Invoering van de Euro

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Beste mensen.
Is er iemand die weet wanneer de Euro in Tsjechie wordt ingevoerd?
Ik had begrepen dat dit in 2010 zou gaan gebeuren.
Kan iemand die hier meer over weet, dit voor mij bevestigen ( of ontkennen ) ?
Bij voorbaad mijn hartelijke dank.
Vriendelijke groeten Jaap
 
In november 2007 zei de toenmalige premier Mirek Topolanek er dit over:

Tsjechië niet klaar voor euro

21 november 2007 (bron: Brabants Dagblad)

Tsjechië zal de euro pas na 2012 invoeren. Dat heeft premier Topolanek bekendgemaakt. Een eerdere invoering noemde hij 'niet reëel'.

Volgens de eerste minister zal er voor de komst van euro eerst een grootscheepse hervorming van het pensioensysteem en de gezondheidszorg doorgevoerd moeten worden. Dat lukt niet op korte termijn, aldus Topolanek.
Aangezien de Euro-sceptici (denk aan bijv. president Klaus) nog altijd stevig voet aan de grond hebben in Tsjechië, denk ik dat het nog heel wat langer zal gaan duren.
 
nancy schreef:
In november van dit jaar wordt door de regering beslist ..... of deze daadwerkelijk wordt ingevoerd.
Dat de Euro in Tsjechië ingevoerd gaat worden, staat vast, en is geen punt van discussie. Dat was namelijk, zoals al eerder in dit topic vermeld, bij de nieuwe lidstaten een voorwaarde om lid te kunnen worden van de Europese Unie.
 
In onze omgeving gaat het gerucht dat de koers op ongeveer 20 Kč uit zal komen op het moment van de 'wisseltruc'. We komen al dicht in de buurt, maar echt geluiden van voorbereiding hoor ik ook nog niet.
 
Is denk ik allemaal speculatie.

Sommige "officiële organisaties" zeggen ergens tussen de 25 en 26..... sommigen zeggen rond de 20.

Feit is dat niemand het feitelijk weet.


en ik...... ik gok op 25,34 ;)
 
..... het gerucht dat de koers op ongeveer 20 Kč uit zal komen op het moment van de 'wisseltruc'. We komen al dicht in de buurt .....
Geruchten over de uiteindelijke streefkoers doen al jaren de ronde. Ook dat de koers "al dicht in de buurt komt". De koers van de Kroon jojo't vaak op en neer en die 20 kronenkoers heb ik nog niet in de buurt gezien, hoor... ;)
 
Precies: Het land prijst zich daarmee als productieland en vwb de export compleet uit de markt.

Die dure kroon is gevolg geweest van speculatie en opkopende banken en heeft de gewone Tsjech weinig tot niets opgeleverd. Importgoederen bleven in vrijwel alle sectoren even duur of werden zelfs duurder.
 
feertje22 schreef:
klopt Gorrit heb niet goed genoeg gezocht.
vond hem zelfs nog iets lager op die dag bij de CSOB
Kan ook kloppen, ik gaf de koersen van de CNB (Nationale bank) door. Private banken geven hun eigen koersen op die ze aan de klant doorberekenen. Er zijn mss banken die nog lager zaten
 
Geruchten over de uiteindelijke streefkoers doen al jaren de ronde. Ook dat de koers "al dicht in de buurt komt". De koers van de Kroon jojo't vaak op en neer en die 20 kronenkoers heb ik nog niet in de buurt gezien, hoor... ;)

Pas vier jaar geleden ben ik naar CZ verhuisd. Toen stond de koers nog op 33. Voor mijn (sentimenteel) gevoel zijn we dus al aardig in de buurt van de 20 gekomen.
 
Bovenaan