Invoering van de Euro

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Freddy2005

† In Memoriam
Kalousek: Tsjechië kan de Euro ten vroegste in 2013 invoeren

Tsjechië kan de euro ten vroegste in het jaar 2013 invoeren. Dat verklaarde de minister van financiën, Miroslav Kalousek, vandaag tegenover het agentschap Reuters. Naar een verklaring van premier Mirek Topolánek zal de regering de juiste datum in november bekend maken.

finance.cz.
 
Zelfs 2013 als invoeringsdatum van de Euro zal Tsjechië niet meer lukken, denk ik.
Ook Polen wil de Euro invoeren, maar vanwege de kredietcrisis gaat dit hoogstwaarschijnlijk niet meer lukken in 2012 (zoals gepland was), aldus de Poolse premier Donald Tusk.
 
Misschien nu off-topic maar, bestaat er nu de kans dat de Slowaken met hun harde €uro kunnen gaan shoppen in Tsjechie in plaats van omgekeerd?

Als je, zoals nu iedereen de koersontwikkelingen van de kroon in de peiling houdt, zou dat best wel eens kunnen.
 

Freddy2005

† In Memoriam
Sociaal-democraten rekenen ten vroegste op 2014 voor invoering euro

Volgens de financiële deskundige, Bohuslav Sobotka, kan de euro ten vroegste in 2014 ingevoerd worden. Het begrotingstekort is zo hoog dat de volgende regering de invoering van de euro niet meer zal meemaken zei Sobotka tegen de krant "Hospodářské Noviny." Een invoering van de Europese munt in 2014 is een optimistische veronderstelling, voegde hij er nog aan toe.

novinky.cz
 
Hoe langer het uitstel hoe prettiger
Hmm, in dit topic zijn al verschillende dergelijke reacties geplaatst... Wat ik er van vind: Tsjechië wordt hier vaak te eenzijdig gezien als een romantisch vakantieland met bossen en kastelen (zie discussies elders op dit forum). Dichtbij, maar toch een beetje anders. Misschien ook wat nostalgie, naar het leven vroeger in Vlaanderen en Nederland; natuur en tradities die hier vergaan zijn. Daardoor wordt Tsjechië op dit forum vaak behandeld als een 'leuk eilandje' dat een beetje buiten Europa en de wereld moet blijven, om de romantiek en het reis-gevoel niet te verpesten. Maar: Tsjechië is toch ook een Europees land dat volop aan het ontwikkelen is en dat zich moet bewijzen op politiek en economisch vlak?! De hoge import en export met vb. Duitsland en Slowakije tonen onmiddellijk een meerwaarde van de euro aan. Want het maakt echt wel een verschil of je in die export en import met één munt kunt betalen, of afhankelijk bent van hoogtes en laagtes van een vreemde munt. De euro zal inderdaad het vakantiegevoel voor sommigen wat doen afnemen. Maar het is wel de realiteit dat die euro er komt, en dat het zeker kansen met zich meebrengt, én stabiliteit. Dus... misschien wordt het wel tijd dat we er ons bij neerleggen dat Tsjechië verandert, moet veranderen en zal veranderen. En snel. Uitstel van de euro positief voor Tsjechië? Ik ben er niet zeker van...
 
Voor bedrijven is de Euro positief, interressant en voordelig.

Maar voor de gewone particulier (de gewone Tsjechiëganger)? Ik vraag het me af. Als het net zo gaat als met de invoering bij ons, ben ik bang dat de prijzen weer de pan uitrijzen. Wie is er dan de Sjaak? De gewone Tsjechiëgangers. Vandaar dat er een hoop forumgangers niet op de Euro zitten te wachten. En dat heeft niets met romantiek, kasteeltjes en 'vroeger' te maken, maar gewoon met de inhoud van de portemonnee.:cheers:
 
In Slowakije heeft de invoering van de euro voor heel wat voordelen gezorgd tijdens de financiële crisis. De Slowaakse Kroon is nauwelijks gaan schommelen tegenover de euro, in tegenstelling tot de Tsjechische Kroon. Die schommelingen zijn zeker niet positief voor de economische stabiliteit en voor het aantrekken van investeerders, en... voor de Tsjechen zelf. Er moet toch afgewogen worden of werkgelegenheid, economische stabiliteit en welvaart in Tsjechië (net zoals in de rest van de wereld) niet opweegt tegen de eigen reis-portemonee. En als de Tsjechische prijzen dan toch spectaculair zouden stijgen door de euro, rij dan bij de volgende reis oostwaarts gewoon nog wat verder. Wie weet wat heeft Oekraine allemaal te bieden? Goedkoop is het er in ieder geval. :top:
 
Het sentiment dat Harmie hier schetst, waarbij Tsjechie een land is (en vooral ook moet blijven) waar de tijd heeft stilgestaan, de maatschappij nog overzichtelijk is en de prijzen op vooroorlogs niveau liggen, bemerk ik inderdaad nog wel eens op dit forum. Een soort reservaat waar je teruggaat naar je kindertijd. Ik denk alleen niet dat veel Tsjechen graag reservaatbewoners willen zijn.
 
Wat is erop tegen dat de maatschappij nog overzichtelijk is alsook de ruimte en veelal rust (buiten de grote steden) vraag ik me af. Alles heeft zijn voor- en nadelen. Uiteraard is het voor het handelverkeer een stuk gunstiger, maar wie is hier beter af? De gewone burger? Kijk maar naar de invoering van de munt toen in Spanje..veel meer Spanjaarden moesten toen de broekriem NOG strakker aanhalen en veelal belandde men onder de armoedegrens.
Overzichtelijk is goed lijkt me: alles gaat al zo snel in deze wereld.
 
Je kunt er ook voor kiezen om een deel van die communicatiemiddelen niet als leidraad door je leven te laten lopen, maar het zien als een middel..dus overzichtelijk is voor mij goed...
En of die Euro er wel of niet komt (als het aan de politiek ligt wel, want die doen toch wat in hun ogen goed is voor hun land of je het als individu hier nu wel of niet mee eens bent).
Ieder zijn mening...daarvoor leven we in een democratie.
 
Dat waren de eerste groep EUers, die mochten nog kiezen, Daarna is afgesproken dat dat niet meer mocht, alle landen die nu bij de EU komen zijn verplicht de euro te gaan gebruiken.
En elk land dat bij de EU komt weet dat van te voren, dus Klaus moet niet zeuren!!
 
Sandra, dat zijn "oude" lidstaten. Voor hen gold die verplichte Euro nog niet. Voor de nieuwe lidstaten, zoals Tsjechië, Polen, Hongarije, enzovoort, wel. Die hebben daar bij het lid worden van de EU voor de overstap naar de Euro moeten tekenen.

Corrie was me net te snel af! :?:
 
Maar wat is nu de meest recente informatie omtrent invoering?
Want eerst was het 2009, daarna heb ik zelfs gehoord dat het niet voor 2012 zou gebeuren. Nu hoor ik 2010.
Kan iemand daar licht op schijnen, of is het ergens te vinden?
 
Bovenaan