Knedliky - Knoedels

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ik vond de Karper echt zooo lekker....niet gepaneerd maar gewoon een stukje gebraden met lekker veel knoflook.....ik heb het de tweede kerstdag nog maar eens genomen..mmmmm:D

verder heb ik gisteren de bramboraky gemaakt....heerlijk!!!!alleen mijn partner is er niet zo weg van...:?: maar goed, dan heb ik er des te meer :oeps: haahaahaa:deuk:

de pittige zuurkool(de spicy zuurkool)(typisch iets Tsjechisch heb ik me laten vertellen daar....) weet iemand daar het recept van???
 
obsah sacku smichame s 2 dl studene vody 2 lzicemi oleje, radne prohneteme, utvorime dva knedliky a nechame 15 minut ulezet.
varime v asolene vode mirnym varem pod poklickou 23-25 minut.
Knedliky casto obracime. Po uvareni nakrajime knedliky niti a ihned podavame.

Inhoud van het zakje mengen met 2 dl koud water en 2 lepels olie.
Heel goed doorkneden. 2 knoedels formen. 15 minuten laten liggen. Dan ik kokend, zout water dompelen en zacht koken 23 - 25 min. Af en toe omdraaien. Uithalen en in plakjes snijden.

Het lijkt makkelijker dan het is. Deeg moet echt goed sluiten. Succes.

en weet ook iemand of ik Karper in nederland bij de visboer kan bestellen?
JA.
 
Het is nu al een dag geleden dat ik het heb gegeten, en ik leef nog steeds
laugh.gif
dus het is allemaal goed gegaan...
Hallo Henk, ik beland net op dit forum omdat ik een recept zocht van knedlik. Nergens te vinden alleen in het Tjsechisch. Mijn man en ik zijn net terug van vakantie uit Tsjechie bij een vriend van ons die daar woont. Ik had daar dus Knedlik gegeten en nu wil mijn man dit maken. Zijn moeder was Tsjechische en hij weet dat zij vroeger wel eens knoedels maakte, dat waren dus volgens hem kleine balletjes deeg die ze kookte in water. Tot zover klopt het dus. Ik heb je foto's gezien van jouw knedlik, ziet er lekker uit!!! Nu weet je dus mijn vraag al.... Heb jij misschien het recept van knedlik(niet met aardappels maar gewoon brooddeeg). Leuk als je wat van je laat horen, alvast bedankt!

Groeten, Cora
 
Als we uit Tsjechie naar huis gaan, nemen we altijd zowel kant- en klare als ïnstant"pakken mee naar huis. Overgebleven knedliky kunnen in de diepvries en zijn (ontdooid natuurlijk) ook lekker met roomboter en jam
 
Compleet recept gezocht

Ook dit jaar zijn we met de scouting weer naar Tsjechie geweest
Het was weer geweldig.
Tsjechie is een top land!!! (ik ben er verliefd op)
Dit jaar hebben wij een traditionele maaltijd uit Tsjechie gegeten gemaakt door de beheerder van onze accomodatie
Helaas was hun engelse en duitse taal zeer slecht en konden zij mij het recept niet geven.

Ik heb het hele forum al afgezocht want wij weten dat het iets met zuurkool en varkensvlees is maar verder........
Ik ben er inmiddels achter dat het brood waarschijnlijk Knedliky heet.
Ik zoek alleen nog een recept (want hoe maak ik dit klaar????) zodat ik mijn man die helaas voor zijn werk thuis moest blijven ook kan laten genieten van de heerlijke maaltijd die ik daar gegeten heb.
Wie kan mij aub helpen...........
 

Bijlagen

  • DSC00977x.jpg
    DSC00977x.jpg
    116,9 KB · Bekeken: 1
  • DSC00979x.jpg
    DSC00979x.jpg
    240,5 KB · Bekeken: 1
  • DSC00978x.jpg
    DSC00978x.jpg
    244,2 KB · Bekeken: 2
Ik heb inderdaad een link gevonden naar het recept maar als ik hier op klik kom ik gewoon weer bij de begin pagina van dit forum.
Ik vermoed dat het recept verwijderd is.

De andere recepten gaan alleen over het "brood" maar ik zoek juist het hele recept
Hoe maak ik de zuurkool (saus) klaar welke kruiden zitten hier in
Het varkensvlees hoe maak je dat klaar
En het brood natuurlijk
 
Freddy, laat ik je de eerste culinaire les geven die er bestaat: "Iets is nooit lekker of vies maar je vindt iets lekker of vies!!" Is dus iets zeer persoonlijks.

Ik kende iemand die over alles appelmoes wilde, een volwassen man hoor! Dan kan ik wel zeggen dat dat niet over nasi hoort, (ja echt, dat deedie) maar als hij het nu zo lekker vind, wie ben ik dan om dat te verbieden??

Mijn opa nam vaak als toetje aardappels (geprakt!!) met karnemelk.

Smaken verschillen, daar doen we niks aan!!
 
Bovenaan