Politiek

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

In Tsjechie is niet genoeg te halen want de vluchtelingen zijn doorgereist naar betere oorden om hun gelukt te beproeven. Schijnbaar is het er niet goed genoeg. Dus daardoor kunnen we er over ophouden een gewoon weer gaan klagen over Zeman, Babis, okamura en al die andere uitvreters. ( of zie ik dat verkeerd?)
 
Olivier, het staat je vrij om te denken wat je wilt. Ik vind de bijdragen van Jan over vluchtelingen en asielzoekers die hij de afgelopen tijd op dit forum geplaatst heeft, over het algemeen getuigen van een bot egoïsme. Waar ik al die jaren voor betaald heb, deel ik met niemand, en zeker niet met die gelukszoekers die hier niks te zoeken hebben, daar komt het op neer. Met name die onbegrijpelijke bewering van Jan over Irak en Syrië, waar IS verslagen zou zijn en het land weer in opbouw is (heb je gezien hoe het er daar uitziet na die allesvernietigende veldslagen? Is dat "in opbouw"? Kan je daar met goed fatsoen mensen nu weer naar terugsturen?), dus de vluchtelingen kunnen weer terug, ergert mij mateloos. Hoe blind kan je zijn. Ja, daar reageer ik inderdaad verbeten op.
 
Nog 3 dagen en dan gaan we weer terug naar Nederland.
De boel is gepakt, de koelkast wordt leeggegeten en de hutkoffer zit weer op de auto.
Het was weer helemaal OK om hier weer 6 maanden te zijn.
Ik laat de politiek maar even voor wat het is, was of wordt, maar blijf het wel volgen.
Eventjes geen Babis of Grapperhaus.
Onder de rook van Schiphol zal het wel weer even wennen zijn.
 
Olivier, het staat je vrij om te denken wat je wilt. Ik vind de bijdragen van Jan over vluchtelingen en asielzoekers die hij de afgelopen tijd op dit forum geplaatst heeft, over het algemeen getuigen van een bot egoïsme. Waar ik al die jaren voor betaald heb, deel ik met niemand, en zeker niet met die gelukszoekers die hier niks te zoeken hebben, daar komt het op neer. Met name die onbegrijpelijke bewering van Jan over Irak en Syrië, waar IS verslagen zou zijn en het land weer in opbouw is (heb je gezien hoe het er daar uitziet na die allesvernietigende veldslagen? Is dat "in opbouw"? Kan je daar met goed fatsoen mensen nu weer naar terugsturen?), dus de vluchtelingen kunnen weer terug, ergert mij mateloos. Hoe blind kan je zijn. Ja, daar reageer ik inderdaad verbeten op.

Nee daar kun je en moet je geen mensen naar toe willen sturen. Lijkt mij een onwenselijk gebeuren en moet je mensen niet aan willen doen. Daar hebben we hopelijk teveel beschaving voor. Maar op termijn (>8 jaar) kan dit waarschijnlijk weer wel. Indien niet, dan niet doen. Die grijstint zie ik dan wel.

Voor de rest, diep zucht. Discussies zijn fijn en leerzaam, maar dit niet.
 
Nog 3 dagen en dan gaan we weer terug naar Nederland.
De boel is gepakt, de koelkast wordt leeggegeten en de hutkoffer zit weer op de auto.
Het was weer helemaal OK om hier weer 6 maanden te zijn.
Ik laat de politiek maar even voor wat het is, was of wordt, maar blijf het wel volgen.
Eventjes geen Babis of Grapperhaus.
Onder de rook van Schiphol zal het wel weer even wennen zijn.

Lijkt me weer even wennen inderdaad onder de rook van Schiphol. Ik zal wekelijks even naar je zwaaien als ik land of opstijg.
Veilige thuisreis gewenst, geniet weer van Nederland en tot maart/april?
 
