Navigatiesystemen in Tsjechië

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Vorige week de Medion aanbieding bij de Duitse Aldi gekocht. ( Euro 199)
Via extra aangeschafte Sd-kaart (deze week in de aanbieding in de Duitse MediMax voor euro 19,99) geheel Europa geïnstalleerd. Zat op een dvd- tje erbij.
Doet het fantastisch en kan Rokytnice in ieder geval vinden.
Dat gaat lukken en het geklooi en gezoek via kaarten is afgelopen.
Toch handig, zo vlak bij de Duitse grens te wonen.
Voor extra kaartmateriaal downloaden bij Gopal (heb ik niet nodig) Ik denk echter niet dat alle kaartbestanden hetzelfde en dus voor elk systeem bruikbare extensie heeft.
 
Vanzelfsprekend.
En dekens en drinken en een sneeuwschep en sneeuwkettingen en ruitensproeiervloeistof.
 
"Kaartmateriaal voor alle Europese landen". Als Tsjechie daaronder gerekend wordt, dan is ie ook voor Tsjechie, maar dan niet voorgeprogrammeerd. Dat zal je dan zelf moeten doen.
Daar kan je dus niet zo vanzelfsprekend van uitgaan. Midden- en Oost-Europa is pas de afgelopen jaren digitaal beter in kaart gebracht en veel navigatiesystemen hadden tot voor kort dan ook alleen een goede dekking in West-Europa.
Zo heeft TomTom nog steeds geen officiële Oost-Europa kaart omdat zij niet tevreden zijn over de dekking en kwaliteit. Maar hun kaart van Tsjechië is echt geweldig.
 

Marcel

Moderator
Ik was ook op zoek naar een navigatie met alle mogelijkheden, TMC, Bluetooth, noem maar op. Mijn keuze is gevallen dus op de MIO c710.
MIO C710, perfect dingetje, van de zomer gekocht voor 359,- (www.pdashop.nl te Rotterdam) en nog steeds nergens goedkoper gezien. super volledig met allerlei accesoires en kabels. alles al pre-installed.
alleen in december in Ierland. hij kon geen contact krijgen met satellieten. maar de kaart zat er al wel in. en bij thuiskomst deed ie het wel weer.
 
Bij de Halfords zijn o.a. de Mio C510 Europa € 299,- en de Sony NV-U71T, € 349,- in de aanbieding. Deze zijn ook geschikt voor wandelaars en fietsers (!) zag ik op de site "kieskeurig" en kwamen goed uit de bus, ook m.b.t. de duurzaamheid. Belangrijk gezien mijn eerdere ervaring!
Heeft iemand ervaring met deze 2 m.b.t. Tsjechie? Ik heb begrepen dat de Mio C710 hartstikke goed is. Zou de 510 dat ook zijn of is dat een oude versie? Ik bestel zoiets niet over de post maar haal het liever in een winkel in de buurt.
Yohe
 
Ik zie het verschil. Kan beter de 710 nemen, hoef je niets meer aan te doen. Bedankt!
Groetjes,
Yohe
 
Heb nog even voorgaande berichten teruggelezen, toch nog even een vraagje: de batterij is best gauw leeg, zo te lezen. Het is slecht om een batterij op te laden als hij nog niet helemaal leeg is. Voordat je gaat wandelen moet je hem dan eerst helemaal leegtrekken en daarna opladen, met bluetooth uit en scherm gedimd, zou hij het dus langer moeten volhouden. Kun je niet een "sterkere" batterij erin doen of extra batterijen meenemen, wat voor batterijen gaan daar eigenlijk in of zijn dat hele dure?
Yohe
 
ik denk niet dat jij zo lang wandelt dat hij leeg is.
Zelf ook c 710 je kan hem ook even uitzetten als je weet dat je 5 km
recht door moet lopen
 
Kun je je nog wel eens op verkijken! We lopen soms wel van bijv. 10.00 uur 's morgens tot een uur of 4 's middags (stoppen nog wel eens om te eten of te drinken hoor! :pepsi: ) en dat doen we natuurlijk a.d.h.v. een kaart en bewegwijzerde wandelpaden (daarom Tsjechie!) Het is eigenlijk alleen maar voor de zekerheid voor als je verdwaalt. Vraag me alleen af hoe dat in bijv. een bos gaat. Zou dat er ook allemaal instaan?
Groetjes,
Yohe
 
Zo'n wandelroute in het bos hoeft er toch niet (en zal er waarschijnlijk ook niet) helemaal op te staan?
Aan het begin van je wandeling sla je het vertrekpunt op. Vervolgens zet je je navigatiesysteem uit en gaat lekker aan de wandel. Zo nu en dan check je even waar je bent t.o.v. het vertrekpunt. Heb je genoeg gewandeld, dan ga je weer terug. Je kan natuurlijk altijd voor de zekerheid een gewone kaart meenemen. :)
 
Dat zei ik ook, ik vroeg me alleen af of hij je dan echt terug kan leiden naar het vertrekpunt omdat je in een bos loopt met kleine paadjes.
Yohe
 
Eigenlijk moet je dan een apparaat hebben zoals wij, een Garmin ique(er zijn ook andere merken maar die ken ik niet).
Daar heb je ook Topografische kaarten voor die juist geschikt zijn om te wandelen.
Wij gebruiken hem ook als navigatiesysteem, dan is het een zij en heet ze Truus!! :D :D
Ik een dicht bos kunnen ze (allemaal) geen satelieten ontvangen en hebben ze dus geen bereik.
 
Ik las ergens dat die GPS systemen voor wandelen bij dicht bewolkt weer ook geen bereik hebben. Doen jullie ook GPS-routes van bijvoorbeeld de wandelzoekpagina? Zo ja: heb je er dan ook een papieren beschrijving bij voor het geval dat ding uitvalt, want dan zit je!
 
Ik las ergens dat die GPS systemen voor wandelen bij dicht bewolkt weer ook geen bereik hebben.
Als het zo dicht bewolkt is regent het dat het giet, dus dan wandel je niet :D :D
Doen jullie ook GPS-routes van bijvoorbeeld de wandelzoekpagina? Zo ja: heb je er dan ook een papieren beschrijving bij voor het geval dat ding uitvalt, want dan zit je!
Nee, die kennen we niet, wij wandelen op aanwijzingen van boeken, verslagen of kenners die weten waar bijzondere planten, vogels, paddestoelen, vlinders o.i.d. zijn. Kaarten neem je natuurlijk ALTIJD mee, apparatuur kan er ALTIJD mee stoppen!!

Ik ga die wandelzoekpagina toch eens opzoeken, kijken of we er ook wat aan hebben.

Heb net heel even gekeken op die wandelzoekpagina maar mijn eerste indruk is dat het bij die wandelpagina alleen om het wandelen zelf gaat, niet mis mee hoor, zo bedoel ik het niet, maar wij wandelen om dingen op te zoeken en te vinden.
Dus niet alleen om een bepaalde afstand af te leggen, we staan dan ook erg vaak stil!! :D

Ik kon zo snel ook geen enkele wandeling in de (onze Zuid Hollandse duinen) duinen vinden. Lopen die wandelroutes altijd alleen over asfalt of ook over "natuurlijke" paden?
 
Yohe, deze test van de ANWB is misschien interessant om te lezen (ook voor anderen die de aanschaf van een navigatiesysteem overwegen):

www.anwb.nl

Wel één opmerking: bij de TomTom One Europe zit Tsjechië niet in de (West-)Europese kaart. Die moet je er dus los bijkopen voor 59,95.
 
Bovenaan