Fietsen in Tsjechië

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Het nieuwe fietspad in Zuid Bohemen bij het Lipno-meer trekt veel aandacht
Tussen het plaatsje Lipno en Frymburk loopt in de winter een ijsbaan en in de zomer een modern fietspad
van 12 km lang. Dit "Jezerní" pad dat de naam draagt van het nabij gelegen Lipno meer is een route die
geschikt is voor zowel de inline skaters als fietsers, kinderen en zelfs wandelende moeders met hun
kinderwagens. Het pad begint bij de Marina Lipno haven.
http://www.lipnoservis.cz/index.php?lang=nl&art=page&parent=nieuw-fiets-en-inline-skatepad
 
Wij gaan in augustus naar Tsjechië en ik neem voor de eerste keer m'n fiets mee,we zijn al menig keer naar Tsjechië geweest en m'n man heeft vaker z'n fiets mee gehad.Ben vorig jaar samen met mijn man van Polen naar Nederland gefietst dat was 700 km en dat hebben wij in 7dagen gedaan,op een gewone huis tuin en keukenfiets met 7 versnellingen.Maar nu gaan we 2 weken weer naar Tsjechië en naar onze mooiste omgeving in dat land namelijk Lužické hory de omgeving van Marenice.Wij gaan vannuit daar 2 weken fietsen maar dan tochten vanuit ons hotel.Mijn man op z'n mountainbike en ik op mijn "gewone fiets maar inmiddels met trapondersteuning"fiets stukken makkelijker de berg op ;-)Ik heb via mapy mooie fietsroutes gevonden en ik hoop op een beetje goed weer.We zijn ook van plan om via daar naar Duitsland en Polen te fietsen.En op de fiets zie je zoveel meer en ben je veel dichter bij de natuur.Ben van plan om een dagboek bij te houden incl. foto's. Als alles gaat zoals wij verwachten zien jullie het hier wel terug.Ik verheug me er geweldig op.
 
We gaan 7 augustus we zijn niet meer afhankelijk van de school vakanties want de kids willen niet meer mee(18)en fietsen willen ze al helemaal niet.
De fietsroutes door het jeseniky gebergte zal ik bewaren misschien voor het volgend jaar,het is nu een beetje ver uit de buurt,want onze standplaats is jablonne v podjestedi en dat is ongeveer 200 km van sumperk een beetje ver voor een dagtochtje,want je moet ook nog terug.
Ik verheug me er giga op,we zouden al in mei zijn gegaan maar door omstandigheden kon dat niet doorgaan dus we zijn er wel aan toe.
Naderhand is het maar goed dat mei niet is doorgegaan want toen was het daar verschrikkelijk slecht weer en ik ben echt een mooi-weer fietser,ik laat me niet nat regenen.
Verheug me er vooral op om door de dorpjes te fietsen en vooral veel stops te maken in de nodige kroegen.
Vind de mensen geweldig en altijd bereid om te helpen.
We nemen wel een grote fietspomp mee die wordt bevestigd achterop mijn fiets,want dat wil nog wel eens problemen geven en een lekke band met zo'n kleinpompje op te pompen is een klere werk.
En de meeste mensen die in tsjechië een fiets hebben beschikken niet allemaal over een pomp, iets wat hier gewoon is.
 

kuurgast

Donateur
p8071046.jpg


Naar aanleiding van MartinaK haar verhaal #20 in natuurlijke-monumenten-tsjechie over Sv. Jan pod Skalou,vond ik een fietstocht van Praag naar Svaty Jan pod Skalou.

Voor meer info zie:bicle-tours.cz/en.
 