Punk, je vind maar wat je wilt, van mij mag je ook het laatste woord hebben, ik heb uit je verhaal begrepen dat je gezien hebt hoe het in IS gebieden eruit zou zien, ligt er nu maar net aan van welke berichtgever je de beelden ziet. Wat mij betreft wees maar gelukkig in Nederland, ik ben gelukkig hier. De meerderheid in Nederland zal jouw mening wel zijn toegedaan, de meerderheid hier in Tsjechië is mijn mening toegedaan, zoals in de meeste landen van Centraal Europa. Wie er in deze gelijk heeft zal de toekomst uitwijzen. Ik ben van mening dat een te ruim toelatingsbeleid, met name voor wat betreft mensen van een compleet andere cultuur, Islam, een bedreiging vormt voor de westerse samenleving. Mensen die een ideologie aanhangen waarin het op neerkomt dat ongelovigen maar een kopje kleiner gemaakt moeten worden omdat een profeet dat 1400 jaar geleden heeft gezegd zie ik nu niet als mijn vrienden en zie ik ook niet in een westerse samenleving thuishoren. Ik heb genoeg voorbeelden gezien hoe deze gasten huishouden in Europa, behalve in de Centraal Europese landen, omdat ze hier domweg maar in kleine aantallen zijn. Ik heb gewoon het onaangename gevoel dat die agitatie tegen Centraal Europa en hun visie op dit probleem voortkomt uit na-ijver. In heel West Europa is het wat dit betreft een puinhoop, behalve hier, en hier zal en moet het ook een puinhoop worden, dan is iedereen weer op gelijk level en iedereen in gelijke mate ontevreden, want je maakt mij niet wijs dat jullie in Nederland gelukkig zijn met hoe het daar aan toegaat met betonblokken her en der en de ene mega moskee na de andere, compleet met een geluidsinstallatie waar een rockband jaloers op zou worden. Dat gaat er bij mij niet in. Ik kan je wel op een briefje geven dat Centraal Europa geen vluchtelingen gaat opnemen, nu niet, nooit niet, ook niet als er sancties uit Brussel komen. Elke politicus die dit propageert tekent zijn eigen politieke doodvonnis.
 
Het moeilijke in deze discussie is dat iedereen een beetje gelijk heeft, daardoor komen de politici er ook niet uit wat een humane oplossing zou zijn voor dit probleem, je kan niet iedere vluchteling over een kam scheren, volgens mij moet je mensen die in gevaar verkeren helpen, de vraag is dan weer hoe en vooral waar, moet je deze mensen wel een permanente verblijfs- vergunning geven.
Dan economische vluchtelingen?? mijn gevoel zegt dat ze eerst zelf hun land moeten proberen op te bouwen, maar ja als je geen vooruitzichten hebt zou ik ook vertrekken. daar staat dan tegenover dat een student die door ontwikkelingshulp heeft kunnen studeren vaak wel de kans krijgt om in het buitenland een goed betaalde baan te vinden. ook een mooie topic, heeft ontwikkelingshulp zin???? Hierbij een link naar een artikel hier over.
Fijne en vreedzame dag allen.http://www.arjennijeboer.nl/artikel...-werkt-en-hoe-afrika-zich-wel-kan-ontwikkelen
 

Ad Verschoor

Donateur
Ook Tsjechië keert Europa de rug niet toe

Nadat de Oostenrijkers op 15 oktober een nieuw parlement hadden gekozen en een ruk naar rechts maakten, waren afgelopen weekend hun Tsjechische buren aan de beurt. Tijdens de parlementsverkiezingen won de populistische partij Akce Nespokojených Občanů (ANO, of vrij vertaald ‘Actie van Ontevreden Burgers’) van zakenman-politicus Andrej Babiš. Hij klom van 47 naar 78 zetels in het parlement dat tweehonderd zetels telt. De andere grote winnaar was leider Tomio Okamura van Svoboda a přímá demokracie (SPD, oftewel ‘Vrijheid en Directe Democratie’), een rechts-nationalistische partij die in Europees verband samenwerkt met het Franse Front National en de Oostenrijkse FPÖ. Okamura, die een Japanse vader heeft, klom uit het niets naar 22 zetels. Nu het stof lijkt neer te dwarrelen staan de Tsjechen voor een moeilijke formatie, waarbij iedereen kijkt naar Babiš, concludeert onderzoeker Martin Mejstřík van de Karelsuniversiteit in Praag.

‘Het Tsjechische populisme heeft een ander gezicht dan dat in de West-Europese landen. Je afzetten tegen de elite is de voornaamste drijfveer van de populisten hier. Veel minder vaak gaat het over migratie en de islam, want in Tsjechië wonen bijna geen migranten of moslims’, aldus Mejstřík, die wijst op het electorale succes van Babiš. ‘Hij is een Slowaakse zakenman met de Tsjechische nationaliteit die goed heeft geboerd in de landbouw, industrie en media. In 2013 stapte hij met zijn partij ANO in een coalitieregering met de sociaal-democraten en christen-democraten. Hij werd minister van Financiën en klaagde voortdurend over de andere coalitiepartners. Er was veel turbulentie. Tegelijkertijd claimde hij de successen van de regering, zoals de economische groei. Die houding heeft hem geholpen in de campagne voor de parlementsverkiezingen.’

