Rondreis Tsjechië 2013

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ad Verschoor

Donateur
De uitslag van het aardigheidje. Deel 3

Dit tussendoortje zie ik als aanloop naar mijn reisverslag. Op alle plaatsen, die ik op de foto's heb laten zien, zijn we in mei geweest. Iedereen stel ik in de gelegenheid zelf de uitslag na te kijken. Ik beloof, onder alle deelnemers met 16 goede antwoorden, een fles Tsjechische wijn te verloten.

Foto 1. Het is al genoemd: De militaire bouwwerken in Josefov
Foto 2. Het sprookjeskasteel van Lednice
Foto 3. Het raadhuis in Uherske Hradiste
Foto 4. De burcht van Sloup v Čechách even ten zuiden van Nový Bor
Foto 5. Het Grootmoederdal in Ratiborice, ten oosten van Nachod
Foto 6. Het Kokorindal bij Melnik. Het is er zo mooi !
Foto 7. Het centrum van Stare Boleslav
Foto 8. Het kasteel hoog boven Vranov nad Dyji in Zuid-Moravië
Foto 9. Het klooster van Velehrad
Foto 10. Praag gezien vanaf Vyšehrad
Foto 11. Toren in de tuin van kasteel Sychrov tussen Turnov en Liberec
2866k.jpg
Misschien wordt het zo allemaal iets duidelijker ?

Foto 12. Panska Skala bij Nový Bor
Foto 13. Mikulov. Is een bezoek zeker waard
Foto 14. Kasteel Pernstejn
Foto 15. Het gerenoveerde park in Litomysl
Foto 16. Het plein van Trebon
 

kuurgast

Donateur
Je bent snel Ad want ik had nog niet alle plaatjes gevonden. ;)
Zat een beetje verkeerd te zoeken naar kerk ipv klooster bij foto 9 en Mikulov moest ik nog opzoeken.
Het was wel heel leerzaam om onbekende dingen te bekijken,
Die toren van 11 is dus een watertoren die nog in functie is.
 
Geslaagd, 10 goed, ook omdat ik er geweest ben.
Moet dus niet het jaar... eeuu.. de test overdoen.
De overgebleven blinde vlekken van Tsjechie ga ik binnen 4 weken proberen te bezoeken en anders in oktober!
Dank je Ad voor het fijne puzzeluurtje!!:ja:
 

Ad Verschoor

Donateur
Reis door Tsjechië 2013

Zondag 28 april. De kop d'r af.

Het is zondag 28 april, wanneer onze wekker zich laat horen, om half vier in de morgen. Bij mij is sprake van gezonde spanning, want ik ben al enige tijd wakker. Direct komen we in de benen en verzorgen onszelf, zoals we alle dagen doen. Ook de medicijnen mogen niet vergeten worden. Ha, ha, heeft het dan toch iets met leeftijd te maken? We nuttigen nog een kop koffie, brengen de laatste zaken in de auto en sluiten het huis af. We lanterfanten nog een poosje over mijn onzekerheden, of we echt alles bij ons hebben en binnen alles wel is afgesloten. Marja, zegt resoluut: “Kom op zeg, we gaan”. Zo gezegd, zo gedaan. Om 4.11 uur rijden we de auto uit de garage en zien tot onze verbazing dat de sticker “I love Tsjechië” zelfs in het donker duidelijk zichtbaar is.

014k.jpg
Het vertrek

Ik realiseer me dat ik vandaag 870 kilometer voor de kiezen krijg. Ik wens Marja een goeie, maar vooral probleemloze, vakantie toe. Raar, maar waar, ik doe dit al jaren voor we vertrekken. Binnen 5 kilometer, de auto met 130 in de cruise control, is alle spanning van me afgegleden en straal ik één en al vrolijkheid uit. Makkelijker kan ik het ook niet hebben: ik let op de weg en de omgeving, de cruise control bewaakt de snelheid. Het is bovendien zondag en dus is het lekker rustig op de weg, omdat er op deze dag geen vrachtverkeer is. Het is bijna 8 uur en tijd voor een tussenstop. We zitten op zo’n 47 kilometer voor Magdenburg. De koffie en een broodje zalm geven weer voldoende spirit om door te gaan met de tweede helft van de reis.

025k.jpg
Wat een windmolens

Gelukkig is het nog altijd droog. Het maakt de dag uitermate vriendelijk. Voorbij Leipzig valt het op dat we steeds meer windmolens gaan zien. Fraai is het allemaal niet, maar het dient een goed doel. Op dit deel van de reis is nog veel meer te zien. We zien een bus van de sportvereniging Eintracht Frankfurt, maar ook en vooral, politiebusjes. Vanaf het moment dat we zijn gaan tellen, tussen Leipzig en Dresden, zien we er 64 in totaal. Ik heb later proberen uit te vinden waarom er zoveel op de weg te zien waren, maar heb het niet kunnen ontdekken.

026k.jpg
Komen er nog meer ?

Bij Dresden rijden we richting Bautzen. De autobaan ziet er nog als nieuw uit en is voor ons ook voor het eerst dat we hier komen. Het is inmiddels wel gaan regenen en niet te zachtjes ook. Wat een buien en het houdt niet meer op. Een paar kilometer voor Bautzen nemen we nog even een rustperiode in wat waarschijnlijk het laatste wegrestaurant zal zijn, dat we vandaag nog te zien krijgen. Bij Bautzen verlaten we om 11.30 uur voorgoed de autobaan en hebben dan nog ongeveer 170 kilometer af te leggen. Ik ben benieuwd wat me te wachten staat, als we het over de weg hebben. Het blijkt een plezierige weg te zijn en we passeren heel veel dorpjes. De eerste (haarspeld-)bochten geven aan dat we in heuvelachtig gebied terecht komen en goh, wat raar, ik heb er geen enkele moeite mee. Om half één bereiken we de grens even voorbij Zittau. We zijn dan de grens met Polen al gepasseerd, want we zitten hier letterlijk op het drielandenpunt Duitsland - Polen - Tsjechië.

