Politiek

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Hoe een in Tokio geboren buitenstaander het gezicht van het Tsjechische nationalisme werd.
Een Tsjechische leider met Japans-Koreaanse afkomst loopt tegen immigratie.

Door Ladka Mortkowitz Bauerova
@ladkabauMore stories by Ladka Mortkowitz Bauerova
‎13‎ ‎oktober‎ ‎2017‎ ‎5‎:‎00‎ ‎CEST Updated on Bijgewerkt op ‎13‎ ‎oktober‎ ‎2017‎ ‎16‎:‎59‎ ‎CEST

1000x-1.jpg

Tomio Okamura, leider van de Partij voor Vrijheid en Directe Democratie, in Praag.
Fotograaf: Martin Divisek / Bloomberg


Als zoon van een Tsjechische moeder en een Japans-Koreaanse vader, leed hij aan racistisch pesten in Japan en de Tsjechische Republiek, die zo hevig was dat hij een stotteren ontwikkelde en zijn bed nat maakte tot zijn 14e.

Wat wel of niet kan helpen verklaren waarom zijn Tsjechische politieke partij onvermurwbaar gekant is tegen immigratie, wil dat het land de Europese Unie verlaat en de islam vergelijkt met "Hitler-achtig nazisme." De boodschap is resonerend: Okamura's vrijheid en directe democratie kunnen de vierde sterkste partij in het parlement na de verkiezingen van volgende week.

"We leven onder een totale EU-dictatuur", zei de 45-jarige politicus in een café in het historische centrum van Praag. "Zelfs de Sovjetunie durfde ons niet te dicteren wie hier zou moeten wonen en wie niet."

De ontluikende oproep van de partij, bekend als SPD, weerspiegelt de recente electorale golf van de nationalistische AfD in buurland Duitsland en de waarschijnlijkheid dat de Oostenrijkse Vrijheidspartij na de verkiezingen van zondag een deel van de heersende coalitie zal worden. In Oost-Europa worden extreemrechtse agenda's al vertegenwoordigd door de Hongaarse heersende Fidesz-partij en de oppositie Jobbik en de Slowaakse Volkspartij, wiens leider openlijk het fascistische regime van de Tweede Wereldoorlog heeft geprezen.

In de Tsjechische Republiek, die slechts 12 van de 1.600 vluchtelingen accepteerde, moest het opnemen onder het EU-systeem voor herverdeling van migranten, de anti-immigrant. retoriek is overgeslagen naar de meeste politieke partijen. Onder hen: de heersende sociaal-democraten en hun coalitiepartner ANO, die in peilingen leidt. In juni lanceerde de EU inbreukprocedures tegen leden van de Tsjechische Republiek, Hongarije en Polen wegens hun verzet tegen onderdak vluchtelingen via de gedeelde nationale quota.

"Als de SPD echt 9 procent van de stemmen krijgt, kan het niet langer worden genegeerd," zei Kamil Svec, professor in de politieke wetenschappen aan de Charles Universiteit in Praag. "Voeg de communisten toe, en een volle vijfde van het Parlement vertegenwoordigt streng radicale (vrij vertaald) kiezers."
1000x-1.png

Toen Okamura vijf jaar oud was, verhuisde zijn familie van Japan naar een klein stadje in het toen door de communisten geregeerde Tsjechoslowakije. Vanwege familieproblemen bracht hij een deel van zijn jeugd door in een weeshuis, waar hij stotterde vanwege de racistische beschimpingen. Hij zei ook dat het bedplassen hem ervan weerhield mee te doen aan ski-uitstapjes en andere schooluitjes.

Om aan de alomtegenwoordige discriminatie te ontsnappen, verliet hij de universiteit en verhuisde hij op 21 naar Japan, waar het vooroordeel werd geïntensiveerd. Behandeld als een "halfbloed", eindigde hij als een vuilnisman en later verkocht hij popcorn in een bioscoop. Uiteindelijk keerde hij terug en werd een succesvolle toeristische ondernemer, die zich richtte op Aziatische toeristen die Tsjechische kastelen en kuuroorden bezochten.

Reeds een publieke figuur dankzij zijn rol als woordvoerder van de vereniging van reisagenten, rende Okamura zonder succes af voor het presidentschap, voordat hij zijn eerste partij, de dageraad van directe democratie, oprichtte in 2013. Twee jaar later, na interne ruzies binnen Dawn, hij stopte met de formatie om de SPD in te stellen.

Ondanks Okamura's nul kans om aan de macht te komen, is de populariteit van zijn partij in de afgelopen maanden gestegen tot een bereik van 7 procent tot 9,2 procent en hij is momenteel de op één na populairste partijleider in het land, volgens peilingen.

