Invoering van de Euro

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Freddy2005

† In Memoriam
President Klaus in de VS: "Euro-project is mislukt"

"Het project van de Europese eenheidsmunt is mislukt. De euro heeft niet de verhoopte stabiliteit, en beloofde bescherming tegen negatieve invloeden van buitenaf. Dit maakte de recente financiële en economische crisis ons duidelijk".

Dit zei president Vaclav Klaus in een toespraak op de John Hopkins University in Washington. Met een eigen munt en de stabiliteit van de banksector in de jaren 1990, heeft de Tsjechische Republiek de gevolgen van de crisis kunnen verzachten, aldus Klaus. De president benadrukte echter de invoering van de euro in de Tsjechische Republiek in de toekomst "niet geheel uit te sluiten."

radio.cz

idnes.cz
 
De Tsjechische regering zit al in zwaar economisch weer ,ze hebben aardig wat geleend ,de rente alleen al legt een zware last op de begroting .:slik:
Euro of niet de zware tijden gaan nu pas komen in de CZ:yawn:
 

char

† In Memoriam
Dus . . . . blijft de kroon zakken, ook ( met name!) op langere termijn!
De tijd van 17 kroon voor een gulden! (daar ben ik mee begonnen in 1996) zal wel niet meer terug komen (en maar goed ook)

Ik kan dit niet volgen,... Omgerekend moest een Tsjech toen ongeveer 36 kronen voor een Euro betalen...( en die bestond toen nog niet!!).. En nu nog maar 24-26 kronen!!.. of zie ik het nou verkeerd?... En pak mij nou niet op kleine verschillen!!...

Char.
 

Vodnik

† In Memoriam
Ik kan dit niet volgen,... Omgerekend moest een Tsjech toen ongeveer 36 kronen voor een Euro betalen...( en die bestond toen nog niet!!).. En nu nog maar 24-26 kronen!!.. of zie ik het nou verkeerd?... En pak mij nou niet op kleine verschillen!!...

Char.

't is toch heel simpel, ik krijg steeds minder kronen voor m'n (niet zuur verdiende) euro's. Dus gaat íe naar mening naar beneden!

Ofwel, het bier wordt steeds duurder voor mij, niet voor de tsjech die toch in kronen verdient en uitgeeft. Voor de tsjechen die buiten dev grenzen gaan is het natuurlijk wel gunstig meer euro's voor dezelfde hoeveelheid kronen.

Het is dus maar van welke kant je het bekijkt
 

char

† In Memoriam
Ja, hoor!!... zo lust ik er ook nog wel een paar!!...Biertjes..
Maar goed,...Een Chinees koopt 10 jaar geleden 30 kronen,..en toevallig heeft hij 1 euro in zijn zak zitten en daar betaalt hij mee..
Vandaag gaat hij naar de bank met die 30 kronen om 1 euro te kopen en hij houdt zomaar 5 kronen over!!..
Dan is volgens mij de waarde van de euro gezakt,... en de waarde van de kroon gestegen,...toch?...
Of word ik nou gek??...

Char.
 
Wat ik aan probeerde te halen dat de neergang in Tsjechie nu gaat komen ,ik meen dat het Freddy was die een staatje liet zien dat geld lenen aan Tsjechië minder veilig is dan geld lenen aan Nederland of Duitsland .
Ze moeten dus tegen een hogere rente geld lenen .
Ook van de hand van Freddy was een artikel waarin stond vermeld dat de staatsuitgaven bevroren waren en dat div. projecten gestopt zijn onder andere in de wegenbouw .
De meeste wegenbouwers hebben in het contract met de overheid een boeteclausule opgenomen bij annulering van een opdracht .De Tsjechische regering zit nu dus deze boete,s te betalen zonder er iets voor terug te krijgen .
De bevolking krijgt ook minder te besteden, ambtenaren worden gekort en die werkeloze wegenbouwer kan ook al niets meer besteden .Omdat er minder produkten worden gekocht heb je ook minder arbeiders nodig ,die staan dus ook weer op straat en kunnen minder uitgeven ...enz enz . en zo lazert de economie in elkaar ,waardoor de kroon gaat zakken
 
Semabyt,
Ik weet niet wat je beweegt om te zeggen dat de kroon blijft zakken....

Sedert een aantal jaren stijgt de kroon alleen maar. Je krijgt steeds minder kronen voor je euro en dus wordt de kroon steeds duurder, toch??

In mei nog 25,52 kroon voor 1 euro, nu 24,71.
???

Inderdaad daar gaat het om. Jullie maken het te ingewikkeld. Het is simpel. Voor de Tsjechische bevolking maakt het niet uit. Die betalen in Kronen. Al is de koers 1 op 1. Echter de import wordt goedkoper en de export duurder. Voor buitenlanders wordt het land duurder omdat je minder Kronen voor je euro krijgt.
 

