is die met een zwart dak.:D
 

Ad Verschoor

Donateur
Ad..!! en mocht je tijd over hebben..neem dan de weg van Broumov naar Bozanov..
Even buiten Broumov staat de oudste houten kerk van Tsjechie.
Halverwege richting Bozanov, heb je een kruispunt, daar ga je linksaf richting Otovice.
je komt dan op een splinternieuwe asfaltweg die langs prachtige stateks voert.
een ervan is in mijn bezit.
het is die met een zwart dak.:D

Prachtig, ik heb je suggestie toegevoegd aan mijn informatiemap voor die dag en probeer er even tijd voor te vinden.
 
Rondreis Tsjechië 2015 (Deel 1.)

We krijgen er maar geen genoeg van !!!!!!!!!!!!!!!

Vooraf. Ook dit jaar zijn we in de gelukkige omstandigheid een reis naar Tsjechië te maken. Het uiterste oosten van het land laten we deze keer rusten. We willen nu wat meer zien van West-Bohemen, de omgeving van Ceský Krumlov en het Jeseniky-gebergte. Uiteraard zijn wij met de opening van het toeristenseizoen in Dolni Brusnice en bezoeken we de meeting van Nederlanders in Dolni Lanov. Vorige jaren had ik in mijn reisprogramma nog rustdagen opgenomen, maar de ervaring leert dat dit niet nodig is omdat er toch dagen zullen uitvallen. We hebben dan gewoon even geen puf en bewaren dat deel van het programma voor een volgende keer.

Het eerste deel van het programma.

Zondag 12 april. Vertrek om 4.00 uur in de morgen van Drenthe naar Becov nad Teplou (745 km.) via Hannover, Halle, Chemnitz en de grensovergang: Boži Dar. We logeren 5 nachten in: Penzion U Zamku (www.penzion-uzamku.cz)

Maandag 13 april. Cheb en Marianske Lazne

images



Dinsdag 14 april. We rijden een ANWB-route 21 en zullen daarbij de plaatsen Sokolov, Loket en Lazne Kynzvart aandoen

Woensdag 15 april. We wijken vandaag af van een gewoonte om binnen een straal van 50 kilometer van ons logeeradres te blijven. We willen naar Horsovsky Tyn en Domazlice (89km.) in het uiterste Zuidwesten, dat al langer op ons verlanglijstje staat

Donderdag 16 april. Tepla en Konstantinovy Láznĕ (steengroeve)

Vrijdag 17 april. We verlaten West-Bohemen en rijden 295 kilometer via Nepomuk, Vimperk, Lipnomeer, Frymburk, Vyssi Brod en Rozmberk nad Vltavou naar Rancice. We logeren er 5 nachten in: Penzion Stilec (www.stilec.cz)

Bekijk bijlage 70862
Zicht op kasteel Vimperk

Zaterdag 18 april. Al eerder waren we in Cesky Krumlov, waarmee we toch wat uitgebreider willen kennismaken. Bij voldoende tijd is gaan we nog langs Zlatá Koruna en Holasovice

Bekijk bijlage 70863
Kasteel Cesky Krumlov

Zondag 19 april. Zo af en toe is het leuk een buurland te bezoeken. Deze keer is het Linz in Oostenrijk (90 km).

Maandag 20 april. Jaren achtereen zijn we er langs gereden en het was alsof we er tegenop zagen om erheen te gaan. Waarschijnlijk was dat ook wel zo. Nu kunnen we er vanaf ons pension met de bus heen: Ceske Budejovice

Dinsdag 21 april. Nové Hrady, Zumberk, Borovany


wordt vervolgd. Deel 2.
 

Ad Verschoor

Donateur
Rondreis Tsjechië 2015 (Deel 3.)

We krijgen er maar geen genoeg van !!!!!!!!!!!!!!!

Zondag 3 mei. Deze dag nemen we alle tijd voor ons vertrek naar Splzov. Het is een korte route van ongeveer 80 km. Uiteraard bezoeken we onderweg Jicin en we nemen een kijkje bij Hrad Valdstejn (Pelešany). Rond vier uur hopen we te arriveren in ons volgende Pension Formanka (www.formanka.cz) waar we 5 nachten zullen logeren.

075k.jpg
Jicin, onze jaarlijkse pleisterplaats

Maandag 4 mei. Even naar Chrastava waar we nog niet eerder waren en vervolgens lopen we een ANWB wandeltochtnummer 11 bij Liberec naar de Ještĕd om van bovenaf de stad te bezichtigen.

Dinsdag 5 mei. We gaan de bergen in voor de watervallen van Harrachov en we bezoeken Rokytnice nad Jizerou , Jablonec n J en Vysoke n J.

Woensdag 6 mei. De jaarlijkse Meeting in Dolni Lanov (46 km.) staat om 14.00 uur op het programma en misschien is het leuk om 's morgens nog in Spindlerův Mlýn rond te kijken.

Donderdag 7 mei. Al eerder zijn we geweest in Sychrov, Cesky Dub en Mnich Hradisteen dat vonden we de moeite voor een herhaling waard.

2853k.jpg
Een valkenier in actie bij Kasteel Sychrov

Vrijdag 8 mei. De laatste verhuizing voert ons over een afstand van 126 kilometer naar Dĕčin. We rijden via Svojkov, Janov, Sloup en Novy Bor naar Dĕčin, waar activiteiten zijn in verband met de viering van Bevrijdingsdag!!! In de middag melden wij ons bij Hotel Marion (www.hotel-marion.cz) in Dĕčin voor de komende 4 nachten.

Zaterdag 9 mei. Hřensko (ANWB wandeltochtnr. 9) en zijn Prebishtor ("Pravčické Brana"). We gaan eerst even onderzoeken bij de VVV of we op deze plaats per taxi kunnen komen.

SAM_4385k.jpg
Hrensko op z'n mooist

Zondag 10 mei. Een groot verschil met het gebied van gisteren is de streek rondom Teplice met o.a. Krupka, Osek, Litvinov, Most, Bilina, Duchkov, Teplice en Hrad Doubravka.

Maandag 11 mei. Dĕčin e.o. volgens ANWB fietstochtnr. 10 met Janov. We eindigen deze vakantie op het terras van de Schaapherdersberg en hoog boven de Labe.

SAM_4075k.jpg
Daar boven gaan we even zitten genieten van het uitzicht

Dinsdag 12 mei. Op ons gemak vertrekken wij 's ochtends na het ontbijt, want bij het volgende hotel hoeven we ons niet te melden en kunnen we er altijd in. Het is dan goed na 703 kilometer weer thuis te zijn.

Tenslotte. Afgelopen winterperiode heb ik gebruikt deze reis te plannen. Ik ben altijd weer benieuwd wat er van kan worden waargemaakt. anders blijft het weer staan voor een volgend jaar. De komende dagen worden gebruikt om ons vertrek voor te bereiden. Nog even langs de huisarts voor een persoonlijke gezondheidsbeoordeling, de auto een vakantiecontrole, het hoofd een knipbeurt, wassen draaien, huis reinigen, koffers pakken, auto stofzuigen en door de wasstraat halen. Ach ja, jullie kennen dit wel. Ik stop en zie jullie graag weer terug bij mijn rechtstreekse verslagen vanaf de vertrekdatum: zondagmorgen 12 april 2015 om 4.00 uur in de morgen. Tot dan !!!!!!!!!!!!!!!
 
Bovenaan