"Ik zal op Okamura stemmen omdat ik geef om de veiligheid van dit land en mijn kinderen," zei Jaroslav Samek, 52, die een latte in een Starbucks slurpte in een winkelcentrum in een buitenwijk en een bedrijf runt met kaas uit Italië en Frankrijk. "De EU voldoet niet aan haar basisfunctie, namelijk het beschermen van haar burgers."
 
Persoonlijk vind ik het een onfris heerschap. EU kritisch zijn, juich ik ten zeerste toe. Dat de EU aan het uitgroeien is tot een praktische alleenheerser met feodale trekjes vind ik ook nog waar.
Maar de wijze waarop Okamura tekeer gaat tegen Roma, de holocaust stelselmatig ontkend en met totaal van de realiteit gespeende voorstellen komt (het tegenovergestelde maar net zo idiote wensdenken van de extreem linkse broeders) geeft mij een onpasselijk gevoel.
 
Het stukje geeft een indruk van Tomio, ik weet ook wel dat heel veel Tsjechen hun bedenkingen bij hem hebben, maar het belangrijkste wordt misschien over het hoofd gezien, de opmerking van de man bij zijn bakje koffie. "Ik zal op Okamura stemmen omdat ik geef om de veiligheid van dit land en mijn kinderen," zei Jaroslav Samek, 52, die een latte in een Starbucks slurpte in een winkelcentrum in een buitenwijk en een bedrijf runt met kaas uit Italië en Frankrijk. "De EU voldoet niet aan haar basisfunctie, namelijk het beschermen van haar burgers." En ik denk dat dat een punt is waar ze in Brussel maar eens ernstig over moeten gaan nadenken, als men daar wat redelijker zou zijn, zouden mensen als Tomio niet boven komen drijven, want Tomio is slechts een produkt van de regelzucht en de dwingelandij van Brussel.
 
Toen Okamura vijf jaar oud was, verhuisde zijn familie van Japan naar een klein stadje in het toen door de communisten geregeerde Tsjechoslowakije. Vanwege familieproblemen bracht hij een deel van zijn jeugd door in een weeshuis, waar hij stotterde vanwege de racistische beschimpingen. Hij zei ook dat het bedplassen hem ervan weerhield mee te doen aan ski-uitstapjes en andere schooluitjes.

Geweldig nieuws hoor, maar hoe weeg je het het nieuws nu van deze publiciste, in dienst van Bloomberg.
https://www.bloomberg.com/authors/AOaIepuFuZI/ladka-m-bauerova

Zit daar ook niet een soort van "gemaakt nieuws" uit de USA achter?
Sturing misschien?

Zou je niet verwachten van Bloomberg, toch?
https://nl.wikipedia.org/wiki/Bloomberg_L.P.
 
..... Tomio is slechts een produkt van de regelzucht en de dwingelandij van Brussel.
En zo kan je de schuld van de opkomst van elke halve gare (en dat zijn er nogal wat tegenwoordig, zie bijvoorbeeld de VS) altijd neerleggen bij anderen. Kom op zeg, idioten ontstaan niet omdat anderen normaal doen, bij idioten zit een steekje los. Dat daar vervolgens hele meutes jubelend achteraan huppelen, is een trieste zaak, daar hoeven we echt niet blij mee te zijn.
 
Beste Zapalky, er zal een hele hoop nieuws gestuurd worden, naargelang de schrijver en zijn opdrachtgevers willen welke kant de mensen opkijken en ik ben echt niet zo'n kwaaie aap als sommige mensen hier misschien denken dat ik ben. Vanavond was ik b.v. fijn de eerste avond van chanukah aan het vieren met een joodse vriendin, dit voor degenen die mochten denken dat ik een antisemitische racistische islamofobische nazi ben. Ik heb gewoon twee kleine mannekes op mijn schouders zitten waarvan er één in mijn oor fluistert, schrijf dat nou niet joh, laat het gaan, de andere gaat daar tegenin en zegt, jawel, schrijf op, schud wakker en kijk maar wat ervan komt. En weet je waarom? Het is gewoon het enigste verweer wat ik heb tegen wat er gebeurt in deze EU. Schrijven, op wat voor media dan maar ook. Sommige media blokken me daarvoor, of bannen me daarvoor. Ik ben van mening dat een gezonde maatschappij geen censuur nodig heeft. Censuur is een zwaktebod, een teken dat er wat rot is in de maatschappij. Ik geloof echt niet alles wat de alternatieve media opdissen, maar ik geloof zeer zeker ook niet alles wat de MSM me wijs proberen te maken. Ik denk dat het een goede zaak is van alle kanten informatie op te pakken, of dat nou uit Rusland, de Verenigde Staten, of voor mij part van het Vaticaan is en dan proberen de leugen van de waarheid te onderscheiden. Waarom zou RT alleen leugens verspreiden en b.v. een NPO alleen de waarheid? Via het wereldwijde web en de verschillende media hierop probeer ik zoveel mogelijk te praten met mensen waar dan maar ook op de wereld om van gewone mensen nu eens te horen hoe zij het leven ervaren in een stad als b.v. Jerusalem, om maar eens wat te noemen, dat is toch een beetje anders dan als een journalist je een verhaaltje oplepelt, want ik heb niet de indruk dat er nog echte vrije journalistiek is, van echt onafhankelijke bladen. Maar goed, dit even terzijde, allemaal een fijne chanukah gewenst, dan wel een prettig kerstfeest. Lijkt me een toepasselijke wens voor mensen die leven in landen met een Joods Christelijke traditie.
 