Babiš wordt gekscherend Babišconi genoemd. Is hij de Tsjechische Silvio Berlusconi? ‘Ja en nee’, zegt Mejstřík. ‘Hij bezit veel bedrijven en heeft een eigen mediaconcern, maar hij heeft bijvoorbeeld geen eigen voetbalclub. Momenteel loopt er een gerechtelijk onderzoek tegen hem.’ Ook valt Babiš te vergelijken met Donald Trump, omdat hij zijn land net als de Amerikaanse president als een bedrijf wil runnen en eveneens een veel jongere vrouw heeft.

Volgens Mejstřík is de opkomst van Babiš deels te verklaren door de manier waarop Tsjechen tegen democratie aankijken. Tijdens de Fluwelen Revolutie van 1989 werd het communisme vervangen door kapitalisme en democratie. ‘De Tsjechen zijn gesteld op de democratie, maar zien het systeem vooral als een mogelijkheid tot materialistische zelfontplooiing. Ze kijken niet naar de democratie zoals de West-Europeanen dat doen en hechten minder aan zaken als de vrijheid van meningsuiting en expressie.’

In Babiš zien veel kiezers een afspiegeling van zichzelf. ‘Hij is de hard werkende gewone man die bescheiden blijft en het toch gemaakt heeft. Veel mensen kijken tegen hem op.’

De zakenman-politicus trok bijna alle kiezers weg van de sociaal-democraten en de communisten, een opmerkelijke ontwikkeling, aldus Mejstřík: ‘We hadden niet verwacht dat linkse kiezers zouden overstappen naar de zakenman Babiš. Maar net als in West-Europese landen loopt de sociaal-democratische partij van Tsjechië leeg. De Tsjechische sociaal-democraten hebben geen samenhangend verhaal en het ontbreekt hen aan een charismatische leider. Babiš heeft wél een authentiek verhaal. Hij heeft ook bekende wetenschappers en zakenlui opgenomen in zijn partij, hetgeen hem betrouwbaar maakt.’

Babiš heeft 78 van de tweehonderd zetels veroverd en moet dus een coalitie smeden. Hij zou dit onder meer kunnen doen met de rechts-nationalistische SPD van Tonio Okamura. Deze partij lijkt qua retoriek erg op de PVV in Nederland. Volgens Mejstřík is een dergelijke coalitie een onwaarschijnlijk scenario. ‘Okamura heeft een onbetrouwbaar imago. In het verleden verliet hij zijn oude partij en deed hij daar een greep in de kas om vervolgens zijn huidige partij op de richten. Okamura is een xenofoob en islamofoob. Hij trekt vooral bange kiezers uit afgelegen dorpen waar ze nog nooit een moslim in het echt hebben gezien. Op zijn lijst staan allemaal ongure figuren zonder enige politieke ervaring. De meeste Tsjechen vinden hem te extreem’, vertelt de onderzoeker. Omdat Babiš veel centrum-linkse kiezers heeft getrokken verwacht Mejstřík niet dat hij samenwerking met de SPD zal zoeken. Wel kan Okamura in de komende jaren harde oppositie voeren tegen Babiš en mogelijk kiezers bij hem weghalen.

Maar hoe moet het dan in de nabije toekomst wel? ‘Momenteel loopt er een gerechtelijk onderzoek tegen Babiš en zijn rechterhand wegens fraude met EU-geld. Andere politieke partijen hebben tijdens de campagne aangegeven dat ze niet met ANO willen samenwerken zolang het justitieel loopt. Over de voortgang ervan stemt het parlement in november’, legt de politicoloog uit. Babiš zal anderen ervan proberen te overtuigen met hem in een coalitie te stappen. Een minderheidsregering is eveneens een optie. Mejstřík: ‘Onze president Miloš Zeman heeft gezegd dat het hem niets uitmaakt of er een gerechtelijk onderzoek tegen Babiš loopt. Hij zal hem volgende week de opdracht geven om een nieuwe regering te vormen. Zeman is erg vriendelijk tegen Babiš, want hij wil begin volgend jaar herkozen worden en heeft dan de steun van de beoogde premier nodig.’ Verder is de president niet verstoken van een ongezouten mening. Zo wil hij geen moslimmigranten in Tsjechië en vindt hij de islam niet passen in de Tsjechische cultuur.

