Winterseizoen 2021 - 2022

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Vast niet… wij waren er met Kerst en Oud en Nieuw en hebben veel regen gehad (in de nacht) en soms temperaturen tot 7 graden. Desondanks hebben we gewoon kunnen skiën. Het sneeuwdek is nu veel dikker en sterker dan tijdens Kerst.
 
ai, ik vertrek zaterdag, wordt de sneeuw problematisch in het reuzengeberchte??
Moeilijk te zeggen nu.
De voorspellingen veranderen elke 6 uur (weermodellen draaien dan).
Nu is het alweer verbeterd zie ik. Blijft afwachten. Ik denk dat voor jou de eerste dagen sws prima zijn.
 

kuurgast

Donateur
Dit weekend, van 11 tot 13 februari, het 55e jaar van Jizerská 50 zal plaatsvinden in Bedřichov.

Meer dan 7.000 deelnemers hebben zich ingeschreven voor de Jizerská 50 Cross-country skiing(langlauf-)race in het Jizera-gebergte in Noord-Bohemen, die dit weekend zal plaatsvinden. Het evenement van 50 km trekt traditioneel zowel amateurs als professionals. De organisatoren meldden een golf van lastminute-inzendingen na het besluit van de regering om vanaf 9 februari restaurants, hotels en sportevenementen voor iedereen te openen. Ze zeggen echter dat veiligheids- en hygiëneregels zoals maskers moeten worden nageleefd waar veilige afstand niet mogelijk is en in alle binnenruimtes. Deze verplichting geldt niet voor deelnemers tijdens de race zelf.
Vorig jaar was de race zonder amateurdeelnemers ivm corona. De huidige omstandigheden laten de deelname van maximaal 1000 deelnemers per startgolf toe.

Meteorologen voorspellen goede omstandigheden.
“Zaterdag en zondag zouden gedeeltelijk bewolkt tot opklaringen moeten zijn en de temperatuur onder nul, wat ideaal is. Als het min vijf is, is het mogelijk dat de concurrenten de snelste tijden aanvallen", zegt Jizerská 50-woordvoerder Richard Valoušek.
Inschrijvingen voor individuele races zijn nog mogelijk. "We hebben ongeveer een vijfde van de plekken beschikbaar, dus mensen kunnen zich inschrijven voor alle races, dus van tien tot vijftig", vervolgt Valoušek. Geïnteresseerden kunnen zich tot en met zaterdag inschrijven bij OC Nisa de dag voor elke race.

Bronnen english.radio.cz + idnes.cz.
Website Jizerská 50 is jiz50.cz/en, waar je ook de webcams kan zien.

Het ligt er ook aan waar je wilt gaan skiën, paar meter hoger of andere berg verderop kan heel anders zijn met sneeuw.
Zie verschil onderstaande plaatsen.
Spindleruv Mlyn, hoogte 736 m
Harrachov, hoogte 689 m
Vrchlabi, hoogte 485 m
 
Op sommige webcams in de bergen is nu intensieve sneeuwval te zien ! Erg welkom na de hoge temperatuur van gisteren.
Vandaag kan er nog een tijdje sneeuw vallen, maar tussendoor kan ook de zon schijnen. De komende dagen worden meer zonnig ! Tot en met dinsdag zien de temperaturen er prima uit. Vanaf woensdag wordt het onzeker, maar dat is nog ver weg dus zal nog vaak veranderen.
 
Ik ben gisteren naar een ballet in Liberec geweest. Alleen sneeuw naast de snelweg gezien. In de stad geen sneeuw. Op de terugweg kwam een ambulance langs. Bij de nieuwe fly-over richting Jablonec stond men met licht te zwaaien. Een andere route gekozen. Dat was een verkeerde keuze. Bij Jablonec en verder gelukkig alleen sneeuw naast de weg, maar zeer vermoeiend een onbekende weg met regen te moeten rijden (temperatuur 3 graden plus). De sneeuwpret in lagere delen van het land is dus beperkt. Wel kun je goed rijden.
 
Ik ben sinds zaterdag terug thuis. Aangename week gehad met zeker voldoende sneeuw om te skiën. Pistes van Rokytnice, Jablonex en Visoke waren allen goed voorzien van sneeuw en zonder al te veel volk. Voor herhaling vatbaar.
 
Vannacht/gisteren heeft het gesneeuwd op verschillende plekken in de bergen.
Op de webcams ziet het er weer mooi wit uit.

De komende dagen zien er overdag wisselend bewolkt en zonnig uit. Temperatuur rond 2 graden (hoger/lager afhankelijk van hoogte uiteraard).
In de avond en nacht valt er de komende dagen opnieuw sneeuw. Temperatuur rond -5.

Langere termijn lijkt iets stabieler te worden met meer zon. Temperaturen weer wat lager.

Prima weer voor degene die deze week vakantie hebben ! En waarschijnlijk voor degene die volgende week vakantie hebben ook. Maar dat kan zoals altijd nog wijzigen.
 
