Politiek

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Met je laatst alinea ben ik het helemaal eens.
Het niet begrijpen van EU burgers ligt volgens mij helemaal aan de slechte voorlichting van de EU zelf en het slechte voorbeeld wat enige parlementariërs in de loop van de tijd gegeven hebben waar de pers flink ingedoken is, terecht overigens.
De EU zou in voor ons EU burgers begrijpelijke taal de voordelen van Europese samenwerking moeten uit leggen in plaats van te verzanden in onbegrijpelijk gewauwel, zich dus ook op de Europeanen richten en niet alleen naar overheden toe.
 
Dat het in centraal Europa voor de EU zo slecht ging was er niet aan te wijten dat ze daar geen lid waren van de EU, dat was te wijten aan het feit dat ze in een door de Sovjet Unie geleide planeconomie leefden. Voor de oorlog waren ze in Tsjechië heel goed in staat om hun broek op te houden, behoorden ze hier tot de top van de wereld. Ging het in de rest van Europa nu werkelijk zo slecht toen er nog geen EU was? Waren er toen geen handelsovereenkomsten, bilateraal en multilatereaal? Ik heb in mijn jeugd best wel veel in een pré EU Europa gereist en kan me niet herinneren dat het een armoedig zooitje was in de landen die toen te bezoeken waren. Ik ben er van overtuigt dat de landen in Centraal Europa heel goed in staat zijn zelfstandig handelsverdragen af te sluiten, dat ze daar niet echt de EU voor nodig hebben. Er wordt dan wel gesproken over geld wat er in Centraal Europa gepompt is en dat dit dan terug moet komen. Hoeveel geld is er in het naoorlogse Duitsland gepompt? Is dat ook allemaal teruggekomen? Wie profiteert er nu het meeste van de EU? Waarschijnlijk het land dat in de EU de toon aangeeft, Duitsland dus. Het Wirtschaftswunder had zonder de Marshall hulp niet plaatsgevonden en het is ironisch om te zien dat het land dat de wereld tot twee keer toe in een vernietigende oorlog gestort heeft het meeste profiteert van de Europeesche samenwerking en nog steeds in Europa de toon aangeeft. Heel veel Tsjechen zijn zich hier terdege van bewust, ze hebben hun ervaringen met de buurman Duitsland en vertrouwen de Duitsers voor geen cent, volkomen terecht volgens mij.
 
ik wil hier graag een opmerking plaatsen bij de term "Brussel" die hier geregeld gebruikt wordt, zodat het lijkt dat de Belgen het hier aan het uithangen zijn.
België is lid van de Europese Unie, dat klopt.
De Europese Unie en de invoering van de Euro is er gekomen, doordat rijke zakenlui de koppen bij elkaar hebben gestoken, en meer winst kunnen maken met één en dezelfde munt, zodat ze geen omzettingskosten meer moeten betalen bij internationale transacties. ( zie Wikpedia; Het EU-beleid richt zich op het vrij laten bewegen van arbeid, goederen, diensten en kapitaal, het uitvaardigen van wetgeving op het gebied van justitie en binnenlandse zaken en het aanhouden van een gemeenschappelijk beleid op het gebied van handel, landbouw, visserij en regionale ontwikkeling. Een monetaire unie, de eurozone, is gevestigd in 1999 en bestaat sinds januari 2015 uit 19 landen. De euro werd ingevoerd in 2002. In 2004 werden tien nieuwe landen lid van de EU: Cyprus, Estland, Hongarije, Letland, Litouwen, Malta, Polen, Slovenië, Slowakije en Tsjechië. In 2007 kwamen Bulgarije en Roemenië erbij, waarmee het aantal EU-lidstaten op 27 kwam.)
De globalisering tenslotte; (zie Wikipedia; De fondsen voor duurzame groei hebben tot doel de onderlinge economische verschillen tussen de regio’s te verkleinen en de economische structuur in de EU te verbeteren. Bij dit laatste spelen de aanleg van infrastructuur, plattelandsontwikkeling en bevordering van de werkgelegenheid een rol van betekenis. Het geld gaat voornamelijk naar arme regio's in de EU)

