Navigatiesystemen in Tsjechië

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ik las ergens dat die GPS systemen voor wandelen bij dicht bewolkt weer ook geen bereik hebben. Doen jullie ook GPS-routes van bijvoorbeeld de wandelzoekpagina? Zo ja: heb je er dan ook een papieren beschrijving bij voor het geval dat ding uitvalt, want dan zit je!

Ik een dicht bos kunnen ze (allemaal) geen satelieten ontvangen en hebben ze dus geen bereik.

Somminge wel sommige niet. Afhankelijk van de GPS chip.
Met een Sirf III chip ( dus geen Sirf II) heb je geen last van de bewolking of een dicht begroeid bos.
Met oudere chips kun je die problemen wel hebben.
Met mijn Gps muis ( met Sirf III) heb ik soms ook binnenshuis ontvangst, of als hij in mijn binnenzak zit tijdens het autorijden. Deze hoeft dus ook niet zo opvalend achter je autoruit te liggen. In een handschoenevakje bijvoorbeeld.

Mijn wandel GPS is een Garmin 60CSx, ( www.garmin.nl ) deze heeft ook een Sirf III chip. Het ontvangst van deze is het zelfde als bovenstaand verhaal. Zijn voorganger de 60Cs, had een veel slechter ontvangst bij bewolking en beboste gebieden. Let daar op bij evt aanschaf.
Andere voordelen, waterdicht, ong. 20 uur met 2 penlites, zeer uitgebreide menu's, oerdegelijk.

Dit apparaat is overgens niet goedkoop.
Wil je optimaal gebruik maken van dit apparaat raad ik aan om er een topografische kaart er bij aan te schaffen.
Deze zijn er van allerlij landen, ook van CZ ( http://www.futurumshop.nl/ice.cgi?template=pro_templ1.html&levprodid=9063611 ).
Tevens is er navigatie software voor autorouting, te gebruiken als deur tot deur navigatie, dat kan met de topo's weer niet.
Maar deze Garmin heeft geen gesproken teksten, alleen piepjes.

Er zijn sites met wandelroutes, deze routes kun je downloaden en in je GPS zetten. Meestal kun je dan ook een papieren beschrijving uitprinten.
Maar ga bij moeilijke/lange wandelingen niet alleen op je GPS af, ze doen het perfect maar het blijft een stukje techniek wat kapot kan gaan........ :lezen:

Ik lijk wel een verkoper, maar dat is niet zo ;)
Ik ben enthousiast over dit type, het is ook de meest verkochte overgens.
Maar je kunt ook kijken bij bv (www.magellangps.com )

Succes,

Jos van Zetten
 
Bedankt Punk, ik hak de knoop door en durf de Mio n.a.v. deze test wel te kopen. Zoals met alles: je moet er ook een beetje geluk mee hebben,
groetjes Yohe

Ik ben in mijn enthousiasme weer eens wat te snel met reageren geweest (zie voorgande post)
Je bent al voorzien, en ook heel gunstig geprijsd.
Aangezien ik begreep dat het om wandel GPSsen ging heb ik mijn vorige post geplaatst.

Veel plezier met de MIO
 
Het is uiteindelijk toch de TomTom one geworden. Deze kwam uit de test als beste en ook als meest eenvoudig te bedienen. Dit klopt, want het spreekt eigenlijk voor zich. Je moet alleen de kaart van CZ er apart bij kopen. Dit ga ik voor de vakantie doen, kost wel weer wat maar het is niet anders. Je kunt dit systeem alleen in de auto gebruiken.
Bij de Mio is het zo dat de batterij het niet zo heel lang doet dus dat is voor lange wandelingen toch een groot nadeel. Je moet een batterij eerst helemaal leeg laten "lopen" voordat je hem weer oplaadt dus dat zou je dan voor elke wandeling moeten doen. Lijkt me niet handig. Wandelen doen we dus nog steeds gewoon met een kaart of beschreven of gemarkeerde routes. Gaat eigenlijk altijd goed. Ach, gewoon lekker in de natuur zonder techniek past beter bij ons! (ouderwets he?!)
 
