Politiek

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Inderdaad. En de opmerking over "de beste stuurlui" kun je hier wel vaker maken trouwens. Ik zeg het nog maar eens. De mensen die af en toe op vakantie hier gaan, maar hier niet wonen, niet tussen de Tsjechen jarenlang leven en verblijven, de taal niet of nauwelijks spreken, weten het altijd toch zo goed.... Enigszins vermoeiend zo af en toe.

En voor Punkenstein. Als je je "grap" zou maken in onze dorpskroeg, voor zover je de taal spreekt, wordt je op z'n best meewarig aangekeken en op z'n slechtst de kroeg doorgeslagen.
 
Tja, dat is het probleem met veel mensen tegenwoordig. Zelfs humor of het geven van een afwijkende mening kan je een pak slaag opleveren. Dat is immers veel makkelijker dan gewoon een gesprek of discussie aangaan. En kennelijk vinden sommigen die "korte lontjes" normaal en praten het nog goed ook. Triest. En achter deze bijdrage van mij ligt nadrukkelijk geen lachend mannetje.
 
Ik praat niets goed Punkenstein, ik constateer iets. En ik heb hier wel geleerd dat Nederlandse humor in Tsjechie soms nogal onbegrepen is. Soms moet je weten wanneer je je mond even dicht moet houden. En daar kan ik ook niets aan veranderen, hoe graag ik dit ook zou willen trouwens.
 
Dus moet je je mening voor je houden als je er niet woont, begrijp ik, omdat dat enigszins vermoeiend kan zijn. Dat was vroeger ook altijd een sterk argument van voorstanders van de apartheid in Zuid Afrika: wie er niet woont, kan er niet over oordelen. Met andere woorden: bek houden en laten gebeuren.
 
Het heeft ( volgens mij, maar wie ben ik) meer te maken met je timing. Wat jij hier weg schrijft als een grap waar het sarkasme vanaf druipt lijkt hier echter waarheid te worden. Het is hier geen verschuiving naar rechts maar een sprong.
En om eerlijk te zijn weet ik zelf nog niet hoe en wat maar wel dat meer dan de helft hier in het dorp op rechts gestemd heeft. En hoe lang je hier ook leeft, je blijft een buitenlander.
 
Even na moeten denken waar je nu eigenlijk op doelt, maar volgens mij begrijp je mijn zinsnede niet.

Ik bedoel Punkenstein dat je soms in Tsjechie even moet weten wanneer je als Hollander je mond moet houden. Ik doel niet op dit forum.

Nuance Punkenstein, nuance. Probeer het eens, werkt ontspannen
Fijne avond!
 
Het goed dat jij de nuance even aanbrengt, Olivier, want zo genuanceerd kwam je opmerking (op mij tenminste) niet over, mede omdat suggestieve opmerkingen als "er niet wonen, dus wat weet jij ervan?" de laatste tijd iets te vaak naar mijn smaak op dit forum langskomen. Dat riekt toch een beetje naar een poging om anderen monddood te maken en dat bevalt mij helemaal niet.

Voor het plaatsen van een grap bestaat geen timing, kobus, althans niet bij mij. Volgende keer maar een professionele cabaretier inhuren dan... ;)

Jullie ook een prettige avond, heren...
 
Mooi zo, dat zal die milieugekken leren! Haal de bruinkool maar weer tevoorschijn, lekker goedkoop, fikkie in de tuin en pleur al je grofvuil er maar op, net als in de goeie ouwe Tsjechische tijd! Alles wat kan branden, is gemaakt om te branden. Toch? Dat waren nog eens tijden... Het stinkt en het rookt, maar dan heb je ook wat! En zonnepanelen? Haha, laat me niet lachen... Die zijn voor mietjes!!!

....................Mmmmm
Moest eerst even nadenken over die "milieugekken en Mietjes"
Laat ik het zo zeggen:

Natuurlijk, ik woon hier maar slechts 6 maanden per jaar. Maak wel deel uit van de samenleving hier. Ben ook onderwerp van "bijscholing"; dwz gerichte sturing, als ik mijn tuinafval weer eens in de greppel gooi en niet in De Blauwe Container. Er zijn, ongetwijfeld gesubsidieerd, aan iedereen compost containers verstrekt, glas, plastik en papier worden gescheiden opgehaald en er zijn kledingcontainers. Ja, er wordt , naast de bekende houtstook, nog steeds bruinkool bijgestookt: Bulkkorting in juni!
Oliestook::lmfao:
Gas: :lmfao:
Waarom zou je het anders doen als je 4 hectare bos hebt te onderhouden en je buurman heeft nog véééél meer hout!