Ondertussen gaan er in het kleine landje België, miljoenen euro's naar Marokko en Turkije, om de vluchtelingen aldaar een degelijk onderkomen te verschaffen. Dit blijkt niet echt te lukken, ondanks alle inspanningen, putten de uitkeringen aan deze mensen die België bereikten de staatskas uit. Ook de fondsen voor duurzame groei doen hun duit in het zakje.
Ondertussen zien wij na meer dan 20 jaar in Tsjechië het land heropleven, met steun van Europa; bruggen, wegen, bioscopen, musea, kerken, kloosters, monumenten en noem maar op, met steun van Evropska Unie...
En waar zitten dan de 2 miljoen Euro, die Andrej Babis dan geen bestemming gaf?

Wat mij nu vooral raakt dat is dat Tsjechië gelukkig vooruitgang maakt;(het was nodig), terwijl in Brussel geen geld meer is voor het onderhoud van de wegen, en in de tunnels de brokstukken op de wagens belanden.

Na alle inspanningen voor de herverdeling, en met een lege staatskas, is de reactie van Tsjechië; trek maar uw plan met de vluchtelingencrisis, hier komen ze er niet in.
Brussel dus, die moet het oplossen, in de praktijk komt het er op neer, de kleine werkende mens die zijn loon steeds maar naar beneden ziet gaan. Jammer, ik had me die globalisering anders voorgesteld.
Wat ik wil zeggen, dat zoals het in een goed "huwelijk" betaamt er zowel plichten als rechten zijn, die moeten nageleefd worden...
 
Laatst bewerkt:
Met "Brussel" wordt dus de leiding van de EU bedoelt en niet de Belgen als zodanig. Dat de Belgische overheid volgens uw zeggen miljoenen uitgeeft voor Marokko en Turkije kun je toch moeilijk de Vysegrad landen verwijten. Ook de andere Europese landen hadden de keus om met de "vluchtelingen" beslissing van de EU (Brussel) in te stemmen dan wel niet. Dat zij hiermee ingestemd hebben en nu met de gebakken peren zitten kun je toch moeilijk die landen gaan verwijten die dit aan hebben zien komen en hier niet in mee zijn gegaan. Het enigste wat er mee bereikt wordt als deze landen ook dit soort "vluchtelingen" gaat opnemen, is dat het er net zo'n rotzooi wordt als in de rest van Europa. De oorlog tegen IS is zo goed als voorbij, het land is al weer in wederopbouw, dus ik zie niet in waarom de "vluchtelingen" niet naar huis terug kunnen. Dat Merkel Duitsland zo gek is geweest om allerlei mensen toegang te verlenen die helemaal geen vluchtelingen zijn, doch slechts gelukszoekers met alle gevolgen van dien en nu via "Brussel" de Vysegrad landen waaronder Tsjechië wil pressen dit soort mensen ook op te nemen, schiet de bevolking hier in het verkeerde keelgat. Als de Belgische bevolking er problemen mee heeft dat hun overheid van hun centjes van alles en nog wat financiert wat de burger niet past, dan zou die burger eens na moeten denken op welke partij ze de komende verkiezingen gaat stemmen, dat hebben de mensen hier ook gedaan en wat er uit de bus is gekomen is bekend. Hier wordt dus wel geluisterd naar de stem van het volk, terwijl in west Europa de politici wel uitmaken wat het volk heeft te denken en goed te vinden, dat is het verschil.
 
De drijfveer is voor ons geweest, dat we in Tsjechie beter konden rondkomen van mijn invaliditeitsuitkering dan in Nederland, dus eigenlijk zijn we economische vluchtelingen. :bloos2:

