Knedliky - Knoedels

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

bramborovy knedlik

Boeiedag allemaal,

Ben net terug van mijn eerste vakantie in Tsjechie.
Wat een prachtig land, dat de komende jaren vaak ddormij bezocht zal worden.
Dit is de eerste eerste keer dat ik op een forum zit, dus ik hoop dat het goed gaat.
heeft iemand het recept voor de bramborovy knedlik (de meegenomen aardappel-knedlik is nu op en ik vind het de moeite waard om het zelf eens te maken
wie kan mij aan het recept helpen???
 
Ik ben het helemaal met je eens dat er genoeg recepten van Knedliky op dit topic staan maar ik zoek ook nog de recepten van de saus en het vlees.
Wij kregen bij de Knedliky iets van zuurkool met ui (geloof ik)
Hier zaten kruiden in maar welke?
Hoe maak je deze groente saus klaar.
Gewoon koken, gaat er nog meer door dan alleen de kruiden
Het vlees moeten daar nog speciale kruiden op, gewoon braden in de pan of is het ovenwerk
 

Bijlagen

  • DSC00978x.jpg
    DSC00978x.jpg
    244,2 KB · Bekeken: 3
  • DSC05496x.jpg
    DSC05496x.jpg
    26 KB · Bekeken: 2

pepo

† In Memoriam
Wat staat er op de foto's?

Vepřo-knedlo-zélo, het Tsjechisch nationaal gerecht - Het varkensgebraad-knoedels-witte kool.

Het vlees: vul varkengebraad in het venstertje Zoeken, je vindt, wat ik ooit hierover heb geschreven. Het recept kan eventueel volgen.

De (zuur) kool bijlage: er zijn meerdere basisvarianten van deze bijlage (dus geen saus).
  • zuurkool
  • witte kool
  • koolrabie-kool
Hier heb ik het recept voor de witte kool:

- 1 witte kool
- 2 eetlepels olie
- 1 kleine ui
- een beetje karwijzaad, zo tussen de vingers, zout, als er niet zonder kan,
- 1 eetlepel suiker, moet, ook als je er zonder kan
- azijn (klein eetlepel) en/of citroen, een halfje, proef maar

Witte kool in-vier-delen, harde kern in een V-vorm er uit snijden, alles in reepjes van plm 5 mm snijden.
Gesnipperde ui glazig smooren in olie, koolreepjes in de pan, even roeren zonder deksel. Daarna deksel op de pan en niet al te wild smooren, goed in de gaten houden, desnoods een beetje water toevoegen.
De kool voorzichtig met bloem bestrooien, begin maar met een beetje, roeren, moet luchtig blijven, de lepel mag er beslist niet in blijven staan
Op smaak brengen met citroen, azijn, suiker.
 

pepo

† In Memoriam
Hier ben ik weer - karweizaad, dus niet kummel, gelijk aan het begin toevoegen, al samen met de uitjes in de pan. Heeft zeker 20 minuten nodig om zacht te worden. Nooit korter, anders krijg je die harde zaadjes tussen de tanden. Bahhh ! De eerste keer wat milder strooien, moet je zelf uitproberen.
Karwijzaad is sterk.
 
Ik helemaal blij mijn boodschappenlijstje gemaakt de witte kool en de knoedels.
Snel nog even zoeken op varkengebraad.................geen recept gevonden:traan:
Wel dat het in Nederland minder vet is en dat je er misschien spek bij moet voegen
Jeetje wat kan ik zeuren maar heeft iemand het hele recept van het varkengebraad?
 

pepo

† In Memoriam
Wat erg en zielig, zeg! Niemand meer (ik heb het over de nederlands-sprekenden) doet hier aan deze culinaire hoogstandjes mee en niemand meer kan dat. Zo te zien.
Zelí (kool) als bijlage geen probleem? Geprobeerd? Past en mag bij alles, hoor!
Ik geef jou nu twee tips om toch vooruit te komen:

