Fietsen in Tsjechië

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Hallo,
Tsjechie is zich aan het ontwikkelen als een prima land voor fietsvakanties! In september 2003 twee weken door dit prachtige land gefietst van Ostrava naar Praag, totaal ca 700 km.

Tijdens de voorbereiding kreeg van het Tsjechisch verkeersbureau een brochure over fietsroutes. Deze brochure heeft mij op het juiste spoor gezet, daarna stuitte ik op de Cycloatlas Cesko ISBN 80-7224-414-0 waarin het gehele land in kaarten 1:100.000 staat en fietsroutes staan aangegeven met nummers die in het terrein met borden zijn bewegwijzerd.
cykloatlas_80-7224-414-0.gif


In het algemeen is de bebording uitstekend hoewel sommige trajekten nog niet klaar zijn, deze staan in de Cycloatlas gestippeld aangegeven. De routes mijden hoofdwegen en voeren de fietser langs toeristische punten.

Het was werkelijk een genoegen: prachtige dorpen en steden, een vriendelijke en hulpvaardige bevolking, uitgestrekte vlaktes en donkere bossen via in het algemeen rustige wegen met overnachtigen in hotels, die overigens ook in de Cycloatlas staan aangegeven.

Dik Smolders
diksmolders100@hotmail.com
 
Re: Fietsen in Tsjechie

Sow, toe maar, hahaha, maar het idd een prachtig stuk Tsjechië wat je dan gezien hebt.

Maar heb wel bewondering voor het feit dat je zo'n stuk hebt gefietst !!!

De ervaringen die ik met fietsen heb, rondom Praded enzo, fietsroutes, niet goed aangegeven hahaha.
(Of niet goed opgelet)
Maar dat is een lang verhaal
wink.gif
 
Fietsverhuur

Hallo allemaal,
Weet er iemand of er bedrijven of andere instanties zijn in het reuzengebergte die fietsen verhuren?
En misschien wat zoiets per dag kost en wat voor borg je moet betalen?
groetjes Albert
 
Re: Fietsverhuur

hoi Albert, ik heb deze week een mountainbike gehuurd bij Author bike in de Hoofdstraat van Vrchlabi. Het kost 250kc per dag, bij meer dagen wordt het natuurlijk minder. als borg heb ik 70euro gegeven. Dit was goed, mijn broer liet zijn rijbewijs achter als borg maar dat kan ik natuurlijk niet aanbevelen. De bikes zijn in ieder geval erg goed.
Misschien kun jij met hun een regeling treffen als je er meerdere via je pension kunt verhuren. Mijn ouders zijn deze week nog bij je aan de deur geweest, ik geloof in cerny dul? maar je was er niet, mogelijk kom ik deze week een keer mee, lijkt me leuk.
nou groeten Rick
 
Re: Fietsverhuur

Ik lees net dat dit Javornik moet zijn, mijn excuses.
groeten rick. met de mtb heb ik overigens vandaag cerna hora beklommen, mooi maar erg zwaar.
Ook het weer van vandaag hielp niet echt mee, haha.
onweer en stortregen bij de afdaling!
 
Re: Fietsverhuur

Hallo Rick,
Bedankt voor je info, we zijn van de week in Praag geweest om iemand op te halen van het vliegveld en daarna even de stad in geweest dus misschien hebben je ouders toen voor de deur gestaan. Het was inderdaad flink noodweer gisteren na de 38 graden in de zon hihi.
Groeten Albert
 

Macek

Geroyeerd Lid
Re: Fietsverhuur

In Cerny Dul kan je ook fietsen huren en de lift naar Cerna Hora is voorzien van speciale fietsbakken, voor diegene die geen trek hebt in een(in mijn ogen)loodzware klauterpartij. veel plezier vr. gr. de pivonist.
 
Fietsvakantie in de Bohemen

We bereiden een fietsvakantie voor in Bohemen (Tsjechië).Vakantie zomer 2005.
De tochten mogen niet te zwaar zijn. Daarmee bedoel ik ritjes van +/- 50km per dag op niet te heuvelende wegen. Heeft iemend suggesties of ervaringen?
Dank
 
Re: Fietsvakantie in de Bohemen

Je kunt daar overal uitstekend fietsen, beetje d... vraag.
Welliswaar geen fietspaden, maar de zijwegen zijn doorgaans niet erg druk. Als je geen zware tochten wil maken dan moet je de bergen mijden, maar volgens mij kom je haast overal pittige stijgingen tegen.

Als je het echt vlak wil hebben, ga dan ergens in de omgeving van Podebrady zitten.
Wil je echt leuk fietsen ga dan op een mountainbike de bossen in, maar dat is doorgaans niet licht.
 
