Invoering van de Euro

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Da's geen straf die door de EU is uitgedeeld, dacht ik. ;)

Daar heb je gelijk in, maar ze eten wel van twee walletjes.

En onzin is het natuurlijk niet, omdat anderen het doen etc.

En doelbewust wordt er aangestuurd op het niet voldoen aan de invoeringsvoorwaarden.

De reden erachter?
Kukel, het lidmaatschap van de EU en de invoering van de Euro zijn twee los van elkaar staande zaken. Het één verplicht niet tot het andere. Tenminste: zo was het zeker tot voor kort, dacht ik.
Of de Tsjechen nou in Kronen of Euro's EU-subsidie krijgen, maakt per saldo voor de EU niets uit. Bovendien profiteren de andere EU-landen ook van het lidmaatschap van Tsjechië, of dacht jij dat ze al die nieuwe lidstaten er uit liefdadigheid bijhalen?
:)
 
Volgens mij zijn die twee wel met elkaar verbonden. Toen Engeland en nog wat landen bij het begin niet wilden veranderen naar de Euro is er volgens mij geëist dat volgende landen verplicht waren de Euro te accepteren.
 

char

† In Memoriam
Volgens mij kunnen de landen die nu de Euro hebben, of de landen die nu in de EU zitten, echt niet bepalen WANNEER een ander land de Euro, als betaalmiddel, in moet voeren.

Dus wanneer Tsjechie de boot, om wat voor reden dan ook, nog een aantal jaren af wil houden is daar weinig aan te doen.

Denk ik.... (ook met een slag om de arm).

Char.
 

Macek

Geroyeerd Lid
Jullie hebben het alleen maar over Engeland die de euro, terecht, afhoud, maar wat dacht je van de Denen, toch geen onverstandig volk. Ze houden als ik het goed heb volgend jaar weer een referendum over de euro, het zal mij benieuwen.
 
Volgens mij kunnen de landen die nu de Euro hebben, of de landen die nu in de EU zitten, echt niet bepalen WANNEER een ander land de Euro, als betaalmiddel, in moet voeren.

Dus wanneer Tsjechie de boot, om wat voor reden dan ook, nog een aantal jaren af wil houden is daar weinig aan te doen.

Denk ik.... (ook met een slag om de arm).

Char.

In tegenstelling tot Denemarken en het Verenigd Koninkrijk hebben de nieuwe lidstaten niet het recht zich van deelname aan de muntunie uit te sluiten.
Om op de euro over te kunnen gaan, dienen lidstaten een hoge mate van duurzame economische convergentie te hebben bereikt.
OA:
inflatie niet meer dan 1,5% hoger dan de drie best presterende landen van de EU op dat moment
Begrotingstekort niet meer dan 3%
spilkoersen ten opzichte van de euro met een standaard fluctuatiemarge van ±15% gedurende de laatste twee jaar voor de invoering.

Bron: ECB
 
Klopt. De bedoeling was dat ook het VK, Denemarken en Zweden zouden meestappen in in de muntunie, dit was zo geregeld in het Verdrag van Maastricht (1992, naam nav het Nederlands voorzitterschap van de tweede helft van 1991). Daar werden ook de Maastricht-criteria opgesteld, dit zijn 5 criteria (ivm begrotingstekort, staatsschuld, inflatie, rente en stabiele wisselkoersen), zoals oa. in het vorig bericht opgesomd. Het VK verwierp onmiddellijk dit verdrag en kreeg daardoor een uitzondering. Denemarken ondertekende het verdrag, maar vooraleer het verdrag in werking te laten treden (wat in België en Nederland via het Parlement gebeurde) organiseerden zij een referendum (net zoal Frankrijk en Ierland trouwens, die beide zeer nipt voor de euro stemden). In Denemarken waren de nee-stemmers in de meerderheid, waardoor Denemarken eveneens een uitzondering kreeg. Zweden ondertekende het verdrag, maar de regering zorgt er doelbewust voor dat er niet aan alle criteria voldaan wordt. Dit komt doordat in een referendum ook neen werd gestemd, al viel dit referendum volgens de EU te laat, en konden ze dus geen uitzondering krijgen zoals Denemarken. Vanuit de EU wordt enige druk uitgeoefend op Zweden om de euro in te voeren, al gaat men daar niet te ver in (om ook de keuze van de nee-stemmers te respecteren).

Het Verdrag van Maastricht werd getekend in 1992, kort na de val van de muur. In de besprekingen voorafgaand aan het verdrag werd dan ook al gesproken over de toetreding van de ex-Oostblok landen, zoals Tsjechië. Er werd bepaald dat bij hun eventuele toetreding, zij de euro (net zoals de 'oude' lidstaten) ook zouden moeten invoeren, eens ze aan de criteria voldeden. Dit is niet zo vreemd, want als een land lid wil worden van de EU dan moet het sowieso alle (!) bestaande regels van de EU in de nationale wetgeving inplanten.

