Knedliky - Knoedels

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Freddy2005

† In Memoriam
Esthertje schreef:
:deuk: Freddy wat ben je toch een held !
Maar wij doen wel lekkere saus over de knedliky, dit vind ik er een beetje droog uitzien.
Maar geen appelmoes Marcel :kwaad: !! Je kan knedliky krijgen en een lach en een slinger en een vino en dan mag je nooit meer zeuren ! :lmfao:

Kan Lukas zo' n heerlijke eend dan klaarmaken ? Dat moeten we bij een volgende gelegenheid zeker proeven als dat zo is. Schrijf maar op voor volgende keer dat ik langs kom.:eten:
 
Knedliky

Hallo,

In verband met een bezoek van mijn Tsjechische vriendin aan Nederland, vraag ik mij af of je knedliky ook kunt maken van de gewone Nederlandse bloem?
Heeft iemand hier ervaring mee?
 
Kvetinka schreef:
Weet iemand hoe je die gewone Tsjechische knedliky kan maken??? Bramborove knedliky kan ik wel maken maar ik mis gewone knedliky.
gist voor brood i melk indoen,laten 10minut staan,dan blum ,ticke zaut,en het melk met gist indoen en goed samen mengen,zo lang,dat uw dieg nietmeer plakt,dan laten gisten,je zie dat in uw pot,als het klaar is,,prober maar,sorry voor schrijven,ik ben Tsjechische en het gaat slecht;)

het is niet gemaklek blum hier kopen,,

Corrie schreef:
Volgens mij zijn knedliky in Tsjechie nooit van aardappels gemaakt, die komen uit Oostenrijk en Duitsland. De aardappelkoekjes in Tsjechie heten Bramborak en die zijn gebakken en dus zwaarder op de maag.
bramborak of bramborove knedliky, twee verschilende zaaken,,:(
 
Het recept:

obsah sacku 400g vysypte do misy
a prilijte 0,25 l studene
vody. Vymichejte testo, ktere nechte 5 minutodpoeinout

Z testa upravte napomoucnenem vale 2 knedliky ve tvaru
valecku o delce 12cm, ktere nechte 10 minut odpocinout.

Knedliky vlozte do vrouci vody a varte 10 minut po kazde strane
( celkem 20 minut) Hotove knedliky. Z tohoto mnozstvi pripravite 20 platku knedliku
 
Doe de inhoud van de verpakking in een kom en giet er 0,25 liter koude water bij. Kneed de massa goed door elkaar en laat het 5 minuten rusten.

Maak er twee langwerpige knoedels van het deeg en laat het nog eens 10 minuten rusten.

Leg de knoedels in een grote pan met kokend water en kook ze in 20 minuten gaar. Regelmatig keren dat de knoedels rondom gaar worden!

Snijd de knoedels in ongeveer 20 plakjes.

Succes!
 
20 plakjes is ook een beetje overdreven. Het gaat overigens veel makkelijker snijden met naaigaren ipv met een mes.
Je legt een lus om de knoedel heen en trek hem strak. Zo gaat het veel makkelijker.
 
wel een tip:gooi het water er niet in een keer bij maar geleidelijk. Anders krijg je van die plumpuddingen waar geen vorm in te kneden is.
Heb deze pakjes ook thuis, vandaar:))
En 1 of 2 eieren erbij geeft een wat mooiere kleur eraan.
 
Ik vind ze heerlijk! :lekker:
Ik ben al een hele tijd niet in tsjechie geweest en mis ze (net zoals alles daar. Herstel: bijna alles ).
Ik ben wel benieuwd hoe je ze zelf kunt maken. Ik wil dat wel eens proberen. Zowel de brood als aardappel variant.

Iemand hier die me aan het recept kan helpen?

oh, wat stom van me......ik heb niet goed gekeken....er zijn 16 bladzijdes......het recept staat er al....:oeps:

Tsja, net nieuw hier op het forum....sorry.
 

pepo

† In Memoriam
Knedliky, knoedels, deegballen ..

pihy schreef:
Ik vind ze heerlijk! :lekker:

Lekker, die plakken van meel, water en gist, lees ik steeds, maar hoe eet je dat? Deze vraag is niet bedoeld vooor de Tsjechen die de knedliky kennen of zelfs kunnen maken, maar voor de Nederlanders (behalve Bartiku), die een recept overnemen of een pakje kopen en dan thuis uitpuzzelen en op zondag middag een overheerlijk reeks van de dampende knedliky_plakken klaar voor de consumptie hebben en misschien ook op tafel zetten.
Wat doe je verder er mee? Doe je iets er op of er bij?
 
Bovenaan