- ga naar de slager en koop bij hem een slagers_varkensrollade als waardevolle vervanger van de iets moeilijkere varkensbraad aan stuk. Vraag de slager, hoe dat moet in de oven om een mals, zacht en sappig resultaat te krijgen. En als je dat wil, maak je met een mes een inkeping in de rollade en prop je daar een knoflookteentje in, twee, drie, als je dat maar lekker vindt.
En dat klein beetje karweizaad er bovenop strooien, niet vergeten.
Zelf zal ik de eerste 2-3 kwartier braden in de braadslee met de deksel er op, 200 graden, ieder 15 minuten open-kijken-vlees draaien, water er bij, overgieten, daarna nog de deksel er af en voorzichtig mooi licht bruin laten worden.
- de tweede tip is: in plaats van de knoedels kun je ook je eigen aardappelen nemen. Hiervoor valt je niemand aan voor culinaire onvolkomenheid.

Durf je dat nu? Ken je je eigen oven? Heb je er een ?
Heb je nog vragen?
 
Eens even kijken

- Ik heb een recept voor de knoedels (anders kan ik aardappelen nemen)
- Ik moet bij de slager varkensrollade halen,
- Ik weet nu welke kruiden er bij het vlees moeten en hoe je het vlees klaar maakt
- Ik heb een oven en weet hoe deze werkt
- Ik heb het recept voor de kool.

Nee nu geen vragen meer
Ik ga de gok wagen en maak de maaltijd met de knoedels

Ik eet namelijk zelf geen vlees vandaar mijn vraag om een recept (weinig ervaring)
Mijn scouts in Tsjechië waren enorm enthousiast over het varkensgebraad en daarom wil ik mijn niet vegetarische man eens verrassen
(ben geen "extreme" vega, het is zijn keuze om vlees te eten, hij respecteert mijn keuze ik de zijne, hij maakt soms vega voor mij en ik vlees voor hem)
En natuurlijk, liefde gaat door de maag. :stout: :deuk:
(nu hopen dat hij het lekker vind)

Als het resultaat goed is plaats ik een foto

THNX!!!!
 

pepo

† In Memoriam
Nog een vraagje, Alexandra, voor wie (hoeveel man) wil je dit koken en waar? Denk je, dat het haalbaar is voor meer dan 4 personen al de eerste keer?
Bedenk wel, niet alle nederlanders vinden deze varkensbraad en knoedels maaltijd lekker. Zeker niet de jongeren.
 
Ik wil deze maaltijd alleen voor mij en mijn partner koken.
In Tsjechie heb ik zelf alleen de knoedels en de kool op ( zonder vlees was de maaltijd al lekker.)
Misschien als het bij hem ook in de smaak valt dat ik vrienden en familie eens wat anders voorzet

Je zegt dat jongeren hier niet van houden, dat ben ik niet met je eens.
Wij hebben dit gegeten tijdens het zomerkamp in Tsjechie
15 explorers hebben genoten van het eten (explorers zijn jongens en meiden tussen de 14 en 18 jaar).
We hebben eten bij moeten halen bij de beheerder ze vonden het zo lekker dat ze meer wilde hebben.
Daarbij heb ik 2 explorers van 15 jaar die het recept ook willen hebben zodat hun moeder het ook kan maken.
Dus of jongeren het niet lekker vinden ................. tja het is geen mcdonalds (het was beter!!!!):lekker:
 
Toen ik dit topic aan het doorlezen was en de foto's zag dacht ik,yek! Het lijkt wel op een broodje bapao. Gestoomd brood,....?
Maar voorgaand bericht trekt me over de streep, ik zet het op het lijstje van Tsjechiese bijzonderheden. Het is jullie gelukt!:lekker:
 

Tabe

† In Memoriam
...... Gestoomd brood,....?
......, ik zet het op het lijstje van Tsjechiese bijzonderheden. Het is jullie gelukt!:lekker:

Eigenlijk vind ik dat brood niet te pruimen, maar gedrenkt in veel saus/goulash/vlees dan is het wel eetbaar. Overigens is mijn zoon er wel verzot op. Elk jaar nemen we een paar broden mee voor in de diepvries. Zo zie je maar weer dat smaken verschillen.
 
Knedlík

Heeft er iemandenig idee of en waar je hier in Nederland (liefst in Brabant) de echte Tsjechische Knedlík kunt kopen? En andere typisch Tsjechische levensmiddelen? Poolse winkels zijn er wel maar Tsjechische?
 
Bovenaan