Rondreis Tsjechië 2013

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ad Verschoor

Donateur
Rondreis Tsjechië 2013

Het programma (deel 3.)

Maandag 20 mei. We gaan alweer de laatste vakantieweek in en verlaten ons pension in Splzov. Het wordt een korte rit om af te leggen met de auto, want we gaan naar Melnik en dat is niet meer dan 111 kilometer. Op de weg er naartoe kijken we nog wat rond in Mlada Boleslav met haar Skoda museum en een eindje verder ligt dan nog Lysa nad Labem waar beelden te vinden zijn van Mattias Braun. Ze zijn opgesteld in de kasteeltuin en geven uitdrukking aan de jaargetijden en de opeenvolgende maanden. Na weer allerlei indrukken te hebben opgedaan hopen we te arriveren op het autocamp Melnik, waar men kamerappartementen verhuurt met een eigen terras en parkeerplaats. We zijn benieuwd (www.campmelnik.cz).

177.jpg

De kasteeltuin in Lysa nad Labem

Dinsdag 21 mei. Nee, het centrum en de burcht slaan we over in Praag. Per trein gaan we die kant op en willen de focus richten op de wijk Vyšehrad met haar begraafplaats en proberen we nog wat tijd te vinden voor het museum Lapidarium voor weer wat beelden van Braun.

Woensdag 22 mei. Het is alweer drie jaar geleden dat we het kasteel in Veltrusy aantroffen in de steigers, wegens een grote renovatie. Graag willen we het resultaat daarvan zien en of de hand van de oorspronkelijke architect Alliprandi is terug te vinden. Ook Nelahozeves staat op het programma, waarbij het vooral gaat om het geboortehuis van Dvorak.

zamek-veltrusy-8.jpg

Kasteel Veltrusy

Donderdag 23 mei. Het Kokorindal blijft mooi en is meerdere bezoeken waard. Wie weet, rijdt vandaag het treintje naar het kasteel, zodat we dat nu ook kunnen zien.

Vrijdag 24 mei. We overbruggen een afstand van 87 kilometer voor de laatste etappe naar Decin. We verblijven hier nog wat dagen in hotel Marion (www.hotel-marion.cz). We kunnen hier natuurlijk pas in de middag terecht en bezichtigen eerst nog Zakupy en Novy Bor.

Zaterdag 25 mei. Iedere zaterdagmiddag is de Kapel van Thun in Decin open voor het publiek. Het staat al wat langer op ons wensenlijstje en nu moet het er een keer van komen.

Zondag 26 mei. We reizen per trein richting Dresden om halverwege uit te stappen in Kurort Rathen. Hier bevindt zich de Basteibrűcke van Ferdinantstein aan de andere zijde van de Labe, maar we kunnen er overvaren. Het belooft een schitterend uitzicht en moet een mooi slot worden van onze hopelijk weer prachtige vakantie.

Bastei-uitzicht.jpg

Het uitzicht vanaf de Basteibrug

Maandag 27 mei. Hooguit een autoritje door de omgeving, want in Tisa moet het ook erg mooi zijn. Verder heel rustig aan en uitrusten voor de terugreis morgen.

Dinsdag 28 mei. Na nog even genoten te hebben van het ontbijt, moeten we eraan geloven. We gaan terug naar Nederland en hopen op een goede reis. We groeten Tsjechië en vast staat een tot ziens.
 

Bijlagen

  • Ma. Tsjechie 2010 0001 (759).jpg
    Ma. Tsjechie 2010 0001 (759).jpg
    142,7 KB · Bekeken: 7
jee, het oogt een super druk programma, ben benieuwd of het allemaal gaat passen.
voor ons zou zo'n vooraf gepland programma niets zijn. wij kijken wel waar we uitkomen, maar doen wel dezelfde dingen als jullie. wacht dus met smart het verslag af van jullie vakantie, waar ik dan de interessant dingen die wij nog niet gedaan hebben, opsla en die komen dan weer te voorschijn als wij daar dus ergens bij in de buurt zijn.
 

Ad Verschoor

Donateur
Kuurgast, de terraskamers lijken ons ook zeer aangenaam. Ook het autocamp ziet er goed uit. Het restaurant moet ook goed zijn, want het was Pepo die er ging eten als hij in zijn Melnik verbleef. Petra, het is inderdaad een druk programma, maar wij laten ook makkelijk een onderdeel vervallen voor weer een volgend bezoek. Leuk, dat je gebruik maakt van de bevindingen van anderen. In mijn programma heb ik deze keer nogal wat namen vermeld om aan te geven hoe belangrijk wij in dit forum voor elkaar kunnen zijn. Voor mij is dit gelijk de kracht ervan. JCD, bedankt voor de tip. Meestal bezoeken wij museums alleen wanneer het weer minder is en wij gaan altijd van mooi weer uit.
 
Nu pas je topic gelezen Ad.
Wat een mooi land is het toch. Volgens mij wordt dat genieten voor jullie.

Dat jullie de as van Freddy verstrooien in Tsjechie vind ik bijzonder. Hij bezocht ons hier 1x en toen en bij het lezen van zijn bjdragen viel zijn positieve houding t.o.v dit land op.

Ik heb niet stap voor stap je reisroute gevolgd. Wel valt op dat er heel veel mooie en interessante dingen bij staan.
Als het je lukt, denk dan ook nog aan Svitavy (Oscar Schindler). Een van de trajecten komt er volgens mij in de buurt.

Heel goede reis gewenst!
 

Ad Verschoor

Donateur
Hallo Doma, bedankt voor je reactie. Svitavy bewaren we voor een volgende reis, omdat ik een paar dagen voor vertrek niet al teveel wijzigingen aan wil brengen. Inmiddels heb ik al wel een paar routes gewijzigd, maar deze veranderen nog niets aan de te bezoeken objecten. Toegevoegd heb ik op 2 mei a.s. de plaats Ratiborice tussen Nachod en Jaromer. Freddy heeft me ooit op dit spoor gezet. Er is een kasteel en de bekende "grootmoeders vallei" met een beroemd beeld van grootmoeder met de kinderen.

ratiborice_let.jpg


Inmiddels is het bekende aftellen weer begonnen. Vandaag en morgen de tuin in orde brengen voor vertrek, de auto naar de garage en de medicijnvoorraden aanvullen. Donderdag auto wassen en de laatste inkopen doen. Vrijdag naar de kapper en zaterdag een goede maaltijd nuttigen en de auto inladen voor het nachtelijk vertrek. Jullie zien dat het de bekende rituelen zijn, die deze laatste dagen thuis altijd wat hectisch maken. Niet getreurd, want uiteindelijk wacht een geweldige vakantie.
 
Fijne vakantie en misschien zien we elkaar nog onderweg want wij rijden ook zondag die richting op. Wij zijn die zwaar beladen auto compleet met hond en poes en een heleboel planten. Trouwens, Tisa is inderdaad erg mooi, maar dan moet je wel de auto uit om een van de routes te lopen, want vanuit het dorp (gehucht) is er niets te zien.

Trouwens, wij liggen op jullie route mocht je tijd hebben voor een kop koffie in Jirikov zijn julllie van harte welkom hoor.
 
Bovenaan