En zo kan je de schuld van de opkomst van elke halve gare (en dat zijn er nogal wat tegenwoordig, zie bijvoorbeeld de VS) altijd neerleggen bij anderen. Kom op zeg, idioten ontstaan niet omdat anderen normaal doen, bij idioten zit een steekje los. Dat daar vervolgens hele meutes jubelend achteraan huppelen, is een trieste zaak, daar hoeven we echt niet blij mee te zijn.
Tomio houd er een radicale mening op na en heeft een aantal standpunten waar ik het ook niet mee eens ben, maar hij is beslist geen halve gare, net zomin als de verwijzing naar een zeker iemand in de VS geen hout snijd. Halve garen worden over het algemeen geen succesvolle zakenmensen en het zullen dus ook bepaald geen idioten zijn waarbij een steekje los zit. Deze mensen hebben een heel fijne neus voor wat er leeft in de samenleving en spelen daarop in. Dit soort mensen pakken hun kansen als er iets ernstig mis is in de samenleving, dat hebben we een 80 jaar geleden ook kunnen zien en dat zien we nu weer. Er zijn in de Europese Unie foute beslissingen genomen, die zeer ernstige gevolgen hebben gehad voor de veiligheid en de gemoedsrust van veel Europeanen. Dat nu een flink aantal Europeanen achter deze mensen aanloopt kun je ze niet kwalijk nemen als je ziet wat voor steken de EU laat vallen als het op bescherming van haar burgers aankomt. En hier nu eens even niet met een kwaaie kop naar kijken omdat de forum idioot het geschreven heeft, neen gewoon even objectief kijken naar wat er gebeurt in de landen van West Europa, wat niet gebeurt in de landen van Centraal Europa, en wat daar nu wel niet de oorzaak van is.
 
En bij wie heeft u deze oprispingen nog meer als ik vragen mag?
Het verleden van Babis vindt ik ook wel bedenkelijk en zo ook van Zeman, beide waren prominente leden van de communistische partij voorheen, als je je ideologie zo snel laat vallen ben je voor mij een opportunist en bedrijf je politiek om je eigen belangen te behartigen of je bent machtsgeil. Ik denk dat Vaclav Havel een ander toekomstbeeld in gedachten had, maar dat was dan ook geen politicus maar een romanticus.
 

kuurgast

Donateur
je maakt mij niet wijs dat jullie in Nederland gelukkig zijn met hoe het daar aan toegaat met betonblokken her en der
Ahummm............die zie je ook in Praag net zoals in alle grote wereldsteden.

Tomio Okamura is teruggefloten door de minister van binnenlandse zaken , omdat hij zei dat de veiligheidssituatie in het land was verslechterd en dat er nu een verhoogde dreiging van terroristische aanslagen in Tsjechië was. Bron oa radio.cz/en + radio.cz/de.
De heer Okamura verspreid vaker desinformatie , zie oa artikel romea.cz/en/news.
Zo , even een schop omhoog geven tegen dit topic. :stout:
 
Ik heb in Praag en Budapest geen betonblok gezien wat er niet thuishoorde anders dan voor constructiedoeleinden. Mocht je artikeltjes met foto's hierover kunnen plaatsen zou me dat zeer verbazen.

Voor wat betreft de "desinformatie" van Tomio, hier wat informatie van de president der republiek op TV Barrandov. Vertaling is weliswaar in het Engels maar met zoveel geletterde mensen hier moet dat geen probleem zijn, mede daar de gesproken tekst in het Tsjechisch is.

