Columnsz van Janszen

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Wat een herkenning, in bijna elke alinea staat iets van herkenning. Bijna te clichématig voor woorden maar is dit niet toevallig in mijn stamkroeg.:cheers:
Mooi verhaal met geur en kleur.:top:

M.V.G.

Boeda
 
Ik vind het eerlijk geegd een beetje een denigrerend verhaal.....zal wel aan mij liggen. Als ik het lees denk ik bij mezelf
-als je het niks vind,
-of ze stinken,
-of ze roken teveel,
-of ze zuipen te veel,
-op het toilet (gedver....!!!)
-of de vis ziet er om "niet te vreten' uit......

dat hebbie toch binnen 5 minuten gezien als je binnenkomt. Dan zit je toch binnen 10 minuten weer thuis....!
Als ik ergens ben en heb het niet naar m'n zin, dan ben ik zo pleite en blijf ik niet zitten om dan later de organisatie die het goed heeft bedoelt, onderuit te halen en een trap na te geven. Ga dan niet, kom dan niet!!!!

Ik denk dat als ik dit stuk tekst vertaal en doorstuur aan de organisatie in jullie dorp......dat het mooi over is met 'goedemorgen" zeggen.......zou het eigenlijk moeten doen !!!!

Maar ja, ik zeg maar zo,'k zeg maar niks, kunnen ze later ook nie zeggen da'k wat gezegt heb !!
 

Vodnik

† In Memoriam
Kan er een slotje op smiley?

BTW CZ is geen woonplaats hoor!

PS,
Er staan nog een paar vragen aan je open, oa over gezondheidszorg, besteed daar is tijd aan ipv zo negatief te reageren op een voor velen herkenbaar verhaal!

P
 

char

† In Memoriam
Smiley!!!!... Heb je wat gesnoven,..of zo???..

En daarna, het verhaal achterstevoren gelezen??..

Zo' n reactie had ik van jou niet verwacht!!.. Vriend!!...

Char.

_______________________________________
Char. ...een beetje boos...
 
En ik...ik vind het een schitterend verhaal.

Als of ik weer "thuis" kom, zoveel kroegen en feesten meegemaakt en dat is in een verhaal prachtig verwoord.

Ik ben trots op je Janzen dat je dat zo goed kan beschrijven.

Op naar het volgende verhaal?

Een goeie groet van Kukel.
 

Tabe

† In Memoriam
Ik vind het eerlijk geegd een beetje een denigrerend verhaal.....zal wel aan mij liggen. Als ik het lees denk ik bij mezelf
-als je het niks vind,
-of ze stinken,
-of ze roken teveel,
-of ze zuipen te veel,
-op het toilet (gedver....!!!)
-of de vis ziet er om "niet te vreten' uit......

..........

.......!!
Nee, Smiley, ik denk dat je dat verkeerd ziet. Juist dit zijn de ingredienten waardoor veeel Nederlanders zich in Tsjechie thuisvoelen.
Ik weet ook wel dat onze Tsjechische vriendin na een half uurtje in de tuin werken niet echt plezierig meer ruikt, en de toiletten? ach.... Klinkt gek, maar heeft zijn charme. Ik houd van dat soort leven als door Janszen beschreven. Inmiddels is er al heel veel veranderd, maar sommige zaken blijven en dat moet maar mooi zo blijven.
 
Ik vind het eerlijk geegd een beetje een denigrerend verhaal

Natuurlijk kun je het ook zo lezen Smiley. Met respect een verhaal schrijven over anderen is belangrijk, en soms kun je daar aan twijfelen in dit geval.
Maar ik denk dat Janszen dat helemaaaal niet zo bedoelt. Een beetje zelfspot met het volgende verhaal kan dan wonderen doen.

Want dat ze een goed oog heeft is wel duidelijk!
 

Tabe

† In Memoriam
Antonio, ik twijfel er geen moment aan of Janszen dit verhaal met respect heeft geschreven. Het lijkt mij dat zij genoten hebben van de avond en dat ze er een volgende keer er weer bij (zullen) zijn. En de Janszens hebben gelijk. Wat Janszen beschreven heeft hebben wij, Doety en ik, in de zeg maar 20 jaar dat wij in Tsjechie komen, regelmatig meegemaakt. Begeef je tussen de Tsjechen en je maakt wat mee. Dit laatste zeg ik in algemene zin.
 
Zelf twijfel ik er ook niet aan Tabe. Maar als je het met verschillende petten op leest en je kent de schrijfster niet persoonlijk, dan gebeuren dit soort misverstanden, want zo lees ik, met m'n eigen pet op, de reactie van Smiley.
 
Stop nu maar, maak er verder geen punt van.

Wat ik alleen maar heb willen zeggen is dat ik (persoonlijk ikke zelf helemaal voor me eigen !!!) het stuk respectloos vind. Ik heb niet gezegd dat de situaties zoals beschreven niet voorkomen, nee....maar met iets meer respect had het wel geschreven mogen worden.

Ik zie dan de betreffende dorpsbewooners voor me die deze "buitenlanders" (en er worden in CZ voor "buitenlanders" ook heel andere woorden gebruikt die veel minder vriendelijk zijn) belangeloos opnemen in hun sociale leven, proberen deze mensen het naar hun zin te maken en zo voorts.....en dan wordt er op deze respectloze manier over hen geschreven. Daar ligt mijn punt.

Draai de zaak maar eens om en ga in NL kijken hoe in een (klein) dorpje een buitenlander opgenomen wordt......!!
 
Bovenaan