De criteria zijn trouwens behoorlijk streng, vooral onder druk van Duitsland, die een sterke munt had, en die niet zomaar wilde laten vervangen door een potentieel zwakkere euro. Al kwamen er later wat aanpassingen, waardoor een land dat 'op de goede weg is' ook de euro al moet/kan invoeren.

In Zweden gaan meer en meer stemmen op om dan toch de euro in te voeren, zoals andere forumleden al aangaven, is dit zelfs het geval in het VK, en ook in Liechtenstein, Noorwegen, Zwitserland en IJsland (niet EU-landen). Dit heeft natuurlijk te maken met de bankencrisis. Economieën met een kleine muntunie beseffen plots het voordeel van een grotere muntunie. Denk maar aan IJsland waar de nationale bank zodanig veel geld bijdrukte dat de waarde helemaal in elkaar zakte. Bij de recente crisis is de gemeenschappelijke Europese aanpak nog heel beperkt, alhoewel het beleid van de afzonderlijke landen wel gesteund wordt (vb. door de regels tijdelijk te versoepelen waardoor nationaliseringen van banken kunnen worden doorgevoerd). Ik denk dat de EU in de toekomst nog krachtiger zal kunnen optreden. Daarom denk ik dat de euro ook voor Tsjechië een meerwaarde kan zijn.


http://europa.eu/scadplus/leg/nl/s01002.htm
http://ec.europa.eu/economy_finance/the_euro/joining_euro9413_en.htm
 

Freddy2005

† In Memoriam
Tsjechië beslist op 1 november wanneer het euro invoert

Tsjechië zal op 1 november beslissen wanneer het de euro wil invoeren. Dat maakte de Tsjechische premier Mirek Topolanek donderdag bekend. Tot nu toe stond het land weigerachtig tegenover de snelle invoering van de euro. Donderdag werd de Europese eenheidsmunt in buurland Slovakije ingevoerd.

"1 november is de dag waarop de regering een datum wil vastleggen voor de invoering van de euro", zei de premier op de Tsjechische televisie. Het kabinet sloeg eerder de datum van 1 januari 2010 af. De premier wilde eerst de openbare financiën op orde. Een beslissing werd herhaaldelijk uitgesteld. De financiële crisis die momenteel woedt, haalt echter heel wat sceptici over de streep om de eenheidsmunt in te voeren. Heel wat bedrijven in Tsjechië dringen aan op de komst van de euro. (SIJ)

trends.be
 
Klopt. De bedoeling was dat ook het VK, Denemarken en Zweden zouden meestappen in in de muntunie, dit was zo geregeld in het Verdrag van Maastricht (1992, naam nav het Nederlands voorzitterschap van de tweede helft van 1991). Daar werden ook de Maastricht-criteria opgesteld, dit zijn 5 criteria (ivm begrotingstekort, staatsschuld, inflatie, rente en stabiele wisselkoersen), zoals oa. in het vorig bericht opgesomd. Het VK verwierp onmiddellijk dit verdrag en kreeg daardoor een uitzondering.
Nog even corrigeren dat het VK niet het hele verdrag verwierp, maar wel de aspecten in verband met een Monetaire Unie (de euro). :fool:
 
Ik zal nieuwgierig het nieuws volgen. Dank voor je link.

Dat zou erg jammer zijn. Ik had nog zo gehoopt dat we niet alle landen een eenheidsworst zou worden. Het geeft mij toch altijd een beetje meer vakantiegevoel. Omrekenen, verschillende valuta
Tuurlijk is het voor soms praktisch, maar voor ons 'simpele' zielen hebben er weinig voordeel aan.

Nu met de crisis is ieder land, bank spaans benauwd en hopen met de euro enige stabiliteit te krijgen en te houden:wow:.
 
Ik zit mij zomaar eens wat af te vragen.

Vroeger toen ik in Tsjechie kwam wilden de Tsjechen ons harde geld, guldens en marken.

Ze hadden geen vertrouwen in de kroon.

Nu de kleine landen met de eigen munteenheid in het gedrang komen vraag ik mij af in wat voor geld de Tsjechen sparen.

De zwartwerkers zijn natuurlijk al tijden bezig om kronen om te wisselen tegen de euro.

Maar doet de gewone man dat ook?

Om er zeker van te zijn dat het Tsjechische geld niet verdampt.

Of is dat een gekke gedachte?
 
Ik weet niet kukel of dat een gekke gedachte is.

Ik heb nog niet zo lang geleden een flink aantal euro's juist tegen kronen gewisseld.
Ben ik knettergek? ongetwijfeld :wow: zullen sommigen zeggen maar ja ik krijg de rekeningen toch echt nog in kronen.
 
Als je dat doet dan moet je als je wilt wisselen zelf de koers in de gaten houden en op de door jou gekozen dag bellen met de manager van de bank zelf en om een koers vragen.
Ik kreeg op die wijze een koers van 0,30 - 0,40 hoger dan de koers die op de site van de bank stond.

Hier kun je de koers online volgen en als je bij de CSOB zit dan kan je hier de koers van de bank online volgen (rechts op denni graf klikken)
 
Bovenaan