JanAverink, 28-02-2012
Ja, en??? Ik kom tenminste niet ten laste van de Tsjechische staat en ik hou mijn eigen broek op, wat ik aan uitkering ontvang heb ik mijn hele werkzame leven premie voor betaald. Tevens ben ik een Europeaan en mag me dus vestigen binnen Europa waar ik maar wil. Erg leuk om in de archieven te duiken om me ergens op vast te pinnen, je wilt me toch niet vergelijken met economische gelukszoekers uit Afrika, die geen enkele binding hebben met Europa, die nooit wat hebben bijgedragen aan de Europese gemeenschap en alleen maar komen om de zaak uit te vreten?
Als in Nederland niet zoveel geld werd uitgegeven aan "vluchtelingen" zodat de autochtone bevolking zo langzamerhand er voor leegbloed had ik in Nederland ook wel kunnen overleven.
Het is maar knap schandalig dat je na een werkzaam leven, waarvan je nog nooit een dag werkloos bent geweest, doordat je arbeidsongeschikt wordt, van een uitkering moet leven waarvan je in Nederland amper nog van kunt rondkomen. Zoals de zaken er nu voorstaan ben ik blij dat ik uit Nederland vertrokken ben naar een land als Tsjechië, waar ik me niet de hele dag blauw hoef lopen te ergeren aan het pamperen van Mohammedanen en Nafri's. En verder vraag ik me af wat dit te maken heeft met het topic Politiek, het riekt meer naar een persoonlijke aanval van mensen die het in een normale discussie met argumenten niet kunnen winnen. Typisch lefties gedrag.
 
Laatst bewerkt:
Ja, en??? Ik kom tenminste niet ten laste van de Tsjechische staat en ik hou mijn eigen broek op, wat ik aan uitkering ontvang heb ik mijn hele werkzame leven premie voor betaald. Erg leuk om in de archieven te duiken om me ergens op vast te pinnen, je wilt me toch niet vergelijken met economische gelukszoekers uit Afrika die nooit wat hebben bijgedragen aan de gemeenschap en alleen maar komen om de zaak uit te vreten? Als in Nederland niet zoveel geld werd uitgegeven aan "vluchtelingen" zodat de autochtone bevolking zo langzamerhand er voor leegbloed had ik in Nederland ook wel kunnen overleven. Zoals de zaken er nu voorstaan ben ik blij dat ik uit Nederland vertrokken ben naar een land als Tsjechië, waar ik me niet de hele dag blauw hoef lopen te ergeren aan het pamperen van Mohammedanen en Nafri's. En verder vraag ik me af wat dit te maken heeft met het topic Politiek, het riekt meer naar een persoonlijke aanval van mensen die het in een normale discussie met argumenten niet kunnen winnen. Typisch lefties gedrag.

Hoefde de archieven niet door te spitten. Volg je vanaf je eerste bericht uit belangstelling en had die uitspraak onthouden.
Heb me een aantal weken in kunnen houden maar de toon is steeds negatiever en ongenuanceerder aan het worden.
Vandaar dat ik jouw post erbij gehaald heb omdat volgens jou de ene economische vluchteling wel kan omdat jij het bent en de andere niet omdat hij of zij toevallig een ander kleurtje dan wel geloof heeft.
Wat me stoort is dat je alle vluchtelingen op een hoop gooit, zonder enige nuance. Het is hetzelfde als de borrelpraat dat "alle werklozen, bijstandgerechtigden en wao ers profiteurs zijn die te lui zijn m te werken en wel zwart bijklussen '
 
Hoefde de archieven niet door te spitten. Volg je vanaf je eerste bericht uit belangstelling en had die uitspraak onthouden.
Heb me een aantal weken in kunnen houden maar de toon is steeds negatiever en ongenuanceerder aan het worden.
Vandaar dat ik jouw post erbij gehaald heb omdat volgens jou de ene economische vluchteling wel kan omdat jij het bent en de andere niet omdat hij of zij toevallig een ander kleurtje dan wel geloof heeft.
Wat me stoort is dat je alle vluchtelingen op een hoop gooit, zonder enige nuance. Het is hetzelfde als de borrelpraat dat "alle werklozen, bijstandgerechtigden en wao ers profiteurs zijn die te lui zijn m te werken en wel zwart bijklussen '
Ik vraag me nog steeds af wat dit met het topic politiek te maken heeft. Voor dit soort zaken werd ik voorheen naar de Hospoda verwezen. Reageer jijzelf zo genuanceerd en met argumenten? Als Europeaan mag je je in Europa vestigen waar je maar wilt, als niet Europeaan, Asielzoeker, heb je aan bepaalde vereisten te voldoen, n.l. dat je b.v. uit een oorlogssituatie komt, waaraan het grosso modo van deze "vluchtelingen" niet aan voldoet en dus geen rechten kunnen doen gelden, dat heeft niks met geloof of kleur te maken.
 