Ja volledig er midden in,het is niet te beschrijven wat hier is gebeurd.Het is enorm wat water kan doen en hoe het in enkele minuten alles kan verwoesten.Zaterdag net op het moment dat we aankwamen was het in volle hevigheid aan de gang,ik heb angstige momenten gehad,bang dat we werden ingesloten door het kolkende water dat letterlijk van alle kanten kwam en dat was in Zittau waar we over de grens zouden gaan maar die waren allemaal dicht.We hebben alle kanten op geprobeerd en soms met de auto zo diep door het water dat we vreesden dat hij het zou begeven,maar toen nog niet echt in de gaten wat zich overal afspeelde.Gelukkig konden we op een gegeven ogenblik ergens nog door en zijn we terug naar rumburk gegaan waar niks aan de hand was.Maar hier in Jablonne was het ook heftig de vijver hier was al wat buiten z'n oevers maar we konden er nog langs.We hebben ingecheckt en hebben toen de paraplu gepakt en zijn gaan kijken buiten.Nu ligt het pension op het hoge gelegen plein en daar is helemaal niks aan de hand,maar beneden in het dorp was het verschrikkelijk,de brandweer was met boten mensen aan het redden uit hun huizen.Kippen zaten op een schuurtje dak en 2 daarvan hadden al het loodje gelegd,in sommige huizen stond het water meer dan een meter hoog.Je probeert te helpen waar je kan,maar tegen het kolkende water doe je niks.Je ziet ook mensen verwoede pogingen doen om met een kommetje het water voor uit hun huizen te scheppen waar het achter met bakken naar binnen komt,totaal onbegonnen werk maar ik kon mij het volledig indenken want je doet alles om je spullen te beschermen,ik heb er staan huilen want het zal je maar gebeuren dat alles waar je zuinig op bent je voor je ogen verdwijnt.Waar wij het dorp waren binnen gekomen was een half uur later de weg volkomen ondergelopen en stond er meer als een meter water,dus wat dat betreft hadden we nog mazzel.De volgende morgen is het meeste water al weer weg wat overblijft is een dikke laag drek dat niet fris ruikt en dat is op z'n zachtst gezegd.Maar dan zie je de zaamhorigheid van de mensen met man en macht pakken ze aan.Dit dorp is getroffen door het water en voor diegene die het heeft getroffen veel te erg,maar in vergelijking met Hradec nad Nisou heeft het heel erg veel geluk gehad want daar is het echt een giga natuurramp geweest.
 

char

† In Memoriam
Janta,

Je kan heel erg goed schrijven. Vele malen beter dan ik.
Dank daar voor! Je begrijpt natuurlijk wel dat dit een inleiding is tot een vraag.
De vraag is heel eenvoudig. Zou je wat meer willen of kunnen schrijven, hier op dit forum?

Char.
 
Janta,

Je kan heel erg goed schrijven. Vele malen beter dan ik.
Dank daar voor! Je begrijpt natuurlijk wel dat dit een inleiding is tot een vraag.
De vraag is heel eenvoudig. Zou je wat meer willen of kunnen schrijven, hier op dit forum?

Char.
Dank voor je lovende woorden :dank2: maar veel meer schrijven als dat ik nu doe kan ik niet echt. Ik ben nog bezig met de 2e vakantieweek maar ik denk niet dat mensen alles willen lezen wat wij iedere dag in onze vakantie hebben gedaan.
 
Fietsen naar Tsjechie

Twee boekjes over fietsen naar Tsjechie:

In de loop van de jaren hebben Guus en Nel Schipper vele reizen door Europa gemaakt. Meestal gaat het in zuidelijke richting, maar dit maal fietsen ze naar het oosten. De Tsjechische hoofdstad Praag is het einddoel van hun reis. Als ze daar eenmaal zijn, besluiten ze er nog een stukje aan vast te knopen en door te rijden naar Dresden.
De route voert hen langs talloze rivieren waaronder de Rijn, de Weser, de Werra, de Moldau en de Elbe. Ze doorkruisen pittoreske dalen, klimmen naar stuwmeertjes en fietsen door doodstille bossen en oude, afgesleten gebergten. Ze trekken door het voormalige grensgebied van Oost- en West-Duitsland, waar ondanks het verdwijnen van het IJzeren Gordijn de verschillen tussen oost en west nog altijd merkbaar zijn. Ze komen door prachtige vakwerkstadjes, bezoeken Coburg en Bayreuth met hun barokke paleizen, passeren burchten waar oeroude mythen omheen zweven, bezichtigen kloosters waar de tijd gestold lijkt te zijn en overnachten in kuuroorden als het Tsjechische Mariánské Lázně. Met eigen ogen zien ze hoe groot het contrast is tussen dit mondaine kuuroord en het haar omringende platteland dat nauwelijks lijkt te profiteren van de economische groei.
Praag is prachtig, maar ook waanzinnig druk. Na anderhalve dag vluchten ze de stad uit en fietsen verder over doodstille paadjes en weggetjes door de prachtige dalen van de Moldau en de Elbe naar Dresden en zien in de regen hoe die stad in haar oude luister hersteld is.
Enig ongerief wordt veroorzaakt door de soms slecht berijdbare, nauwelijks verharde paden en de extreme hitte. Regelmatig loopt de temperatuur op tot boven de veertig graden, warmer dan ze ooit eerder meegemaakt hebben in Spanje of Italië. Afgezien van enkele kleine inzinkingen genieten ze van hun reis door de mooie, afwisselende landschappen met hun historische en culturele hoogtepunten.
Door de dialogen, de anekdotes en de aandacht voor de historische achtergronden en mythen is Trappen tot Praag meer dan een neerslag van een fietstocht. Het is een boek dat je de tocht al lezend doet mee beleven of zelfs doet besluiten om zelf naar Praag en Dresden te fietsen.
Trappen tot Praag
ISBN 978-90-804772-85
197 blz. waarvan 32 fotopagina's