075k.jpg
Grensovergang Zittau

Een vriendelijke man geeft nog enige aanwijzingen bij het opplakken van het vignet. Niet alleen de man was er vriendelijk, maar ook de benzineprijs. Bij vertrek uit Nederland was deze nog 1,77 gemiddeld en hier op de grensovergang is het slechts 1,37. Op deze manier kunnen we dus genoeg kilometers maken in deze vakantie. Langzamerhand begin ik me weer helemaal thuis te voelen. Bij Jicin moet ik echt even uit de broek. Een bosje zorgt voor enige bescherming op buitenaf. De rode grond is er erg drassig geworden door de regen en ik zak er, op mijn nieuwe schoenen, tot de enkels in de rode drek. Alle vakanties kom ik altijd wel een keer in een vergelijkbare situatie terecht, maar het komt nu wel heel vroeg. Niet getreurd, we gaan door. Niets kan onze pret meer drukken.

079k.jpg
De bierbrouwerij van Nova Paka

Bij Jicin nemen we de weg richting Trutnov, die ons brengt bij Nová Paka. De stad met bijna 10.000 inwoners ligt in het romantisch landschap Podkrkonoší met z'n beboste heuvels tot ongeveer 600 meter. De bierbrouwerij, die Novopacké Pivo produceert, bestaat sinds 1871. Bij voldoende deelnemers kun je er met eigen ogen het bier zien maken en, heel belangrijk, natuurlijk ook proeven. We komen in de buurt van ons einddoel voor vandaag. Naar Dolni Brusnice, via Pecka, is het nog slechts 18,5 kilometer. De voor ons liggende week verblijven we in hotel Pod Zvicinou (www.hotelpodzvicinou.cz)

086k.jpg
Hè, hè, We komen thuis

Om half drie komen we er aan en worden we allerhartelijkst ontvangen. Marja begint met de verzending van enige 'whatsappjes' naar de kinderen om te laten weten dat we veilig zijn overgekomen. Ik houd me bezig met m'n schoenen om ze weer toonbaar te maken door die rode blubberdeblubski te verwijderen. Na de voortreffelijke avondmaaltijd gaan we vanavond vroeg naar bed, want we hebben er toch wel een hele lange dag opzitten.
 
Bij Jicin nemen we de weg richting Trutnov, die ons brengt bij Nová Paka. ..... De bierbrouwerij, die Novopacké Pivo produceert, bestaat sinds 1871.
Zoals gebruikelijk weet je het weer smakelijk te vertellen, Ad. Heerlijk, ga zo door!:top:

Wèl een bijzonder ernstig minpunt (Foei! Laat het niet weer gebeuren!): je vergeet de website van de bierbrouwerij te vermelden!:kwaad:;)

Bij deze dus: www.novopackepivo.cz :cheers:
 
Vlakbij Nachod in Dobrošov ligt Jiraskova Chata http://www.volny.cz/kctnachod/dobrosov.htm
Zeer de moeite waard als het helder weer is vanwege het uitzicht; de toren is tegen betaling te beklimmen. Wel je hoed, contactlenzen vastzetten, want het kan daarboven aardig waaien.
Ook kun je er een prima maaltijd nuttigen. Het is de stageschool voor jongelui met een horeca-opleiding, dus er wordt extra goed opgelet hoe ze presteren!
Helaas is het geen hotelschool meer. Er zitten nu particulieren in en de Tsjechen mopperen een beetje over de keuken. Maar het blijft een verschikkelijk mooie plek en vertrekplaats voor de mooiste wandelingen/fietstochten.
 
Ik denk dat jouw informatie beter up-to-date is dan de mijne, Soesje! Wij zijn er een maandje geleden geweest en - inderdaad - de kwaliteit en de diversiteit vielen ons wat tegen. Het is jammer, maar het IS niet anders. Uitzicht is gelukkig gebleven; fietsen....wel voor getrainden met veel versnellingen en mountainbikes, want het is een beetje heuvelachtig!
 

Ad Verschoor

Donateur
Jullie moeten het al even doen zonder een vervolg op mijn reisverslag 2013. De reden hiervan is simpel. Ik geniet op dit moment van een lange vakantie in Dwingeloo. Ook al ben ik er in het bezit van een laptop, de berichten kunnen er slechts kort zijn. Half augustus zal ik mijn verhalen gaan vervolgen. In de tussentijd kunnen we volop genieten van de belevenissen van Baan. Jullie hebben allemaal kunnen lezen dat ik mijn reis dit jaar begonnen ben in hotel Pod Zvicinou. Ik ben dan ook zeer verbaasd om tijdens mijn studiemomenten over Tsjechie, te lezen dat het verkeersinformatiecentrum (VVV) dat zich hier bevindt zeer hoog staat vermeld in een onderzoek naar beste centrum van de regio Hradec Kralove. We kunnen ons forumlid Nancy steunen door, als Nederlanders, onze stem uit te brengen op dit centrum via deze link:
http://www.denik.cz/infocentra_soutez/infocentra-kralovehradecky-kraj.html?_fid=epua#anketa
Eerder in mijn verslag is een foto te zien van het infocentrum met de schilderijen van Baan, die er een prominente plaats gekregen hebben. Het infocentrum verdient onze steun, stemmen dus !!!!!!!!!
 
Bovenaan