Columnsz van Janszen

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Een prachtig verhaal!!!

Ik zie het zo voor me. De omslag van trots naar paniek. En de Tsjechische Hazes die aan komt slenteren , de situatie bekijkt,het even regelt en niet begrijpt waar al die haast en paniek voor nodig is.

:)Hilde:zwaai:
 
Het verschijnsel tijd...

Deze keer een fotobijdrage.

Dit prachtige meisje heb ik van een schilderij 'geplukt'. Het werd tentoongesteld in het Rijksmuseum Twenthe in Enschede.
Vanuit het museum heb ik haar een tijdsprong van een kleine 400 jaar laten maken. Met Photoshop verscheen ze ineens in onze Tsjechiese achtertuin tussen de kersenbomen. De kers in haar hand is honderden jaren geleden geplukt, al lijkt het erop of ze er zojuist een heeft geplukt uit de bomen achter haar.

Die kersen verblijven overigens bij ons op de keukenplank heerlijk in de vodka. Ook een kwestie van tijd, haha, dan dopen we ze in warme chocolade en drinken er de kersenlikeur bij.
Dan hebben we de tijd van ons leven!

Liefsz, Janszen
 

Bijlagen

  • kersentijd.jpg
    kersentijd.jpg
    125,5 KB · Bekeken: 18
Door deze bijdrage van jou krijg ik weer zo'n heimwee naar Tsjechie, in de maand mei... nog ffe en zitten we er weer voor 3 weken, kan haast niet wachten!
Bedankt voor je foto en verhaal!
 
Tijd ja de tijd.....zie ons nog met familie die nu vlakbij woont wandelen in de ardeche daarna de vallee de rabais ,hierna hebben we ze Tsjechie laten proeven en ze hebben zich er volop gestort en wonen nu via een sro in dit mooie land.Mijn jongste is vandaag 17 geworden ,wat is de tijd hard gegaan.:zwaai:Ben blij dat ik deelgenoot mag wezen van zijn bestaan,sta hem bij met ouderlijke wijsheid door de tijd opgedaan en gun hem de tijd om er wat mee te doen.Raar verschijnsel die tijd, zonder dat je het wilt steven we af naar het moment dat er geen tijd meer is,dus nog maar genieten van de tijd die we hebben en de tijd niet verspillen met het storen aan andermans gestook en ander interesant gedoe die onze tijd niet waard is,Jozef
 
Zo te zien doet het inderdaad goed Jozef, Opstaan in het mooie Tsjechie, het panorama zien, de vogels en de rust (zoals je beschrijft in een ander topic). Zo te lezen geeft het je inderdaad ook de rust om eens na te denken ..........:denk:
 
Het meisje op de foto leefde 400 jaar geleden, veel dingen zijn veranderd, maar ook veel dingen zijn hetzelfde gebleven, ook in Nederland. Inderdaad Smiley, dat mooie panorama als je uit je raam kijkt, die prachtige zonsopgang, de vogels die je al vroeg in de morgen wakker maken met hun mooie gezang, de kersenbomen....en zo kan ik nog wel even doorgaan.
 

char

† In Memoriam
KIJK!!!... Alles op één plek!!...Onder één noemer!!..Beter zo!!..

Gefeliciteerd!!!... Ik wens je nog veel schrijfplezier toe...

Collumnsz van Janszen..... Een aanwinst voor dit Forum!!..

Char.
 
Bah, Beessies

Wanneer we ’s morgen in ons dorp aankomen, schijnt de zon in volle glorie. Heerlijk. We zetten de koffers binnen, openen alle ramen om de frisse lucht binnen te laten en gaan meteen weer naar buiten. Werk aan de winkel! Het gras staat kniehoog en mijnheer Janszen begint meteen met maaien. Ik hanteer de strimmer en gelukzalig snuiven we even later de lucht van vers gemaaid gras op. Natuurlijk stoppen we geregeld voor een praatje met onze dorpbewoners. Ieder is gelukkig in goede gezondheid en we wisselen de laatste nieuwtjes uit. Wanneer het werk klaar is, halen we onze hangmatten te voorschijn en genieten we even later van een welverdiende siësta.
’s Avonds is het huis gevuld met heerlijk frisse lucht en we maken een vuurtje in onze oude tegelkachel. Glas wijn erbij… dit is geluk.
Koffertjes zijn inmiddels uitgepakt en de fles after-sun staat al op tafel, klaar voor gebruik.
Wanneer ik de fles oppak voel ik wat korreltjes op de fles. ‘Goh, ik heb het zand van Den Helder meegnomen’, grap ik, alhoewel ik me niet kan herinneren dat ik de fles after-sun heb meegenomen naar het strand. Zulk fantastisch weer was het nog niet geweest.
Wanneer ik even later de fles opnieuw bekijk, zie ik dat er zich op de tafel een grijze kring om de fles heen gevormd heeft. Vreemd. Ik bekijk de kring van heel dichtbij en het lijkt wel of er beweging in zit.
Het zijn… BEESTJES!!! Getver- de- getver. Red alert! Meteen aan de schoonmaak, de fles met een papieren zakdoekje opgepakt en meteen in de vuilnisbak buiten gegooid, spul is natuurlijk bedorven.
Even later heeft zich echter alweer een grijze kring gevormd op de salontafel. Wat de f*ck. We bekijken het nog een keer met groot licht. Tot mijn afgrijzen blijkt de kring slechts een kleine concentratie te zijn van een enorm leger van beestjes.
Dui-zen-den beestjes marcheren over onze salontafel. En niet alleen daar! Na nadere inspectie blijkt alles onder de beestjes te zitten! Mijnheer Janszen is oud-marineman en wel wat gewend. Doekje erover… klaar. Vreemd genoeg lijken de beestjes een voorkeur te hebben voor hard materiaal. De stof van de bank en stoelen lijkt zo op het oog niet besmet.. Het glas wijn dat even onverlet op tafel stond, wordt wel aangevallen door een leger, onder commando van een naar alcohol snakkende opperbevelhebber. Daar kan ik hem geen ongelijk in geven, maar ik zit toch niet meer écht prettig. Niet meteen in paniek raken, houd ik mezelf nog voor. Wanneer ik mijn mobiele telefoon pak om het thuisfront te bellen, en daar aan de binnenkant van het schermpje een levend packman spel aantref is de maat vol!
Alles eruit Janszen. NU. Dus slepen we ons allegaartje aan meubels naar buiten. Tafels, kasten, stoelen, alles in huis ondergaat een grondige en minutieuze inspectie. Keuken en slaapzaal (slaapkamer is een te mooi woord, het is écht een zaal) boven zijn clean, hal, badkamer ook. Goddank!
We gaan buiten alle spullen te lijf met zeep, sop, en van alles. Dan gaan we uitgebreid onder de douche en dan verdwijnen we ‘helemaal kapot’ samen met de fles wijn naar boven… Morgen weer een dag!
Onze vrienden in Nederland zitten vast met hun glas wijn in hun comfortabele loungebanken in de tuin te bbq'en onder de verzuchting dat ‘de Janszens’ weer eens in Tsjechië zitten, die lui hebben toch ook een luizenleven!
 
Bovenaan