Knedliky - Knoedels

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ja hoor, bijvoorbeeld met Goulash, zuurkool met varkensvlees of, en dat vind ik het allerlekkerste, de kip in roomsaus, recept van onze overleden tante Gina uit Hradec Kralove. Ik weet niet of het een echt Tsjechisch recept is maar het is zalig!!!!
 
Kure na smetane: kip in stukjes snijden/klein stukken/erst ajun latan bejtje brounen in pan met boter,dan stuke kip induen,paprika puder tufugen,afgieten met bejtje watter en laten stoven,,saut en peper,als het kip klar is dan afgieten met room,,,,het gerecht mag je eten met gekookte aardapeltjes of dieg waren/spireli/

Sorry voor het taal, mijn nederlands is heel slecht, dankuwel, Denise :lees:
 
ik mag geen room, maar heb er wel een vervanger voor gevonden. Ik ga denise's recept daarmee proberen.
En dan ga ik de knedlik maken met maismeel. Heeft iemand dat misschien ooit geprobeerd? Ik mag namelijk ook geen tarwe :(

Ik heb dadelijk een heel nieuwe variant uitgevonden van knedlik met saus, hahahaha.

Ik ben zeer benieuwd of dat allemaal gaat lukken....
 
Boekje "De beste Tsjechische recepten" te koop in Tsjechie

Net terug uit Tsjechie voor de eerste keer,schitterend en lekker!In Praag in het "gouden straatje" van de Praagse Burcht, in de boekwinkel op no 22 (het Kafka-huisje heet het) een kookboekje gekocht, dat er in heel veel talen lag, oa in het nederlands:"De beste tsjechische recepten"met een recept voorTsjechische broodjesknoedels ( houskove knedliky)Gerezen knoedels (Kynute knedliky)Aardappelenknoedels (Bramborove knedliky)Vruchtenknoedels (Ovocne knedliky)en verder nog heel veel andere lekkere dingen.De officiele gegevens zijn:De beste tsjechische recepten / Harald SalfellnerUitg. Vitalis / 2002www.vitalis-verlag.comISBN 3-934774-23-7ISBN 80-7253-010-0De prijs was 150 Kronen.Ik heb meteen een vraag:De houskove knedliky hebben we gemaakt volgens het recept maar hoe leg je zo'n deeg netjes in een pan met kokend water? en hoe voorkom je dat de randen "snotterig" worden?Monique (op het account van Fons)
 
zoooo,het houskove knedliky?je moet ze aletijd kokend waterkoken,ongeveer 20minuten,med een naald inpriken,dan kan je zien of ze klaar zijn...Snoterig dieg?Waren de knedle goed gegist?of te lang gekokt?......Knedle maken is kunst voor een vrou,veel ufenen vereist.....DOBROU CHUT PREJI
 
O... ik had net een heel stom bericht geplaatst met de vraag naar een recept voor knedliky... IK had volgens mij per ongeluk alleen de laatste bladzeides gelezen ofzo en niet ontdekt dat er meer waren, heel stom...

Nou ja, nu heb ik drie recepten gekopieerd. Heeft er toevallig iemand nog een recept voor die hartige gevulde knedliky maar dan vegetarisch? Of bestaat dat niet?
 
pihy schreef:
ik mag geen room, maar heb er wel een vervanger voor gevonden. Ik ga denise's recept daarmee proberen.
En dan ga ik de knedlik maken met maismeel. Heeft iemand dat misschien ooit geprobeerd? Ik mag namelijk ook geen tarwe :(

Ik heb dadelijk een heel nieuwe variant uitgevonden van knedlik met saus, hahahaha.

Ik ben zeer benieuwd of dat allemaal gaat lukken....
glutenvrij brood is erg moeilijk. Maismeel heeft geen binding en valt daarom uitelkaar. Dus moet je een binding zoeken. Bijv. kikkererwtenmeel, rijstenbloem, aardappelmeel. Je zou knedlik van mais samen met aard. kunnen proberen. Krijg een soort van bramborove knedlicky
 
Ik had het recept nog niet gemaakt en maar goed ook, zo te lezen.
Aardappel en kikkererwten kan ik ook niet goed tegen (tsja, het is wat met de allergieen en intoleranties!), maar rijstmeel is geen probleem.
Weet je misschien ook de verhouding tussen rijstbloem en maismeel?
Anders ga ik eens lekker experimenteren, jaja, die nieuwe variant knedlik komt er wel hoor :)

