Invoering van de Euro

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Freddy2005

† In Memoriam
Minister Janota: invoering euro in 2015 niet realistisch

Minister van financiën Eduard Janota denkt dat de invoering van de euro in het jaar 2015 niet realistisch is. Dit zei Janota vandaag in Brussel. Hij zei ook dat de geloofwaardigheid van de Tsjechische Republiek in de internationale financiële markten aanzienlijk zou kunnen verslechteren als het land geen ingrijpende hervormingen zal doorvoeren.

Indien het begrotingstekort gedurende twee tot drie jaar zo'n vijf à zes procent blijft bedragen, is dit schadelijk voor de geloofwaardigheid van Tsjechië zei Janota letterlijk aan het persagentschap ČTK. Momenteel is de Tsjechische Republiek nog steeds in staat om het geld te lenen voor de pensioenen, lonen of de investeringen, en dergelijke in de financiële markten.

idnes.cz

JB2ee672_jano_zat.jpg
 
Ben benieuwd of landen die zijn toegetreden tot de EU de invoering van de € ongelimiteerd kunnen uitstellen?

Kijk van de Tsjechische overheid kan je alles verwachten, zij hebben Brussel al eens gevraagd of ze de gelden die ze van de EU ontvangen in kronen uitbetaald konden krijgen.

Is er niet geen "straf maatregel" of een "boete" die onwillige landen opgelegd kunnen krijgen?

Het is toch van de gekke dat een land als Tsjechie de boel met creatief boekhouden en "windowdressing" in de maling neemt.

Wie weet hierop het antwoordt????
 
Dat is al vaker uitgelegd Kuurgast, de eerste landen die de EU samen hebben "gemaakt" mochten kiezen, eigen munt houden of de Euro.
Dat is nu niet meer het geval, iedereen die bij de EU wil (en dat wil Tsjechië heel graag) MOET vroeger of later de euro in gebruik gaan nemen.
Ze willen toch ook graag de voordelen toch??
Dan zullen ze de nadelen op de koop toe moeten nemen!!
 

Vodnik

† In Memoriam
Wat mij betreft komt de eur morgen en niet over-over morgen, maar laten ze in CZ niet de ongelofelijke fout maken die Nederland gemaakt heeft, namelijk direct over van gulden naar euro, geen dubbele pricing (wat dus nog steeds italie het geval is!).

Door omschakeling zonder dubbele pricing is er geen vergelijking meer mogelijk en lok je prijs opdrijving uit, er is geen (eenvoudige dus snelle) vergelijking meer mogelijk.
 

char

† In Memoriam
Pieter,... sorry!!.. maar ik begrijp jou niet helemaal.

Kun je in Italie nog met Lire's betalen,... of heb je het over de prijs-kaartjes/stickers met daarop 2 valuta?...

Dit was in NL, volgens mij, gedurende een jaar na de invoering van de Euro ook verplicht..

Een andere kwestie is, dat wij onze gulden zo'n 10-15% te duur hebben verkocht.. Dus 1 Euro had niet meer waard mogen zijn dan Hfl 2,00--1,95.
Maar ja,... wat doe je als klein landje, zonder echte inspraak van de bevolking, gekoppeld aan de Duitse Mark?...

Char.

______________________________________
Char. ...wenst de Tsjechen een zwakke kroon...
 

Freddy2005

† In Memoriam
Steun Euro brokkelt af

Door de Griekse crisis indachtig willen 50% van de Tsjechen de toetreding uitgesteld zien.
Dat zijn er dubbel zoveel als het aantal Tsjechen dat een snelle toetreding wenselijk acht.

express.be
 

Freddy2005

† In Memoriam
Vraagtekens bij uitbreiding eurozone nemen toe

Op termijn moeten onder meer de Poolse zloty en de Hongaarse forint door de euro vervangen worden. Maar de Griekse crisis zet vraagtekens bij een snelle uitbreiding van de eurozone.

De kans is groot dat de Europese Commissie vandaag het licht op groen zet voor Estland om binnenkort de euro in te voeren... Voorbeeldige leerling of niet, de animo bij de rest van de klas is bijzonder klein om nieuwkomers op te nemen. Niemand wil na Griekenland nog een paard van Troje binnenhalen.

Uit een recente peiling in Tsjechië blijkt dat 55 procent van de bevolking tegen de omschakeling naar de euro is. Het was de eerste keer dat een meerderheid zich tegen de eurozone kantte.

Volledig artikel: standaard.be
 
Euro versus Kroon

Ongetwijfeld zal de euro in Tsjechie ook komen, ondanks dat 55% van de bevolking tegen is. In Nederland is de euro er ook wel doorheen gedrukt en hebben we met z'n allen er 10% teveel voor betaald, leuk hoor, je spaargeld in 1 klap 10% minder waard.
Ondanks mijn slechte Tsjechisch is me in gesprekken met Tsjechen wel duidelijk geworden dat ze bang zijn voor giga prijsstijgingen, die vrees is niet ongegrond, want dat is in Nederland ook gebeurt, ondanks dat het in alle toonaarden ontkent wordt, net of we zelf niet weten wat we in de knip overhouden aan het einde van de maand.
 

Freddy2005

† In Memoriam
Regering van Petr Nečas zal geen termijn vastleggen om de euro in te voeren

De Tsjechische regering zal voorlopig geen termijn vastleggen tot invoering van de euro. Dit heeft premier Petr Nečas gezegd tegen het persagentschap Bloomberg. Een snelle invoering van de euro zal de inflatie versnellen door de vele verwachte prijsstijgingen.

idnes.cz

ABR28d816_pro103885.jpg
 

char

† In Memoriam
Ja.... Ik vind dit ook onvoorstelbaar!!... Zeker gezien het feit dat komplete fabrieken gesloten werden/worden.. Het aantal werklozen de laatste jaren niet afneemt,...etc ..etc...

Of zou Tsjechie nu winst behalen uit de papierindustrie??..

Voor diegene die het niet begrijpt:...Drukken ze geld (Kronen) bij?...

Char.
 

Vodnik

† In Memoriam
4% dat is nihil.
Als je verder kijkt dan kun je zien dat de koers van de kroon t.o.v. de Euro al langer dan een jaar niet meer in de buurt van 29 is geweest hoe laag de Euro ook is gezakt in .


Dus . . . . blijft de kroon zakken, ook ( met name!) op langere termijn!
De tijd van 17 kroon voor een gulden! (daar ben ik mee begonnen in 1996) zal wel niet meer terug komen (en maar goed ook)
 
Semabyt,
Ik weet niet wat je beweegt om te zeggen dat de kroon blijft zakken....

Sedert een aantal jaren stijgt de kroon alleen maar. Je krijgt steeds minder kronen voor je euro en dus wordt de kroon steeds duurder, toch??

In mei nog 25,52 kroon voor 1 euro, nu 24,71.
???
 
Bovenaan