Begin jaren negentig leek Tsjechië het grote baken van democratie in het voormalige Warschaupact. Toneelschrijver en dissident Vaclav Havel werd gekozen tot president en ontwikkelde zich tot het democratische geweten van de natie. Havel, die geliefd was in het buitenland, zou volgens Mejstřík erg mopperen over de huidige politieke situatie: ‘In zijn eigen tijd was hij voor veel politici al achterhaald. Zeker in de tweede en derde termijn. Toen liep hij tegen beroepspolitici aan die met harde politiek bezig waren. Havel zelf is eigenlijk nooit een echte politicus geworden.’

De onderzoeker kan niet met zekerheid zeggen of Babiš een democraat is: ‘In ieder geval heeft hij gezegd zich niet tegen de EU te zullen keren. Zijn bedrijven profiteren immers te veel van de voordelen van de interne markt, zo denken we. In het kader daarvan verwacht ik niet dat Tsjechië zich zal ontwikkelen in de richting waarin Polen en Hongarije zich ontwikkeld hebben. Verder denk ik niet dat ons land altijd maar zal meedoen met de Visegrad-landen. Babiš is geen liefhebber van de buitenlandse politiek. Het blijft dus gissen wat hij werkelijk gaat doen.’

Auteur: Kemal Rijken
Bron: De Groene Amsterdammer
 

Ad Verschoor

Donateur
Partij van Tsjechische miljardair Babis gaat alleen regeren

De winnaar van de parlementsverkiezingen in Tsjechië, de protestbeweging ANO van de populistische miljardair Andrej Babis, gaat alleen regeren.

"We zijn bij alle partijen op een afwijzing gestoten, dus we zullen een minderheidsregering proberen", zei Babis vrijdag tegen Tsjechische media.

ANO kreeg bij de parlementsverkiezingen van een week geleden 29,6 procent van de stemmen, en werd daarmee verreweg de grootste partij. Het nieuwe parlement komt pas op 20 november in de nieuwe samenstelling voor het eerst bijeen.

Zeman
De Tsjechische president Milos Zeman sprak donderdag al zijn steun voor een dergelijke variant uit. "Babis is de winnaar van de verkiezingen en dat moet men respecteren", aldus de 73-jarige Zeman.

Wie zo'n minderheidsregering zal gedogen, is nog onduidelijk. "We gaan een programma presenteren dat deels ook programma's van andere partijen omvat", kondigde Babis aan.

Gespeculeerd wordt over steun van de anti-immigratiepartij SPD of de orthodoxe communisten (KSCM). De 63-jarige Babis had zich tijdens de verkiezingscampagne gepresenteerd als anti-immigratie en euroscepticus, maar noemde zich na de verkiezingen "pro-Europees."

Bron: nu.nl
 

Ad Verschoor

Donateur
Babis relativeert belang Visegrad-groep
Door Redactie Buitenland op 31 oktober 2017 0 Comments
De beoogde Tsjechische premier Andrej Babis relativeert in een interview met Poolse journalisten het belang van de Visegrad-groep.

De Visegrad-groep bestaat uit Polen, Tsjechië, Slowakije en Hongarije en omdat deze landen bijvoorbeeld in de kwestie van de opgelegde herverdeling van asielzoekers binnen de EU een afwijkend standpunt innemen, hebben eurosceptici in de rest van de EU het wel willen zien als de nucleus van een koerswijziging van het Europese project. De retoriek van de Poolse en Hongaarse regeringen werken dit echter ook in de hand. Bij die retoriek is het echter steeds van belang te bedenken dat politici vooral zeggen hoe ze zouden willen dat het was. Hoe het werkelijk is, moet uit hun daden blijken.

Op Novini hebben we er dan ook al eerder op gewezen dat de Visegrad-groep en vergelijkbare initiatieven niet meer zijn dan vergaderformats. De recente uitspraken van Babis onderstrepen dit nog eens. Daarnaast maakt het duidelijk dat de euroscepsis van Babis beperkt is, wat overigens ook voor die van de regeringen van de andere betrokken landen geldt.