In ieder geval bedankt voor de tip:top:
 
elisev schreef:
Wat kan je in godsnaam wel verdragen? Aan de hand daarvan kan ik je misschien tips geven.

eeeeuh, de lijst van dingen die ik wel mag is altijd nog langer dan die niet mag hoor.
Soms kan ik aardappel een beetje verdragen maar dnu dus weer helemaal niet, helaas.:traan:

Wat mag ik niet:

varkensvlees
suiker en zoetstoffen (behalve fructose)
tarwe en de meeste 'glutenmelen', (met uitzondering van rogge)
melk/lactose (behalve die in jonge nederlandse kaas)
azijn gaat ook niet goed, maar een zure augurk gaat nog wel
pruimen
kersen
bijna alle E-nummers(=geur, kleur en smaakstoffen en conserveermiddelen) dus geen sausjes/marinades/pakjes etc. want daar zitten ze in.
Ik geloof dat het dat zo'n beetje was, zonder op mijn lijstje te kijken.
Heeeel veel mag ik dus niet, overal zit wel iets van de lijst in:snik:

Een aantal producten kan ik in de natuurvoedingswinkel vinden zoals: mais/rijst spaghetti, snoep zonder suiker en e-nummers, geitencremefresh (is ook lactose, maar van geit gaat wel af en toe), diksap (hebben ze ook bij de super), maismeel en rijstdrank om pannenkoek te maken, en geklaarde boter....., etc.

Ik maak (bijna) alles zelf en vers. :ja:
Van mayo tot soep en van saus tot knedlik(binnenkort) :eten:

Als je nog wat leuke recepten hebt hou ik me aanbevolen, hahahaha.
 
Knedliky uit een pakje

hallo,

we zijn net terug uit Rokytnice, en heb lekkere gulasj soep mee genomen en knedliky poeder??? ik heb het in het tsjechisch op pakje staan maar wie kan het voor me vertalen aub???

dit staat er:

obsah sacku smichame s 2 dl studene vody 2 lzicemi oleje, radne prohneteme, utvorime dva knedliky a nechame 15 minut ulezet.
varime v asolene vode mirnym varem pod poklickou 23-25 minut.
Knedliky casto obracime. Po uvareni nakrajime knedliky niti a ihned podavame.

alvast bedankt!!!ohja en ik zoek in de zoekfunctie naar Bramboraky , maar weet iemand de originele recept ervan?:oeps:
en weet ook iemand of ik Karper in nederland bij de visboer kan bestellen?

groetjes!!!!! trouwens onze wintersport in rokytnice was ondanks geen sneeuw, zeer geslaagd!!!!!! heerlijk gegeten en lekker gewandeld
 

Maria

Geroyeerd Lid
Fijn dat jullie toch een goede vakantie hadden! Vandaag zag ik op de webcam ook mensen boven op de Lysa Hora wandelen, zag er wel leuk uit. Jammer van de sneeuw, maar hopelijk volgende keer beter.
Helaas kan ik je niet helpen met de vertaling...
groetjes, Maria
 
monique+jeroen schreef:
..... wie kan het voor me vertalen aub???
Hoi!

Ik will de recept vertalen, maar ik spreek alein een betje Nederalnds dus ik in Engels vertaalt.. (???)

Mix properly the inhoud of the bag with 2 decilitres of water and with 2 elp oil. Make 2 pcs of knedliky and leave for 15 min.
Boil ("mild" boiling) in salted water for 23-25 minutes, use a lid. Turn knedliky often (in the water). To cut them you can use a thread.

eet smakelijk :)
 
monique+jeroen schreef:
en weet ook iemand of ik Karper in nederland bij de visboer kan bestellen?
Ja hoor dat kan.....alleen, het is niet als in Tsjechie. Je koopt de vis dood en hij had (iig toen wij het kochten) een grondsmaak (die je er normaal met spoelen in bad uit krijgt). Plus dattie behoorlijk aan de prijs is.
 
Dankje wel voor deze vraag Monique.
Ik heb ook nog een paar zakjes liggen en nog geen moeite gedaan
om te laten vertalen. Ik heb de vertaling van Marqeta opgeschreven
en ga het binnenkort ook proberen.
Fijn dat je ondanks dat er geen sneeuw lag toch een fijne vakantie hebt gehad.
 
Karper kan inderdaad vreselijk gronderig zijn. Maar misschien dat er een sportvisser is die er eentje tijdig aan de haak kan slaan en dat je dan zelf een tijd niet in bad gaat.

Maar misschien dat een goede forel ook voldoet!
 
Bovenaan