Objemný odpad: 2x per jaar gratis opgehaald vanaf het dorpsplein; fysieke scheiding op de gemeentewerf.
Volgens mij, zitten de echte "groenen" hier en niet de politieke variant, waarover je natuurlijk ook best een mening over mag hebben.

Oh,
De zonnepanelen beginnen hier overigens ook steeds vaker geplaatst te worden.
Geen subsidie, eigen initiatief.
 
Laatst bewerkt:
Wat ik niet begrijp is dat ik in een soortgelijke situatie naar de Hospoda verwezen wordt als het er eens een beetje heftig aan toe gaat en ik mijn mening geef, heeft dat er soms mee te maken dat we allemaal gelijk zijn, maar de één een beetje meer dan de ander?

Potje matten, dan naar de kroeg was toch de afspraak?

Tsjechië maakt een ruk naar rechts ja, Oostenrijk ook, ja. Dat gebeurt wel eens in de geschiedenis.
In Oostenrijk ging Antifa al de straat op om te demonstreren tegen de uitslag. Juist de mensen die altijd zo propageren een voorstander van vrijheid van meningsuiting te zijn, zo "sociaal" laten dat masker verdomd gauw vallen zo gauw er iets beslist wordt wat niet in hun straatje past. Dan is alles wat er een andere mening op na houd dan hun heilige overtuiging ineens vullis.
De termen populist of nog sterker Nazi worden te pas en te onpas van stal gehaald.

We herinneren ons allemaal Hamburg wel, nietwaar en onder welke vlag daar alle vernielingen werden aangericht. Bij de grote demonstratie van Pegida in Dresden is niet één ruit gesneuveld, dan ga je je toch afvragen wie nou eigenlijk de good guys en wie nou de bad guys zijn, nietwaar? Voor wat betreft die GROENEN, ja, DIE. Ik heb een nieuwe ketel aangeschaft, 2 jaar geleden. Die moest gekeurd worden, is goedgekeurd, ja, maar tot 2030, dan moet ik een nieuwe aanschaffen vanwege het milieu, EU weet je wel, terwijl het ding met gemak 25 jaar meegaat. Nou kan ik me dat nog wel permitteren, maar voor de gemiddelde Tsjech is een 30.000 kronen ophoesten voor een ketel die niet aan vervanging toe is, alleen maar vanwege de emissie eisen een pak centen. En het is nog steeds maar helemaal de vraag of die klimaatverandering nou werkelijk aan mensen te wijten is of niet, daar zijn wetenschappers het nog helemaal niet over eens. Dus GROEN zijn we een beetje zat ja, Sociaal democraten zijn we ook een beetje zat, Links lullen en rechts vullen. Laat nu maar eens een andere bloedgroep regeren, eens kijken hoe dat gaat. Als het een bende wordt kun je ze volgende verkiezingen altijd nog onder de kont schoppen, een ieder verdient een eerlijke kans om zich te bewijzen, die kans heeft de Sociaal Democratie en Groen lang genoeg gehad, nu is een ander eens aan de beurt.
 
Laatst bewerkt:
Wat ik niet begrijp is dat ik in een soortgelijke situatie naar de Hospoda verwezen wordt als het er eens een beetje heftig aan toe gaat en ik mijn mening geef, heeft dat er soms mee te maken dat we allemaal gelijk zijn, maar de één een beetje meer dan de ander?

Potje matten, dan naar de kroeg was toch de afspraak?
Je begrijpt het inderdaad niet. :lmfao:
Die bijdragen van jou zijn naar de Hospoda verplaatst omdat ze niet over Tsjechië (maar Hongarije) gingen, niet omdat er pittig gediscussieerd werd.
 

Ad Verschoor

Donateur
Brussel heeft er met Tsjechië een nieuw zorgenkind bij

In Brussel zal de stemming er zaterdag niet beter op zijn geworden. Na Oostenrijk een week eerder is nu ook Tsjechië in de ban van het populisme en de EU-scepsis. De miljardair Andrej Babis, die wordt verdacht van gesjoemel met EU-subsidies en spionage in Sovjettijden, heeft met zijn partij ANO (Actie Ontevreden Burgers) de parlementsverkiezingen met grote meerderheid gewonnen.

