Een "Blob"?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Volgens mij kan het niet anders. Als ik het lees, is het toch een beest. En Mariaan zat er 1 letter naast, er staat moss. animals

Hartstikke gefeliciteerd Idur, je hebt hem gewonnen, volgens mij!!
:yess::clap::top::cheer::yeah::yeah::dank::dank::zwaai:
:clap::yeah: Is trouwens iedereen het ermee eens:ja:
 
Bryozoans
Bryozoans are tiny colonial animals that are fairly common in lakes and streams with suitable habitat. Different species form colonies that range in appearance from delicate wispy moss-like growths to basketball-size gelatinous masses. Each colony is made of many individual creatures called "zooids." Zooids are microscopic cylindrical creatures with a mouth, digestive tract, muscles, and nerve centers. The zooids are covered by a protective matrix which may be delicate, hard, or gelatinous depending on the species. They feed by filtering tiny algae and protozoa through a crown of tentacles (lophophore). Bryozoan colonies grow by budding from the adult zooids. New colonies will establish from a free-swimming, microscopic larval stage or by growth of dormant spore-like "statoblasts." Most Bryozoans live in salt water, and of the 20 or so freshwater species found in North America, most are found in warm-water regions attached to plants, logs, rocks and other firm substrates. The forms most likely encountered in the northwest are translucent, brownish-gray, jelly-like masses that look like they have little black dots embedded in them
Door een zoektocht op zoetwatersponzen en dit in het engels in te typen(freshwater sponge)ben ik op een website terecht gekomen waar deze uitleg stond onder deze van de sponzen.Uit deze uitleg herkende ik wel het beeld van de "blobs".Ben dan gaan zoeken op de naam van het artikel en had algauw de opgegeven website en foto te pakken.Wat heb ik nu gewonnen??:D
 

Freddy2005

† In Memoriam
Proficiat Rudi, ik heb ook al alles afgezocht maar dit niet gevonden. Nu wel natuurlijk, als je "Pectinatella magnifica" intikt en wat verderzoekt kan je zelfs dit hier vinden in het Nederlands. bryozoans.nl Er wordt zelfs een Nederlandse naam vooropgesteld "Schitterende bryozo of mosdier". Die Tsjechische jongen zal het uiteindelijk wel geweten hebben, maar onze Nederlandse vrienden zullen het niet goed begrepen hebben waarschijnlijk.


Dit staat er oa te lezen: "Vormt zeer grote kolonies, tot 2 m doorsnede
Kolonies zijn altijd uit duidelijk herkenbare rosetten van zoöiden gevormd
Nooit in (snel) stromend water of bij temperaturen beneden 16° C
Onder water overheersen de poliepen - het lijkt een lobbig grasveld van relatief grote poliepen; alsof er veel C. mucedo kolonies tegen elkaar aan groeien "
 
Freddy2005 schreef:
Die Tsjechische jongen zal het uiteindelijk wel geweten hebben, maar onze Nederlandse vrienden zullen het niet goed begrepen hebben waarschijnlijk.
Ja, Freddie, dat was ook het eerste wat ik dacht en ook opschreef, hij zei;"mos" en het was moss animals. Hij moest eens weten, jammer genoeg heeft hij geen msn. of E-mail, dat hadden de kinderen al bij vertrek gevraagd, anders hadden we het hem nog even kunnen vertellen. We moeten dus nog een keer terug.
 

Freddy2005

† In Memoriam
mayca schreef:
Hij moest eens weten, jammer genoeg heeft hij geen msn. of E-mail, dat hadden de kinderen al bij vertrek gevraagd, anders hadden we het hem nog even kunnen vertellen. We moeten dus nog een keer terug.

Neem alvast de adressen van de gegeven links mee zodat je daar alles nog eens samen kunt bekijken.:lees: Al bij al was het een heel leuke zoekopdracht waar ik ook wat tijd aan besteed heb en weeral een en ander heb bijgeleerd.
 
Ja, het was een leuk project hè Freddie. Ik heb er in ieder geval veel plezier aan beleeft. Goed wat je zegt, ik neem in ieder geval kopieën mee om het te laten zien. Ik ga wat site's uitprinten. We zijn toch van plan om er nog langs te gaan.:)
 
Freddy2005 schreef:
Al bij al was het een heel leuke zoekopdracht waar ik ook wat tijd aan besteed heb en weeral een en ander heb bijgeleerd.
Ik moet zeggen dat ik ook met heel veel plezier meegewerkt heb aan het zoeken naar de oplossing.Ik ben ook heel wat dingen tegengekomen op het net waar ik het bestaan ervan niet wist.De tijd die ik eraan besteed heb zie ik zeker niet als verloren tijd.:) ;)
 
Daar ben ik heel blij om Rudi:)Ik ben alleen nog steeds verbaast dat het dus een dier is. Ik heb daar dus opgestaan en tussen gezwommen, denkend dat het een plant was. Als ik toen had geweten dat het dier was geweest......Maar goed, ik leef nog en vind mezelf heel dapper dat ik er gewoon om heen ben blijven zwemmen:D
 
Yep:

The colony is gelatinous, firm and slimy to the touch. The inner gelatinous mass is 99% water. The surface appears divided into rosettes, each with 12-18 zooids. Massive colonies may exceed 2 feet (60 cm) in diameter, although more typical sizes are 1 foot or less. The colonies form on submerged logs, twigs, even wooden docks.
 
Bovenaan