Rondreis Tsjechië 2013

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ad Verschoor

Donateur
Graag wil ik iedereen, die ons een goede vakantie hebben gewenst hartelijk bedanken daarvoor. We zoeken vanavond ons bed op, om vannacht richting Tsjechie te rijden. We hopen dan in de loop van de middag in Dolni Brusnice te arriveren. Tijdens de vakantie proberen we een enkele maal iets van ons te laten horen. Wij zijn namelijk bewapend met laptop, camera's, tablet en telefoons. Ja,ja, we gaan met onze tijd mee. Voor iedereen een prettig weekend en gezellige dagen rondom de kroning.
 

Ad Verschoor

Donateur
Op deze Kroningsdag, maar even een tussen berichtje vanuit Dolni Brusnice. We hebben vanmorgen de abdicatie kunnen volgen op de laptop. Een heel verschil met de vorige troonswisseling. Toen heel veel rumoer en nu groot enthousiasme en waardering. Het weer was zondag bij aankomst koud en regenachtig, maar gisteren en vandaag is de temperatuur aangenaam en droog. Veel veranderingen zijn er aangebracht aan Hotel Pod Zvicinou. De Colonnade was vorig jaar in aanbouw en nu gereed en de receptie ingericht voor een welkome ontvangst.

048k.jpg
De Colonnade en de zelfgemaakte terrasmeubels

046k.jpg
De ontvangsthal met aan de receptie het drieluik Kuks met David en Goliath van onze Forumschilder Hendrikus Baan.

Genietend van een rustige dag en de Nederlandse televisie live volgend op de laptop, zien we alweer uit naar de komende dagen. Er wacht ons morgen een meeting in Dolni Lanov, die lekker druk gaat worden. We zullen er veel bekenden ontmoeten en maken kennis met veel nieuwe gezichten.
 

Ad Verschoor

Donateur
Gelukkig. Het was al een tijdje stil rond mij. Ik kan vanaf nu weer volop meedoen. Marja had koffie over mijn laptop gesmeten, aaaaaach !!!!!!!!. Het toetsenbord weigerde dus dienst en vandaag in Sternberk een bord gekocht voor zegge en schrijve 6 EURO. Deze (een redelijk gammel geval) heb ik aangesloten op mijn laptop. Nu nog even van het vandaag aardige weer genieten en vanavond wat uitgebreider op het forum.
 

Ad Verschoor

Donateur
Het is inmiddels het mooiste weer van de wereld geworden in Tsjechie en we vermaken ons uitstekend. We verblijven nu in Splzov bij Zelezny Brod en we hebben behoorlijk uitgebreid de omgeving verkend. Frydlant, Sychrov, Mnichovo Hradiste, Kost, Humprecht, Trosky en Hruba Skala het staat allemaal in ons geheugen gegrift. Het dal van Plakanek prachtig wat een natuurschoon hebben we gezien. We gaan nog even zo door en hopen dit weer te houden.
 

Ad Verschoor

Donateur
Zo, we zijn vandaag alweer aan de laatste week van ons verblijf in Tsjechie begonnen en wat kunnen we terugzien op een super vakantie. In de eerste week, bij Nancy gouwe tijd gehad, en nogal wat Nederlanders ontmoet. De tweede week doorgebracht in Zuid-Moravie en vraag me niet welk deel van Tsjechie het mooist is, want ook dit gebied is prachtig. De derde week Sternberk en Splzov, waarin het mooie weer begon en niet meer ophield en nu dan Melnik. Vandaag even in Veltrusy en Nelahozeves geweest. Jammer, dat de renovatie van het kasteel in Veltrusy volgens mij stil ligt. De steigers staan nog net zo, als we ze drie jaar geleden aantroffen. Ook hebben we aan de voet gestaan van de berg Rip, maar konden met de eigen auto niet verder. Melnik blijft een fantastische plaats om weer even geweest te zijn. Morgen Praag. Ik ben benieuwd wat deze volgende dag ons weer zal brengen.
 

Ad Verschoor

Donateur
Praag was op z'n mooist. Deze keer hebben we het bekeken vanaf Vysehrad. Niet alleen raad ik aan deze wijk te bezoeken, maar vooral ook om gebruik te maken van het openbaar vervoer. Ideaal. De volgende dag een lange autotocht door het Kokorindal. Wat is de natuur er toch prachtig. Later zal ik proberen de tocht te beschrijven in mijn verslag. Afgelopen Vrijdag zijn we inmiddels naar onze laatste vakantiebestemming gereden, hotel Marion in Decin.
Ook alweer zo,n mooie rit met bezoekjes aan Zakupy (Een echte beer gezien bij het kasteel), Sloup, Novy Bor en tenslotte Panska Skala (Wat een natuurfenomeen). Vandaag het achterland van Decin wat nader bekeken en van felz naar felz gewandeld in Tisa. Morgen per trein naar de Basteibrug in Kurort Rathen, maandag de laatste boodschapjes en dinsdag dan weer naar huis. Tot later.
 
Bovenaan