Re: Fietsvakantie in de Bohemen

Zo d... is de vraag toch ook weer niet; enige waarschuwing is op z'n plaats dat de Tsjechische automobilist niet altijd even aardig is voor fietsers.
En inderdaad is het rond Podebrady best vlak en ook mooi (niet spectaculair, wel mooi).
Zorg in ieder geval dat je niet door Praag heen fietst. Daarvan roept iedereen dat 't echt te gevaarlijk is. Heb ik geen ervaring mee (ik mag 't namelijk niet...) al had ik het best wel eens willen proberen...
 
Re: Fietsvakantie in de Bohemen

In Sumava (Boheems Woud) kun je goed fietsen, zonder al te veel last van auto’s. Ik moet wel zeggen, het is wel een beetje heuvelachtig, maar bij lange na niet zo als in de Alpen.
 
R

rob.goverde

Guest
Re: Fietsvakantie in de Bohemen

In Tilburg in het centrum is een winkeltje dat heet de Atlas, dat heeft me een partij kaarten voor te wandelen maar ook veel voor te fietsen. Ik woon vlakbij Tilburg en ga daar altijd voor iedere vakantie naar toe. De eigenaar kan je vaak persoonlijk advies geven over wandel en fietsroutes. Inderdaad Sumava is mooi en ook de omgeving van Benesov en langs het Lipno meer, het stijgen van de wegen valt wel mee, het zijn idd geen alpen, zelfs de Ardennen zijn erger.
 
Re: Info over fietsen in Tsjechië?

Je hebt echt heel veel goed aangegeven paden waar je kan fietsen. Er bestaat ook een brochure met de aangegeven routes erin. Verder zal je je zeker niet vervelen. Andere info hangt een beetje af, in welke deel van Tsjechie willen jullie fietsen. Geef het een beetje aan en dan komen andere tips vanzelf.
 
Re: Info over fietsen in Tsjechië?

Jaaaaaa, Tsjechië is zeker geschikt om te fietsen. Als u een beetje googlet of kaarten bekijkt, zie je hoeveel paden/ extra strook er zijn!! En wat leuk op een tandem!! Die zie ik haast nooit (gewoon in NL), jullie zullen vast veel bekijks trekken.
Fijne vakantie(voorpret) alvast
 
Re: Info over fietsen in Tsjechië?

Bedankt voor Uw reactie op mijn oproep !
Graag had ik wat meer info over die brochure gehad.
We zijn van plan onze vakantie door te brengen DAAR waar het het interessantste is om te fietsen, begrijpt U ?
Adressen ?
Tot de volgende mail...
Mvg
 
Re: Info over fietsen in Tsjechië?

hugias schreef:
We zijn van plan onze vakantie door te brengen DAAR waar het het interessantste is om te fietsen, begrijpt U ?
Dat is net "het probleem".
grin.gif
In Tsjechië is het overal interessant om te fietsen. Je zal toch eerst een streek/regio moeten kiezen waar je wilt gaan fietsen.

Je kan zoeken bijvoorbeeld met google .

Succes.
 
Re: Info over fietsen in Tsjechië?

Nou, begin maar met een statement of je in meer of minder heuvel/bergachtig terrein wilt fietsen; of je gaat voor natuurschoon, cultuur of steden...
Overigens: ik heb altijd begrepen dat fietsen in Tsjechië niet persé een genot hoeft te zijn, aangezien de auto's wat minder goed omgaan met fietsers. Zelf heb ik daar tot nu toe geen last van gehad; ik rijd over kleinere weggetjes, dan gaat het wel goed; die zijn dermate rustig dat als er een auto aan komt scheuren, hij je ver van te voren ziet en alle kans heeft om even uit te wijken. Maar op de drukkere wegen kunnen auto's dat niet en doen ze het dus ook niet.
 
Re: Info over fietsen in Tsjechië?

Fietsen in Tsjechie kan heel erg fijn of nogal gevaarlijk zijn.
Het hangt er helemaal vanaf welke wegen je kiest.
Als je een goede kaart hebt en de kleine wegen neemt, dan kan het zomaar gebeuren dat een uur niemand tegen komt.
Ik fiets al 15 jaar in Tsjechie met enorm veel plezier, en ook nog op een Tsjechische fiets.
Overigens heeft Bartiku helemaal gelijk v.w.b het omgaan met auto's, ga er maar niet vanuit dat ze erg rekening met je houden.
Dit in tegenstelling met wat je in Nederland gewend bent.
Toch wil ik zeggen, gewoon doen.
Wat is er mooier dan een stukje fietsen onderweg genieten van de prachtige natuur, herten van dichtbij zien, lekker eten, en je dorst kan in elke 'Hostinec' gelest worden.
Ik krijg er zelf al weer zin in nu ik dit schrijf.

Aad
 
Bovenaan