Minachting voor Brussel
Deze minachting voor Brussel blijkt ook uit de rest van de verkiezingsuitslag. Op nummer twee is de Democratische Burgerpartij ODS geëindigd met 11,3%. Dit is een rechts-conservatieve partij die in het Europees parlement onderdeel uitmaakt van de fractie van Europese Conservatieven en Hervormers, waartoe ook de Duitse nationaal-populistische AfD behoort.

Op de derde plaats staan de Piraten met 10,8%. Dit is feitelijk een protestpartij, die vooral door jongeren gekozen is, met als belangrijkste wens gratis en snel internet voor iedereen. Waar zij op het gebied van Europa staan is vaag, wat niet geldt voor de nummer vier: de partij voor Vrijheid en Directe Democratie (SPD).

Deze partij van zakenman Tomio Okamura is al weken bezig met een handtekeningenactie voor vertrek uit de EU en pleit voortdurend voor zero-tolerance tegenover van vluchtelingen. Volgens hem zwerven er tienduizenden illegale vluchtelingen door het land, terwijl het er officieel maar twaalf zijn. Zijn achterban — die ook de Sinti (zigeuners) liever kwijt dan rijk is — gelooft dat maar al te graag.
Pak slaag
Feitelijk is er maar een partij die echt pro-Europees is, TOP 09, en die is nu maar net met de hakken over sloot in het parlement gekomen met 5,3%, terwijl ze in 2013 nog 12% haalden. Daarnaast heb je nog de traditionele partijen CSSD (sociaaldemocraten) en KDU-CSL (christendemocraten), die net als Babis kritisch staan tegenover verdere integratie in de EU.

Vooral de CSSD kreeg een pak slaag met slechts 7,3% van de stemmen terwijl ze vier jaar geleden nog de grootste waren met 20,5%. Tenslotte zijn er nog twee partijen die in het protestkamp zijn te plaatsen: de communisten (KSCM, 7,8%) en de lijstverbinding van Gemeentebelangen (STAN, 5,2%).

Kip met de gouden eieren
Alles bij elkaar dus acht partijen die variëren van licht-eurosceptisch tot anti-EU. Wat levert dat voor coalitie op? Gaan we naar een Czexit? De meeste experts denken dat dit wel meevalt. Babis is veel te slim en te pragmatisch om de EU te verlaten. Hij zou daarmee de kip met de gouden eieren slachten, die niet alleen Tsjechië ten goede komt, maar ook zijn eigen bedrijf Agrofert.

Maar er zijn wel andere zorgen. Hoogleraar Vladimira Dvorakova van de Praagse Universiteit voor Economie is bang dat Babis zijn positie als premier zal misbruiken om de rechtelijke macht te verzwakken. Zij denkt dat hij daarmee het voorbeeld wil volgen van Polen en Hongarije, die dat doen vanuit een nationalistisch-ideologische filosofie, die staat voor een sterke staat met niet al teveel inspraak van het volk. Of zoals de Hongaarse premier Viktor Orban het stelt: een 'illiberal democracy'. Babis doet het volgens Dvorakova alleen om er zelf rijker van te worden

Bron: fd.nl
 
....................Mmmmm
Moest eerst even nadenken over die "milieugekken en Mietjes"
Laat ik het zo zeggen:
..................
De zonnepanelen beginnen hier overigens ook steeds vaker geplaatst te worden.
Geen subsidie, eigen initiatief.

Zeer herkenbaar ook binnen ons dorp. De feitelijk Groenen zijn er al en wel in de vorm van de dorpsbewoners zelf.

Plastic wordt gescheiden en apart verzameld. Elke maand wordt klein chemisch afval opgehaald. Kleding, batterijen en schoenen worden apart verzameld. Kinderen houden een keer per jaar, na de winter, een grote schoonmaak in het dorp en gaan met vuilniszakken alle zwerfafval die elke winter onvermijdelijk blijft liggen, opruimen.

Door dit soort initiatieven en denkwijze, krijg je vanzelf een milieuvriendelijker en groener dorp/stad.

