Knedliky - Knoedels

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Wie heeft dit al eens gegeten??
Lijkt mij heel erg lekker!
laugh.gif

Moest wel zwaar op de maag liggen zeiden ze!

Welke vinden jullie het lekkerst??
Ben benieuwd!
aangenaam.gif
 
Re: Knedliky

De Tsjechische Knedliky is een soort gestoomd brood, dus zeker niet swaar op de maag. Dat kan ik niet zeggen van de sauzen die er bij horen, op z'n Tsjechisch, dus vrij vet!!
 
Re: Knedliky

Nou, ik kan het onderscheid niet goed maken naar knedliky en sauzen, als het gaat om 'zwaar op de maag', maar de eerste keer dat ik 't at (nog in NL) moest ik nog naar huis fietsen en daar had ik wel wat problemen mee! Maar ik vond 't erg lekker, in combinatie met de saus dan...
Enne ik weet nou nooit of ik de brood- of aardappel versie eet. kenmeniebomme, ik vind 't gewoon lekker. Maar ik zorg er wel voor dat ik niet meer dan vier rondjes op m'n bord krijg, want anders ga ik nokkie-nokkie.
 
Re: Knedliky

De tante van mijn vrouw maakt ze zelf ( heerlijk)
smiley20.gif
Mijn schoonvader uit een pakje van Tesco ( iets minder)
crazy.gif

Na Shledanou wilco
bye.gif

( "een heer van stand zou zeggen; Een eenvoudige, doch voedzame maaltijd")
tongue.gif
 
Re: Knedliky

Ank, de brood- en aardappelvarianten zijn zeker lekker, maar de smaak moet dan toch voor een groot deel van de saus komen (saus van stoofvlees erbij, erg goed!). Je verwachting van "heel erg lekker" zou ik een beetje naar beneden bijstellen, het blijft een eenvoudige dis. Tikkie zwaar is het wel, maar ach, pivootje erbij en gewoon doorgaan met eten! (volgens spreekwoordelijke "When in Rome...")

Er zijn ook nog zoete varianten, met fruit. Ronde kogels met fruit en/of compote erin. Is even wennen als je de hartige variant gewend bent. Vooral die met boruvky (zwarte bessen) zijn lekker.
 
Re: Knedliky

Ik vind het ook lekker, ik ga het van de week een keer thuis maken, ik ga er misschien dan een paar stukjes gekookte kip in stoppen tijdens het laatste kookproces, misschien wel lekker. Maar je kan zelf altijd nog een eigen draai geven aan het recept, beetje kruiden er doorheen. Doe er voor de gein eens kerrie doorheen, serveer het met wat gekruide bonen bij, en we hebben Tsjechische-Surinaamse Roti
laugh.gif


Greetz Henk
 
Re: Knedliky

Volgens mij zijn knedliky in Tsjechie nooit van aardappels gemaakt, die komen uit Oostenrijk en Duitsland. De aardappelkoekjes in Tsjechie heten Bramborak en die zijn gebakken en dus zwaarder op de maag.

Groet

Corrie.
 
Re: Knedliky

He leuk barby, die heb ik nog nooit in Tsjechie gegeten, vandaar dat ik dacht dat ze er niet waren.
Want als je om knedliky vraagt in een restaurant heb ik altijd de "gewone" knedliky gekregen.

Groet

Corrie.
 
Re: Knedliky

Corrie, als je weer eens in Tsjechië bent, let op de menukaart, zo iets als:

uzené maso se zelím a bramborový knedlík

Een echte Tsjechische specialiteit!
smiley20.gif
Ik snap het niet dat je het nog niet gegeten hebt.

PS: bramborový knedlík = aardappel knodel
 
Re: Knedliky

Als het dat niet is, vertel jij mij dan eens wat het wel is, als het kan met een recept, ik heb ze al vaker gemaakt en dat maak ik ervan, dus geen gestoomd brood maar een soort gestoomd brood.
 
Re: Knedliky

Lekker hoor! Maar inderdaad, wel met saus, én een pivo ernaast, en bij voorkeur de zelfgemaakte variant.
In een overmoedige bui eens zo'n pak van die dingen meegenomen naar Nederland, maar dat was geen succes. Kennelijk hoort de 'couleur locale' er ook bij om ze lekker te vinden.......
 

Bijlagen

  • 48633-knedliky_houskove.bmp
    87,9 KB · Bekeken: 28
Bovenaan