Net als in Nederland is de lucht prachtig blauw in het Reuzengebergte, nu te zien op de webcams.
Het vriest elke nacht -5 tot -10 , overdag vriest het vandaag de hele dag. Ook in het dal van Vrchlabi.
De komende dagen blijft het zonnig, af en toe meer wolken. Overdag is het 0 tot 4 graden in het dal.

Top wintersportweer dus !
 
Vandaag weer zo te zien ! Veel plezier !

Van onze familie is dit wintersportseizoen niemand in Tsjechië. Een deel van de familie heeft nu spijt denk ik ;) het andere deel, waaronder ikzelf, heeft goede redenen.
Volgend jaar zijn we hopelijk weer in het Reuzengebergte te vinden :)
 
We genieten volop, maar schrikken wel van de prijzen. De kaarten voor liften zijn echt veel omhoog gegaan.
Gisteren was er een man uit ons dorp bij ons en vertelde dat de prijzen zijn te vergelijken met Oostenrijk.

Vandaag zijn onze kinderen naar Herlicovice!! Jouw stek toch Plank ⛷
 
Leuk ! Ja, wij zijn de meeste dagen bij Bubakov - Herlikovice. En dan een dag of 3 (afhankelijk van het weer) in Spindler bij Svaty Petr.

Qua prijzen een tip: bij veel pistes kan je online een ticket kopen en dat scheelt weer kronen. Bij Spindler is het zelfs zo dat de online prijs elke dag anders kan zijn, en als je wat verder vantevoren koopt dan is het goedkoper (wel een gok natuurlijk qua weer).
Ik vind het ook logisch dat de prijzen omhoog gaan, maar het is nog steeds niet Oostenrijk hoor. Ook daar gaan de prijzen omhoog. Makkelijk online te vinden.
Bubakov-Herlikovice zit net onder de 30 euro (online, omgerekend) per dag.
Spindler zit online rond de 40 euro.
Oostenrijk/Frankrijk heb ik een paar gebieden bekeken en dan kom je op 55-60 euro.

En dan kan je natuurlijk zeggen dat Oostenrijk grotere gebieden heeft met meer kilometers, meer liften etc. etc. , dus dat het prijsverschil niet meer in verhouding is. Maar ik ben van mening dat je alles moet meetellen. Dus ook je accommodatie, je eten en drinken, eventueel huren van ski/snowboard en eventueel lessen voor kinderen. Dan wordt het een heel ander verhaal.

Ook ben ik van mening dat als je naar de alpen gaat, je echt voor de bergen en pistes gaat. Dat zou ik tenminste doen (en ook 1 keer gedaan). Dus volle bak skiën en snowboarden. Terwijl wij ook naar Tsjechië gaan voor de gezelligheid. Met familie samen zijn, uit eten gaan, spelletjes doen 's avonds etc. Dan is het ook geen ramp als het een keer wat minder weer is. Dat lijkt mij dan in de alpen veel erger. Ook daar kan het dusdanig slecht weer zijn dat de liften/pistes dicht moeten. Sneeuwkwaliteit heb je daar dan wel meer zekerheid (door de hoogte).

Kortom: de vergelijking tussen Tsjechië en de andere wintersportlanden is naar mijn mening slecht te maken. Het ligt er vooral aan waarvoor je op wintersportvakantie gaat.
 
Laatst bewerkt:
het verschil tussen Cerny Dul en Herlicovice is erg groot geworden.
Wij wonen net in het midden hiervan en zijn eigenlijk jaren blijven hangen op Cerny Dul .
wijzelf oudjes gaan vaak naar knezicky en pakken een kaart voor 3 uur voor ons genoeg en genieten hier zo van.
 
Bedoel je qua prijs of iets anders ? Qua prijs komt dit waarschijnlijk omdat Cerny Dul bij "skiresort cerna hora - pec" hoort.
 
En vonden het ook best duurder geworden in Cerny Dul. Helaas geen punten kaart meer en geen ochtend kaart. Online bleek bij thuiskomst dat de commissie kosten van de creditcard ook aardig zijn waardoor het verschil met de aan de kassa kopen niet echt heel groot is.
Zijn de pistes van Vrchlabie en Herlicovice vergelijkbaar met Cerny Dul? Heb wel op kaart gekeken maar vind dat de ene rode piste niet gelijk is aan de andere rode, die soms meer aan voelt als blauw bv.😉
 
Ik zie op de website van Bubakov-Herlikovice dat daar nog wel puntenkaarten zijn, en ook een 3 uur of 4 uurs pas.
Voor betalingen in andere valuta raad ik Revolut aan. Die gebruiken de koers van de dag zonder commissie kosten. VISA en Maestro pas (dus online en offline te gebruiken). Pinnen zonder limiet, cash geld pinnen maximaal 200 euro per maand. Daarboven wel commissie kosten (niet hoog).
(elders op het forum is hier ook informatie over)

Betreft de pistes. Ik ben zelf nooit bij Cerny Dul geweest.
De kaart hier: https://www.herlikovice.cz/en/zima/mapa-arealu/
Klopt eigenlijk heel goed, op piste 3 na. Die is meer blauw naar mijn mening.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hier meer info:
en
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bovenaan