Invoering van de Euro

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Vier jaar geleden stond de Euro ong. op 29,5 vandaag schommelt deze rond de 25,5

screen_02 2009-08-28.jpg

Dat is nog niet ideaal voor velen. ;)
De hele korte periode dat de Euro de 33-koers doorbrak was 5 1/2 jaar geleden, maart 2004.
 
En wat dacht je van 2002, toen werd voor 1 Euro, 35 kronen als richtlijn genomen.
Vorig jaar zomer dook de koers onder de 23. Met deze ontwikkeling ben ik in ieder geval niet gelukkig.
 
Het is maar net van welke kant je het bekijkt. Ik woon en werk al enige jaren in Tsjechië en een sterke kroon is voor mij mooi als ik euro's moet kopen. Laat ie maar komen die 20 kroon koers ;)

De invoering van de euro kan overigens nog wel tot 2016 duren volgens een artikel in de Tsjechische metro. De Tsjechische economie is er nog lang niet klaar voor. De huidige politieke situatie maakt het er bovendien niet beter op.
 
Daar heb je helemaal gelijk in. Wij sluiten met reisorganisaties contracten in Euro, dus je begrijpt dat we het niet zo leuk vinden wanneer we deze moeten omwisselen bij een sterke kroon.
 
De invoering van de euro kan overigens nog wel tot 2016 duren volgens een artikel in de Tsjechische metro. De Tsjechische economie is er nog lang niet klaar voor. De huidige politieke situatie maakt het er bovendien niet beter op.

Ik had het al van mijn Tsjechische vriendin gehoord, ze hebben een goed voorbeeld van Slowakije, daar zijn de mensen ook niet blij.
Veel prijzen bij de Lidl zijn net als bij ons in Nederland. Voorheen deden we "goedkoop" boodschappen in Slowakije, nu is Tsjechië goedkoper.
Je ziet nu veel slowaken in Tsjechië boodschappen doen.
Brenda
 

Freddy2005

† In Memoriam
Euro-invoering in 2015...

Een realistische datum voor de euro-invoering zou volgens analisten pas in 2015 kunnen.

Volgens de oorspronkelijke plannen zou de regering op 1 november moeten mededelen wanneer de Tsjechische Republiek wil toegetreden tot de eurozone. Door de economische problemen die worden veroorzaakt door de mondiale crises en val van de regering, is deze echter uitgesteld. "Economisch gezien is een realistische datum te overwegen voor aansluiting tot de eurozone in januari 2015", zegt chef-econoom van ČSOB, Martin Kupka.

novinky.cz
 

Freddy2005

† In Memoriam
Tůma: vastlegging invoertermijn euro heeft geen zin

De toestand van de overheidsfinanciën in de Tsjechische Republiek heeft zich zo verslechterd, dat het geen zin heeft, om een datum voor de invoering van de euro vast te leggen. Dit zei de gouverneur van de nationale bank, Zdeněk Tůma, vandaag in Praag tijdens de conferentie "Euro s otazníky" of "Euro met vraagtekens". Oorspronkelijk was gepland dat het kabinet op 1 november een datum zou vastleggen.

radio.cz

financninoviny.cz
 
De toestand van de overheidsfinanciën in de Tsjechische Republiek heeft zich zo verslechterd, dat het geen zin heeft, om een datum voor de invoering van de euro vast te leggen. Dit zei de gouverneur van de nationale bank, Zdeněk Tůma, vandaag in Praag tijdens de conferentie "Euro s otazníky" of "Euro met vraagtekens". Oorspronkelijk was gepland dat het kabinet op 1 november een datum zou vastleggen.

Helemaal niet erg!!!!!!:cheers:
 
Helemaal niet erg??

Ook niet als je bedenkt wat hiervan de achtergrond is, wat dit moet betekenen voor de Tsjechische bevolking?? Deze financiele malaise treft hen dubbel zo hard.
 
Inderdaad, ik wil ook geen euro in Tsjechie en ook omdat het ook een beetje van de eigen karakter en cultuur van het land ontneemt. Vind ik dan he!
En ik heb kennissen in Slovakie die het duurdere leven door de invoering van euro al meemaken!
 
Allemaal onzin.

De euro is prima!


Dat hij morgen in mijn tweede vaderland ingevoerd moge worden.


En we zijn er beslist niet armer doorgeworden, integendeel.

Groet van de eurokukel.
 
Ach Kukel, In CZ is rode kolen bijna volksvoedsel nr 1. Heb gisteren een gekocht A 1,99 de kilo of te wel fl 4,40.Ik kan me niet voorstellen dat ik dat ooit gekocht zou hebben voor die prijs als er nog guldens waren. Ik kan me de angst best voorstellen. Laat ze maar lekker de kroon houden.
 
Bovenaan