De drijfveer is voor ons geweest, dat we in Tsjechie beter konden rondkomen van mijn invaliditeitsuitkering dan in Nederland, dus eigenlijk zijn we economische vluchtelingen. :bloos2:

JanAverink, 28-02-2012

Nogal een laffe reactie, als ik het mag zeggen. U kent de term voortschrijdend inzicht niet? Of u kent het verschil tussen Schengen en non Schengen niet? U ziet geen onderscheid tussen wonen in het Schengengebied door iemand die in dit gebied woont en iemand die van verre komt? Werkelijk niet?
Daarbij, als ik van u uitspraken opzoek kom ik daar gegarandeerd ook tegenspraken tegen. Dat heeft een ieder wel namelijk, zeker als daar vijf jaar tussen zitten. Beetje lafjes zo te reageren zonder op de inhoud in te gaan.
 
Inderdaad een leerzame les, Olivier. Ook voor diegenen die hun eigen situatie spiegelen aan die "gelukszoekers" uit niet Schengenlanden die hier "de boel komen uitnemen", terwijl degenen die dat zeggen het uiteraard allemaal netjes doen.

Ik heb het al eerder gezegd: de term "gelukszoekers"is een scheldwoord geworden voor iedereen die hier niet welkom is in de ogen van sommigen. Jan's bewering dat IS nagenoeg is uitgeroeid, dat die landen weer in opbouw zijn, en dat dus alle vluchtelingen uit die landen weer terug kunnen, vind ik daar een beschamend voorbeeld van.
Ik vind het walgelijk en schandalig dat je op die manier mensen denkt te mogen afschrijven als een stel bijna criminele uitzuigers die moeten oprotten. Dan heb je vanuit je eigen luxe-leventje echt geen flauw benul wat die mensen hebben moeten doorstaan.
Voor mij is het heel simpel: ieder mens heeft het recht om een beter bestaan voor zichzelf en z'n kinderen na te jagen. Of dat nou in Nederland, Tsjechië of welk land dan ook is. En dan is het wel zo slim om die mensen over zoveel mogelijk landen te verdelen. Want vind het leuk of niet: veel van die mensen gaan niet meer weg, en geef ze eens ongelijk.
 
Apart Punkenstein, dat je als door een wesp gestoken reageert op een algemeen bedoelde post mijnerzijds. De tekst die ik hier neerzette is voor beide "kampen" bedoeld en ook voor beiden uitlegbaar. Zie het als discussie wijsheden voor beiden.

Zie je nu echt zelf niet dat je net zo gebeten en verbeten reageert als Jan dit doet? Zelfde laken en pak alleen een diametraal andere mening, vastgebeten in het eigen gelijk, zonder zichtbaar respect voor elkaars visie. En dit geldt voor jullie beiden. Als het niet zo treurig zou zijn, zou ik er om moeten lachen. Ik zit zelf een beetje tussen jullie beiden als uitersten in en verbaas mij over de verbetenheid van jullie beiden. Iedereen maar toelaten, absoluut niet, iedereen maar afwijzen, ook absoluut niet. Iets er tussen, maar exact wat ben ik ook nog niet uit.

Maar datgene wat je Jan verwijt Punkenstein, doe je zelf soms in overtreffende trap, alleen zie je dat zelf niet. Neem mensen niet steeds de maat, daar hebben weinigen zin in. Ik in ieder geval niet.

Vastbijten in eigen gelijk zonder respect te hebben voor een ander, is niet de wijze hoe we met elkaar moeten omgaan. Althans niet hoe ik met mensen omga.

En nu ga ik uit deze discussie; ik wordt een beetje moe van deze wedstrijd verpissen eerlijk gezegd.
 
Bovenaan