“We verschillen vaak van opvatting binnen de [Visegrad] Groep en het neigt er naar dat die opvattingen ook iedere keer veranderen bij een regeringswisseling – zoals het geval is geweest in Polen. [..] Om eerlijk te zijn: gezien de rivaliteit binnen de Visegrad-groep, is het onmogelijk om er een permanent verenigd samenwerkingsplatform van te maken. Het heeft meer zin om overeenstemming te bereiken met de Polen, de Nederlanders of de Duitsers afhankelijk van wat in ons belang is.”

Als de Poolse journalisten vervolgens vragen of de Visegrad-groep niet meer zou kunnen zijn, zegt Babis:

“Het zou kunnen, als we het ergens over eens konden worden. En het zal waarschijnlijk niet gebeuren. Maar…, hoe wordt Jaroslaw Kazcynski beoordeeld binnen de EU? Zwak. Net als Viktor Orbán. En baseer je dan je beleid op een partner die geen positie heeft? Dit betekent niet dat we niet samen willen werken met de Polen, Hongaren en Slowaken in het kader van de Visegrad-groep. Er zijn verschillende visies op de toekomst van de V4. Maar als je iets wilt bereiken, kun je jezelf niet koste wat kost beperken tot de Visegrad-groep. We moeten samenwerken met diegenen waar we het op een specifiek onderwerp mee eens zijn, dus allianties wisselen.”

Bron: novini.nl
 

Ad Verschoor

Donateur
Babis benoemd tot premier Tsjechië

ANP-54510405.jpg

beeld ANP
Miljardair Andrej Babis is ingezworen als nieuwe premier van Tsjechië. De 63-jarige politicus wil een minderheidskabinet vormen.

Babis legde woensdag zijn ambtseed af in het bijzijn van president Milos Zeman. De protestpartij ANO (Ja) van de zakenman kreeg bij de parlementsverkiezing in oktober 29,6 procent van de stemmen: fors meer dan de tweede partij van het land, die de steun kreeg van ruim 11 procent van de kiezers.

Het is nog onduidelijk of de premier in januari bij een vertrouwensstemming in het parlement kan rekenen op voldoende steun. ANO heeft 78 parlementariërs in het 200 zetels tellende lagerhuis. Tot dusver heeft geen van de andere partijen steun toegezegd. Babis hoeft overigens niet onmiddellijk op te stappen als hij de stemming verliest. Hij mag dan aanblijven tot een oplossing is gevonden.

Bron: rd.nl
 

Ad Verschoor

Donateur
Tsjechië: “Wij erkennen Jeruzalem als hoofdstad van Israël”

Screen-Shot-2017-12-07-at-11.44.08-1132x670.png

De Tsjechische president Zeman met Benjamin Netanyahu. Bron: Minister van Buitenlandse Zaken Israël.

Het is het eerste EU-land dat Jeruzalem erkent als hoofdstad van Israël.

Zo, de aankondiging van Donald Trump dat Amerika vanaf nu Jeruzalem als officiële hoofdstad van Israël beschouwt en de Amerikaanse ambassade van Tel Aviv naar die stad zal verhuizen heeft nu al effect. Tsjechië heeft namelijk laten weten dat het Jeruzalem ook erkent.

“De Tsjechische Republiek erkent Jeruzalem, nu op dit moment nog voordat er een vredesakkoord is gesloten tussen Israël en Palestina, als de hoofdstad van Israël volgens de grenzen uit 1967.”

Daar voegt het ministerie aan toe dat het Jeruzalem ziet als hoofdstad van zowel Israël als een toekomstige Palestijnse staat. Met andere woorden, West-Jeruzalem als hoofdstad van Israël en Oost-Jeruzalem als hoofdstad van Palestina.

Door deze erkenning breekt Tsjechië met de rest van het EU-blok dat al jaren stelt dat Jeruzalem pas erkend kan worden als hoofdstad op het moment dat er een vredesovereenkomst is tussen Israël en de Palestijnen. Tot die tijd willen andere EU-lidstaten zich hier niet aan branden.

Anders dan Amerika zal Tsjechië zijn ambassade voorlopig niet verhuizen van Tel Aviv naar Jeruzalem. Dat gebeurt pas als de onderhandelingen (tussen de Palestijnen en Israël) positieve resultaten opleveren.

Bron: dagelijksestandaard.nl
 
Bovenaan