Ik weet niet of iemand t al gepost had hier, maar in de Mercedes van een kennis, nieuwe E-klasse met navigatie, werkt t niet erg lekker haha

Op het nieuwe stuk snelweg vanaf Dresden, zegtie continu dat men van de snelweg af moet en stuurtie men binnendoor haha
 

Lukas15

Geroyeerd Lid
Zit er misschien standaard een navigatiesysteem in de nieuwe E-Klasse? :tomaat: Zit in de Mercedes E-Klasse niet een Comand-navigatiesysteem?
 
Corrie is temeest wakker haha

Maar idd, Mercedes was minder nieuw dan ik dacht.
Hij is van November vorig jaar, en snelweg ging natuurlijk pas in December open.
Maar dan nog, zouden toch automatische updates moeten zijn lijkt me.

Maar goed, gewoon origineel MB navigatiesysteem, werkt voor de rest perfect in Tsjechie.
 
Volgens mij is de ALDI aanbieding van vandaag een hele mooie. Heeft zelfs een TMC box voor actuele verkeersinfo en automatische aanpassingen van de route om files te vermijden.

Check wel even of CZ kaart erbij zit bij die van mijn vader (gekocht in belgie) wel.

(punk zal zo de link er wel bij zetten :D )
 
Pekar 16 landen zijn geinstaleerd,staat Tsjechie vast en zeker niet bij.
Dus ik twijfel of dit voor iemand die moeite heeft met downloaden
een goede keus is.
 
16 landen zijn voorgeinstalleerd, heel europa op DVD. En als ik mij goed herinner stond Tsjechie al bij die 16

Navigatiesysteem met TMC

per stuk 279.-

• filemelding en alternatieve routeberekening door TMC technologie
• groot kleurendisplay 4,3"
met 3D kaartweergave
• compleet kaartmateriaal Europa meegeleverd op DVD,
waarvan 16 landen voorgeïnstalleerd
• Samsung 400 Mhz processor
voor snelle routeberekening
(900 km in 9 seconden)
• 512 MB intern geheugen
• display ook leesbaar
bij directe lichtinval
• Travel guide (reisgids):
extra informatie over 50 steden en gebieden, bijvoorbeeld Parijs,
Rome en Algarve
• inclusief onder andere:
1GB geheugenkaart, tasje, 12V adapter, TMC-antenne, 220V adapter

Als ik er nog geen had, ging ik deze halen. Bevalt het niet kun je hem binnen 30 dagen terugbrengen
 

Lukas15

Geroyeerd Lid
BILD02.JPG


http://www.aldi.nl/OFFER_NL/OFFER_15/OFF02.HTMhttp://www.aldi.nl/OFFER_NL/OFFER_15/BILD02.JPG
 
ik heb dit navigatiesysteem gekocht en Tsjechie staat er ook op. Je kunt wel niet navigeren van deur tot deur zoals in de Benelux, maar je kunt wel de hoofdwegen vinden en alle plaatsen.
 

Tabe

† In Memoriam
tom tom op speciale plaatsen

De Tom-Tom 900 of zoiets, die ik van de kinderen op mijn verjaardag heb gekregen, heeft ons grandioos door geheel Tsjechie geloodst, tot in de kleinste plaatsjes en over de smalste weggetjes. :)

Ook de route Zbyslav naar Dolni Lanov op 2 mei (meeting), een afstand van 280 kilometer, heeft hij (zij) voortreffelijk zijn (haar) diensten bewezen. Binnen 2 uur Praag gepasseerd, geen gezoek. Nee, Truus deed voortreffelijk haar werk. Zo nu en dan kraaide ze wat zinnigs uit en daaraan werd gevolg gegeven. Na 300 meter… etc. etc. Geen geruzie meer in de auto. Truus was en is de baas. Zelfs de directrice had hier niets tegen in te brengen. Soms werd nog wel argwanend de kaart bestudeerd, maar al gauw werd de dwingende aanwezigheid van Truus geaccepteerd. :D
 
Overigens werkt de TomTom ook goed in 'n zestig jaar oude Tatra T87....
 

Bijlagen

  • Tsjechische Veteranen Dag April 27-29 2007 080 kl.jpg
    Tsjechische Veteranen Dag April 27-29 2007 080 kl.jpg
    83 KB · Bekeken: 8
Hoi, sinds de tom tom of een ander navigatiesysteem zijn intrede heeft gedaan doen onze gasten er veel langer over om ons hotel te bereiken.
Het is een fantastisch hulpmiddel, maar vergeet ook niet om even op de kaart te kijken. Vertrouw niet blindelings op het systeem.
 
Bovenaan