Vodnik

† In Memoriam
dit wordt oeverloos ge.O.H. . . . !

Kijk even naar posting 220 dan zie je waarom ik de term zakken gebruikt heb, de van 25 naar 24 . . . dat is 4% Dáár ging de hele discussie (toen) over.

De change-rate zakt van 25 naar 24 kroon voor een euro, of moeten ik zeggen stijgen?
 
Lachen zal menigeen vergaan :kwaad: Je zal maar een bepaald budget hebben om rond van te komen .
Hoor het steeds vaker om me heen dat in Duitsland sommige boodschappen gewoon goedkoper zijn.
Een Tsjechische kennis van mij werkt in een grensplaats ,Vaak komt ze afgeladen terug vol met spullen voor familie en kennissen [uiteraard betalen die ervoor].
 
En mijn "Jo" meent geconstateerd te hebben dat sommige producten in de Nederlandse super goedkopen zijn dan in Tsjechië. We gaan dat binnenkort eens in Tsjechië controleren.
 

MartinaK

Moderator
En mijn "Jo" meent geconstateerd te hebben dat sommige producten in de Nederlandse super goedkopen zijn dan in Tsjechië. We gaan dat binnenkort eens in Tsjechië controleren.

Ik heb pas gecontroleerd. De producten, die zijn originele van buitenland, zijn duurder, dan in Nederland. Maar Tsjechische traditionele producten, als glas, lokaal wijn, wouden producten zijn ong. 50 % goedkoper dan in Nederland. Dus jullie moeten goed opletten, wat jullie in de supermarkten of klussenzaken kopen.
 

Freddy2005

† In Memoriam
Duitse president: euro is succesverhaal

Ondanks ernstige financiële problemen in Ierland, Griekenland en andere landen is de euro nog altijd een succesverhaal. Dat zei de Duitse president Christian Wulff maandag, een dag nadat Ierland wegens zijn noodlijdende bankensector de Europese Unie en het Internationaal Monetair Fonds om hulp had gevraagd.

De munteenheid heeft zijn waarde bewezen, aldus Wulff, het is nu aan de landen in de eurozone politieke beslissingen te nemen om een waarschuwingssysteem op te zetten met maatregelen tegen landen die zich niet aan de regels houden.

"Ik beschouw de euro nog altijd als een succesverhaal voor de eurozone", zei de president na een ontmoeting met zijn Tsjechische ambtgenoot Vaclav Klaus. Hij voegde eraan toe dat hij graag zou zien dat Tsjechië in de toekomst ook overstapt op de gezamenlijke munteenheid.

buitenland.nieuws.nl
 
Ondanks ernstige financiële problemen in Ierland, Griekenland en andere landen is de euro nog altijd een succesverhaal. Dat zei de Duitse president Christian Wulff maandag, een dag nadat Ierland wegens zijn noodlijdende bankensector de Europese Unie en het Internationaal Monetair Fonds om hulp had gevraagd.

De munteenheid heeft zijn waarde bewezen, aldus Wulff, het is nu aan de landen in de eurozone politieke beslissingen te nemen om een waarschuwingssysteem op te zetten met maatregelen tegen landen die zich niet aan de regels houden.

"Ik beschouw de euro nog altijd als een succesverhaal voor de eurozone", zei de president na een ontmoeting met zijn Tsjechische ambtgenoot Vaclav Klaus. Hij voegde eraan toe dat hij graag zou zien dat Tsjechië in de toekomst ook overstapt op de gezamenlijke munteenheid.

buitenland.nieuws.nl
Het is goed dat President Klaus zich nog steeds geen rad voor de ogen laat draaien
met die verdomde Euro.
Ik hoop dat het nog zeer lang zal duren maar voor mijn part laat het zijn zoals het is.
Paul
 
Ondanks ernstige financiële problemen in Ierland, Griekenland en andere landen is de euro nog altijd een succesverhaal. Dat zei de Duitse president Christian Wulff maandag..
Wulff zal wel moeten, hier wat kritische geluiden:

Bekijk bijlage De_Pers_dinsdag_23_november_2010.pdf
Europese politici proberen met alle macht de eurodroom levend te houden. Maar bij de grote Britse vermogensbeheerder Schroders is er geen analist meer te vinden die denkt dat de eurozone over een paar jaar nog dezelfde samenstelling heeft.

...

Vanwege de parallellen met de huidige situatie keek Brown met speciale aandacht naar de muntunie van Tsjechië en Slowakije, een huwelijk dat slechts 38 dagen duurde. Nadat de landen zich in 1993 hadden opgesplitst, besloten ze de Tsjechische kroon te houden met één centrale bank. Maar na de introductie nam de druk op de munt snel toe als gevolg van de grote verschillen tussen de landen: Slowakije was in alle economische opzichten de zwakke broer van Tsjechië.
 
Bovenaan