Een "Blob"?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Hallo! Mayca hallo!

Ik heb de buurman gesproken, en het raadsel is opgelost!:yess:


Het is een.................................(spanning stijgt)
.......................een........................................


Zoetwaterspons!!!!!!!!!!!!!

Dit zijn ongewervelde waterdieren. zijn er niet zo gek veel soorten van, meest zoutwatersponzen.


Graag gedaan...:D
 

Esthertje

Geroyeerd Lid
Krul ik vind je geweldig hoor en zeker enthousiast maar ben benieuwd waarop de buurman dit baseert. Als ik op google zoetwaterspons intik, krijg ik heel veel berichten en heel veel foto's, maar toch eigenlijk niks wat op Mayca's Blob lijkt .... Of moeten we dit gewoon accepteren en ons erbij neerleggen :?:
 

Pelhřimov

Donateur
dit vond ik op deze pagina: http://www.digischool.nl/bi/onderwaterbiologie/html/biologie/zoetwate/spons.htm over de zoetwaterspons - Spongilla lacustris
Onderstaand verhaal staat er naast een foto die een beetje op jouw blobben lijkt.

Midden in de winter maakte ik een foto van, voor mij onbekende, kleine gele bolletjes. Na wat navraag via discussieforums kreeg ik van Harry Holsteijn de volgende verklaring:

Volgens Harry zijn het zogenaamde gemmulae en daar is hij vrij zeker van. Echter hij ziet er normaal nog veel meer van bij elkaar - misschien zijn er al vele losgeraakt, gevallen. In simpel Nederlands gezegd: het zijn overwinteringskiempjes (verpakte cellenklontjes) van een spons. Welke soort? Daar is niet met zekerheid een uitspraak over te doen. Daarvoor moeten de gemmulae zelf, een microscoop en een scalpel aan te pas komen. En dat gaat nog niet via het World Wide Web. Wie weet komt dat nog. Hij kent ze in wit en in geel tot geelbruin. Vaak zitten ze op substraten waar eerst grote plakken spons op zaten (soms herken je nog een resterend deel van het al dan niet al dode of afstervend sponsweefsel), of je treft het aan als korrels in het deels afgestorven, deels nog levende sponsweefsel. Vanaf de herfst zijn ze te vinden
.
 
Krulletje schreef:
Ik heb de buurman gesproken, en het raadsel is opgelost!:yess:

Het is een.................................(spanning stijgt)
.......................een........................................

Zoetwaterspons!!!!!!!!!!!!!
Egnie! Lijkt er voor geen meter op... :nee:

Dit zoeken we dus, mensen:
http://www.tsjechie.net/board/attachments/diversen/3174-blob-pic_0215.jpg-blob.jpg
http://www.tsjechie.net/board/attachments/diversen/3173-blob-vreemde-bol.jpg
http://www.tsjechie.net/board/attachments/diversen/3178-blob-pic_0217.jpgfoetus.jpg2e.jpg
 
Die zoetwaterspons is veel meer takvormis en wit tot geel of groen van de algen, maar ik heb nergen die vlekjes gezien die hier wel op zitten.

Nee, zoetwaterspons is het niet!!!

Dus zoeken we gewoon verder.
 
Krulletje schreef:
Hallo! Mayca hallo!

Ik heb de buurman gesproken, en het raadsel is opgelost!:yess:


Het is een.................................(spanning stijgt)
.......................een........................................


Zoetwaterspons!!!!!!!!!!!!!

Dit zijn ongewervelde waterdieren. zijn er niet zo gek veel soorten van, meest zoutwatersponzen.


Graag gedaan...:D
Krulletje, ik vind je geweldig:clap:, ik zie dit net. Maar als ik verder lees is niemand het er mee eens:traan:. Ik had zelf ook al bij spons gekeken, maar zag mijn "Blob" er niet bij staan. Wat moeten we nou:confused:Je hebt zo je best gedaan.
 

Alwine

Geroyeerd Lid
De mensen die daar wonen, in de buurt van dat meer, weten die er niet meer van af?
Als zij dit ook nog nooit hebben gezien, zou men zo'n "blob" eens in een potje moeten doen, en het in een lab moeten laten onderzoeken.
 
Alwine schreef:
De mensen die daar wonen, in de buurt van dat meer, weten die er niet meer van af?
Als zij dit ook nog nooit hebben gezien, zou men zo'n "blob" eens in een potje moeten doen, en het in een lab moeten laten onderzoeken.
Er waren mensen op de camping die dit ook gezien hebben, en die hadden het aan Mariaan gevraagd. Deze jongeman werkt daar en die gaf als uitleg een soort mos. Dus bij mos gezocht, maar niets wat er op lijkt.
 
Ja, daar heb je volgens mij gelijk in.
Aniva schreef heel veel bladzijde terug; Kolonie's van cellen met slijm bijelkaar gehouden. Het is iets tussen Algen, schimmels en SPONS.
Toch gek als je dit intypt, dat er niets uitkomt wat er ook maar in de buurt komt. Ik heb het op allerlei manieren geprobeert.:confused:
 
Lieve mensen,

Als je zoekt op freshwater sponge krijg je erg veel artikelen met plaatjes die er niet op lijken, en een paar die er wel op lijken. :lees: Ga er maar even voor zitten! Ik ben ervan overtuigd dat mijn bioloog gelijk heeft!:tong:

Ik heb een afbeelding gedownload die er veel op lijkt, maar ik weet niet hoe ik die aan jullie moet laten zien. Ik ben niet erg handig met computers.
 
Als het iets is "tussen" dan is het toch iets nieuws en dat is het (volgens mij) niet, waarom niet? Ik weet het ook niet misschien zijn het er daarvoor te veel?

Volgens mij kan het nog steeds alles zijn, toch heb ik het gevoel dat het eieren zijn van "iets" maar ja, dat gevoel is echt nergens op gebaseerd!!
 
Gevonden!!!!!!!!!!!

GEVONDEN!!!!
Beste leden ik denk dat ik de oplossing heb gevonden.
Volgens mij zijn het Bryozoans. Zie hier.
Maysa je weet zelf niet hoe juist je de naam hebt gekozen.
 
Bovenaan