Ahummm............die zie je ook in Praag net zoals in alle grote wereldsteden.
Zo , even een schop omhoog geven tegen dit topic. :stout:
De opmerking was dus of je daar gelukkig mee moet zijn, niet dat je dat in alle grote wereldsteden nu ziet, bovendien is dat een bewering die niet waar is. Voor 2015 zag je dit soort dingen niet en nu zie je ze alleen in wereldsteden die gebukt gaan onder islamitische terreur, niet in die wereldsteden waar geen islamieten zijn, of is Tokio soms geen wereldstad?
 

kuurgast

Donateur
Mocht je artikeltjes met foto's hierover kunnen plaatsen zou me dat zeer verbazen.
praha.idnes.cz , tyden.cz , prazsky.denik.cz , radio.cz/en , blog.praguemorning.cz , prague.tv/en etc...
Of het echt helpt is de vraag , maar ook voor winkelcentrum Nový Smíchov Praag en Plaza Plzen.
Verder natuurlijk Brno , maar ook Havířov , Liberec , bij festival Colours of Ostrava ...........
In Cheb geen simpele betonblokken maar leuke aangeklede plantenbakken voor zelfde doel.
 
Laatst bewerkt:
Sta er van te kijken, heb die dingen voorheen nog nooit gezien in Tsjechië, misschien vanwege de dreiging van IS om aanslagen te plegen met kerstmis. Alleen de hele zware die gebruikt worden bij een tijdelijke middenrail als er aan de autowegen wordt geknutseld helpen. de rest van de Merkel lego kun je weggooien, dat houd echt geen vrachtwagen tegen. Voor 2015 zag je dit niet, Tomio heeft dus wel gelijk met zijn uitspraak, geen islam, geen terrorisme.
 
RAF waren ook terroristen, van hetzelfde kaliber als Antifa wat nu zo tekeer gaat tegen mensen die waarschuwen tegen islamisering. RAF en Bader Meinhof is trouwens hetzelfde. ETA en IRA zijn strijders voor onafhankelijkheid, voor bevrijding. Iets andere categorie dan strijders voor een kalifaat, voor onderdrukking. Het hedendaagse terrorisme wordt hoofdzakelijk bedreven door aanhangers van de Islam, vandaar Tomio's uitdrukking.
 

Ad Verschoor

Donateur
Tsjechische miljardair en premier Babis mag het nog eens proberen

Het minderheidskabinet van de Tsjechische miljardair en politicus Andrej Babis lijkt een kort leven beschoren. Het ziet ernaar uit dat zijn kabinet een vertrouwensstemming in het Tsjechische parlement woensdagavond niet overleeft. De regeringsploeg van Babis ging in december van start.

Babis is de een na rijkste man van Tsjechië. Zijn eurosceptische partij ANO behaalde bij de algemene verkiezingen in oktober een eclatante overwinning. De zege was echter groot genoeg voor een meerderheid in het parlement in Praag. Terwijl Babis de steun van andere partijen nodig heeft, is hij in opspraak geraakt door de beschuldiging van fraude met een EU-subsidie tien jaar geleden.

Politieke tegenstanders
De succesvolle zakenman ontkent de aantijgingen, maar zei woensdag aan het begin van wat een lang parlementair debat beloofde te worden, niet te verwachten dat zijn minderheidskabinet een motie van wantrouwen zou overleven. De beschuldigingen zijn volgens hem gefabriceerd door politieke tegenstanders. Als parlementslid geniet Babis immuniteit en kan hij niet worden vervolgd.

Babis wordt door tegenstanders omschreven als een man zonder ideologie, een rasechte populist die zegt wat mensen willen horen en handelt uit eigenbelang. Bij de verkiezingen in oktober legde hem dat geen windeieren. Zijn anti-Europese houding, in het bijzonder de verdeling van vluchtelingen over de EU, leverde zijn partij 30% van de uitgebrachte stemmen op.

Babis (63) werd geboren in een Slowaaks gezin in Bratislava, de huidige hoofdstad van Slowakije. In navolging van zijn vader, een diplomaat, werd hij lid van de communistische partij. Op dat moment was hij in dienst van de door de partij gecontroleerde internationale handelsonderneming Chemapol Bratislava, het later Petrimex.

Na de fluwelen revolutie in 1991 koos Babis domicilie in Tsjechië en startte daar Agrofert, als dochterbedrijf van Petrimex. De onderneming, die zich aanvankelijk richtte op de landbouw, de voedingsindustrie en de chemie, leverde hem zijn fortuin op. Begin deze eeuw stapte Agrofert, de grootste particuliere werkgever in Tsjechië, in mediabedrijven. Als eigenaar van Agrofert zou Babis ten onrechte €2 mln EU-subsidie hebben opgestreken voor kleinere bedrijven.

De beschuldiging kostte Babis vorig jaar zijn post als minister van financiën in het vorige kabinet. Nu dreigt de affaire zijn minderheidskabinet fataal te worden. Maar de Tsjechische president Milos Zeman heeft hem al een herkansing beloofd: Babis mag opnieuw proberen om een kabinet te vormen.

Bron: fd.nl
 
Bovenaan