Fietsen in Tsjechië

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Om terug te keren bij het fietsen: in Nederland rijden veel mensen met een fiets met hulpmotor. In Tsjechie heb ik dat nog niet gezien.
Wanneer je je fiets met hulpmotor meeneemt naar Tsjechie, hoe zit het dan met eventuele reparaties? Zijn ze er daar wel op ingesteld?
Kun je bij een gewone fietsenmaker terecht? Zo niet, wat dan?:confused:
 

char

† In Memoriam
Volgens mij kennen ze het begrip "fietsenmaker" niet of nauwelijks... Net zo goed als dat er 30 jaar geleden ook bijna geen garages waren..(er waren wel grote panden waar je onderdelen kon kopen)

Onderhoud deed/doet men zelf... of laat je doen door een familielid, vriend of kennis...

Een kleine erfenis van de Russen...

Char.
 

pepo

† In Memoriam
Volgens mij kennen ze het begrip "fietsenmaker" niet of nauwelijks... Net zo goed als dat er 30 jaar geleden ook bijna geen garages waren..(er waren wel grote panden waar je onderdelen kon kopen)

Onderhoud deed/doet men zelf... of laat je doen door een familielid, vriend of kennis...

Een kleine erfenis van de Russen...

Char.

Totaal verkeerd, Char. Ik ken er een paar goede in de buurt (je weet wel). Vakmensen. Ook racefietsen, mountainbikes, ben zelf een klant. Maar electrische fietsen? Wel bekend, maar geen onderhoud facilities. Neem (ook) een gewone fiets mee. De oude tsjechiche fietsen, waarmee je naar de kroeg gaat en soms ook terug, zijn al 30 jaar onderhoudsvrij. So what?
 

char

† In Memoriam
Totaal verkeerd, Char.


Mag het ook " Een beetje verkeerd, Char. " zijn??..

Ik weet natuurlijk niet hoe het in de grote steden is,...maar ik denk dat er weinig verschillen zijn met de sociale netwerken op het gebied van Fietsreparaties tussen het platteland en de grote(re) plaatsen..

Ik heb de grootste bewondering voor de Tsjechen, Polen, voormalig oost-Duitsers en eigenlijk iedereen in wat wij vroeger het Oostblok noemden... En mijn bewondering slaat eigenlijk helemaal nergens op!!..Ze kregen vanaf de geboorte al een cursus "zelfredzaamheid" mee!!..

Die cursus begint langzaam te verouderen...en er is geen vervolg op..

Dat is natuurlijk wel gunstig voor nieuwe Fietsenmakers!!..

Char.
 
Hallo Pepo,

Niks mis met een oude fiets, Pepo, maar vanwege mijn handicap heb ik weinig aan een gewone fiets. In Tsjechie hebben we mountainbikes voor de gasten, maar daar kan ik alleen maar naar kijken!;)
Ik zal eens in het dorp vragen waar zij hun brommers etc laten repareren. (voor zover ze het niet zelf doen) :ja:
Maar onder de forummers zijn dus geen elektische fietsers?:denk::confused:
 

char

† In Memoriam
Ik probeer alleen maar de troosteloze sfeer van de eind 80-er, begin 90-er jaren te schetsen. Althans,.. hoe ik het toen zag... En inderdaad, alweer,... ook in Litvinov: Een door de Russen neergepletterd warenhuis, tegenover het centrum...3 verdiepingen hoog, MET lift.. En op elke verdieping een oud vrouwtje, voor het bedienen van de liftknoppen.

Overigens, hadden ze daar wel een hele mooie fiets in de aanbieding!!!...850 kronen...Zag er echt goed uit!!..

De meeste onderdelen waren van gietijzer, of zo!! Ik denk dat die fiets 50 kilo woog.. En ik heb 'm dus echt in mijn handen gehad!...

Maar niet gekocht dus!!...

Char.

_______________________________________________________
Char. ...heeft niets met fietsen...


De oude tsjechiche fietsen, waarmee je naar de kroeg gaat en soms ook terug, zijn al 30 jaar onderhoudsvrij. So what?

Je hebt inderdaad helemaal gelijk, Pepo!!..:deuk:

Char.
 
Hey! ik verblijf voor 4 maanden in Litomysl (regio Pardubice) en heb mijn mountainbike meegenomen. Heeft iemand misschien wat tips voor mij qua een map/boek met wegbewijzerde routes. Is een helm verplicht btw?
 

Vodnik

† In Memoriam
fietsem. . . . .volkssport nr 1 zou ik bijna zeggen! Loop een willekeurige fietssport zaak binnen en het barst van de boeken met fietsroutes.

Helm is voor kinderen verplicht, voor ouderen niet maar je wordt wel raar aangekeken als je geen helm draagt (en geen fietsbroek, en geen handschoenen . . . :D)
 
Bovenaan