Ook wij stoken graag en vaak een kampvuur in de tuin. Zeker ook in dit jaargetijde om alle blad te verbranden. Heerlijk!

Gezien de vele buitensporten die mensen hier beoefenen, het vaak in de prachtige bossen zijn om te wandelen, fietsen, hardlopen en paddenstoelen verzamelen, het oog wat men hier toch wel heeft voor de natuur, is Tsjechie best groen. Maar anders groen dan de politiek zou willen.

Nu alleen nog die soms rokende oude barrels het straatbeeld uit en dan zijn we een heel eind op weg.
 
Laatst bewerkt:
Ik geloof niet dat Brussel naar de burgers wil luisteren, dat komt ze niet goed uit. Ik vind dat ze een plan moeten maken waar Brussel zich wel en niet mee moet bemoeien. Nu willen ze zich overal of bijna overal (moet wel leuk blijven) mee bemoeien.
 
Op basis van gelijkwaardigheid wel. Maar die gelijkwaardigheid is nu erg ver te zoeken binnen de door u genoemde "club". En dat is nu net de reden dat de Tsjechen in het algemeen de EU nogal als een koude douche ervaren.
En dan alles terugvorderen? Serieus?

Als vier mensen een huis huren voor 1000 EURO p/m en drie betalen 100 EURO p/m en een betaald de resterende 700 EURO p/m dan zal de laatste grotendeels bepalen wat er met en in het huis zal gebeuren. Dat vindt nu ook plaats binnen de EU. Duitsland, Nederland en deels Frankrijk bepalen de koers. De rest mag volgen, want betalen te weinig, dan wel kosten alleen maar geld. Ergens is het logisch, maar er wringt ook wel wat. En wat wringt er? Het totale gebrek aan historisch besef voor de Visegrad landen vanuit de EU en de toetsenbordhelden zoals u. Deze landen hebben meer dan 40 jaar in een dictatuur geleefd. En die laten zich niet de volgende (EU) dictatuur in loodsen.

Moeten ze er dan maar uit en alles terugbetalen? Nee beste Cor, want in een democratie houdt men rekening met een minderheid en handelt men ook met het besef van het bestaan en de historie van deze minderheid. En dit doet de EU - en u blijkbaar ook- dus niet.
Mag ik er u even op wijzen dat er in deze Tsjechische democratie ooit gekozen is voor het EU lidmaatschap en uw vergelijking met een dictatuur welke in der tijd alles van waarde van dit land en haar inwoners gestolen heeft in mijn ogen niet helemaal juist is.

Tsjechie is al die jaren een netto ontvangend land, ik wil daarmee niet zeggen dat er geen kritische geluiden geuit mogen worden maar ik wil hierbij voorgaande opmerkingen wel een beetje nuanceren.
 
Brussel provoceert Oost-Europa met nieuw migratieplan
Door Emile Kossen - 20 oktober 2017
De tijden van verplichte migratiequota zijn voorbij, zei EU-president Donald Tusk donderdag. Maar een dag later stelt het Europees Parlement een plan voor waarbij veel meer immigranten in Oost-Europa terecht zullen komen.

Het herverdelingsplan dat Brussel heeft opgesteld tijdens de migratiecrisis was niet bepaald een succes. Honderdduizenden immigranten zouden vanuit Griekenland en Italië over de Europese Unie (EU) worden verdeeld, maar de meeste lidstaten werkten dat plan bewust tegen. Oost-Europese lidstaten als Hongarije, Tsjechië, Polen en Slowakije (de zogeheten Visegrádgroep) wilden niet worden verplicht om asielzoekers op te nemen en Brussel bleek niet bij machte die landen te verplichten ‘solidair’ te zijn.

Uit september: Hof dwingt Hongarije en Slowakije tot opname migranten

Geen migratiequota meer?
Vandaar dat Donald Tusk, de Poolse voorzitter van de Europese Raad van Regeringsleiders, donderdag zei dat hij ‘geen toekomst’ ziet voor verplichte quota’s. ‘Het is belangrijk om Polen en de overige Visegrádlanden niet te isoleren van de rest van Europa.’

Het Europees Parlement is het daar niet mee eens. Vrijdag presenteerde het Zweedse parlementslid Cecilia Wikström een nieuw systeem om asielzoekers te verwerken. Onderdeel daarvan is een permanent herverdelingsschema, waarbij elk jaar wordt berekend hoeveel asielzoekers elk land moet opnemen (onder meer op basis van het bruto nationaal product).

