Knedliky - Knoedels

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Re: Knedliky

Nebo rajska, kure na paprice, s vejci.... te veel om op te noemen.
yeah.gif
 
Re: Knedliky

Zdenda schreef:
Ovocne knedliky kunnen ALLEEN uit twee soorten deeg gemaakt worden:

1. kynute testo
2. tvarohove testo.

Het spijt me voor alle Tsjechie kenners, maar het is niet anders.
Het spijt Zdendo, maar wat je zegt is niet waar. In o.a. moravie, duitsland en oostenrijk wordt naast de twee bovengenoemde typen deeg, ook zeker aardappeldeeg gebruikt. Een vreemde combinatie is het zeker niet en het smaakt echt heerlijk.

Voor de geinteresseerden wil ik best het recept opschrijven.
laugh.gif


Marcela
 
Re: Knedliky

barbie schreef:
....maar Zdenda heeft gelijk, bij ons in Plzen wordt het niet gemaakt.
aangenaam.gif
Zdenda schreef:
Ovocne knedliky kunnen ALLEEN uit twee soorten deeg gemaakt worden
.....
Het spijt me voor alle Tsjechie kenners, maar het is niet anders.
Het kan dus wel anders... Plzen is ook niet heel Tsjechie, toch ?
aangenaam.gif


De twee soorten die Zdenda noemde zijn welliswaar de meest gangbare, maar er zijn zeker nog andere recepten voor ovocne knedliky. Zo heb je ook naast aardappeldeeg ook nog fruit-kneudels van griesmeeldeeg (z krupicove kase) of soezendeeg (ze spareneho testa)

Ik maak de pruimen- en abrokozenkneudels ALTIJD van aardappeldeeg.

Wilco en Corrie... recept komt eraan!
laugh.gif
 
Re: Knedliky

Marcelko,

Maar waar hebben we het over??

Over de manier van maken van ovecne knedliky zeker die zeker voor 95% (= kynute + tvarohove testo) voorkomt of ...

over exotische recepten die niemand kent??

Zo ken ik er ook paar.....
grin.gif
 
Re: Knedliky

Nou Zdenda.
Ik heb er over met mij oma gebeld. Ik kan zelf niet zo goed knoedels koken. Alleen uit de pakje. Maar mijn oma is een super kok en die vertelde me dat je Ovecne knedliky WEL van aardappel deeg kan maken.
En Marcelka vertel je het ook. En ze heeft gelijk Plzen is niet de hele CR.
En ik heb het van de weekend ook geprobeerd met de Verpaking van aardapel deeg. Heb knoedels met perziken gemaakt en het smaakte best lekker. Ik moet zeggen dat ik het niet zo lekker vind als Ovocne kndliky s kynuteho testa. Maar als je al poosje alweer in nl verblijft dan smaakt het toch al overheerlijk.
 
Re: Knedliky

Ik zeg niet dat ze niet bestaan, lees mijn bericht beter.
Ik zeg dat er veruit kynute of tvarohove gemaakt worden. En dit heeft niets met Plzen te maken.
smile.gif

Mijn moeder kent de bramborove ook, alleen maak zij ze nooit!
Dat is alles.
aangenaam.gif
 
Re: Knedliky

Zdenda schreef:
... manier van maken van ovecne knedliky zeker die zeker voor 95% (= kynute + tvarohove testo) voorkomt of ...

over exotische recepten die niemand kent?? ...
Vasku,

Ik dacht dat ik hier aangegeven hebt dat ik van mening ben dat er voor 95% ovocne knedliky van kynuteho + tvarohoveho testa gemaakt worden en dan waarschijnlijk voor 5% van aardapel deeg.

Dan geef ik toch wel toe dat er bramborove testo gebruikt wordt (alleen 5% naar mijn schatting), of ben ik now een i....? Laten we aub de diskussie to-the-point houden. Vandaar mijn opmerking dat ze mijn bericht beter moet lezen.

Trouwens nog meer van gedurfde statistiek hier op het Forum: naar mijn schatting heeft 80% van alle Forum leden nooit ovocne knedliky gegeten en 99% van alle leden nooit zelf gemaakt.
 
Re: Knedliky

Zdenda schreef:
Trouwens nog meer van gedurfde statistiek hier op het Forum: naar mijn schatting heeft 80% van alle Forum leden nooit ovocne knedliky gegeten en 99% van alle leden nooit zelf gemaakt.
Ik hoor bij jouw 20% die ze wel gegeten heeft!! En mijn moeder heeft ze verschillende keren zelf gemaakt.
Dat is in Nederland niet gemakkelijk, het meel is niet zo geschikt (te fijn) en wij hebben hier geen "harde kwark" (zo noemde onze tante Gina uit Tsjechië dat) die er geschaafd overheen moest met gemalen maanzaad.
Dat klopt toch??

Groet

Corrie.
 
Re: Knedliky

Ik wou jullie bedanken voor de tips!
Ga zowieso knedliky proeven in tsjechie.
Wou ook even zeggen dat ik wat ik zag op een van de foto's er heerlijk uit vond zien!
De foto met de bruine saus!!
Wou nog even vragen: was het lekker??
Groeten Ank!
 
Re: Knedliky

Zdendo, ik snapte het wel, ik wilde je alleen beetje pesten. Sorry.
aangenaam.gif


Met je statistieken zul je wel gelijk hebben, zelfs ik heb ovocne knedliky z bramboroveho testa nog nooit gegeten.
 
Re: Knedliky

Ank schreef:
Ik wou jullie bedanken voor de tips!
Ga zowieso knedliky proeven in tsjechie.
Wou ook even zeggen dat ik wat ik zag op een van de foto's er heerlijk uit vond zien!
De foto met de bruine saus!!
Wou nog even vragen: was het lekker??
Als het over de Knedliky die ik gemaakt heb gaat, JA.. het was zeer lekker, en absoluut niet moeilijk om te maken, het enige wat vereist is, is een beetje geduld.

Greetz Henk
 

Freddy2005

† In Memoriam
Re: Knedliky

Ik denk dat er nu reeds stof genoeg is om hier een kookboekje over te schrijven. Titelsuggestie "Knedliky op honderd en één verschillende wijzen." Henk wat houdt u nu nog tegen? Ook de nodige foto's zijn reeds voorhanden....
 
Re: Knedliky

Mmmmmm heerlijk die Knedliky. Daar verheug ik me iedere keer enorm op. En dan vooral Svickova...
Ik moet wel vaak even mijn broeksknoop los doen, maar het is echt verukkelijk!!!
 
Re: Knedliky

Is er kant en klare Knedliky te krijgen in Nederland? Of moet je het altijd zelf maken als je het wil eten. In de Tsjechische supermarkten kan je het gewoon kant en klaar kopen.

Greetz Henk
 
Bovenaan