Prijs € 16,50

Verkrijgbaar bij de (reis)boekhandel of d.m.v. het bestelformulier
Bijgesloten Thumbnails
 
Productomschrijving Pirola Fietsgids Fietsen naar Praag

Nieuwe fietsroute die vanaf Nijmegen door midden Duitsland afzakt naar Praag. Goede gids met alle noodzakelijke praktische informatie als zwaarte, overnachtingen, hoogteprofiel, afstanden etc. In ringband.


Praag is schitterend langs de Moldau gebouwd met de Karelsbrug

als een van de mooiste bruggen. Voor fietsers blijft Praag lokken
als eindbestemming van een lange fietstocht. De route voert
langs bruisende rivieren, onneembare vestingen, nostalgische
kuuroorden en sfeervolle oude steden. Een mooi traject, steeds
weer anders en nog met volop ruimte om je heen.
De route volgt voornamelijk bestaande en bewegwijzerde fietsroutes
en is in beide richtingen beschreven, totale afstand 1.100 km. Het boekje bevat routekaartjes, stadsplattegronden en vermeldingen
van overnachtingsvoorzieningen zoals campings, hotels
en kamers.
Op heuvelachtige etappes hoeft nooit erg lang en zwaar geklommen te worden. Vaak loopt de route langs een rivier of, zoals in het Fichtelgebergte, over een geleidelijk stijgende voormalige spoorweg, en natuurlijk zoveel mogelijk over stille wegen en fietspaden.
Naast mooie landschappen 'barst' het onderweg van
de culturele en historische hoogtepunten. Tastbare herinneringen
aan de Romeinse tijd zijn er langs Rijn en Lippe.
Iets verder naar het oosten, langs de Diemel en de Werra,
liggen verrassend mooie stadjes boordevol vakwerkgevels.
Hier is het verschil tussen het voormalige, landelijke Oost-
Duitsland en het moderne West-Duitsland bijna tastbaar.
Overal langs de route staan oude kloosters en kastelen,
zoals de beroemde Wartburg in het ThŸringerwoud en
Karlstejn in Bohemen; en niet te vergeten de barokke
paleizen in Coburg en Bayreuth. Wie zichzelf echt goed
wil vertroetelen, blijft een dagje hangen tussen de vergane
glorie in kuuroorden als Frantiskovy Lazne en Marianske
Lazne, waar Goethe, Marx en keizer Franz troost zochten
voor hun kwalen, katers en hopeloze liefdes.


  • Pirola Fietsgids Fietsen naar Praag
  • € 19,50
  • Aantal blz.:160
  • Editie:2009
  • ISBN:9789064556050
  • Soort:Fietsgids
  • Taal:Nederlands
  • Uitgever:Pirola
Bijgesloten Thumbnails
 

kuurgast

Donateur
De Praag-Wenen Greenways ..

..is een 250 mijl(+/_400Km) lange netwerk van wandel-en fietspaden tussen Praag en Wenen.
Reizigers kunnen wandelen of fietsen tussen de historische steden en dorpen, bezoek romantische kastelen, middeleeuwse kerken en kloosters, ontdek oude Joodse sites en genieten van enkele delen van het meest schilderachtige platteland in Europa. De routes strekken zich uit langs de rivier de Moldau Vallei in Zuid-Bohemen en de Dyje River Valley in Zuid-Moravië, de instellingen van tal van folkloristische en
muzikale festivals.

Informatie van pragueviennagreenways.org.
 
Bovenaan