Een andere grote verandering is dat immigranten in het vervolg zelf moeten kunnen kiezen in welke EU-land ze asiel aanvragen, zolang er maar een ‘echte link’ is met dat land. Voorbeelden die het Europees Parlement noemt, zijn familieleden in dat land, een eerdere baan of een bepaald diploma.

De crux is dat als er geen enkele connectie met een EU-land bestaat, de kans groot is dat de immigranten worden ondergebracht in één van de Oost-Europese lidstaten. Weigeren landen mee te werken, dan kan Brussel het budget voor die lidstaten verkleinen. Wikström: ‘De persoon die vandaag wordt geïsoleerd, is Donald Tusk.’

Juncker verwijt Orbán ‘gebrek aan solidariteit’

Provocatie
De omstreden plannen lijken een directe provocatie van de Visegrád-landen. Een meerderheid in het Europees Parlement en een meerderheid van de EU-lidstaten zouden akkoord gaan met de plannen, benadrukt Wikström. Ze laat hierbij onvermeld dat de kans klein is dat de Europese Commissie met een simpele meerderheid zou beslissen over het gevoelige asielthema. De kans is groot dat er unanieme steun wordt gevraagd.

Vooral Hongarije laat veelvuldig van zich horen op het asielthema. Premier Viktor Orbán gaat stelselmatig tekeer tegen ‘de alliantie van bureaucraten, liberale media en financiers’ in Brussel en zijn woordvoerder Zoltán Kovács voorspelt in gesprek met DW dat zijn land zich niet zomaar neerlegt bij nieuwe asielregels. ‘Als we ervoor moeten vechten, dan gaan we dat zeker doen.’
 
Mag ik er u even op wijzen dat er in deze Tsjechische democratie ooit gekozen is voor het EU lidmaatschap en uw vergelijking met een dictatuur welke in der tijd alles van waarde van dit land en haar inwoners gestolen heeft in mijn ogen niet helemaal juist is.

Tsjechie is al die jaren een netto ontvangend land, ik wil daarmee niet zeggen dat er geen kritische geluiden geuit mogen worden maar ik wil hierbij voorgaande opmerkingen wel een beetje nuanceren.

Indertijd heeft de toenmalige regering inderdaad ingestemd met het EU lidmaatschap en zijn ze in 2004 lid geworden. Alleen is de tijd tussen 2004 en nu een nogal andere tijd geworden. In 2004 kon men niet voorzien waar dit lidmaatschap uiteindelijk toe zou leiden.
Wat ik begrijp van de Jana en Jirka in de straat is dat men toch de huidige EU als een te strak keurslijf ervaart en zelfs "EU dictatuur" wordt regelmatig als begrip gebruikt. Hoor je in Nederland overigens ook wel gebezigd worden. En als ik soms Timmermans en Junker te keer hoor gaan, kan ik dit soms wel plaatsen.

Anderzijds begrijpen -net als veel Hollanders overigens- vele Tsjechen de toegevoegde waarde van de EU niet. Tsjechie is een industrieland met veel export van producten. Als men uit de EU wil, valt dit alles als een kaartenhuis in elkaar. Handelsverdragen vervallen, daarmee ontstaan exportheffingen en daaraan teruglopende omzetten. Werkeloosheid en inflatie liggen dan op de loer. De luchthaven Praag kan weer inkrimpen want Schengen valt weg. Tsjechie isoleert zich (weer) en dat komt niemand ten goede.

Oplossingen hiervoor worden niet aangedragen door de anti-EU partijen. Wellicht ook omdat deze er vrijwel niet zijn. Tsjechie heeft niet draagkracht dit alleen te kunnen doen. Als je ziet dat het Engeland waarschijnlijk al 30 miljard Euro gaat kosten, kan Tsjechie dit al helemaal niet aan. Deze partijen doen aan utopisch wensdenken en bieden geen oplossingen. Voeden alleen het anti EU sentiment.

Persoonlijk ben ik voor een gematigde EU. Samenwerking waar nodig en wenselijk, maar de landelijke politiek zou primair, passend binnen EU verdragen, bij de landen zelf horen te liggen.
 
Bovenaan